VozidláTrolejbusy › Škoda-Solaris Trollino 24

Škoda-Solaris Trollino 24

Úvod

Trojčlánkový nízkopodlažný trolejbus Škoda-Solaris Trollino 24 vznikol spoluprácou plzenskej Škody Electric a poľského výrobcu Solaris Bus&Coach. Výrobca Škoda pre tento typ používa aj označenie Škoda 38 Tr. Vozidlo vychádza z 24-metrového trolejbusu Solaris Trollino 24, ktorého prototyp poľský výrobca predstavil v roku 2019. Prototyp Trollina 24 sa v novembri 2020 otestoval aj v uliciach Bratislavy v súvislosti s pripravovaným nákupom trolejbusov tejto dĺžkovej kategórie. Sériová výroba trojčlánkových trolejbusov Škoda-Solaris začala vďaka záujmu dopravných podnikov v Bratislave a Prahe o takéto vozidlá. Do karosérie Trollina 24 bude zabudovaná elektrická výzbroj od Škody Electric. Prvé vozidlá objednali začiatkom roka 2022 oba spomínané dopravné podniky.

V roku 2021 sa Škoda Electric spolu so Solarisom stali víťazom verejnej súťaže Dopravného podniku Bratislava na dodanie 16 hybridných 24-metrových trolejbusov s trakčnými batériami pre linku 71 z Hlavnej stanice na Dolné hony, ktoré boli dodané v priebehu roka 2023. Vysúťažená cena jedného vozidla bola 1 047 500 € bez DPH, v priebehu výroby sa pre 8 trolejbusov navýšila na 1 152 244 €. Na ich nákup získal DPB nenávratný eurofondový príspevok z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda-Solaris Trollino 24 6901 – 6916 2023 2023 – 2024 16
Spolu 2023   16

Technické parametre

Dĺžka 24700 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3500 mm
Výška podlahy 320 mm
Rázvor 5900 mm / 6000 mm / 7350 mm
Počet dverí 5
Počet miest na sedenie 60 + 1
Počet miest na státie 121
Celkový počet miest 181 + 1
Pohotovostná hmotnosť 24750 kg
Celková hmotnosť 39330 kg
Elektrická výzbroj Škoda Electric, IGBT-tranzistorový
trakčný menič riadený mikroprocesorom (vstup 600/750 V DC, výstup 3 x 0-420 V AC/310 A, 0-150 Hz), s rekuperáciou energie pri brzdení
Motor Škoda, štvorpólový asynchrónny motor s kotvou nakrátko a nútenou ventiláciou
Výkon motora 160 kW
Počet motorov 2
Celkový výkon 320 kW
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické
Nápravy predná: ZF RL 82 EC, nezávislé zavesenie kolies
druhá a tretia: ZF AV 133, portálová, hnacia
zadná: ZF RL 82 A, tuhá, aktívne riadená
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia 2x Konvekta UltraLight UL 500 EM
Chladiaci výkon klimatizácie 2x 24 kW
Vykurovací výkon klimatizácie 2x 30 kW

Fotografie

Opis

Skelet trojčlánkového štvornápravového trolejbusu je zvarený z nehrdzavejúcich oceľových profilov a opláštený hliníkovými, laminátovými a plastovými materiálmi. Jednotlivé články sú spojené kĺbovými spojmi firmy Hübner a zakryté prechodovým mechom. Zatmavené determálne bočné okná sú osadené technológiou lepenia. V pravej bočnici sa nachádza pätica dvojkrídlových dverí s dopytovým ovládaním, z ktorých druhé sú predsuvné a zvyšné otvárajúce sa dovnútra.

Dva trojfázové asynchrónne trakčné motory poháňajú druhú a tretiu nápravu. Osadené sú v prvom a druhom článku pred príslušnou nápravou. Trakčná výzbroj s IGBT spínacími prvkami a mikroprocesorovou reguláciou je umiestnená na streche trolejbusu. Napájanie pomocných pohonov zabezpečuje statický menič, ktorý je súčasťou strešnej jednotky. Zdrojom elektrickej energie pre jazdu mimo trolejového vedenia sú trakčné batérie s LTO článkami. Ich dobíjanie je priebežné počas jazdy alebo státia pod trolejovým vedením. Elektrický prúd do vozidla privádzajú poloautomatické tyčové zberače Faiveley Transport TSS 20.4 s laminátovými palicami Esko s možnosťou automatického stiahnutia a nasadenia na trolejové vedenie pomocou navádzacej striešky. Navijaky sťahovacích lán sú umiestnené pod krytom na zadnom čele.

V interiéri sú pre cestujúcich osadené plastové sedadlá STER 8MU s červeným koženkovým čalúnením v priečnom usporiadaní 2+2. Sedadlá vyhradené pre vybrané skupiny cestujúcich v prednom a zadnom článku majú modrú farbu. Prídržné tyče v interiéri sú vyhotovené v antikorovom prevedení. Priestory dverí sú oddelené vysokými zástenami z bezpečnostného skla. Podlaha je pokrytá protišmykovou podlahovou krytinou Altro sivej farby. Okolo dverí bola použitá žltá podlahová krytina so zvýšenou izoláciou. Pracovisko vodiča je oddelené od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Oproti druhým dverám a aj vedľa nich je vyčlenený priestor pre kočík, invalidný vozík a bicykel. Nakladanie a vykladanie vozíkov uľahčuje ručne výklopná plošina pri druhých dverách a možnosť pokľaknutia vozidla k vozovke (tzv. kneeling) prostredníctvom pneumatického systému Wabco ECAS.

Osvetlenie interiéru zabezpečujú zapustené osvetľovacie telesá s úspornými LED trubicami. Vetranie interiéru umožňujú uzamykateľné posuvné časti bočných okien a nútená ventilácia. Tepelná pohoda v priestore pre cestujúcich je okrem zatmavených okien zabezpečená aj dvojicou strešných klimatizačných jednotiek Konvekta UltraLight UL 500 EM s možnosťou vykurovania. Interiér je vykurovaný aj teplovodným elektrickým kúrením. Kabína vodiča je klimatizovaná samostatnou klimatizačnou jednotkou Konvekta KL 20 KDE.

Trolejbus je vybavený optickým i akustickým informačným systémom BUSE s vonkajšími plnofarebnými LED displejmi a vnútornými TFT LCD displejmi s možnosťou exteriérového vyhlasovania linky a smeru jazdy pre nevidiacich a slabozrakých cestujúcich. Cestujúci majú k dispozícii Wi-Fi pripojenie k internetu ako aj nabíjacie USB zásuvky inštalované do bočníc. Dianie vo vozidle a okolo vozidla zaznamenáva kamerový systém, samostatná kamera sleduje aj priestor zberačov. Vozidlá sú vybavené aj systémom automatického počítania cestujúcich so senzormi 3D Irma Matrix nad dverami. Trolejbusy boli dodané v červeno-čiernej farebnej schéme.

Prevádzka

Ako prvý bol do Bratislavy privezený trolejbus #6908 začiatkom septembra 2023. Overovacie skúšobné jazdy bez cestujúcich boli realizované s trolejbusmi #6903 a 6908 v priebehu októbra a novembra 2023. Časť homologizačných skúšok prebiehala aj v Plzni na vozidle #6901. Skúšobná prevádzka s cestujúcimi prebehla s trolejbusom #6908 od 16. novembra do 4. decembra 2023. V marci 2024 výrobca vyskúšal aj prevádzku trolejbusu #6903 na trolejbusovej sieti s napätím 750 V v Žiline. Po ukončení schvaľovacieho procesu, odstránení drobných technických nedostatkov, malých úpravách a výcviku vodičov boli trolejbusy zaraďované do pravidelnej premávky s cestujúcimi postupne od 18. januára 2024. Linka 71 bola plne obsadená týmito trolejbusmi od 3. februára 2024. V pracovných dňoch na ňu bolo nasadených 13 vozidiel, vo voľných dňoch sa vypravovalo 9 trolejbusov. V prípade nedostatku prevádzkyschopných vozidiel boli nahradzované klasickými kĺbovými trolejbusmi. Trolejbusy sú vypravované z vozovne Trnávka.

