VozidláAutobusy › Solaris Urbino 12 hydrogen

Solaris Urbino 12 hydrogen

Úvod

Mestský nízkopodlažný vodíkový autobus Solaris Urbino 12 hydrogen predstavil výrobca Solaris Bus & Coach v roku 2019. Prvé sériovo vyrábané vozidlá boli dopravcom dodávané od roku 2021. Autobus je poháňaný elektromotormi v zadnej náprave, pre ktoré dodáva elektrickú energiu vodíkový palivový článok a tiež menšia trakčná batéria, ktorú taktiež nabíja palivový článok. Predpokladaný dojazd autobusu na jedno naplnenie vodíkovým plynom je 350 km.

Dopravný podnik Bratislava v roku 2021 zrealizoval verejnú súťaž na dodávateľa vodíkových autobusov, ktorú vyhral Solaris s vozidlom Urbino 12 hydrogen. Po získaní finančného príspevku z fondov EÚ boli v lete roku 2022 objednané prvé štyri vozidlá, dodané o rok neskôr. Cena jedného vozidla bola 610 000 € bez DPH. Pred dodaním objednaných vozidiel bol v decembri 2022 v Bratislave na testovaní prezentačný Solaris Urbino 12 hydrogen zapožičaný výrobcom.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Solaris Urbino 12 hydrogen 2601 – 2604 2023 2023 4
Spolu 2023   4

Technické parametre

Dĺžka 12000 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3300 mm
Výška podlahy 320 mm (250 mm pri naklonení vozidla)
Rázvor 5900 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 29 + 1
Počet miest na státie 51 (pri 5 os./m2)
Celkový počet miest 80 + 1
Pohotovostná hmotnosť ~13200 kg
Celková hmotnosť 18745 kg
Elektrická výzbroj trakčný menič Medcom

vodíkový palivový článok Ballard FCmove s výkonom 70 kW
Kapacita trakčnej batérie Solaris High Power, LTO, 30,4 kWh, 750 V, 576 článkov
Motor 2x asynchrónny trojfázový motor zabudovaný v nábojoch kolies zadnej nápravy, kvapalinou chladený
Výkon motora 125 kW
Celkový výkon 250 kW
Krútiaci moment motora 22000 Nm / 10300 rpm
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: ZF RL 82 EC, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AxTrax AVE 130, portálová, so zabudovanými elektromotormi v nábojoch kolies
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Konvekta UltraLight 500 CO2 HP, s možnosťou vykurovania tepelným čerpadlom
Chladiaci výkon klimatizácie 20 kW
Vykurovací výkon klimatizácie 14 kW

Fotografie

Opis

Skelet karosérie dvojnápravového autobusu je zvarený z nehrdzavejúcich oceľových profilov a opláštený hliníkovými, laminátovými a plastovými materiálmi. Zasklenie vozidla je realizované technológiou lepenia so zatmavenými (84 %) determálnymi izolovanými dvojsklami. Elektromotory sú umiestnené v nábojoch kolies zadnej nápravy. Na streche sú umiestnené vzduchojemy, nádrže na vodíkový plyn, ďalej kontajner elektrickej výzbroje, klimatizačná jednotka, palivový článok Ballard spolu s chladením a brzdový rezistor. Trakčná batéria Solaris High Power s príslušenstvom je umiestnená v ľavom zadnom rohu vozidla. V pravej bočnici sa nachádza trojica širokých dvojkrídlových dverí s dopytovým otváraním.

Pre cestujúcich sú v interiéri osadené plastové sedadlá STER 8MU s koženkovým čalúnením v priečnom usporiadaní 2 + 2. Podlaha je pokrytá vodotesne zváranou protišmykovou podlahou. Oproti druhým dverám je vyčlenený priestor pre kočík, invalidný vozík a bicykel. Pre uľahčenie naloženia vyloženia vozíka je vozidlo vybavené manuálnou výklopnou plošinou Hübner HK Modular a systémom pokľaknutia v zastávke (tzv. kneeling). Pracovisko vodiča je oddelené od priestoru pre cestujúcich uzatvorenou klimatizovanou kabínkou. Osvetlenie interiéru zabezpečujú zapustené osvetľovacie telesá s úspornými LED trubicami.

