Vozidlový park rozširuje 10 nových obojsmerných električiek

V uplynulých dňoch začali do Bratislavy prichádzať ďalšie nové električky.

Výrobca Škoda Transportation začal od 7. marca 2024 do Bratislavy dodávať ďalšiu desiatku objednaných električiek. Ide o 10 obojsmerných nízkopodlažných električiek Škoda 30T3 For CityPlus, ktoré boli objednané v roku 2022. Nákup električiek bol realizovaný vďaka eurofondom z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra, pričom cena jednej obojsmernej električky bola 2,65 mil. € bez dane. Nenávratný finančný príspevok vo výške 25,660 mil. € pokryl 95 % výdavkov tohto projektu, zvyšok zaplatil dopravný podnik z vlastných zdrojov.

Zatiaľ boli dodané prvé dve električky s číslami 7531 a 7532. Pred zaradením do premávky s cestujúcimi ešte električky prejdú schvaľovacím procesom, ktorý však bude jednoduchší, než tomu bolo v prípade jednosmerných električiek Škoda 29T3 dodaných v minulom roku. Väčšina nových komponentov na novododaných električkách 30T3 už totiž bola odskúšaná pri schvaľovaní jednosmerného typu 29T3.

Z hľadiska výbavy sú električky prakticky zhodné s jednosmernými vozidlami dodanými v minulom roku. Z pohľadu cestujúceho sa tak oproti starším električkám 30T líšia farbou sedadiel vyhradených pre cestujúcich so zníženou mobilitou, Wi-Fi internetom, nabíjacími USB zásuvkami pri niektorých sedadlách, označovačmi podporujúcimi platbu bankovou kartou pri každých dverách, či vonkajšími farebnými LED displejmi. Účinnejšia by mala byť aj klimatizácia. Bočné okná sú chránené pred poškodením ochrannou fóliou.

Po dodaní všetkých električiek do mája tohto roka bude mať dopravný podnik spolu s tridsiatkou vozidiel dodaných v rokoch 2014 a 2015 k dispozícii spolu 40 obojsmerných veľkokapacitných električiek. V súčasnosti obojsmerné električky premávajú najmä na linke 3, keďže v Petržalke sa zatiaľ nenachádza slučkové obratisko, ktoré by umožňovalo otáčanie jednosmerných električiek. Vďaka novým električkám bude viac nízkopodlažných spojov aj na linke 4. Po sprevádzkovaní celej desiatky nových električiek chce dopravný podnik víkendovú výpravu zabezpečovať už len nízkopodlažnými električkami. Obojsmerné električky sú využívané aj pri výlukách počas rekonštrukcií koľajových tratí.

Bratislavský podnik mestskej dopravy by chcel v blízkom čase zakúpiť ešte ďalších 10 jednosmerných nízkopodlažných električiek 29T3, ktoré majú byť financované z Plánu obnovy.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Ma178rek #57:
Výška nástupnej hrany kolíše aj od momentálneho zaťaženia vozidla. Svoj vplyv má aj prípadné poklesnutie trate, resp. zjazdenie koľajníc. Samotná skriňa električky sa dá voči podvozku nadvihnúť. Pri starých električkách ČKD Tatra sa to realizuje pridávaním podložiek medzi kolísku a polrámy podvozkov. Síce nemám presné informácie ako je to na Škodovkách, predpokladám však že podobne - t.j. vkladaním podložiek k pružinám. Počas životnosti obručí sa podvozky v rámci vyšších stupňov údržby pravidelne vyviažu a pri spätnom zaviazaní pod voz sa môžu podložiť podľa potreby, aby sa výška nástupnej hrany držala v rámci nejakého rozumného rozsahu.
Reakcia na: Mhr1 #52:
To som nikde netvrdil že sa iba na skodovkách toto deje...
Iba že tým pádom môže byť rozdiel v nástupnej hrane celkom dosť veľký .
Reakcia na: upravovač fotiek #48:
Ďakujem za komplexné doplnenie 😉
Reakcia na: S499.1023 #54:
Aha, ja som si myslel že všetky SATRA II majú TV14. Vedel som že SATRA III majú akúsi výzbroj Siemens a silnejšie trakčáky, aby tú húsenicu utiahli. Ja len že im tam ešte jazdia staré zrýchľovačové K2YU, tak som myslel že by sa im K2S s TV14 zišli (keby aj iba na diely pre ostatné SATRA II), ale keď výzbroj TV14 nemajú, navyše sú K2YU prvé na odstrel, tak to fakt nemá zmysel. To je ako cpať v Bratislave TV14 alebo analógový TV Progress z vyradených K2S do pómst T3AS a T3Mod. Tiež to nedáva zmysel. Jedine, že by niekto chcel spraviť trojičku k T3S, tak by nacpal do T3AS TV14. Čisté šoto.
Reakcia na: upravovač fotiek #40:
To bude možno okrem iného aj tým, že
1) TV14 mala akurát prototypová Satra II (o ktorej ani neviem, či ešte jezdí), zvyšok má asynchrónnu výzdroj Siemens.
2) Ak jazdím na dožívajúcom Favorite a čakám na dodanie už objednaného Hyundai i20, tak asi (ak nie som autošotúš) ma nenadchne ponuka na darovanie Felicie v pomerne obskúrnom stave.
Reakcia na: Urbanway 2423 #50:
Lebo majú odlišné podvozky. Výhoda širších kolies je v ich dlhšej životnosti a väčšej možnosti použitia hlbokých srdcoviek na výhybkách.