Katalóg vozidiel

6901 6902 6903 6904 6905 6906 6907 6908 6909 6910 6911 6912 6913 6914 6915 6916

Legenda a štatistika

6901nevyradené vozidlo: 16 (100 %)
6908online: 4 (25 %)
6906dnes v premávke: 7 (43,8 %)
6902odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 4 (25 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 38,5 %, v pondelok až piatok 42 %

Teraz v premávke na linkách

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: S499.1023 #263:
pohoda. ja som laik, preto som len nahlas uvazoval 🙂
Reakcia na: eMDi #260:
Aha, ja som myslel, že hovoríš o Prahe.
Reakcia na: Solider #261:
viem . a spominalo sa, ze T24ky maju vyssi odber. tak ma napadlo, ze preto ich nevypravuju tolko, kedze ta siet to este neunesie a robilo to problemy. ale to sa len domnievam. preto som napisal, ci to nesuvisi s tym
Reakcia na: eMDi #260:
Kapacita napájania sa prejavuje tak, že keď sa v tom úseku stretnú tri trolejbusy, tak sa nevedia kvôli nízkemu napätiu v sieti (460 V) rozbehnúť, prípadne pri väčšom okamžitom odbere vyrazia meniareň.
Reakcia na: S499.1023 #258:
kapacita elektrickej siete. preto je teraz aj vyluka na mierovej a minule bola do biskupic.
Reakcia na: eMDi #257:
Nebude, dôvod je jednoduchý. Tie vozy sú šité horúcou ihlou kvôli termínom a dostávajú tradičnú neúdržbu.
Reakcia na: eMDi #257:
Aká nízka kapacita a aké úpravy?
Reakcia na: TomJ #255:
nebude to suvisiet s (este stale) nizkou kapacitou trolejovej siete, kvoli ktorej teraz prebiehaju tie upravy?
Reakcia na: TomJ #255:
To netuším. Ale zásadné asi nie, lebo dnes je plná výprava trolejbusov aj na t58 (14/15) a aj na t59 (17/20). Tak snáď sa tie detské chyby podarí odstrániť aj v Bratislave.
Reakcia na: Mhr1 #254:
A s čím majú vlastne problém?
Reakcia na: Ecomat #253:
To so stavom ciest zjavne nesúvisí, lebo v Prahe mali rovnaké problémy ako v Bratislave. Nateraz sa zdá, že to v Prahe vyriešili, uvidíme dokedy.
Reakcia na: Petto #252:
a jazdia v Prahe po podobne rozbitých cestách ako v BA ?
Reakcia na: Solider #251:
Nerozumiem kde je problem. V Prahe jazdia aj na baterku a maju aj tak vyssiu spolahlivost.
Reakcia na: Ma178rek #249:
Technické problémy. Tie isté poruchy sa opakujú dokola.
Reakcia na: Ma178rek #249:
Tiež tomu nerozumiem. Včera boli v Prahe na t59 len 2 autobusy, ale zjavne iba v rannej špičke, lebo keď som sa viezol na letisko a späť okolo 11.h, stretol som len trolejbusy. A dnes dokonca žiadny autobus na t59. Pritom ešte pár dní dozadu mali tiež problémy s výpravou.
Aká je príčina dlhodobého nevypravovania na linku 71 a až tak celého výpadku???
Chápal by som keby možno 3ks sú na linke 71 nahradené klasickými trolejbusmi ale aby sme mali denne vypravenych ani nie 50% vozidiel mi príde príliš veľa ..
Reakcia na: Petto #246:
No veď to, že sedadlo tam nepasuje kedže je to vysoko.
Reakcia na: Trolley #245:
A čo by si tam dal sedadlo?
Reakcia na: Petto #244:
Za to je tam tá medzera "priestor na odloženie kufra'?
Reakcia na: Trolley #243:
Medzi sedadlami je ten "trakcny komin".
Reakcia na: Petto #242:
Nedverová
Reakcia na: Petto #239:
V prototype boli sedadlá za 2. kĺbom po pravej strane riešené priečne - 3 ks. Tú je dvojsedadlo a miesto na státie, predelené držiakom na ruku.

Apropó prečo je v 2. článku na ľavej strane pri 3. dverách tá väčšia medzera medzi sedadlami?
Reakcia na: SixSixTrooper #238:
Niekto ale tvrdil, že baterky má na streche.
Reakcia na: Trolley #237:
Za mna bol prototyp lepsie rieseny vo vlecke. Sedadla na schodiku (tie do ulicky - nie pri okne) su aj zle riesene. Schod (podesta) je uzka cize jedna noha visi v lufte, druha na schode.
Reakcia na: Trolley #237:
Lebo nema baterky na streche
Možno to tu aj niekto písal, ale pre istotu sa spýtam ešte raz. Prečo mal prototyp oproti posledným dverám nízkopodlažnú plošinu a my tam máme sedadlá na schodíku?
Reakcia na: Klepeto #234:
Som z miesta a žiadne zásadné problémy sa nevyskytujú. Pravda, ak na to nepozerám pohľadom ANO a CNN Prima News.
Reakcia na: zakaznik #232:
V tomto videu v cca 3:40 hovoria, že dojazd má byť 4 km na jednu jazdu.
https://www.youtube.com/watch?v=S6yUpvf6kK8
Reakcia na: ivanpolak #230:
Asi to nebude iba o blinkroch a dverách. Podľa najnovšej reportáže by mali plzeňáci zo Škodovky pridať na kvalite a pražský točvolantisti myslieť na to, že nešoférujú autobus.
https://m.youtube.com/watch?v=9J8I7kLgkEU
Reakcia na: Viko #231:
Alebo to bude tým, že politbyro stanovilo termín spustenia prevádzky a dopravca nemal dosť času vyskúšať nové vozidlá bez cestujúcich.
V popise vozidla nie sú žiadne parametre batérie. Ale chápem, asi je to obchodné tajomstvo výrobcu, ako aj technický preukaz vozidla. 😄
Reakcia na: ivanpolak #230:
Keď sa toľko objednávateľov naraz spamätá, že do konca roka 23 potrebujú mať dodané vozidlá aby minuli peniaze, niekde sa to prejaviť muselo.
Zdá sa, že pražské trollina na tom budú podobne ako tie naše. Bol som práve zahájení prevádzky linky 59, jeden tbus sa tam pokúšali opraviť priamo pred očami a foťákmi šotoušov, ak som správne pochopil tak nejaká chyba s blinkrom. Následne spustili premávku a väčšina ak nie všetky vozy majú problém s dverami… ale tak treba to brať s rezervou, možno to dajú za pár dní do poriadku.
Reakcia na: Ilushka #226:
Hneď potom ako skončí testovacia prevádzka v BA. To skôr pripomína terajšiu ostrú prevádzku, kde väčšina vozidiel nie je ísť schopná do výpravy. Takže predsa do ZA nebudú posielať nejaký nepretestovaný nepodarok.
Reakcia na: Ecomat #227:
Iste. Druhé možné vysvetlenie je, že sú to jednoducho nedpodarky. Aby na novom voze vypadávalo kúrenie a kompresor na otváranie dverí, nie je normálne.
Reakcia na: andy27 #224:
ale kde tie veci .. , minule ma tu niekto presviedčal že BA už nemá zlé cesty, už je všetko opravené 😃
Kedy budú mať testovaciu jazdu s modelom Škoda-Solaris Trollino 24 v Žiline?🤔
Dnes behajú dva ako autoškola
Reakcia na: Mhr1 #223:
Čakám kedy začnú problémy s kostrou, kvôli zlým cestám. Predsa len dva kĺby znamená viac problémov ako jeden. Uvidíme, či sa im budú kaziť dvere...
Nuž ale trampoty s týmito vozmi pretrvávajú. Stále softvér, alebo čosi vážnejšie? Lebo tá vypravenosť sa zo dňa na deň zhoršuje...
Reakcia na: 810zssk #221:
Beriem, ale nie vždy musia skúšky odhaliť nejaký bug. Neviem o čo išlo v tomto prípade takže je to čisto teoretické, ale pozrime sa koľko elektriciek sa vráti z VP, skúšobné jazdy vykonajú úspešne ale po zaradení do ostrej premávky sa pokazia pár krát predtým čo sa všetko doladí (v prípade 7843 v 2021 to im trvalo pár mesiacov...) To isté sa kľudne môže stať v prípade softvérového updatu.

Ja neobhajujem nahrať softvérový update masovo bez toho aby sa vyskúšal, ale populistické nariekanie o tom aká hanba to je mi príde fakt prehnané.
Reakcia na: Andrej #220:
Ale zas javí sa mi ako rozumné že nový patch najprv nahrám do jedného vozidla, vyskúšam a potom nahrám aj do ostatných, a nie rovno všade aby prípadný bug odstavil celú linku.
Reakcia na: Klepeto #219:
Nechce sa mi veriť že toto forum ma prinútilo aby som sa zastal tejto novej generácie vozidiel, ale toto je fakt vrhol.