Tepelná pohoda v interiéri je zabezpečená strešnou klimatizačnou jednotkou Konvekta UltraLigth 500 s prírodným chladivom CO2 a funkciou tepelného čerpadla s možnosťou chladenia aj vykurovania. Na vetranie interiéru slúžia uzamykateľné otvárateľné časti bočných okien (posuvné) a systém nútenej výmeny vzduchu. Vykurovanie je zabezpečené aj nezávislým kúrením s elektronickým riadením.

Z moderných technológií vybavili vozidlá interiérovým aj exteriérovým kamerovým systémom so záznamom, akustickým a optickým informačným systémom s vonkajšími plnofarebnými LED displejmi a vnútornými TFT LCD displejmi a s možnosťou exteriérového vyhlasovania linky a smeru jazdy pre nevidiacich a slabozrakých cestujúcich. Internetová konektivita pre cestujúcich je zabezpečená pomocou Wi-Fi prístupového bodu a cestujúci majú v interiéri k dispozícii aj USB nabíjacie konektory pre nabíjanie mobilných zariadení. Vodič má k dispozícii tiež systém na monitorovanie mŕtveho uhla od firmy Brigade Electronics s ultrazvukovými senzormi na bočniciach karosérie. Vozidlá boli nalakované v červeno-čiernom farebnom vyhotovení, vonkajší vzhľad doplnili polepy s motívom vodíka.

Prevádzka

Autobusy boli zaradené do premávky 1. augusta 2023 na linke 75 premávajúcej z Dolných honov do Krasňan. Vypravované boli počas špičiek pracovných dní, keďže spočiatku parametre plniacej stanice vodíka neumožňovali maximálne naplnenie nádrží vodíkom (plniaci tlak iba 200 barov namiesto potrebných 350 barov) a tým pádom nebola možná celodenná premávka pri jednom tankovaní denne. Plnenie vozidiel vodíkom bolo zabezpečované na plničke firmy Messer Tatragas vo Vlčom hrdle. Vozidlá chodili na plničku v prestávke medzi rannou a poobednou špičkou podľa možností plničky, ktorá bola k dispozícii iba vo vybraných časoch.

Katalóg vozidiel

2601 2602 2603 2604

Legenda a štatistika

2601nevyradené vozidlo: 4 (100 %)
2601dnes v premávke: 4 (100 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 62,5 %, v pondelok až piatok 83 %

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Andrej #110:
Aké viazanie? Na t40/61 musia ísť baterkobusy, lebo nie sú všade drôty, takže okrem záloh už nevyjde na to, aby jazdili inde. A cez prázdniny to vraj vyjde počtom aj na t33. Čiže nejde o byrokratické viazanie, ale o to, že jazdia tam, kde sú nezastupiteľné. Načo by jazdili na iných linkách, kde stačia 31Tr? Ktoré ešte k tomu nemajú poriadne kde jazdiť a vypravenosť je okolo 50%.
Reakcia na: Ike #109:
Tak ako v iných mestách očakávam aj podobný výsledok. Teda ak v Bratislave platia tie isté fyzikálne zákony a ekonomické pravidlá.
Reakcia na: Mhr1 #106:
Lenže fyzické obmedzenia sú niečo úplne iné než to, čo napísal Petto (už sme počuli aj že 27Tr sú viazané na 40/61, čo asi bude tiež nezmysel, lebo 6712 je dosť často ZV).

