DPMK chce zrušiť trolejbusy, zvýšiť cestovné, ale aj zaviesť reformy

Nová tarifa, likvidácia trolejbusovej dopravy, outsourcing údržby autobusov a vodičov a podpora električkovej dopravy. Takto si predstavuje vedenie DPMK MHD v najbližších rokoch.

3. septembra zástupcovia Dopravného podniku mesta Košice, a. s., oficiálne predstavili svoje plány do budúcnosti. Zlá finančná situácia dopravného podniku donútila jeho zástupcov predstaviť členom Mestskej rady dvojicu zásadných dokumentov pre budúce fungovanie košickej mestskej dopravy.

Nová tarifa prinesie zdraženie

Jedným z dvojice nových dokumentov je nová tarifa, ktorá by v prípade schválenia Mestským zastupiteľstvom o dva týždne mohla vstúpiť do platnosti od 1. januára 2013. Od tohto dátumu by okrem niekoľkých menších zmien mala priniesť hlavne zvýšenie cien cestovných lístkov všetkých kategórií. Súčasné ceny cestovných lístkov totiž platia (ak si odmyslíme drobnú úpravu cien kvôli prechodu na euro k 1.1.2009) už od 1. júla 2007. „Za týchto 5 rokov došlo k enormnému nárastu cien energií. Spomeniem len zvýšenie ceny nafty od roku 2009 o takmer 24 percent, zvýšenie cien plynu o takmer 25 percent.“ vysvetlil dôvody zvýšenia cien lístkov riaditeľ ekonomiky DPMK, Martin Jaš.

DPMK tiež navrhuje zrušenie 4-zastávkového lístka bez náhrady, ktorý neúmerne zvýhodňuje cestujúcich používajúcich zrýchlené linky 54 56 a RA vďaka dlhším medzizastávkovým vzdialenostiam. Mestská rada však podniku odporúčila, aby vypracoval aj iné alternatívy v prípade, ak sa zrušenie lístka podniku nepodarí - napríklad zvýšiť jeho cenu, aby sa stal menej atraktívnym alebo nahradiť ho iným časovým lístkom s dobou kratšou ako 30 minút.

Platnosť lístka zakúpeného u vodiča na nočnej linke by sa mala predĺžiť z pôvodných 30 minút (teda tak ako cez deň) na 60 minút, aby sa stal rovnocenným pre lístok na nočné linky rovnakej hodnoty zakúpený v predajných miestach alebo automatoch.

Podnik chce zároveň znížiť hranicu v poskytovaní bezplatnej dopravy pre občanov nad 70 rokov na 68 rokov, pričom by táto úprava platila iba pre držiteľov osobitnej čipovej karty.

Navrhované nové ceny cestovných lístkov

Základné cestovné

Tarifné
pásmo

Platba

30 min
#

60 min
#

60 min
#,

24 hodín
#,

7 dní
#,

30 dní
#,

90 dní
#,

180 dní
#,

T1
Košice

Hotovosť

0,60 €

0,70 €

1,00 €

3,20 €

10,20 €

-

-

-

Karta (BČK)

0,58 €

0,68 €

1,00 €

3,20 €

10,20 €

20,00 €

53,00 €

100,00 €

Presná hotovosť 
u vodiča

-

-

1,00 €

-

-

-

-

-

SMS na 1166

-

-

0,80 €

-

-

-

-

-

Zľavnené cestovné

Tarifné
pásmo

Platba

30 min
#

60 min
#

24 hodín
#,

7 dní
#,

30 dní
#,

90 dní
#,

T1
Košice

Hotovosť

0,30 €

0,35 €

1,60 €

5,10 €

-

-

Karta (BČK)

0,28 €

0,33 €

1,60 €

5,10 €

10,00 €

26,50 €

Presná hotovosť 
u vodiča

-

-

-

-

-

-

# neplatí pre nočné spoje
#, platí aj pre nočné spoje

Porovnanie základných cestovných lístkov medzi slovenskými mestami

Mesto

60 min

1 cesta
(bez prestupu) 