Ty si sa už stretol v živote s počítačom? Každý deň po celom svete sa vyskytujú drobné softvérové chyby, ktoré sa maximálne do pár dní vyriešia, a potom všetci rýchlo zabudnú že sa niečo vôbec stalo. Hanba by bola, keby museli vrátiť do premávky 15 TrM kvôli vysokej poruchovosti nových vozidiel, alebo keby im praskali rámy, alebo keby začali spontánne horieť na ulici, nie že sa vyskytol nejaký glitch.

Prečo sa tu toľko veľa ľudí chová, ako keby v živote ešte nezažili dodanie nových vozidiel MHD? Ak vozidlo nepríde presne podľa harmonogramu, pripravené na jazdu na budúci deň, bez hocijakých drobných technických nedostatkov, a nie je sprevádzkované podľa kľúča ktorému šotouši rozumia, tak je zlé.

Majte aspoň trocha nadhľad.
Celkom hanba výrobcu alebo dodávateľa softvéru, že ani týždeň neprešiel a nastali takéto problémy, že vidieť tento voz na L71 bola dnes vzácnosť.
Celá dnešná výprava L71 je teda riadny zmätok, po ceste z práce som na Miletičke videl 6854 a oproti 6866, ani vo sne ma nenapadlo, že na 13-tich poradiach sa dnes postupne objaví 11 dvojklobás, 11 troloSORov, dva 27TrA, oba trolejbusové záložáky aj štyri autobusové záložáky a to sú štyri hodiny poobede...
Pozeral, ale tam vládne pekný chaos. Hlavne, keď také poradie má /4 až /4e. Pri iných poradiach to nie je iné, kde sú varianty po c alebo d.
Reakcia na: Klepeto #215:
Pozeral si sa do výpravy?
Momentálne ani jedno vozidlo online pred poobednou špičkou? Či je to chyba zobrazovania?
Reakcia na: qrzz.k #213:
Koho je to problém
dnes rano vsetky hradene🤔
Neviem ako vy ale je to super jazda
Reakcia na: Urbanway 2423 #210:
Ale tá tam má batérie, ale megatrolejbusy tam nemajú ani ten priestor s oknom.
Reakcia na: Trolley #209:
Dokonca ani 27Tr nemá za poslednými dverami sedadlá. 🙂
Reakcia na: Petto #208:
Ale je to nezvyk, že 24m trolejbus nemá už za poslednými dverami ten priestor na sedenie.
Reakcia na: Trolley #207:
Podla mna len preto, ze uz to nemas kde dat. Predsa len 24m ma 3 clanky a viac miesta na streche.
Na druhu stranu hybridny prazsky TNS18 ma tiez slusny dojazd na baterlu a nema ani motorovu vezu a ani ziadne dalsie obmedzenie v interieri oproti NS18. V tomto mi pridu lepsie riesene libchavacke trofle.
Zaujímavé je, že 18m trolejbus má batérie uložené za zadnými dverami a 24m nie.
Reakcia na: Dadino #205:
Presne. Vodiči si na to musia zvyknúť a potom to už pôjde ako po masle. V porovnaní s 31 Tr je v tom ale radosť cestovať. Tiché a pohodlné cestovanie v štýle 21. storočia. V nedeľu večer balíky ľudí na hlavnej stanici a v pohode s tam zmestili.
Reakcia na: Urbanway 2423 #204:
Ten prvý deň trošku robili problém aj dvere klasicky aj preto niektoré vozy meškali. Včera som aspoň já osobne už nevidel ani nešiel s vozom, ktorý by mal nejaké meškanie okrem bežného minútku, dve. Ale samozrejme je to nové treba tomu dať čas aby si to celé sadlo a všetci si zvykli na všetko nové. 🙂
Reakcia na: Dadino #202:
Ešte v čase, keď na 71 jazdili iba 1-2ks týchto Solarisov, zvykli vždy meškať v porovnaní s 31Tr. Snáď sa to zlepší, keď sa s nimi vodiči lepšie zoznámia...
Reakcia na: Dadino #202:
Niektoré vozy nemali aktualizované CP v palubákoch.
Reakcia na: 6503 #198:
Toto bola inak včera taká zvláštnosť čo nikto nechápal ako sa deje. Prvý voz meškal cca 4-5 minút, druhý čo išiel za ním nikde neukazovalo a 4 minúty za nimi išlo ďalšie poradie 71ky. 😁 Takže behom 10 minút išli 3ks 24m. 😬
Reakcia na: Valec #199:
Myslím si, že spravodajstvo CNN Prima news bolo tendenčné, senzácia za každú cenu, lebo koluje aj video, na ktorom sa nezdá, že by boli nejaké problémy. Ten vjazd na obratisko je síce naozaj "o hubu", ale zjavne sa to postupne naučia zvládať.
Reakcia na: 6503 #198:
Na linke 71 sú od dnes len tieto trolejbusy.
Reakcia na: Mhr1 #196:
A v Prahe zapožičaný Van Hool prevádzkovaný na linke 119 nebol dostatočný na preverenie?
Dnes ich je uz dost vonku a este aj tesne za sebou jazdia. 😉
Reakcia na: Klepeto #194:
V Bratislave som zase zažil, že električka typu 29T zastala pred návesťou stoj na Kollárovom námestí a zablokovala tým výjazd z Mickiewiczovej.
Nuž pohľad na obratisko Nádraží Veleslavín mi neveštil nič dobrého. Konečná je vpravo vedľa komunikácie do centra, a to rovnobežne, takže trolejbusy sa musia otočiť vlastne iba o šírku chodníku o 180 st. akoby naspäť. Potom už je to o trochu lepšie, samé ľavé otočenia menej natesno. Ale aj tak tesné i pre bežné vozidlá. Ešteže v Bratislave si to najprv preverili tým zapožičaným prototypom.
Reakcia na: Klepeto #194:
inac v pozadi prechadza bus ex slovak lines (1:10)
Reakcia na: Klepeto #192:
To bolo infantilne uz v čase zavedenia
Reakcia na: Urbanway 2423 #191:
S tým súhlasím. Tie časy liniek, kde sa dá prestúpiť mi dosť pomáhajú v rozhodovaní, či sa oplatí vystúpiť, alebo zvoliť na prestup inú zastávku, kde má človek väčší výber alebo spoj s hustejším intervalom. Ten pražský displej zobrazuje iba ten zužujúci sa oblúčik, na ktorom sú kruhmi vyznačené nasledujúce zastávky, ktorých názvy sa do diaľky tiež zmenšujú. Taká detská infantilná grafika mi to príde, ako na nejakej aplikácii hry pre deti do rokov.
Reakcia na: Klepeto #189:
Podľa mňa máme v Bratislave jeden z najlepších, ak nie aj najlepší informačný systém v Česku a na Slovensku. Zobrazovanie prestupov, časov do odchodu a podobné funkcie stále nie sú v Česku a na Slovensku až také bežné a pritom je to celkom užitočné. 👍
Reakcia na: Majo #188:
Ďakujem za opravu. Samozrejme, v Prahe sú SOR TNS 18.
Inak všimol som si na videu pražskej 27 TR, že v interiéry majú iba jednostranné vnútorné stropné displeje. V rovnakom počte ako u nás akurát info vidieť iba ak človek pozerá v smere jazdy. Navyše sú to také hnusné štvorcové škatule, ktoré sú uchytené kolmo na strop. Teda nevytvárajú taký véčkový sklon ako tie naše obojstranne displeje.
Reakcia na: Mhr1 #184:
Praha a 27Tr? Nemyslel si SORy TNS 18?
Každým oblúkom, ktorým prejde 18-metrový trolejbus, prejde aj 24-metrový. V Bratislave to je odskúšané a predpokladám, že to platí aj v Prahe. 🙂
Reakcia na: SimonMHD #172:
Termíny dodania nových vozidiel boli jasné, z ich nesplnenia vyplývali pre výrobcov dosť výrazné sankcie a výrobcovia sa ich snažili za každú cenu stihnúť. Ak by sa všetko nestihlo do konca roka 2023 - vyrobiť, dodať, schváliť, vydať technické preukazy - DPB by prišiel o eurofondy a veľa ďalších možností na financovanie nových vozidiel nebolo. Nedostatok času sa podpísal pod to, že boli na vozidlách menšie nedostatky, ktoré bolo pred uvedením do pravidelnej prevádzky s cestujúcimi odstrániť. Všetko nevyhnutné pre prefinancovanie vozidiel z eurofondov sa našťastie - síce tesne, ale - stihlo do konca roka 2023. Postupne sa od minulého roka odstraňujú technické nedostatky, zaškolujú vodiči a od dnešného dňa bude nových vozidiel v uliciach pribúdať.
Reakcia na: Petto #178:
Samozrejme, že nie. Skúšky jedného trolejbusu v Žiline budú (majú na to čas do konca marca), ale to neznamená, že kvôli tomu nemôžu v Bratislave jazdiť.
Reakcia na: Miro #174:
Musíš za každú cenu niečo napísať, len aby si niečo napísal, aj keď o tom nič nevieš? Niekedy je mlčať zlato.
Typ trolejbusu Škoda-Solaris Trollino 24 bol schválený 12. 12. 2023.
A pre informáciu, trolejbus Škoda 27TrA Solaris (podstatná zmena 27Tr) bol schválený 21. 11. 2023 a typ trolejbusu SOR TNS 12 A02 bol schválený 22. 12. 2023 (deň po doručení žiadosti). Všetkým trolejbusom boli v novembri a decembri vydané technické preukazy.
Inak v Prahe už zasa trolejbusy jazdia, dnes v premávke dokonca dva. Solaris 24m ev.č. 401 a 403 na t58. Majú súhlas na skúšobnú prevádzku s cestujúcimi. Viezol som sa tým, v pohode vytáčali aj ostré kruháče. 27Tr majú skúšky za sebou, ale čakajú na razítko.
Reakcia na: 6503 #182:
Netrep 😁
Reakcia na: Vodič11 #180:
Buduci rok vraj maju prist aj GIGAtrolejbusy! nevies nahodou co by to malo byt? Dik.
Reakcia na: Petto #178:
To budu iba dodatočné testy..
Dostanú pečiatku s výnimkou iba na našu sieť a potom aj na iné siete keď absolvujú testy
Reakcia na: Petto #178:
Asi hej lenže mega trolejbusov máme 17 ak sa nemýlim. A podľa mňa to není presne ten problém(Žilina testovanie).
Asi už sa premávka trolejbusov i električiek pomaly rozbieha.
Reakcia na: Vodič11 #177:
Necaka sa nahodou este na Zilinu ? Pisalo sa,ze musi ist jeden 24metrak na testy tam pre ine napatie - 750 V, lebo my mame 600 V.
Reakcia na: Miro #174:
Presne na to čakajú
Pýtal som sa vodiča na vianočnej električke v K2G, že kedy budú jazdiť. On povedal, že už mali jazdiť, ale ešte nemajú papiere na povolenie jazdy. Zas v popise 27Tr-ky je napísané, že zaradené sú už do prevádzky v Januári 2024. Takže tento mesiac by to už malo byť. Dokonca aj v tomto popise je to napísané.
Reakcia na: sor_2048 #171:
Bohužiaľ nejazdí nič nové. Nielen tento trolejbus, ale ani jednokĺbový a ani električky. A kedy to bude, to nevie nikto.
Reakcia na: SimonMHD #172:
Že by na úradníka, ktorý dá okrúhlu pečiatku?
Reakcia na: henko151 #166:
V predchádzajúcom článku rovnakého periodika sa uvádzalo testovanie len na 4/14. Ale rád by som si to pozrel na Hájiku...
Reakcia na: sor_2048 #171:
Tie testy už sú ukončené. Tiež netuším na čo sa čaká.
Nechápem že prečo ešte nejazdí
Ako ano homologizačné teste atď. Ale to nemôže takto dlho trvať
Reakcia na: Ma178rek #168:
Tiež som to tak pochopil. Osobne si myslím, že dostali schválenie s tým, že čo muwí byť odstránené do sprevádzkovania teda hneď a zvyšné veci čo neovplyvňujú premávku stačí do toho dátumu.
Reakcia na: henko151 #166:
38Tr ma uzamykatelny druhy klb, cize sa z tym cuva ako z standardnym klbakom.
Reakcia na: juraj76 #167:
Jazdiť môžu ale do 31.5.24 musia byť tie úpravy spravené...
Teda tak som to ja vyčítal
Reakcia na: Transportholic #164:
V článku sa píše, že trolejbusy sa musia upraviť najneskôr do 31.5.2023. Týka sa to aj jednokĺbových? Ak áno, tak ešte nebudú jazdiť aj pol roka? A tak je potom informácia o ich zaradení do premávky čoskoro klamstvo!
Reakcia na: Miro #163:
V Žiline sa na viacerých perifériach, kde jazdia autobusy otáča cúvaním, takže si to naozaj neviem predstaviť s dvojkĺbakom.
Reakcia na: Transportholic #164:
Ďakujem, zaujímavý článok.
Reakcia na: Miro #163:
Na základe článku z Československého dopraváka má prísť do ZA po Novom roku.
https://www.cs-dopravak.cz/triclankove-trollino-zamiri-do-ziliny-az-v-roce-2024/
Reakcia na: 6503 #159:
Neviete niekto presnejší termín, kedy príde do Žiliny?