Kupovať vozy ktoré nesmú ísť na X linku kvôli fyzickým parametrom problém není. Kupovať vozy ktoré nesmú ísť na hocijakú inú linku ako tú, ktorá bola stanovená v zmluve, je nezmysel. Samozrejme ak je to pravda. Neviem si predstaviť aký blbec by s takým nápadom vôbec súhlasil a minimálne v prípade 27 Tr to ani nedodržuje.
Reakcia na: Andrej #104:
Účel týchto vozidiel je jeden: povedať, že ich máme.
Reakcia na: Urbanway 2423 #107:
Pochybujem. Zatiaľ to nevyzerá, že sa vodíkové autobusy v dohľadnej dobe presadia.
Reakcia na: Mhr1 #106:
Má sa ešte vybudovať plnička priamo v areáli DPB? Na druhej strane pri súčasnom počte vozov ju asi ani netreba, pokiaľ sa nepočíta v horizonte niekoľkých rokov s ďalším nákupom vodíkových autobusov.
Reakcia na: Andrej #104:
Plnička je v Slovnafte, kapacita len na nízke naplnenie, čo stačí iba na špičkovú premávku, a75 jazdí neďaleko Slovnaftu - takže jednoduché dôvody. Tak kam inam by si ich nasadil? Viazané na a75 ničím nie sú, len ich nasadenie sem je jednoducho praktické.
Reakcia na: Petto #103:
Podľa mňa viazanie na linku nie je len niekto rozhodol že budú tam a hotovo ..
Reakcia na: Petto #103:
Môže mi niekto vysvetliť prečo objednávame vozidlá ktoré sú viazané na konkrétne linky? Čiže ak by bola porucha na nejakej inej linke, a jediný voz ktorý by bolo dostupný by bol jeden z týchto, radšej vynechajú spoj lebo nejaký politik ktorý sa vôbec nevyzná do dopravy tak povedal?

Takéto hračky na našich uliciach fakt nepotrebujeme.
Reakcia na: Viktor85 #101:
Viazane su myslim na 75, ktora cez vikend nejazdi.
Reakcia na: Viktor85 #101:
Cez víkendy sa nevypravujú vôbec.
Mpj názor je taký, že vychvalujú sa, že máme vodíkové autobusy a cez víkendy sa málinko vypravujú max. 1 a cez týždeň len 2-3.
Reakcia na: Spajdy #99:
Asi si si pomýlil typ. Vodíkové busy jazdia iba na linke 75.
Reakcia na: Solider #85:
Včera na 33 už jazdil jedne kus minimálne.
Ako teraz sú v premávke ale podľa Vás chcú nakúpiť dalsie vodíkové busy? Moj nazor je ten, že lepšie sú klasické.
Reakcia na: Viliam22 #95:
A vopred sa to nevedelo, že priestory na údržbu je nutné prispôsobovať?
Reakcia na: Mhr1 #94:
Výborne, poďme sa o tom baviť. Možno zrušia aj diskusiu tu, keď už zrušili pri TNS, 27Tr a Trollino 24.