1 cesta
(s 1 prestupom)

Bratislava

0,90 €

-

-

Košice
(od 1.1.2013)

0,70 €

-

-

Prešov

0,80 €

-

-

Žilina

-

-

0,80 €

Banská Bystrica

-

0,70 €

-

Nitra

-

0,70 €

-

 

Nová stratégia DPMK zruší trolejbusy

„Prvým krokom je finančná stabilizácia podniku, ktorá je dlhodobo neudržateľná a nepriaznivá. Finančný plán spoločnosti je totiž závislý od finančného plánu mesta a teda bez dotácií mesta nie je dopravný podnik schopný pokrývať služby o výkone vo verejnom záujme.“ opísal prvé kroky dopravného podniku v zmysle stratégie generálny riaditeľ DPMK Juraj Hrehorčák. Práve k tomu ma dopomôcť aj vyššie spomenutá nová tarifa.

Aktuálnu finančnú krízu však nechce dopravný podnik riešiť iba pokusmi zvýšiť tržby. Materiál, ktorý objasňuje stratégiu stabilizácie a rozvoja DPMK, totiž ráta aj so znížením nákladov. Ďalším krokom by preto malo byť postupné zrušenie prevádzky trolejbusovej dopravy. Rozpočet mesta a ani dopravného podniku totiž neumožňujú investovať 14 miliónov € do obnovy trolejbusov, trolejového vedenia a ďalšej infraštruktúry. Trolejbusová doprava pritom v Košiciach vykazuje veľmi vysoké náklady - náklady na jeden kilometer prevádzky sa pohybujú totiž na úrovni 2,398 €, čo je podľa DPMK až o 30 % viac, ako náklady za kilometer prevádzky autobusov. „Bohužiaľ, v objeme akým je zabezpečená trolejbusová doprava, čo znamená približne 8 % z celkových výkonov zabezpečených dopravným podnikom je z ekonomického hľadiska trolejbusová doprava pre DPMK a mesto veľmi nevýhodná a drahá.“ objasnil dôvody Hrehorčák.

„Nikto nespochybňuje, že v roku 1993 alebo 1998 mala trolejbusová doprava aj svoj ekologický rámec, ale sme v roku 2012 a pri normách Euro 5 alebo Euro 6, ktoré pri autobusoch platia alebo budú platiť, sa jednoducho tá komparatívna výhoda trolejbusov stráca.“ dodal. Budovanie nových tratí by totiž bolo podľa DPMK finančne i legislatívne veľmi náročné - výkup pozemkov, dlhodobý prenájom. Prevádzku na trolejbusových linkách by tak po ich zrušení mali postupne prebrať autobusy.

Iné slovenské mestá zatiaľ uvažujú skôr o rozvoji trolejbusovej dopravy. Napríklad Bratislava čerpá prostriedky z fondov EÚ na nové trolejbusové trate a plánuje nakúpiť 80 trolejbusov. Banská Bystrica nedávno zakúpila nových 19 trolejbusov taktiež vďaka fondom EÚ.

Čo by zabezpečoval DPMK a čo externý dodávateľ?

DPMK

  • tvorba tarify, prepravného poriadku, linkového vedenia a cestovných poriadkov
  • prevádzka električkovej dopravy
  • správa informačného, odbavovacieho a riadiaceho systému
  • prepravná kontrola
  • predaj cestovných lístkov

Externý dodávateľ

  • prevádzkovanie autobusovej dopravy (s vodičmi autobusov pôvodne z DPMK, na licenciu DPMK)
  • nákup a údržba autobusov