A mohol by pojazdiť aj po autobusových linkách, v Žiline radi jazdia s trolejbusom aj do okrajových obcí.
https://imhd.sk/za/galeria-media/286516,234159,194844,230587,187142,187437,230588,186741,234152,186742,235193/%C5%A0koda-26-Tr-Solaris?ref=za%2Fpopis-typu-vozidla%2F854%2F%25C5%25A0koda-26-Tr-Solaris
Reakcia na: ES499.0001 #161:
600V
Reakcia na: Dadino #157:
Aké je napätie trolejbusovej siete v BA?
Reakcia na: Jak44 #158:
Nebolo to pôvodne planované ako pomoc Prahe, keby meškali dodávky? Lebo český drážny orgán vo svojom schvaľovacom konaní uznal časť skúšok 24m zo slovenského územia.
Je to sotozalezitost. Chcu ho vidiet hore na Hajiku. 😉
Reakcia na: Dadino #157:
Čím ďalej, tým viac mám pocit, že tá Žilina je len šotozámienka (či TNS sa v nej tiež dočkáme? 27TrA tiež nebolo otestované na 750V a rozdiely tam predsa oproti pôvodnému schváleniu sú). Aj to, že 750V stačí otestovať dodatočne o niečom vypovedá.
"Trolejbus #6903 bude dodatočne v roku 2024 vyskúšaný v Žiline pre overenie prevádzky na trolejbusovej sieti s napätím 750 V."

