Koncom roku 2009 vyhrala spoločnosť SOR Libchavy tender DPB na dodávku 100 kusov kĺbových naftových autobusov. Prvé vozidlá prišli do Bratislavy po Veľkej noci 2010. Cena jedného vozidla bola 272 000 €.
V roku 2014 bolo prostredníctvom verejnej súťaže obstaraných ďalších 50 vozidiel, ktoré boli dodané v rokoch 2014 a 2015. Cena jedného autobusu bola v tomto prípade 308 200 €. Ďalší tender na dodávku 32 kĺbových autobusov vyhrala spoločnosť SOR Libchavy aj v roku 2017 s cenou 327 855 € za jeden autobus (avšak v tomto prípade aj vrátane náhradných dielov na tri roky).
Séria | Typ | Evidenčné čísla | Rok výroby | Sprevádzkovanie | Vyraďovanie | Počet |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | SOR NB 18 City | 4221 – 4240, 1821 – 1830, 2841 – 2850 | 2010 | 2010 | od 2022 | 40 |
2. | SOR NB 18 City | 2851 – 2870, 1831 – 1850 | 2010 | 2010 – 2011 | od 2019 | 40 |
3. | SOR NB 18 City | 2201 | 2011 | 2012 | — | 1 |
4. | SOR NB 18 City | 1851 – 1858, 2202 – 2212 | 2012 | 2012 | — | 19 |
5. | SOR NB 18 City | 1859 | 2012 | 2013 | 2021 | 1 |
6. | SOR NB 18 City | 4241 – 4255, 2213 – 2222 | 2014 – 2015 | 2015 | od 2023 | 25 |
7. | SOR NB 18 City | 4256 – 4270, 2223 – 2232 | 2015 | 2015 | — | 25 |
8. | SOR NB 18 City | 2233 – 2251, 1860 – 1868, 4271 – 4274 | 2017 | 2017 | — | 32 |
Spolu | 2010 – 2017 | 183 |
Dĺžka | 18750 mm |
---|---|
Šírka | 2550 mm |
Výška | 2900 mm |
Výška s klimatizáciou | 3110 mm |
Výška podlahy | 340 mm |
Rázvor | 6180 a 6570 mm |
Počet dverí | 5 |
Počet miest na sedenie | 44 + 1
43 + 1 (#4241+, #2213+) |
Počet miest na státie | 106
107 (#4241+, #2213+) |
Celkový počet miest | 150 + 1 |
Pohotovostná hmotnosť | 14500 kg
15200 kg (po zosilnení rámu) 15700 kg (#1851 - 1858, #2201 - 2212) 16720 kg (#4241 - 4270, #2213 - 2232) 16830 kg (#2233+, #1860+, #4271+) |
Motor | FPT Industrial Cursor 8 F2BE3681B, Euro 5 EEV, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
FPT Industrial Cursor 9 F2CFE612C, Euro 6 (#4241+, #2213+), preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním |
Výkon motora | 243 kW / 2050 rpm (Cursor 8)
243 kW / 2000 rpm (Cursor 9) |
Objem motora | 7790 cm3 (Cursor 8)
8710 cm3 (Cursor 9) |
---|---|
Krútiaci moment motora | 1400 Nm / 1200 rpm |
Maximálna rýchlosť | 80 km/h |
Prevodovka | ZF Ecomat 6 HP 604C, automatická, 6-stupňová, s hydraulickým retardérom (Cursor 8)
ZF EcoLife 6 AP 1400B, 6-stupňová automatická, s integrovaným retardérom (Cursor 9) |
Riadenie | RBL C 500V, hydraulické s posilňovačom riadenia |
Nápravy | predná: SOR NB 004, nezávislé zavesenie kolies
stredná: ZF AVN 132, portálová, vlečená zadná: ZF AV 132, hnacia, portálová s dvojitou redukciou zadná: ZF AV 133, hnacia, portálová s dvojitou redukciou (r.v. 2017) |
Pneumatiky | 285/70 R19,5 (predná náprava)
275/70 R22,5 (stredná a zadná náprava) |
Klimatizácia | Carrier Sütrak AC 515 (#1821 - 1830, #1841 - 1845, #2841 - 2850, #2861 - 2865)
Webasto Santana XL (r. v. 2014 - 2015) Webasto Cool Top 220 RT-C (r. v. 2017) Eberspächer AC 515 G2 III (dodatočná montáž v r. 2020) |
Chladiaci výkon klimatizácie | 2 x 18 kW (Webasto Santana XL)
2 x 22 kW (Webasto Cool Top 220 RT-C) 2 x 22 kW (Eberspächer AC 515 G2) |
Vykurovací výkon klimatizácie | 2 x 20 kW (Webasto Cool Top 220 RT-C) |
4223 | nevyradené vozidlo: 172 (94 %) |
4228 | online: 72 (39,3 %) |
4228 | dnes v premávke: 91 (49,7 %) |
4223 | odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 24 (13,1 %) |
4233 | odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky): 4 (2,2 %) |
4221 | vyradené vozidlo: 11 (6 %) |
1. | 2. | ||
---|---|---|---|
4226 | do 2017 | 8011 |
Urbanway 2423
Na druhej strane ale súhlasím, že Otokary mali ísť v prvom rade do Trnávky (tá mala nové iba vozy #1861 - 1868 a to pritom vypravuje veľa celodenných kĺbových liniek) a Petržalky. JD podľa mňa v 1. dodávke nepotreboval žiadne nové vozy, stačilo tam preradiť niekoľko starších Sorov z Trnávky/Petržalky, ktoré by mohli jazdiť na špičkových linkách 59 a 75. Otokary sa do JD dali preto, aby sa mohli vyradiť Karosy, ale tie by mohli nahradiť aj staršími Sormi z iných vozovní. 20 a 20 ks malo ísť do Petržalky a Trnávky. Z 2. dodávky sa malo dať 15/20ks do JD a zvyšné vozy sa mohli rozdeliť medzi Trnávku a Petržalku.