Pitvať tému čím viac, písať subjektívne pocity, domnienky a vôbec, slobodne diskutovať.
Reakcia na: Mhr1 #94:
Ten odborar spominal ze nie je prisposobeny vnutorny priestor na ich udrzbu a vonku teraz asi nikto nebude robit udrzbu
Akosi sa nám vodíkobusy z premávky vytratili, teda zatiaľ až na 2602. Neviete niekto, čo majú za poruchy? Ani si nechcem predstaviť, ako by vyzerala ich reálna prevádzka, keby sme ich tu mali 20 a plne obsadenú a-50 týmito vozmi...
Reakcia na: Solider #89:
Niektorí vodiči mi tvrdili, že ešte nič nie je isté, keďže to závisí od toho, či bude dostatok vodičov trolejbusov, keďže na 61 ich bude treba cca 18.
Reakcia na: upravovač fotiek #90:
Predpokladal by som hlavný dôvod navýšenie výkonov, ale tie zápchy tomu rozhodne nepomohli ani do budúcnosti. Ale tak priority mesta sú iné 🤐
Reakcia na: Mhr1 #88:
Uz sa šumi ze celodenky L33 (1 a 2.poradie) idu na Trnavku celotyzdenne. Delenky 3,4 ostany Hrobustovu s 25tr a 33/5 ostane bus z 2DP.
Reakcia na: Solider #89:
Aby sa zasekla v zápche?
Reakcia na: Urbanway 2423 #87:
Pôjdu, prečo by nemali? Skôr zatiaľ nebude predĺžená 40 pod most.
Reakcia na: Urbanway 2423 #87:
V tom prípade by mohli aj na t33.
Reakcia na: Solider #85:
Ako to najnovšie vyzerá so 61, pôjdu na ňu 27Tr? Viackrát som totiž v poslednej dobe počul, že kvôli nedostatku vodičov pôjdu zatiaľ len na 40 a klasické trolejbusové linky.
Reakcia na: Solider #85:
Ja ich na 33 nepotrebujem, len žasnem skôr jak sa tu šafari s peniazmi.
Reakcia na: Petto #80:
Prečo by sa mali kupovať ďalšie 27 Tr, keď už tu sú? 😛 Však ešte chvíľu počkaj a možno sa ich tam aj dočkáš.
Reakcia na: upravovač fotiek #78:
Hej, ale mne nešlo o to zhodnotiť ekologický efekt, ten je nanič, to je jasné. Ale len o prevádzkyschopnosť/spoľahlivosť vozidiel. Aspekty ekonomické, teda reálne náklady na prevádzku, by však zaujímali aj mňa. Viete to niekto spočítať?
Reakcia na: Cancer #82:
Na PR môžem vieš čo.
Reakcia na: upravovač fotiek #81:
Ale PR by z toho nebolo také dobré a to je to jediné o čo tu pri mnohých rozhodnutiach ide...
Reakcia na: Petto #80:
Zhodneme sa na 100% v tom, že 4 ks naviac pre 33 by boli oveľa účelnejšie vynaložené peanize. Aj keď sú z eurofondov.
Reakcia na: upravovač fotiek #76:
Súhlasím. Pri terajšom slabom využití hydrogenov radšej mali kúpiť 4ks 27tr pre 33. Do oprav 25tr a ťahania 31 tr sa investuju neustale peniaze. S 4 ks ďalšími 27tr mohlo byt po probléme. Spoliehali sa na TT Mlynská ale to nebude ani 2025.
Reakcia na: Mhr1 #77:
Pre úplnosť treba dodať, že #2601 bol 12.9.2023 na prezentácii v Žiline, takže s cestou sú to 2-3 dni, čo nemohol byť v prevádzke.
Reakcia na: Mhr1 #77:
Prosím doplniť náklady na prevádzku (reálne) + emisie CO2 z celej prevádzky, lebo ten vodík nie je "zelený", ale vyrábaný z fosílneho zdroja (zmený plyn). Prosím do CO2 započítať výrobu, stláčanie, distribúciu, tankovanie, účinnosť premeny v palivovom článku atď. A porovnovať emisie CO2 s naftovým autobusom. Ďakujem.
Tiež nie som zástancom tohoto pohonu, najmä keď nie je vodík bezemisný, ako ten zo Slovnaftu. Ale spočítajme fakty. Od 1.8. mohli byť v prevádzke 75x (počet PD + X56). A realita? 2601 bol v premávke 60x, 2602 55x, 2603 tiež 55x a 2604 vynechal len jedenkrát - teraz vo štvrtok. A naviac 20.10., keď bol na vine Slovnaft. Takže podľa poradia: 14, 19, 19 a 1 deň neschopnosti. Na percentá vypravenosť 81, 74, 74 a 98%. Dobré? Zlé? Ja neviem, nech okomentujú iní. Pobavme sa o tom 31.1.24. To budú mať za sebou pol roka v premávke.
Reakcia na: Marcelino #75:
Neviem čo sa deje. Ale asi narazila ideálna predstava prevádzky vodíkových autobusov na realitu, teda kosa na kameň, lebo trávniček nie je dokonalý, ale plný reálnych prevádzkových okolností. Teda nerovností, šutrov a psích ... A ako sa v angličtine vraví "shit hits the fan" nastane vtedy, keď sa veci naozaj "pokakajú".

Očakávam tiché utlmenie prevádzky a odstavenie autobusov, prípadne ich predaj do nejakého mesta, kde ešte stále fičia na "zelených víziách" a kde považujú slovíčko "trolejbus" za niečo archaické, prekonané, čo patrí do múzea, ak nie rovno za urážku.

Ak by som chcel byť zlý, tak by som rýpal že nastalo presne to, čoho som sa obával, aj keď nie v úplne najhoršom možnom scenári. A všetky tie plány ako sa objektívne porovnajú vodíkové autobusy s naftovými na linke 50 skončili v koši. Keď by som to vtedy tvrdil, bol by som zlý neprajník s ktorým je potrebné prerušiť kontakt, lebo maľuje veci čierno a vidí samé problémy aj tam, kde žiadne nie sú.