Súdim z toho, že voz môže byť schválený aj bez tejto skúšky keďže musia byť schválené do konca roka. Otázka znie či pôjdu do premávky aj bez toho a dodatočne sa len otestuje ten jeden voz na 750V alebo musia aj tak čakať síce už schválené na test tých 750V? Vedel by niekto k tomu niečo povedať? Ďakujem. 🙂
A keby, že chceli stihnut 27Tr tento týžďeň☺️....
Reakcia na: Dadino #154:
Asi hej len tipujem, že 24m by mohla stihnúť do konca roka. a TNS tipujem január/február🙂
Reakcia na: Viktor85 #151:
Pokiaľ viem, 6903 mala ísť ešte do Žiliny na test 750 V a najazdiť tam 200km. Neviem o tom, že by tam bola a myslím si, že to bude súčasťou schvalovacieho procesu. Takže osobne si myslím, že 27Tr vyjdu ešte do vianoc a 24m a TNS niekedy na prelome December/Január. 🙂
Reakcia na: 6503 #152:
Áno, jasné, viem 😁. Ale som zvedavý kedy prídu na rad električky tých 20 nových.
Reakcia na: SixSixTrooper #150:
Tiez si myslim, ze to bude tak. Ja som citoval s.longa.
Ja si myslím, že 27Tr a Trollino budú tento mesiac a TNS február-marec.
Reakcia na: 6503 #147:
To je najvacsia blbost aku som kedy pocul. Riesil som trollino z panom Vypravcom a on hovoril ze este treba oskusat (100-200km) kazdy individualne, onalepkovat a mozu ist na 71.
Reakcia na: 6503 #147:
Určite budú skôr. Len je otázne kedy chalani spojazdnia všetky ostatné
Reakcia na: 6503 #147:
😅Hej, ale podla mna moze byt uz zaradeny aj v januari.
Reakcia na: Viktor85 #146:
Ako tu pisal tazky DPB insider s.long, tak skusobne jazdy skoncili a zaradeny bude na jar/v lete, lebo cez zimu nemoze jazdit.😂 😈
Inak kedy asi bude Trollino 24 v premavke? A skusobne jazdy s cestujucimi skoncili alebo este nie?
Zburat kasino a domy smerom k odbocke na 29. augusta a hned by bolo miesta. 😉
(kua, to bude minusiek aj na skryty prispevok 😃 )
Reakcia na: Urbanway 2423 #143:
Ten park je už dlhodobo plánovaný s podzemnou garážou a novou budovou na časti parku. Pri tom má prísť aj k tej reorganizácii dopravy ako som písal v príspevku 138. V tomto smere už nebude možné urobiť tú obrátkovu trolejovú stopu a ostáva jedine využiť tú na Cintorínskej.
Reakcia na: Klepeto #140:
Dole pri Alžbetke by bolo dobré vybudovať aj trolejovú stopu v smere z Hodžovho nám. naspäť na Hodžovo nám. a tiež aj park v strede Kollárovho nám. by si zaslúžil rekonštrukciu, keďže v súčasnosti je v dosť dezolátnom stave.
Reakcia na: RomiZajac #137:
Na čo by sa asi mohlo čakať… Každý test/skúška musí mať nejaké hodnotenie, v tomto prípade vyhodnotenie z ministerstva. Ešte teda Žilina…
Ešte jeden poznatok z cestovania v Troline 24. Na Prievozskej v smere do centra sme dobehli L72. Na zastávku Košická sme dorazili spoločne. Takže za sebou stál 18 m a 24 m voz. Tu vznikol problém, keďže posledné dvere Trolina boli mimo vydláždenej časti zastávky a teda ostali na úrovni tej zelene vysypanej kamienkami. V prípade zastávky Autobusová stanica sa Trolino zmestilo LTT a zadná časť ostala presne stáť na hrane značenia prechodu pre chodcov.
Reakcia na: si #138:
Tam by sa mala pri výstavbe toho developmentu v menšej časti parku reorganizovať kompletne doprava a smer dole by sa mal presunúť na stranu, ktorá ide hore a bolo by to spoločné. Takže pri Alžbetke by vznikol opäť semafór a tí čo odbočujú na Radlinského by mali červenú zatiaľ čo by išli priamo vozidlá od Alžbetky hore Kollárkom. Tým pádom by sa skultivovala táto kolízna križovatka, kde musia dávať prednosť električkám autám od Obchodnej a chodcom na prechode.
Reakcia na: RomiZajac #137:
Ešte včera bol 24m vonku na 71ke. Súdiac podľa víkendovej výpravy, že bol na 42, 72 a dnes už nie je vonku sa podľa mňa dorobili skúšky s cestujúcimi teda nabehal určených 5000km s cestujúcimi. Pokiaľ ale mám správne info tak má ísť ešte jeden 24m do Žiliny na testovanie 750 V kde má najazdiť nejakých 200km. Až potom sa môže ukončiť zrejme celá homologizácia vozidla. 🙂
Reakcia na: 6503 #136:
tam by dost pomohlo keby sa cestne vozidla iduce z hora otacali nazad/odbocovali na na radlinskeho nie popri elektrickovej trati ale az poza ten parkovaci ostrovcek.... dat prednost elektrickam a chodcom by sa este +- malo dat, ale ked v case ked nejdu elektricky tu krizovatku zas zaplnia ti co idu vo vyssie menovanom smere, tak priepustnost od mickiewiczovej uz zostane tragicka....
Už sú dokončené všetky skušky bez cestujúcich aj s cestujucími? Ak ano, načo sa čaká?
Ono ten usek pri Alzbetke je cely tragicky, pre vsetky dopravne prostriedky vratane bicyklov. Klbove trolejbusy tam zasahuju vlekom do protismeru, nasledne blbe krizenie s elektrickami a hned za tym chodci na prechode. Tam by to bolo asi dobre cele prebudovat na nieco ako kruhac, alebo elipsa. 😉
Reakcia na: Klepeto #132:
Aj klasické 42 zvyknú cez víkend meškať cca 3-5 minút počas dňa. Trollino 24 ale meškalo ešte o čosi viac.
Reakcia na: Miro #133:
Podľa toho, čo som sa dopočul od vodičov, pri plnom rajde vybočuje, pri plynulom odbočení nie.
Reakcia na: Klepeto #130:
"...zadný diel značne zasiahol do protismeru..."

Takže vybočuje viac, než 18 m voz? Niekto tvrdil, že sa s tým jazdí rovnako dobre.
Reakcia na: s.long #131:
Predpokladám, že píšeš o časoch v pracovné dni. No tu som písal o nedeľnom popoludní medzi 13:30-14:00
Reakcia na: Klepeto #130:
Bezne meskavaju aj ostatne 42, stale od 6 rana do tak 20
Reakcia na: mdriver23 #129:
Tak už to má trolodlháň za sebou v sobotu na 72/2 a v nedeľu na 42/2. Poznatky také, teda hlavne z linky 42, že ten voz je nevhodný na túto linku. Prvý dôvod sú zastávkové zálivy na Mierovej a na Kramároch. Aj keď sa na moje prekvapenie do nich vozidlo zmestilo a zadný diel skoro netrčal do jazdného pruhu, tak je to veľmi pomalé a opatrné vchádzanie ako aj vychádzanie zo zastávky. Druhý dôvod bol prejazd kľukatým centrom s užšími uličkami ako sú bežné výpadovky a hlavné ťahy, kde prevažne jazdí L71. Prejazd cez vyvýšený prechod v zákrute pri Medickej záhrade bol veľmi opatrný. Odbočovanie z Mickiewiczovej na Kollárko pri Alžbetke bol taký, že zadný diel značne zasiahol do protismeru a autá idúce od Kollárka museli zastaviť kým sa celý voz nedostal skrz ten ostrý roh aj s posledným dielom.
Vozidlo odišlo z konečnej C.V. na čas. No na konečnú Č.M. dorazilo s 8 min. meškaním v nedeľnej premávke poobede. Buď je tam zle nastavená chronometráž a bežne meškávajú aj 18 m vozy, ale skôr si myslím, že je to z dôvodu pomalšej jazdy hlavne v zákrutách a pri zastávkach oproti 18 m vozidlu. Ak sa s tým viac vžijú, tak možno budú istejší vodiči. No uvidíme.
Reakcia na: Solider #127:
Nie. Práveže sa majú robiť. Následujúce dni.
Reakcia na: Klepeto #126:
Áno, vo veľmi blízkej dobe bude aj na 72 a aj na 42. Kedy, to nemôžem napísať.
Reakcia na: Klepeto #126:
To nebolo, že sa budú robiť, ale že sa môžu robiť.
Niekde som čítal, že tieto skúšobné jazdy s cestujúcimi sa budú robiť aj na L42 a L72. Myslíte, že sa tak ešte stane pred zaradením do ostrej prevádzky na L71? Či radšej od toho upustili z dôvodu malých zastávkových zálivov na Mierovej?
Reakcia na: trolejbus6207 #123:
Prvých jedenásť ev.č.? Či je to náhodne rozložené?
Reakcia na: SimonMHD #122:
Nie, zatiaľ je ich tu 11ks
Už sú dodané všetky?
Reakcia na: Urbanway 2423 #118:
Toto by mala byť zmena vo výzbroji dokonca oproti ekvivalentnému typu 27 Tr v Českej republike, takže funkčnosť je treba preveriť. Určite je však na diskusiu, koľko kilometrov je potrebné najazdiť. Dostatočné otestovanie pred zaradením do premávky je podľa mňa určite v záujme dopravcu, keďže asi nikto nemá záujem nasadiť trolejbusy, ktoré začnú po pár dňoch odpadávať z premávky kvôli poruchám, ktoré sa mohli vychytať pred zaradením do premávky. A zároveň je to aj v záujme výrobcu, ktorý tak neriskuje verejnú hanbu (v prípade týchto vozov by ju 100% mal).
Reakcia na: henko151 #119:
A úředníci nebudou mít co žrát!
Minimálne pri trolejbusoch by sa mohol schvalovací proces v rámci EÚ zjednodušiť.

Chápem, že električky a vlaky treba schvalovať pre každú krajinu/prevádzku zvlášť, keďže infraštruktúra nie je ani zďaleka jednotná (rôzne zabezpečovacie systémy, nápajacie sústavy atď.).

