VozidláTrolejbusy › Škoda-Solaris Trollino 24

Škoda-Solaris Trollino 24

Úvod

Trojčlánkový nízkopodlažný trolejbus Škoda-Solaris Trollino 24 vznikol spoluprácou plzenskej Škody Electric a poľského výrobcu Solaris Bus&Coach. Výrobca Škoda pre tento typ používa aj označenie Škoda 38 Tr. Vozidlo vychádza z 24-metrového trolejbusu Solaris Trollino 24, ktorého prototyp poľský výrobca predstavil v roku 2019. Prototyp Trollina 24 sa v novembri 2020 otestoval aj v uliciach Bratislavy v súvislosti s pripravovaným nákupom trolejbusov tejto dĺžkovej kategórie. Sériová výroba trojčlánkových trolejbusov Škoda-Solaris začala vďaka záujmu dopravných podnikov v Bratislave a Prahe o takéto vozidlá. Do karosérie Trollina 24 bude zabudovaná elektrická výzbroj od Škody Electric. Prvé vozidlá objednali začiatkom roka 2022 oba spomínané dopravné podniky.

V roku 2021 sa Škoda Electric spolu so Solarisom stali víťazom verejnej súťaže Dopravného podniku Bratislava na dodanie 16 hybridných 24-metrových trolejbusov s trakčnými batériami pre linku 71 z Hlavnej stanice na Dolné hony, ktoré boli dodané v priebehu roka 2023. Vysúťažená cena jedného vozidla bola 1 047 500 € bez DPH, v priebehu výroby sa pre 8 trolejbusov navýšila na 1 152 244 €. Na ich nákup získal DPB nenávratný eurofondový príspevok z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda-Solaris Trollino 24 6901 – 6916 2023 2023 – 2024 16
Spolu 2023   16

Technické parametre

Dĺžka 24700 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3500 mm
Výška podlahy 320 mm
Rázvor 5900 mm / 6000 mm / 7350 mm
Počet dverí 5
Počet miest na sedenie 60 + 1
Počet miest na státie 121
Celkový počet miest 181 + 1
Pohotovostná hmotnosť 24750 kg
Celková hmotnosť 39330 kg
Elektrická výzbroj Škoda Electric, IGBT-tranzistorový
trakčný menič riadený mikroprocesorom (vstup 600/750 V DC, výstup 3 x 0-420 V AC/310 A, 0-150 Hz), s rekuperáciou energie pri brzdení
Motor Škoda, štvorpólový asynchrónny motor s kotvou nakrátko a nútenou ventiláciou
Výkon motora 160 kW
Počet motorov 2
Celkový výkon 320 kW
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické
Nápravy predná: ZF RL 82 EC, nezávislé zavesenie kolies
druhá a tretia: ZF AV 133, portálová, hnacia
zadná: ZF RL 82 A, tuhá, aktívne riadená
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia 2x Konvekta UltraLight UL 500 EM
Chladiaci výkon klimatizácie 2x 24 kW
Vykurovací výkon klimatizácie 2x 30 kW

Fotografie

Opis

Skelet trojčlánkového štvornápravového trolejbusu je zvarený z nehrdzavejúcich oceľových profilov a opláštený hliníkovými, laminátovými a plastovými materiálmi. Jednotlivé články sú spojené kĺbovými spojmi firmy Hübner a zakryté prechodovým mechom. Zatmavené determálne bočné okná sú osadené technológiou lepenia. V pravej bočnici sa nachádza pätica dvojkrídlových dverí s dopytovým ovládaním, z ktorých druhé sú predsuvné a zvyšné otvárajúce sa dovnútra.