Síce iba "škrabkám na povrchu" v znalosti vodíkovej technológie, ale zároveň som dostatočne imúnny voči "bullshitizmu" ideologicky ladených pseudoekologických "hnutí", takže si dokážem položiť na stôl fyzikálne zákony (ktoré ovládam tiež iba povrchne, ale to stačí) a z nich vychádzať.

Obávam sa, že situácia je ešte horšia ako vyzerá a prevádzka vodíkových autobusov je "zachraňovaná" kreatívnymi rozhodnutiami niektorých ľudí v DPB. Stačí si zistiť, ako dopadli vodíkové autobusy v iných mestách. A to prosím pekne dávno predtým, než sa vôbec DPB do toho experimentu pustil. Nebyť dotácií, tak je to mŕtve dávno. A aj s dotáciami to pokrivkáva a otázne je, ako dlho sa to ešte bude držať pri živote.

Miesto štyroch vodíkových 12 metrových "autobusov" sme mohli mať 4,5 ks 18 metrových trolejbusov Škoda 27 Tr Solaris, ktoré by boli oveľa užitočnejšie, ak by sa správne využili.
Môžem sa opýtať čo sa deje keďže nie su až tak časti vypravované, nemame ako dodávať vodík? Alebo ako? Mohol by mi to prosim niekto vysvetliť?
Reakcia na: steve666 #73:
Ja by som skôr dúfal v to, že sa 75 nezruší úplne po tohtoročných zmenách v MHD...
uz by mohol skoncit experiment na linke 75. nestacil kapacitne ani cez leto. a teraz nestaci uz vobec, uz je full na bajkalskej.
12.9. prezentácia autobusu v Žiline.
Reakcia na: Petto #70:
Vďaka za info.
Nejak sa nám už vyše 2 týždňov neukázal v premávke hydrogénbus 2602. Netušíte niekto príčinu? Na druhej strane 2604 ku dnešnému dňu ani raz nevynechal.
Reakcia na: Ike #58:
Nie lebo to není elektro. pokiaľ sa nejedná o elektro nemajú zelenú špztku.👍
Dobrý deň, budú tieto autobusy chodiť aj na inej linke❓
Reakcia na: upravovač fotiek #65:
A nie je problém vo fakte, že ide o produkt Škoda-Temsa? Pretože mali problém aj s elektrobusmi.
Reakcia na: 3pa3ck3 #57:
A stihnú to pred vyradením týchto autobusov?
Reakcia na: 3pa3ck3 #56:
A keby to nesedelo do oblastného číslovania, komu by to vadilo? Oblastné číslovanie aj tak väčšine cestujúcich nič nehovorí a aj tak sú v ňom výnimky.
Reakcia na: mathre #61:
Tak zrejme DPB o ne nepožiadal. Tak isto ako nepožiadal o tabuľky so zeleným podkladom na elektrické sorky.
Reakcia na: 3pa3ck3 #59:
Na Slovensku existuje vodíkový autobus, ktorý má ,,elektročísla“. To znamená, že nebola splnená len podmienka z úvodu vety, na žiadosť držiteľa.
Reakcia na: Ike #58:
Tiez si myslim ze mali mat. Ved je to elektrobus s inym sposobom dodavania energie.
Reakcia na: Ike #58:
"Na žiadosť držiteľa vozidla alebo vlastníka vozidla, ktorého jediným zdrojom energie je elektrina, alebo hybridného elektrického vozidla s možnosťou externého nabíjania možno takému vozidlu vydať tabuľku s evidenčným číslom určenú pre také vozidlá."
Tento text sa síce dá čítať tak, že túto podmienku spĺňajú, avšak potom by mohli mať tieto EČV aj napr. hypotetické dieselelektrické vozidlá (pre pochopenie: "DeGeše bez palíc"), čo asi veľmi nechceme. Preto by som sa priklonil k výkladu, že podmienkou je, aby dané vozidlo bolo možné nabíjať z externej elektrickej siete.
Nemali mať EL- evidenčné čísla?
"Vodíkové autobusy budú jazdiť na linke 75 z Krasnian na Dolné hony. DPB hovorí, že pracuje aj na projekte vlastnej čerpacej stanice."
https://e.dennikn.sk/minuta/3501059
Reakcia na: Petto #55:
A nestačilo by vymeniť čísla liniek, aby jazdili na L50 s úplne inou trasou? 😃 Samozrejme za predpokladu, že to bude sedieť do oblastného číslovania 😉
Reakcia na: Marcelino #54:
A upovedomili aj EU organy na to ? Projekt hydrogenov bol spominany na L50 v celom projekte.
Nejako rýchlo pochopili že na L. 50 sa neoplatí dávať sólo busy
Reakcia na: Petto #51:
Jasné porad to dajú na transparent. 😂
Reakcia na: Bobinko #49:
Prebieha predstavenie autobusov hlavne médiám
Reakcia na: TeBeCe #50:
Aj povedia ze ich nemaju kde plnohodnotne natankovat ? 😃
Prebieha fotoakcia na Novom SND (L90).
Reakcia na: 2232S #47:
Takze tu mame fiasko. Kupili sme hydrogeny ale bez vhodnej plnicky budu mat podobny dojazd ako libchavacke elektromašiny. 💀
SU12 maju ist jazdit 75 s vodicmi co jazdili 74 do teraz.
Reakcia na: Petto #45:
Najlepšie by bolo potom nechať na 50 kĺbové autobusy a SU12 poslať niekde inde? Sú tieto autobusy viazané na 50, alebo môžu jazdiť aj inde?
Reakcia na: TomJ #44:
6 min je myslim uz utopia,hlavne rano.
Reakcia na: Petto #43:
Mňa by skôr zaujímalo, či má v čase šetrenia a rušenia spojov DPB peniaze na zaplatenie ďalších vodičov tak, aby vyšiel interval 6/7,5/6//10. Alebo budeme mať super vodíkové busy a cestovať v nich budeme telo na telo?
V suvislosti s dodanim tychto vozov prejde ta L50 teda na sola ? A mame vobec este dalsich asi 10-12 solo diesel vozov pre vypravu? Daco sa sice usetri z L74 ale dalej netusim.
Reakcia na: Petto #40:
Samozrejme, že prišli na kamióne. 😄 To by nikto nepustil samotné rovnako ako elektrobus. 😬 No ja predpokladám talčovku tak do konca týždňa. Polep by mali mať z výroby už a teda asi sa len dolepia Mirri/Eu nálepky a musí sa doniesť vysúťažený vodík. Pak podľa mňa spravia tlačovku. 😁
Reakcia na: Petto #40:
boli dovezené na kamiónoch, okolo 9tej som ich videl pri Jurajovom Dvore😀
Reakcia na: Dadino #39:
Storka na IG bude tipujem dnes/zajtra. Zaujima ma vsak ale, že ako dosli tie vozidla. Nemyslim trasu, ale ci to slo po svojich,bo najst tu v SR cerpacku na vodik od Bolechova (Polsko) az sem, to musel byt tazky oriesok 😊.
Mestsky dojazd to sice ma 350 km ale po dialnici asi sotva.
Reakcia na: TeBeCe #38:
Takto potichu. Žiadne videá z diaľnice ako bolo pri Otokaroch. Škoda. 😃
Vyzerá to tak, že keď už dostali čísla, obstarával sa vodík s predpokladaným začiatkom plnenia zákazky Júl 2023, že sa nám tu už asi do pár dní objavia tieto vozy. 🙂
https://josephine.proebiz.com/sk/tender/43529/summary
Reakcia na: Petto #34:
Link pre ludi ktory FB nemaju?
Na FB GR DPB uz fotky vodikovych Solarisov pre BA.
Reakcia na: Urbanway 2423 #32:
V letnom CP vikend urcite.
Reakcia na: Petto #29:
29 by sa zišlo aj posilnenie na 15-minútový mimo špičky, cez víkend býva aj kĺbový autobus dosť plný.
Reakcia na: TomJ #30:
Ak dojde vlak, mas uplne jedno ci ti pride solo alebo klbak. Sardinkaren mas v 1.spoji takcitak. Tam treba vlozene spoje ale ci je to realne a ci treba v celej trase neviem.
Reakcia na: Petto #29:
Linka 50 ma teraz s klbmi interval rano 7,5 min a prazdna teda nejazdi, hlavne ak chyti prichod vlaku na Novom Meste. Sola by boli sardinkarne.
Reakcia na: Urbanway 2423 #25:
Podla mna sa vrati ranny 7,5 a od 14hod. 6-minutovy, ale tiez nie som zastanca sol na L50. L29 uz vidim na celorocne klbaky skor alebo pocas letneho CP aspon (od aprila do oktobra).
Reakcia na: 3pa3ck3 #26:
Aj toto ma napadlo, že linka 50 by mala byť v časti trasy nahradená električkou. Potom by možno na zvyšnom úseku sóla stačili.
Reakcia na: Viko #22:
Tak budúci rok tu majú byť zatiaľ len 4, tak pochybujem, že kvôli tomu spravia z linky 50 hneď sólo linku. Ak niekedy vôbec prídu zvyšné, tak možno už bude dostavaná Petržalka a uvoľnia sa vozy a vodiči z linky 95.
Ja osobne by som ale pri linke 50 nešiel späť k sólam. Pochybujem, že tam bude interval 5 minút (kedysi pri sólach mala poobede 6 min a to dosť často jazdila vo vláčikoch kvôli zápcham) a horší interval už bude znamenať plné vozy. Navyše, 50 je dosť špecifická linka a plná chodí len v niektorých častiach trasy. Napríklad v úseku Stn. Nové Mesto - Kukučínova by podľa mňa bol 5 min interval zbytočný, no 10 min (každý druhý spoj) zasa neatraktívny a navyše by potom od stanice do centra bol pravidelný 5 min interval v špičke len na papieri.