Po zrušení trolejbusov by chcel DPMK začať obnovou vozidlového parku električiek a autobusov. Ako sme už spomínali, k obnove vozidlového parku električiek by mohli pomôcť zmeny v nastavení eurofondov. Zaujímavejšie by však malo vyzerať financovanie obnovy vozidlového parku autobusov. „Obnova (vozidlového parku, pozn. autora) za posledných päť rokov bola absolútne nepostačujúca a výsledkom toho je zastaralosť vozidlového parku, čo sa prejavuje vlastne aj na bezpečnosti a kultúre cestovania. S ohľadom na tieto skutočnosti súčasný manažment navrhuje možnosť obnovy tohto vozidlového parku externým dodávateľom.“ odôvodnil tento netradičný spôsob generálny riaditeľ. Z aktuálneho celkového počtu 202 autobusov je podľa DPMK v horizonte maximálne 5 rokov z pohľadu ekonomiky prevádzky nutné nahradiť z nich až 150 autobusov novými. Stálo by to však 50 miliónov €.

Medzinárodný tender na takéhoto externého dodávateľa však prebehne najskôr až v roku 2014 a bude trvať niekoľko mesiacov. „Súťažila by sa cena za vozokilometer, pričom tá nesmie byť vyššia alebo rovnaká ako si dnes mesto od dopravného podniku kupuje, a s tým, že by tam boli podmienky obnovy vozového parku do troch rokov. V prvom roku by bolo zakúpených minimálne 50 kusov nových autobusov.“ vysvetlil podmienky súťaže Hrehorčák. Zmluva na túto činnosť by pri tom mala byť uzavretá na dobu určitú, uvažuje sa o období 10 rokov. Podľa DPMK podobná spolupráca verejného a súkromného sektora funguje už v Budapešti, či v Londýne. „Je to samozrejme stále ešte pracovný materiál, ktorého konečná podoba záleží od schválenia na mestskej rade a následne na mestskom zastupiteľstve.“ uzavrel.

