Nová tarifa, likvidácia trolejbusovej dopravy, outsourcing údržby autobusov a vodičov a podpora električkovej dopravy. Takto si predstavuje vedenie DPMK MHD v najbližších rokoch.
3. septembra zástupcovia Dopravného podniku mesta Košice, a. s., oficiálne predstavili svoje plány do budúcnosti. Zlá finančná situácia dopravného podniku donútila jeho zástupcov predstaviť členom Mestskej rady dvojicu zásadných dokumentov pre budúce fungovanie košickej mestskej dopravy.
Nová tarifa prinesie zdraženie
Jedným z dvojice nových dokumentov je nová tarifa, ktorá by v prípade schválenia Mestským zastupiteľstvom o dva týždne mohla vstúpiť do platnosti od 1. januára 2013. Od tohto dátumu by okrem niekoľkých menších zmien mala priniesť hlavne zvýšenie cien cestovných lístkov všetkých kategórií. Súčasné ceny cestovných lístkov totiž platia (ak si odmyslíme drobnú úpravu cien kvôli prechodu na euro k 1.1.2009) už od 1. júla 2007. „Za týchto 5 rokov došlo k enormnému nárastu cien energií. Spomeniem len zvýšenie ceny nafty od roku 2009 o takmer 24 percent, zvýšenie cien plynu o takmer 25 percent.“ vysvetlil dôvody zvýšenia cien lístkov riaditeľ ekonomiky DPMK, Martin Jaš.
DPMK tiež navrhuje zrušenie 4-zastávkového lístka bez náhrady, ktorý neúmerne zvýhodňuje cestujúcich používajúcich zrýchlené linky 54 56 a RA vďaka dlhším medzizastávkovým vzdialenostiam. Mestská rada však podniku odporúčila, aby vypracoval aj iné alternatívy v prípade, ak sa zrušenie lístka podniku nepodarí - napríklad zvýšiť jeho cenu, aby sa stal menej atraktívnym alebo nahradiť ho iným časovým lístkom s dobou kratšou ako 30 minút.
Platnosť lístka zakúpeného u vodiča na nočnej linke by sa mala predĺžiť z pôvodných 30 minút (teda tak ako cez deň) na 60 minút, aby sa stal rovnocenným pre lístok na nočné linky rovnakej hodnoty zakúpený v predajných miestach alebo automatoch.
Podnik chce zároveň znížiť hranicu v poskytovaní bezplatnej dopravy pre občanov nad 70 rokov na 68 rokov, pričom by táto úprava platila iba pre držiteľov osobitnej čipovej karty.
Navrhované nové ceny cestovných lístkov
Základné cestovné
Tarifné |
Platba |
30 min |
60 min |
60 min |
24 hodín |
7 dní |
30 dní |
90 dní |
180 dní |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
T1
|
Hotovosť |
0,60 € |
0,70 € |
1,00 € |
3,20 € |
10,20 € |
- |
- |
- |
Karta (BČK) |
0,58 € |
0,68 € |
1,00 € |
3,20 € |
10,20 € |
20,00 € |
53,00 € |
100,00 € |
|
Presná hotovosť |
- |
- |
1,00 € |
- |
- |
- |
- |
- |
|
SMS na 1166 |
- |
- |
0,80 € |
- |
- |
- |
- |
- |
Zľavnené cestovné
Tarifné |
Platba |
30 min |
60 min |
24 hodín |
7 dní |
30 dní |
90 dní |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T1
|
Hotovosť |
0,30 € |
0,35 € |
1,60 € |
5,10 € |
- |
- |
Karta (BČK) |
0,28 € |
0,33 € |
1,60 € |
5,10 € |
10,00 € |
26,50 € |
|
Presná hotovosť |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
# neplatí pre nočné spoje
#, platí aj pre nočné spoje
Porovnanie základných cestovných lístkov medzi slovenskými mestami
Mesto |
60 min |
1 cesta |
1 cesta |
---|---|---|---|
Bratislava |
0,90 € |
- |
- |
Košice (od 1.1.2013) |
0,70 € |
- |
- |
Prešov |
0,80 € |
- |
- |
Žilina |
- |
- |
0,80 € |
Banská Bystrica |
- |
0,70 € |
- |
Nitra |
- |
0,70 € |
- |
Nová stratégia DPMK zruší trolejbusy
„Prvým krokom je finančná stabilizácia podniku, ktorá je dlhodobo neudržateľná a nepriaznivá. Finančný plán spoločnosti je totiž závislý od finančného plánu mesta a teda bez dotácií mesta nie je dopravný podnik schopný pokrývať služby o výkone vo verejnom záujme.“ opísal prvé kroky dopravného podniku v zmysle stratégie generálny riaditeľ DPMK Juraj Hrehorčák. Práve k tomu ma dopomôcť aj vyššie spomenutá nová tarifa.