Reakcia na: Urbanway 2423 #25:
Nepočíta tento plán s tým, že v čase skompletizovania flotily už bude stáť električková trať po Košickej a L50 bude skrátená po Tomášikovu/Nemocnicu Ružinov? 😁
Reakcia na: Dadino #21:
Ak tam chcú mať rovnakú kapacitu, tak tam bude musieť byť 5-minútový interval, čomu sa mi veľmi nechce veriť, ale tak nechajme sa prekvapiť. Namiesto navyšovania počtu poradí na 50 (zo 14 na 19/20) sa radšej mohla zaviesť/zlepšiť obsluha nových lokalít, kam by sa tiež mohli tie vodíkové autobusy nasadiť. 🙂
Čo sa týka čistoty mesta, tak na 29, 53 67/78, 80 a 87 by sa so 40 vozidlami dala zabezpečiť takmer celá výprava, čiže mesto by sa tiež "vyčistilo" vo viacerých mestských častiach.
Reakcia na: Urbanway 2423 #20:
Kapacita sa určite nezníži, tam na to nie je priestor, už teraz to chodí na fullkované. Že to zrejme bude mať dopad niekde inde v sieti je druhá vec.
Reakcia na: Dadino #21:
a bude aj patricne navysena objednavka poctu najazdenych vozokilometrov zo strany mesta alebo to zas len odnesie nejaka ina linka zhorsenim intervalu ?
Reakcia na: Dadino #21:
A DPB má nejaký stroj na klonovanie vodičov, že si môže len tak z kĺbových liniek robiť sólolinky bez dopadu na kvalitu obsluhy v iných častiach mesta?
Reakcia na: Urbanway 2423 #20:
Hádam si nemyslíš, že zoberú kĺb z 50ky, dajú kraťas a nechajú rovnaký interval. Zas sa netvárme jak keby v DPB robili negramotní ľudia. Už len to, že tých vozov má byť vo finále 40ks a priorita pre nich je linka 50 je jasné, že tam príde k zhusteniu intervalu. 🙂 Ale ako som písal nižšie. Určite budú nasadené aj na iné linky lebo 40 vozidiel vo finále nebude možné nasadiť len na linku 50.
A myslím si, že linka 50 bola vybratá aj pre to, že spája niekoľko mestských častí. Jej premenou na vodíkový pohon bude kvázi mesto čistejšie o niečo. 🙂
Reakcia na: Petto #19:
Tak to je teda dobré, že na úkor marketingu sa zníži kapacita linky (ak sa tam nezlepší interval). Radšej ich mohli nasadiť napr. na 29, ktorá jazdí tiež cez centrum a využívajú ju aj turisti. A ak by tie vozidlá striedali na 29, 53, 67, 78, 87, tak by sa objavili skoro všade v meste.
Reakcia na: Urbanway 2423 #18:
Marketing linky, kde budú viditeľné tieto vodikove vozidla. L50 je nosná a zároveň spája dosť veľa zaujímavých a dôležitých cieľov. Aspon tak mi bolo povedané z DPB. Ak ich bude naozaj 40 ks tak sa dostanú aj inde.
Reakcia na: henko151 #17:
Tiež nerozumiem, prečo sa chcú na 50 opäť nasadiť 12-metrové vozy? Jedine, že by chceli zlepšiť jej interval, ktorý je ale (s výnimkou prázdnin) dobrý a aj 18-metrové vozy bývajú slušne zaplnené. Veď SU12 môžu kľudne jazdiť na 67, 78, 80,...
Reakcia na: Petto #16:
No tak pri štyroch kusoch bude vôbec náhoda to chytiť na tej 50ke, nie to ešte na inej linke. 😃 Osobne by som najradšej videl 50ku aj naďalej kĺbovu. Keď ešte chodila sólo, tak dosť často sa stalo, že prišiel dosť preplnený voz.
Reakcia na: Dadino #15:
Pokial si dobre pamatam, kym boli sola tak bol interval 6 až 7.5 minut pri 18 vozidlach. Trasa bola sice cez Stary most este obojsmerne ale to je asi cca rovnako 1 kolo na linke.
Reakcia na: Petto #14:
Aj keď bola linka 50 v obstarávaní ako hlavná, ktorú má dokázať vyjazdiť tak si myslím, že určite. Veď keď ich bude 20,30,40ks tak asi nebudú jazdiť všetky na 50ke. Veď to by bol čo za interval. 😃
Je nejaka sanca,ze budu nasadene tieto vozy aj inde ci len L50?
Reakcia na: Dadino #7:
Cestujúcy neboly ukrátený?
Reakcia na: Viko #10:
Ešte mohol napísať "zdroj: internet". Úplne vážne, takto som to raz videl v novinách.