Dva trojfázové asynchrónne trakčné motory poháňajú druhú a tretiu nápravu. Osadené sú v prvom a druhom článku pred príslušnou nápravou. Trakčná výzbroj s IGBT spínacími prvkami a mikroprocesorovou reguláciou je umiestnená na streche trolejbusu. Napájanie pomocných pohonov zabezpečuje statický menič, ktorý je súčasťou strešnej jednotky. Zdrojom elektrickej energie pre jazdu mimo trolejového vedenia sú trakčné batérie s LTO článkami. Ich dobíjanie je priebežné počas jazdy alebo státia pod trolejovým vedením. Elektrický prúd do vozidla privádzajú poloautomatické tyčové zberače Faiveley Transport TSS 20.4 s laminátovými palicami Esko s možnosťou automatického stiahnutia a nasadenia na trolejové vedenie pomocou navádzacej striešky. Navijaky sťahovacích lán sú umiestnené pod krytom na zadnom čele.

V interiéri sú pre cestujúcich osadené plastové sedadlá STER 8MU s červeným koženkovým čalúnením v priečnom usporiadaní 2+2. Sedadlá vyhradené pre vybrané skupiny cestujúcich v prednom a zadnom článku majú modrú farbu. Prídržné tyče v interiéri sú vyhotovené v antikorovom prevedení. Priestory dverí sú oddelené vysokými zástenami z bezpečnostného skla. Podlaha je pokrytá protišmykovou podlahovou krytinou Altro sivej farby. Okolo dverí bola použitá žltá podlahová krytina so zvýšenou izoláciou. Pracovisko vodiča je oddelené od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Oproti druhým dverám a aj vedľa nich je vyčlenený priestor pre kočík, invalidný vozík a bicykel. Nakladanie a vykladanie vozíkov uľahčuje ručne výklopná plošina pri druhých dverách a možnosť pokľaknutia vozidla k vozovke (tzv. kneeling) prostredníctvom pneumatického systému Wabco ECAS.

Osvetlenie interiéru zabezpečujú zapustené osvetľovacie telesá s úspornými LED trubicami. Vetranie interiéru umožňujú uzamykateľné posuvné časti bočných okien a nútená ventilácia. Tepelná pohoda v priestore pre cestujúcich je okrem zatmavených okien zabezpečená aj dvojicou strešných klimatizačných jednotiek Konvekta UltraLight UL 500 EM s možnosťou vykurovania. Interiér je vykurovaný aj teplovodným elektrickým kúrením. Kabína vodiča je klimatizovaná samostatnou klimatizačnou jednotkou Konvekta KL 20 KDE.

Trolejbus je vybavený optickým i akustickým informačným systémom BUSE s vonkajšími plnofarebnými LED displejmi a vnútornými TFT LCD displejmi s možnosťou exteriérového vyhlasovania linky a smeru jazdy pre nevidiacich a slabozrakých cestujúcich. Cestujúci majú k dispozícii Wi-Fi pripojenie k internetu ako aj nabíjacie USB zásuvky inštalované do bočníc. Dianie vo vozidle a okolo vozidla zaznamenáva kamerový systém, samostatná kamera sleduje aj priestor zberačov. Vozidlá sú vybavené aj systémom automatického počítania cestujúcich so senzormi 3D Irma Matrix nad dverami. Trolejbusy boli dodané v červeno-čiernej farebnej schéme.

Prevádzka

Ako prvý bol do Bratislavy privezený trolejbus #6908 začiatkom septembra 2023. Overovacie skúšobné jazdy bez cestujúcich boli realizované s trolejbusmi #6903 a 6908 v priebehu októbra a novembra 2023. Časť homologizačných skúšok prebiehala aj v Plzni na vozidle #6901. Skúšobná prevádzka s cestujúcimi prebehla s trolejbusom #6908 od 16. novembra do 4. decembra 2023. V marci 2024 výrobca vyskúšal aj prevádzku trolejbusu #6903 na trolejbusovej sieti s napätím 750 V v Žiline. Po ukončení schvaľovacieho procesu, odstránení drobných technických nedostatkov, malých úpravách a výcviku vodičov boli trolejbusy zaraďované do pravidelnej premávky s cestujúcimi postupne od 18. januára 2024. Linka 71 bola plne obsadená týmito trolejbusmi od 3. februára 2024. V pracovných dňoch na ňu bolo nasadených 13 vozidiel, vo voľných dňoch sa vypravovalo 9 trolejbusov. V prípade nedostatku prevádzkyschopných vozidiel boli nahradzované klasickými kĺbovými trolejbusmi. Trolejbusy sú vypravované z vozovne Trnávka.