V dnešnej dobe, keď existujú rôzne elektrobusy s rôzným spôsobom dobíjania a nemusia prechádzať v každej krajine schvalovacím procesom, tak by som očakával, že aj pri trolejbusoch by sa to mohlo zjednodušiť.
Reakcia na: Solider #117:
Takže to znamená, že každé mesto má v podstate iný typ 27Tr s rôznou/jedinečnou výzbrojou aj so všetkými nedostatkami, takže ju treba testovať, akoby to bol úplne nový typ trolejbusu, áno? Inak, to Škoda nemusí každý jeden trolejbus otestovať, či je plne funkčný predtým, než ho pošle objednávateľovi?
Reakcia na: 810zssk #116:
Však ale od toho je ten schvaľovací proces, že sú na vozoch odlišnosti od schváleného modelu. A čudoval by si sa, aké vozy sem dodáva Škoda – koľko z nich bolo nepojazdných alebo počas skúšobnej premávky sa zistili poruchy závažného charakteru.
Reakcia na: Viko #115:
On sa ale nepýta prečo vozidlo musí prejsť schvaľovacím procesom, ale prečo treba "vychytávať chyby", keďže tie mali byť vychytané už to schvaľovacích procesoch v iných členských štátoch a sem tie modely dodané už s potrebnými úpravami.
Reakcia na: Urbanway 2423 #114:
Skôr ide o to, že dráhové vozidlá a ich komponenty sa musia schvaľovať v každej krajine zvlášť, nemáme žiadne jednotné EÚ postupy ako pri automobiloch.
Reakcia na: Jak44 #113:
Rôzne chyby by ale už z Brna vychytané byť mohli, alebo budú mať opäť nejaký základný SW aj s pôvodnými chybami a vychytajú sa až pri opätovnom testovaní?
Reakcia na: Petto #112:
Naposledy keď som pozeral mapu, tak Brno ešte nebolo na území SR. 😉
Reakcia na: Edelweiß #111:
TNSky by ale mali byt rovnake ako dodavane 32tr do Brna ci nie ?
27 Tr aj ked su davno schvalene sa znova testuju preto, lebo maju inovovanu vyzbroj ( sme tusim prvi, co to tak mame ). 29T kvoli novym brzdam od ineho vyrobcu + ma taktiez o nieco modernejsiu vyzbroj a 24M Solaris kedze doteraz nebol realne nikde testovany priamo v premavke ( este ani Prazske nezacali jazdit ) tak je pochopitelne, ze jeho testovanie a nasledny proces bude trvat najdlhsie. V skratke, kazdu technicku inovaciu treba nanovo schvalit ( opravte ma, ak to zle pisem ). Ten isty proces caka aj nase TNS, s ktorymi sme opat prvi na SK.
Prečo majú vo všeobecnosti nové vozidlá spravidla množstvo nedostatkov, aj keď rovnaký typ už niekde jazdí (myslím napr. 27Tr, 29T, nie úplne nový 24-metrový Solaris) a nové vozidlo testuje aj výrobca? Prečo nie sú napr. pri 27Tr vychytané "muchy," keď ich už majú v ČB, Brne a Žiline, kde ich tiež testovali? To sa naše 27Tr až natoľko od nich líšia (v ČB sú v nich aj baterky).
Reakcia na: Dadino #107:
Však za 100% môže aj cez deň 😂
Reakcia na: Dadino #106:
OK, viem, že nejaké problémy boli, skúsim zistiť aktuálnu situáciu
Reakcia na: TeBeCe #105:
Fakt? To by som rád išiel fotiť. Som nevedel, že behá aj cez deň a nie len v noci. 🙂
Reakcia na: trolejbus6207 #104:
To tam bolo uvedené už v prvý deň keď vyšla von. Preto tieto informácie nepovažujem za 100%. Skôr tie od teba. Ale tak viem, že 08 mala nejaké obtiaže a nevedel som či už vyšla znova do premávky na tie skúšobné km alebo nie. Takže som len rád, keď už behá zase. 🙂
Reakcia na: trolejbus6207 #104:
Dnes vymeta vsetky kuty siete.
Reakcia na: Dadino #103:
Pri 6908 máš uvedené, že v rámci skúšobných jázd odjazdil cca 2500km, z toho polovicu so záťažou, ešte treba "vychytať muchy", aby mohol ísť do skúšobnej prevádzky s cestujúcimi
Reakcia na: SimonMHD #102:
Otázne je či už vôbec má. Veľmi rýchlio sa stratil z premávky a to sa mi nechce veriť, že stihol nabehať všetky potrebné KM. Osobne si myslím, že ich nemá ešte dokončené kvôli niečomu. Upozorňujem však, že sú to len moje domnienky. Lebo za mňa osobne keby to mal tak rýchlo najazdené tak už je zrejme vonku na skúšobných jazdách s cestujúcimi. 🤷🏻‍♂️
Koľko má už najazdené na testoch? Stihne to vôbec dokončiť aspoň do toho 5.11.?
Reakcia na: Salomon #100:
V pohode, uvidíme, aké bude oficiálne označenie
Reakcia na: trolejbus6207 #99:
Ospravedlňujem sa ti, včera som to pochopil, spôsobom ako si to písal, preto som to prvotne pochopil zle. Mal som včera zlý deň. Ešte raz, sorry.
V prílohe, posielam vyjadrenie na otázku, že označenie 38Tr, je výhradne len interné označenie, nie ako v prípade jednokĺbových vozidiel.
Reakcia na: Salomon #96:
OK, nepochopil som to správne, ale kde vidíš odo mňa invektívy?
Reakcia na: Salomon #96:
Kde si videl aké invektívy na tvoju adresu, netýkavka?
Reakcia na: Salomon #96:
Kto je dodavatel? Solaris?
Reakcia na: trolejbus6207 #93:
Trošku sa zdrž invektív na moju adresu. Ja, som len citoval zo stránky to, čo viem. Stránka Škodovka a stránka Plzeňské trolejbusy sa vyjadrili, že aj tak si počkajú na finálne papiere z Bratislavskej strany lebo su zvedavý ako to dopadne. Totiž ako naše vozidlá tak aj vozidlá pre Prahu sú síce interne označené ako Škoda Tr 38 ale Škoda nie je finálny dodávateľ. Tiež som citoval.
Samozrejme, tiež som sa dozvedel, že 29Tr bol nezrealizovaný projekt ale na veci a vysvetlení zo strany Škody a Plzeňské trolejbusy to nič nemení.

Reakcia na: Jak44 #89:
Hlavne mi povedzte kto za uplneho uboziaka navrhol tu marketingovu kampan ze mega. Fuj az je mi z toho zle.