Aktuálnu finančnú krízu však nechce dopravný podnik riešiť iba pokusmi zvýšiť tržby. Materiál, ktorý objasňuje stratégiu stabilizácie a rozvoja DPMK, totiž ráta aj so znížením nákladov. Ďalším krokom by preto malo byť postupné zrušenie prevádzky trolejbusovej dopravy. Rozpočet mesta a ani dopravného podniku totiž neumožňujú investovať 14 miliónov € do obnovy trolejbusov, trolejového vedenia a ďalšej infraštruktúry. Trolejbusová doprava pritom v Košiciach vykazuje veľmi vysoké náklady - náklady na jeden kilometer prevádzky sa pohybujú totiž na úrovni 2,398 €, čo je podľa DPMK až o 30 % viac, ako náklady za kilometer prevádzky autobusov. „Bohužiaľ, v objeme akým je zabezpečená trolejbusová doprava, čo znamená približne 8 % z celkových výkonov zabezpečených dopravným podnikom je z ekonomického hľadiska trolejbusová doprava pre DPMK a mesto veľmi nevýhodná a drahá.“ objasnil dôvody Hrehorčák.
„Nikto nespochybňuje, že v roku 1993 alebo 1998 mala trolejbusová doprava aj svoj ekologický rámec, ale sme v roku 2012 a pri normách Euro 5 alebo Euro 6, ktoré pri autobusoch platia alebo budú platiť, sa jednoducho tá komparatívna výhoda trolejbusov stráca.“ dodal. Budovanie nových tratí by totiž bolo podľa DPMK finančne i legislatívne veľmi náročné - výkup pozemkov, dlhodobý prenájom. Prevádzku na trolejbusových linkách by tak po ich zrušení mali postupne prebrať autobusy.
Iné slovenské mestá zatiaľ uvažujú skôr o rozvoji trolejbusovej dopravy. Napríklad Bratislava čerpá prostriedky z fondov EÚ na nové trolejbusové trate a plánuje nakúpiť 80 trolejbusov. Banská Bystrica nedávno zakúpila nových 19 trolejbusov taktiež vďaka fondom EÚ.
Čo by zabezpečoval DPMK a čo externý dodávateľ?
DPMK
- tvorba tarify, prepravného poriadku, linkového vedenia a cestovných poriadkov
- prevádzka električkovej dopravy
- správa informačného, odbavovacieho a riadiaceho systému
- prepravná kontrola
- predaj cestovných lístkov
Externý dodávateľ
- prevádzkovanie autobusovej dopravy (s vodičmi autobusov pôvodne z DPMK, na licenciu DPMK)
- nákup a údržba autobusov
Po zrušení trolejbusov by chcel DPMK začať obnovou vozidlového parku električiek a autobusov. Ako sme už spomínali, k obnove vozidlového parku električiek by mohli pomôcť zmeny v nastavení eurofondov. Zaujímavejšie by však malo vyzerať financovanie obnovy vozidlového parku autobusov. „Obnova (vozidlového parku, pozn. autora) za posledných päť rokov bola absolútne nepostačujúca a výsledkom toho je zastaralosť vozidlového parku, čo sa prejavuje vlastne aj na bezpečnosti a kultúre cestovania. S ohľadom na tieto skutočnosti súčasný manažment navrhuje možnosť obnovy tohto vozidlového parku externým dodávateľom.“ odôvodnil tento netradičný spôsob generálny riaditeľ. Z aktuálneho celkového počtu 202 autobusov je podľa DPMK v horizonte maximálne 5 rokov z pohľadu ekonomiky prevádzky nutné nahradiť z nich až 150 autobusov novými. Stálo by to však 50 miliónov €.
Medzinárodný tender na takéhoto externého dodávateľa však prebehne najskôr až v roku 2014 a bude trvať niekoľko mesiacov. „Súťažila by sa cena za vozokilometer, pričom tá nesmie byť vyššia alebo rovnaká ako si dnes mesto od dopravného podniku kupuje, a s tým, že by tam boli podmienky obnovy vozového parku do troch rokov. V prvom roku by bolo zakúpených minimálne 50 kusov nových autobusov.“ vysvetlil podmienky súťaže Hrehorčák. Zmluva na túto činnosť by pri tom mala byť uzavretá na dobu určitú, uvažuje sa o období 10 rokov. Podľa DPMK podobná spolupráca verejného a súkromného sektora funguje už v Budapešti, či v Londýne. „Je to samozrejme stále ešte pracovný materiál, ktorého konečná podoba záleží od schválenia na mestskej rade a následne na mestskom zastupiteľstve.“ uzavrel.
Až po uskutočnení týchto krokov začne dopravný podnik s obnovou nehnuteľného majetku a opätovným prehodnotením linkového vedenia.