Katalóg vozidiel

6901 6902 6903 6904 6905 6906 6907 6908 6909 6910 6911 6912 6913 6914 6915 6916

Legenda a štatistika

6901nevyradené vozidlo: 16 (100 %)
6902online: 4 (25 %)
6901dnes v premávke: 8 (50 %)
6904odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 2 (12,5 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 46,6 %, v pondelok až piatok 47,3 %

Teraz v premávke na linkách

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: S499.1023 #263:
pohoda. ja som laik, preto som len nahlas uvazoval 🙂
Reakcia na: eMDi #260:
Aha, ja som myslel, že hovoríš o Prahe.
Reakcia na: Solider #261:
viem . a spominalo sa, ze T24ky maju vyssi odber. tak ma napadlo, ze preto ich nevypravuju tolko, kedze ta siet to este neunesie a robilo to problemy. ale to sa len domnievam. preto som napisal, ci to nesuvisi s tym
Reakcia na: eMDi #260:
Kapacita napájania sa prejavuje tak, že keď sa v tom úseku stretnú tri trolejbusy, tak sa nevedia kvôli nízkemu napätiu v sieti (460 V) rozbehnúť, prípadne pri väčšom okamžitom odbere vyrazia meniareň.
Reakcia na: S499.1023 #258:
kapacita elektrickej siete. preto je teraz aj vyluka na mierovej a minule bola do biskupic.
Reakcia na: eMDi #257:
Nebude, dôvod je jednoduchý. Tie vozy sú šité horúcou ihlou kvôli termínom a dostávajú tradičnú neúdržbu.
Reakcia na: eMDi #257:
Aká nízka kapacita a aké úpravy?
Reakcia na: TomJ #255:
nebude to suvisiet s (este stale) nizkou kapacitou trolejovej siete, kvoli ktorej teraz prebiehaju tie upravy?
Reakcia na: TomJ #255:
To netuším. Ale zásadné asi nie, lebo dnes je plná výprava trolejbusov aj na t58 (14/15) a aj na t59 (17/20). Tak snáď sa tie detské chyby podarí odstrániť aj v Bratislave.
Reakcia na: Mhr1 #254:
A s čím majú vlastne problém?
Reakcia na: Ecomat #253:
To so stavom ciest zjavne nesúvisí, lebo v Prahe mali rovnaké problémy ako v Bratislave. Nateraz sa zdá, že to v Prahe vyriešili, uvidíme dokedy.
Reakcia na: Petto #252:
a jazdia v Prahe po podobne rozbitých cestách ako v BA ?
Reakcia na: Solider #251:
Nerozumiem kde je problem. V Prahe jazdia aj na baterku a maju aj tak vyssiu spolahlivost.
Reakcia na: Ma178rek #249:
Technické problémy. Tie isté poruchy sa opakujú dokola.
Reakcia na: Ma178rek #249:
Tiež tomu nerozumiem. Včera boli v Prahe na t59 len 2 autobusy, ale zjavne iba v rannej špičke, lebo keď som sa viezol na letisko a späť okolo 11.h, stretol som len trolejbusy. A dnes dokonca žiadny autobus na t59. Pritom ešte pár dní dozadu mali tiež problémy s výpravou.
Aká je príčina dlhodobého nevypravovania na linku 71 a až tak celého výpadku???
Chápal by som keby možno 3ks sú na linke 71 nahradené klasickými trolejbusmi ale aby sme mali denne vypravenych ani nie 50% vozidiel mi príde príliš veľa ..
Reakcia na: Petto #246:
No veď to, že sedadlo tam nepasuje kedže je to vysoko.
Reakcia na: Trolley #245:
A čo by si tam dal sedadlo?
Reakcia na: Petto #244:
Za to je tam tá medzera "priestor na odloženie kufra'?