Ale som rad ze jazdi. Rad vidim aj pana vypravcu z 2.TT
Reakcia na: Salomon #91:
Také vysvetlenie by som bral, ak by napr. neexistovalo označenie Škoda 30T a Škoda 30Tr ako nesúvisiacich typov vozidiel. 🙂
Reakcia na: Salomon #91:
Toto vysvetlenie moju logiku obchádza - čo už má spoločné označenie trolejbusov s označením elektrobusov, ak by to bolo, ako píšeš , tak keď už raz Škodovka označila elektrobus Škoda 36BB Temsa, potom by trolejbus v tej istej skrini mal byť označený inak ako Škoda 36Tr Temsa...
Reakcia na: Mhr1 #90:
To som písal ja podľa českej wikipédie (https://cs.wikipedia.org/wiki/Nerealizovan%C3%A9_trolejbusy_%C5%A0koda), ktorá sa odvoláva na článok Libora Hinčicu - HINČICA, Libor. Trolejbusy řady Škoda Solaris. Československý dopravák. 2010, roč. IX., čís. 5, s. 47–58. Bohužiaľ ja som tento časopis v tlačenej forme nevidel, ale logiku to dáva presne tak, ako píšeš.
Na facebookovej stránke Plzeňské trolejbusy, je vysvetlené, prečo to nie je označené ako 29Tr. To označenie vyfúkol Mini eSolaris 8,9m, označený ako 29 BB v Českých Budějoviciach. Interné označenie Škoda 38 Tr spadá do kategórie Škoda 36 Tr Temsa a Škoda 36 BB Temsa Praha
Podľa čs dopraváka sú tie pre Prahu označené 38Tr a uvádzajú aj typ Škoda Solaris 24m. Tak, ako to tu už bolo napísané, tiež nerozumiem, prečo nepoužili označenie 29Tr. Mohli mať všetky Solarisy pekne za sebou 26-29Tr. Alebo 29Tr bol nejaký nerealizovaný projekt?
Reakcia na: Viliam22 #88:
Už zopár dní, DPB to dával do stories na Instagrame, mesto to má ako príspevok: https://www.instagram.com/reel/CyBMyeKqXpw/
Vcera v noci sa vraj uz pohyboval po uliciach
Reakcia na: Dadino #86:
Osvetlenie
Taká otázka na niekoho znalejšieho ak by vedel. 24m a 27TrA majú pri posuvných dverách v bočnici dverného otvoru z oboch strán taký červený pásik od hora až dole a sú v ňom ako keby nejaké mini svetielka. To je nejaký senzor dverí alebo je to nejaké osvetlenie pri zatváraní dverí? Nevie niekto náhodou? Ďakujem. 🙂
Reakcia na: SixSixTrooper #84:
Ten čo je vonku na testovaní tam určite bude 1,5 až 2 mesiace. Tak sa vyjadril aj hovorca. Vzhľadom k tomu, že môže jazdiť iba večer a aj to len na nejakej určenej trase je to teda aj dosť reálne kým nabehá 2500km. No čo bude so zvyšnými neviem. Tie majú každý nabehať 150km. Moja skromná nádej dúfa, že zvyšné sem zatiaľ prevezú a s jedným z nich sa začne proces homologizácie u nás. Ale to asi nepôjde kým ho v Plzni neschvália zrejme čo neviem či tak funguje alebo nie. Len som zvedavý kedy pôjde prvý do premávky. Keď majú také veľké meškanie...
Reakcia na: Dadino #72:
Je to potvrdene ze si ich v Plzni nechaju este 2 (1.5) mesiace?
Reakcia na: Dadino #80:
To je pravda, že nič nestíhajú, teraz vo veľkom zháňajú ľudí pre Ostravu (bývalú Ekovu), 39T pre DPO by mali byť vyrobené, otázka je, čo tam chcú robiť ďalej...
Reakcia na: trolejbus6207 #79:
No veď hej. Len ma fascinuje aké je o nich ticho. Všetky vozy generálny ukázal na fb a o nich ani slovo ani len na komentáre odpoveď. Ale tak ztejme ich dodajú nakoniec so škodováckou výzbrojou keď už to aj tunak zmenili z cegelecu. Len keď škodovka takto mešká so všetkými ostatnými, uvidíme ako stihne porobiť vozy, ktoré nemala v pláne. 🙂
Reakcia na: Dadino #77:
Ak je pravda, že TNS majú byť so škodováckou výzbrojou, verím, že to Škodovka do konca roka dá (Cegelec určite nie)
Reakcia na: Public Transport #76:
No veď o tomto viem samozrejme solaris skeletu vyrába ale škodovka má veľké meškanie s tým 24m. Preto som zvedavý či montujú ďalej ostatné alebo čakajú čo bude s prvým kusom a ako sa zosúladí celý voz. Toť vedia asi iba oni.
Reakcia na: trolejbus6207 #75:
Nie len tie. Aj TNSka tu mala byť na prelome Júla/Augusta prvá. Žiaľ o tých ani nevedno, či už aspoň skelety sú. 😕
Reakcia na: Dadino #74:
Fotka, ktorá sa mi s minulým príspevkom neodoslala. Originál s popisom zo skupiny už neviem nájsť.
Edit: stále sa mi neodosiela príloha
https://pasteboard.co/PNJuQ3voztBO.jpg
Reakcia na: Dadino #72:
Mal tu byť do konca júla (aj s prvou 27Tr), neprevzali ich, dôvod neviem...
Reakcia na: Public Transport #73:
Skelet či komplet voz už?
Reakcia na: Dadino #72:
Podľa fotky z FB by vraj už mal byť vyrobený 8. kus.
Reakcia na: TeBeCe #71:
Konečne vyšiel von. I keď sa veľa hovorilo, že ho tam testovať nebudú, teraz ma zaráža v tých článkoch, že ho chcú testovať 2 mesiace. 😬 Podľa harmonogramu v obstarávaní mal byť do konca júla už prevezený do BA a testovaný do konca augusta u nás. Dúfam, že aspoň vyrábajú všetky ostatné zatiaľ a neomeškajú celé dedávky keďže tie boli robené na knap do polky decembra. 🙂
Reakcia na: Dadino #68:
Predsa na to, aby mu nenarazil do tretieho článku. Pamätám si, ako policajt, jazdiaci po nábreží smerom k mostu SNP narazil do druhého voza súpravy, vychádzajúcej z NĽŠ smerom na Šafko a po vystúpení z auta vykrikoval "ten druhý mi nedal prednosť" a pamätníci z Depa Xaverov mi hovorili, že keď začali jazdiť K2, tak pán s krásnou novou "stovkou", vychádzajúci z Pionierskej sa zaryl do štvrtých dverí K2, idúcej smerom na Račko.
Reakcia na: Miro #66:
Toto bol pokus o vtip či čo si tým chcel povedať? Pozor na čo? 🙄
Reakcia na: Ike #63:
No veď mne to bolo od samého začiatku nepochopiteľné prečo nad takýmto niečím nerozmýsľal niekto... jasné, že by sa to predraživola o "pár" eur...
Mne napadlo, že keďže je to na naše pomery neobvykle dlhé vozidlo, mohlo mať odlišnú farebnú kombináciu, nech si každý hneď uvedomí, že si má dávať väčší pozor.
Reakcia na: Ike #63:
A tak bude to jazdit stale na rovnakej linke, takze nie je problem dat tam transparent vo forme nalepky 😁
Reakcia na: Dadino #55:
toto je slušný fail. O koľko by ten transparent predražil ten trolejbus? O 800 €?
Reakcia na: Petto #60:
Can you send link to this group here, please? I cant find it 😞
Z FB Miluju trolejbusy . Skelety bez pohonu.
Reakcia na: Xfuerx #44:
preco 2
Reakcia na: Petto #56:
Však ale ja som ten transparent riešil len kvôli tomu. Podľa mňa je logické, že transparent je napríklad v prípade 24m na každom článku keďže sú tam dvere. Tak aby mal cesrujúci nadohlad transparent od dverí. 29,30T to majú tiež na prd. Jasné, že by mal byť transparent na 1,3,5. Hlavne, že máme super duper ultra moderný informačný systém ale cestujúci od stredu voza musí ďalekohľadom hľadať do čoho nastupuje. Ale ako hovorím. Máme farebne zladené svetlá a kamery na vozidlách. To je hlavné!
Reakcia na: Petto #56:
Vo vnutri bude ak sa nemylim
Reakcia na: Dadino #55:
Otazne je ci to naozaj bude chybat. Skor bude chybat vnutorne BUSEcko ak nebude ani to v 2.clanku. 😆
Ak mi niekde chyba vonkajsie BUSEcko tak su to elektricky 29,30T. Na 32m voz len 2ks je dost malo. Logickejsie by mi prislo dat ich na 1,3,5 clanok,kde su dvere a nie 2,4. clanok.
Takže škodovka včera potvrdila transparent iba na prvom a treťom článku. Iba Pražské budú mať transparent aj na druhom článku. Vraj si to DPB takto objednal. Hlavne, že sa tu riešia čierne svetlá, kryt na kameru aby voz ladil a potom na 24m tbus nedáme do stredu transparet. 🫣
Ha! I told you there are the black walls above the windows, not the red ones.
Dúfam, že ho niekto zachytí pri prevoze. 😬😃 Chcelo by to trošku lepšiu foto ako bola tá prvá. 🙃
Reakcia na: N/A #46:
I saw more photos:p
Reakcia na: N/A #46:
I think he is employee of Solaris in Bolechowo.
Reakcia na: Xfuerx #45:
How do you know that?
1. There will be black stripes over the windows, not red ones;
2. There is no display with the direction in the second car
1. There will be black stripes over the windows, not red ones;
2. There is no display with the direction in the second car

Reakcia na: Petto #34:
Asi to tak bude. A 12-metrové od 6121+.
Reakcia na: 3pa3ck3 #33:
Aha, ja som si slovo "hnacia" priradil k "zadná". Moja chyba.
Reakcia na: trolejbus6207 #39:
Reálne variatny sú podľa mňa Škoda 29 Tr Solaris IV (dodávatel Škoda), alebo Solaris Trollino 24 IV Škoda (dodávatel Solaris).
Reakcia na: Viliam22 #36:
👍
Reakcia na: Petto #37:
Je tam aj T-24 Bratislava, v princípe je jedno, či to Schadefabrik označí 29Tr alebo to bude Trollino 24, skôr to bude 29Tr, keď sa zmluva uzavrela so Škodovkou
Reakcia na: Petto #37:
Bulharský meter.
Reakcia na: Viliam22 #36:
Na papieri napisane Trollino 18 😁
Reakcia na: Dispecer #31:
OK, takže sa tešíme predčasne 🙂
Dostane evč 6901 ? 🤪 27trky by mohli pokracovat v rade 25tr. Svojim sposobom ide tiez o trofle s pomocnym pohonom. T.j. 6711+
Reakcia na: Miro #32:
Tu sa píše (v časti Technické parametre), že druhá a tretia budú hnacie
Hnacia je len zadná náprava?
Reakcia na: trolejbus6207 #30:
Podľa viacerých indícií je ešte v Solarise.
Reakcia na: brzda #29:
A kde je ten svet? Škoda Plzeň?
Reakcia na: Viliam22 #27:
Skôr otočil tak, ako je ten prvý.
Reakcia na: Petto #24:
Ja by som ten čierny pás potiahol po druhý kĺb
Reakcia na: Dadino #25:
Aj mne to kešuje divne. 🤪
Reakcia na: Petto #24:
Neviem prečo ale poslednú dobu keď sa niečo aktualizuje na imhd tak si musím vymazávať vyrovnávaciu pamäť inak mi neprenesie zmeny. Nechápem to. Nikdy sa mi to nerobilo až pri NSke mi to tunak niekto poradil nech to skúsim a keď to spravím tak zrazu to mám aktuálne. Veľmi divné. (viď na foto ako mi to stále ukazuje. Ale na telefóne mám verziu čo hovoríš ty.)