Potom môžem ukradnúť akúkoľvek fotku a napísať "zdroj: fotografia".
Reakcia na: Ike #8:
Neviem, kombinácia červenej a modrej je taká... Ale nejaký decentný polep, podobne ako to bolo pri elektrickom kĺbovom Solarise na testovaní (má ho dodnes 😂 ) by nemusel byť zlý.
Reakcia na: Dadino #7:
Prosím, je rok 2022, písať "zdroj google" sa nepatrilo ani pätnásť rokov dozadu - google tie fotky ani nefotí ani nezverejňuje, iba ti ukáže, kde sú. Zdrojom je vždy pôvodný web, aj s menom autora ak ho uvádzajú.
Reakcia na: Ike #8:
Lakovanie/polep vozidiel má informačnú hodnotu pre prepravcu, že ide o vozidlo konkrétneho dopravcu/IDS a teda viem, aké tarifné podmienky v ňom platia.
Reakcia na: Dadino #7:
To nie, ale možno modrý polep alebo farbu by som im dal. V rámci PR.
Reakcia na: Ike #3:
Myslím skôr nejakú takúto ohavnosť s nálepkami na karosérií aby náhodou cestujúci neboli ukrátený o to, že nastupujú do Hydrogenu. 😅
(foto zdroj: Google.sk)
Reakcia na: upravovač fotiek #4:
V súboroch na UVO boli pridané všetky dokumenty. Skús pozrieť tam. Je tam aj podrobný opis vozidla. 🙂
Reakcia na: Cancer #2:
To je vec, ktorá nie je štandardne vo výbave. Na obrázku je ich klasický model s návrhom riešenia farieb.
Vie niekto akú hmotnosť majú tie nábojové motory vrátane ložisiek ktoré vydržia to extrémne namáhanie, keďže motor je neodpruženou hmotou?
Reakcia na: Dadino #1:
Myslíš ten obrázok vybitej červenej baterky? 😂
Reakcia na: Dadino #1:
Im tam chýba displej s číslom linky na ľavej strane.
Myslíte si, že ostanú takéto alebo tam podnik zas pridá nejakú reklamu ala kábel na elektrobusoch? 😬