Až po uskutočnení týchto krokov začne dopravný podnik s obnovou nehnuteľného majetku a opätovným prehodnotením linkového vedenia.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: tbus #12:
No, posledný úver na financovanie električky Pragoimex Vario LF mali údajne už problém vybaviť... ?
Reakcia na: Rudyke902 #11:
aj keby to neslo z EU fondov, ked mesto dokaze vziat uver na 10 citelisov, tak isto by malo dokazat vziat uver na trolejbusy... teoreticky
Veru tak - malo by sa s TD niečo robiť - ale nie zrušiť, naopak ako tu už bolo písané, trochu "jej pomôcť", zainvestovať do toho, zatraktívniť... Jasné že tie 2 linky cez celé mesto veľa zázraku nenarobia, veľa možností pre cestujúcich mimo dnešnej trasy bez prestupu z TD nieje, ďalej len sa nachytá meškanie, nečudo že sa tvoria "vláčiky", atd... Bolo by dobré napríklad: potiahnuť trolej aj na stanicu, skrátiť- rozdeliť linky (po NO, po Žel. St) , samozrejme zakúpiť pár NP trolejbusov na začiatok aj 5 by stačilo... Neverím že z EU fondov by to nešlo, tak ako v iných mestách SR.. A tie čísla o preprave a obslužností mesta by boli už trochu iné... Len treba chcieť..
Reakcia na: Dispecer #7:
Díky za info.
Reakcia na: tiborko #6:
Doplnam informaciu, kroky DPMK a magistratu je ev.mozne vnimat aj ako porusenie povinnosti pri sprave cudzieho majetku
Preco nenapisali o kolko sa zvysila cena elektriky??? Cakaju ze ta nafta bude lacnejsia? Fakt len dement by v dlhodobom horizonte nahradzoval trolejbusy autobusmi...
Reakcia na: tiborko #6:
Ad tender na dodávateľa elektrickej energie: http://www.e-vestnik.sk/#EVestnik/Detail/34500
Súhlasím s Tarkanom. Len mám pochybnosti, čí tí "vysokoškolsky" vzdelaný ľudia vo vedení DPMK, tieto diskusné fóra čítajú. Presne tak, netreba robiť debility, ako napr. vymáhanie pokút a skončí to s 2,5 Mega € odškodnením. To ako že máme normy Euro 5 a 6, tak môžme kašlať na ekologické hľadisko? Jasné, že prevádzkovanie trolejbusov je drahé, keď za celých 19 rokov (uplynulo 2.9.) na nich neobnovili ani koleso. Zaujmavé je, že také mesto Prešov, ktoré ma približne 105 tis. obyvateľov (ani nie celá polovica Košíc), od roku 2006 už obnovilo park 16-timi modernými nízkopodlažnými trolejbusmi, ktoré sú aj úspornejšie na prevádzku ake tie staré 14Tr a 15Tr. A čo to je externý dodávateľ na obnovu vozového parku? To doteraz obnovovali vozový park vlastnou výrobou? A keď to má byť tak, ako to navrhuje vedenie DPMK, tak načo tam bude? Za čo bude brať platy? Ja dúfam, že Mestská rada a aj mestský poslanci ešte natoľko nezblbli, že to odklepnú. Ak áno, tak na ďaľšie voľby ich voliť nebudem, a tých čo to odhlasujú, budem písať do rôznych fór, že tí a tí sa pričinili o zrušenie určitého dopravného systému v Košiciach a umožnili sa znova niekomu nabaliť, lebo zrušené trolejbusy bude treba nahradiť autobusmi, a to tiež bude niečo stáť, a predsa vrecká na určité motivácie sú dosť veľké. Lebo tak vehementne sa púšťať do zrušenia trolejbusov a argumentovať len ekonomickým hľadiskom (aj keď je tiež dôležité), je úbohé, najmä ak vieme, že cena nafty a aj plynu neustále rastie a určite rýchlejšie, ako cena elektrickej energie. Prečo vedenie DPMK nevypisuje tender na dodávateľa elektriny? (ako napr. ČD). Prečo nevypracuje projekt, projekty na obnovu a rozšírenie trolejbusovej dopravy a nepožiada o dotácie z Eurofondov, resp. z iných inštitúcii?
Reakcia na: TARKAN #1:
to nie je nic nove, stale to ridia doktori, sportovci a kdejaka ina zberba, odbornici boli ale jak rychlo prisli ta tak aj odisli
Ja cestujem do roboty zo zastávky Sofíjska na zastávku Tesco, Džungľa. Treba mi na to 40 centový lístok na jednú zastávku, ktorá na pešo trvá 15 minút. Takže si budem musieť kupovať 60 centový polhodinový lístok kvôli jednej zastávke??? WTF asi sa im na to normálne vyseriem, veď jedna pokuta za mesiac ma bude stáť menej ako cestovné do práce a naspäť. 60 cenotv (priznajme si to, že keby ľudia vnímali túto cenu v korunách, máte tu PUČ) je sakra veľa na jednu zastávku
skor by take mesto ako KE uvažovať o rozvoji...neni to zrovna mesto co lezi na plochej doske a tam kam kam kôli terénu nejde ED, mohli TD ....a autobus nedotiahne nulove emisie nikdy to tak to je fakt argument
Tarkan, skus mi napisat na drahos23@gmail.com. Dakujem.
Som specialista z odbornej praxe a vo svojej praxi som sa stretol s kadecim. Tc. dokoncujem zaverecnu pracu na Britskom stud. programe a tema je prave DPMK. Z odborneho pohladu DPMK sa dat dohromady bez zvysenia cestovneho, pri zachovani trolejbusov- a nie robit tieto sprostosti na druhu. Do diskusii ku KE temam sa zvykne zapajat aj pan Ihnat a par poslancov z mestskeho zastupitelstva. Za svojim nazorom si po odbornej stranke absolutne stojim a ak sa ozvu dotycní pani poprosim nech uvedu mail adresu, kde ich mozem nakontaktovat. Taketo kkt iny robit ZLE!!!! Da sa to bez zvysenia cestovneho, bez rusenia T busov, len treba robit manazerske opatrenia nie debility a dementnosti. DPMK podla mojho nazoru riadia osoby, ktore su len na papieri vysokoskolsky vzdelane a ich prax resp. vysledky... tu sa hlada tazko slusne slovo...