No a k tomu transparentu,. Myslím si, že bude bez toho čierneho podkladu. Podľa mňa. 🙂
Reakcia na: Dadino #23:
Asi si pisal prispevok skor ako bola vizualizacia imhd. Lebo ja tam vidim uz 3 transparenty. No stredny transparent s tym ciernym sikmym pasom vyzera dost cudne. 😁
Inak pevne verím, že táto vizualizácia od Solarisu je reálnejšia v jednej veci ako nákres tu na imhd a to v počte transparentov na bočnej strane. Na tom strednom článku sa to vyslovene pýta podľa mňa. 🙂 😬 (Zdroj foto: https://www.solarisbus.com/en/press/another-contract-for-solaris-trollino-24-16-vehicles-will-go-to-the-slovak-capital-1729 )
Reakcia na: Urbanway 2423 #21:
https://transphoto.org/vehicle/541024/ Tieto najnovši majú Škoda výzbroj, ale finálny dodávateľ ako taký bol Solaris. Vo Vilniuse je rovnaký prípad s 12-metrovými Trollinami.
Reakcia na: Tbusabustram6609 #14:
Trolliná nemajú elektrickú výzbroj od Škody Electric, ale od Cegelecu, príp. Ganzu (to sú tie budapeštianske). Ja sa skôr čudujem, že sa nepoužilo označenie Škoda 29Tr.
Reakcia na: Urbanway 2423 #19:
Ale to nebude hustejší interval, ale o jeden odchod za hodinu navyše, okrem toho mimo intervalu. Čo vlastne ničomu nepomôže.
Reakcia na: Solider #18:
Tak, že špičkové poradie, čo teraz jazdí na Čiližskú by za rovnaký čas, čo urobí 1 kolo na Čiližskú, urobí cca 2 kolá po Hraničnú.
Reakcia na: Urbanway 2423 #17:
Ako je možné mať hustejší interval po Hraničnú a zároveň nemať väčšiu výpravu?
Reakcia na: Solider #15:
Nemohla by mať 71 lepší interval v špičke len po Hraničnú a na Čiližskú by jazdila celodenne v 7,5-minútovom intervale? V úseku Hraničná - Hlavná stanica by sa tak mohli pridať spoje bez navýšenia výpravy.
Reakcia na: Urbanway 2423 #13:
Dvojkĺbové vozy by mali byť na Trnávke, z čoho vyplýva, že linka 71 bude vypravovaná z Trnávky. Výprava každopádne narastie, pretože sa na trolejbusovú zmení nielen linka 61, ale aj 32. Takže to rozdelenie medzi vozovňami bude iné, ako je dnes.
Reakcia na: Dadino #11:
Tomuto celkom nerozumiem. Ten počet 16 kusov sa zvolil práve preto, aby bola celá linka 71 pokrytá dvojkĺbovými vozmi.

A že špičkový voz v tom čase nejde na stanicu? Tak ide opačným smerom o 7:27 hod. zo stanice smerom na Miletičovu. Pravdepodobne si si nevšimol, že 71 je dosť preplnená aj v úseku zo stanice smerom na Miletičovu, kde sú biznis centrá okolo Plynárenskej, Prievozskej a Mlynských nív.
Označenie "Škoda Solaris 24M" má byť oficiálne? Pýtam sa preto, lebo väčšina trolejbusov od Solarisu, ktoré mali finálneho dodávateľa Solaris sú vačšinou označené napr. Solaris (New) Trollino 18 IV Škoda (príklad z Budapešti), t. j. vychádza rovnaké označenie, avšak s číslom 24.
Tieto 24M budú zaradené na Trnávku a Hroboňova dostane namiesto 71 časť 27Tr pre 40 a časť 61, alebo zostane 71 na Hroboňovej?
Reakcia na: Dadino #11:
Prevádzka dopravy nie je čiernobiela, jazdí-nejazdí. Trolejbus môže byť na tri ranné kolá zadelený cielene, aby sa po zvyšok dňa na ňom mohla napríklad vykonávať údržba.

Plus myslím, že 8:14 je stále dosť zaujímavý čas pre administratívu - ľudí s možnosťou príchodu do práce do 9:00.
Reakcia na: Andy #10:
Súdim to podľa dnešného CP. To jedno špičkové poradie na 71ke urobí 3 kolečka ráno a ide do vozovne. To mi príde ozaj zbytočné na 24m voz ak budú posilnené všetky ostatné poradia. Okrem toho odchod z Čiližskej má 6:44, 8:14 a 9:53 smer Prokopa. Čiže o 7 hodine kedy je preprava ľudí najväčšia ani nejde smer HL. Preto si ja osobne myslím, že nie je potrebné dávať tam 24m voz. Ale áno viem si predstaviť aj ja, že by ho zrušili úplne ale pridalo by sa namiesto neho jedno celodenné poradie a tým sa zhustil interval. To isté by som spravil na 72 aby mali zachovaný preklad a tým pádom by mali teraz si vymyslím namiesto 7-8 napríklad 6-7 interval. Otázne je, či by ale mimo špičky potom nechodili tie 24m vozy s "5 ľuďmi". 🤭 Či nebude postačovať aj zrušenie špičkového a ponechanie 7-8 keďže kapacita voza sa navýši a pojme viac ľudí na jeden odchod ako súčasný voz. Neviem no. Dá sa s tým podľa mňa ešte pekne pracovať. 🙂
Reakcia na: Dadino #8:
Tie 24m trolejbusy sa predsa nakupujú hlavne kvôli posilneniu kapacity linky 71 v špičke, takže predpokladať plánované nasadenie 31Tr na špičkové poradie je od veci. Skôr si viem predstaviť, že špičku zrušia, lebo interval 7-8 možno bude s 24m stačiť aj v špičke (aj keď potom by to posilnenie bolo asi dosť slabé).
Reakcia na: Alex875 #7:
Solaris Trollino 24 MetroStyle v Bratislave jazdiť nebude. 24m tbus bude mať klasickú karosériu 4 generacie ako poznáme z busov.
Reakcia na: Petto #6:
Myslím si ale, že primárne budú nasadzované na 71 a doplnkovo 72. A ak aj iba cez víkend tak hlavne v prípadoch keď budú v meste víkendové akcie ich budú používať ako mierne posilnenie kapacity určite. A stále si myslím, že na 71ke bude aj tak kombinácia 24m plus špičkové poradie 31Tr. Podľa mňa sa na to špičkové poradie neoplatí dávať 24m. Môj osobný názor.
Tak potom bude premávať aj Solaris Trollino 24 MetroStyle?
Reakcia na: Urbanway 2423 #5:
Urcite nie L72. Ak aj cez vikend bude par ks volnych tak to nema asi vyznam mix Trolino a 31Tr na L72.
Reakcia na: Oli61 #3:
Tá 72 je potvrdená? Podľa textu a ďalších dokumentov by totiž mali premávať len na 71.
Reakcia na: Oli61 #3:
dik za info 🙂
Reakcia na: testak #2:
Na L71 a L72
Reakcia na: Tectie #1:
Určite na linke 71 keďže ide z hlavnej stanice. Ako jedinú linku ktorá premáva na hlavnú stanicu ju obsluhujú 18 metrové trolejbusy.
ooo nove trolejbusy?


edit: kde budu premavat asi