Zásadným rozdielom je vedenie dvojkolia, ktoré majú podvozky Škoda oveľa lepšie než staré ČKD Tatra.
Reakcia na: Ma178rek #49:
Ale obrusovanie obručí sa deje na všetkých typoch električiek, to nie je špecifikum Škodoviek.
Reakcia na: Urbanway 2423 #50:
Je to určite dané aj tým že majú 2 neotočne podvozky
Reakcia na: upravovač fotiek #48:
Prečo vydávajú nové električky iný zvuk ako K2/T3/T6 v oblúkoch? Je to kvôli tým širším kolesám, alebo je za tým ešte aj niečo iné? Prečo majú vlastne nové električky inú šírku kolies, aké to má výhody?
Reakcia na: upravovač fotiek #48:
Takže keď sú nové kolesá vedia byť 29T/30T o cca 4 CM vyššie oproti veľmi ojazdeným.kolesam???

Ale výmena netrvá tak dlho či??? Predpokladám že skôr sa čaká na materiál alebo to DPB až tak nesúri momentálne ..
Reakcia na: Ma178rek #47:
Priemer kola je 620 mm nové a 540 mm ojazdené, posledná reprofilácia pri 550 mm. Priviedlo ma to na úvahu, koľko materiálu sa dá z novej obruče ubrať než bude úplne ojazdená. Hrúbka/priemer nového/primer ojazdeného (v mm):

86/650/620: 2,57 litra (pôvodné T3)
86/700/635: 5,86 litra (neskoršie T3)
95/620/540: 6,92 litra (29T/30T)

Celkom slušný objem materiálu je k dispozícii s obručmi Bochumer. Kolá vydržia pol milióna km a možno aj trochu viac. Dosť pomáha to, že kolá 29T/30T sú širšie oproti starým vysokopodlažkám ČKD Tatra.
Reakcia na: Solider #45:
Koľko má koleso na novej električke??
Reakcia na: Solider #45:
Tak musia spojazdniť prichádzajúce 30T3 čo najskôr, aby malo do Petržalky čo jazdiť 🙂
Reakcia na: trolejbus6207 #44:
K 540 mm sa približujú už aj viaceré 30T 😉
Reakcia na: Solider #20:
Teraz odstavené 29T (okrem 7401, tá je po nehode a 7417) stoja kvôli ojazdeným kolesám, treba na nich vymeniť obruče
Reakcia na: S499.1023 #38:
samotna vysoka podlaha by pre vacsinu substratu az taky problem nebol, ale mala kapacita ano...
Reakcia na: Solider #41:
Furt menšie šroty ako K2YU s vlnitými plechmi v pôvodnom stave, ktoré im tam ešte jazdia. Ale keďže majú už dlhšie odstavené SATRA II a SATRA III, tak zjavne s nimi majú nejkaý problém.
Reakcia na: upravovač fotiek #40:
Pretože sú to šroty 25 rokov po modernizácii, kto normálny by za to platil.
Reakcia na: S499.1023 #39:
Mňa prekvapilo, že nemali záujem ani o naše K2S s výzbrojou TV14, ktoré by postavili na svoje 1435 mm podvozky. Mohli mať prakticky identické vozy ako SATRA II za smiešnu sumu. Düwagy GT8 majú výhodu aj vo vyššej obsaditeľnosti, a spoľahlivosťou a najmä jednoduchosťou údržby (dostupnosťou náhradných dielov) sú na tom niekde úplne inde než K2S/SATRA II.
Reakcia na: upravovač fotiek #34:
A hlavne kedy to bolo. Medzičasom Sarajevo dostalo do daru z Turecka tuším 20 ks Düwagov GT8, ktoré sú síce staršie aj zastaralejšie, ako kášne, ale sú vďaka regulaču a podvozkom Düwag Tandemantrieb nezničiteľné a vodiči ich majú radšej. A aktuálne majú vo výrobe 100% NP Stadlery NF3 - v princípe rovnaké, ako má Ostrava, len trojčlánkové.
Reakcia na: Klepeto #36:
Začal si s výhodným predajom, teraz už hovoríš o darovaní. Káčere sú tu, bola to chyba robiť novostavby ale už sa stalo a budeš to musieť s nimi ešte pár rokov vydržať. Aj omnoho bohatšie mestá na západ od Slovenska stále prevádzkujú vysokopodlažné vozy.
Reakcia na: Klepeto #36:
Ťažko brať tvoje argumenty vážne keď používaš slová ako "znásilnenie" a "týranie". Keby si zažil nejakú reálnu krízu tak neviem ako by si to zvládol.
Reakcia na: Mhr1 #33:
Moja chyba. Neviem prečo som mal dojem, že majú 1000 rovnako ako Záhreb a Belehrad. V tom prípade ostáva aj možnosť darovania ako na Ukrajinu poslali 25 ks stále pojazdných autobusov. Rovnako boli nadstavom, keďže DPB má dostatok 12 m busov, tak ako má už dostatok nových električiek na to aby sa kačice nemuseli vypravovať. A túto tému môžeme tým uzavrieť. Osobne v tom vidím zase nejakú úchylku vedúceho pracovníka v DPB týrať cestujúcu verejnosť týmito technicky zastaranými darčekmi, nech je ich dátum stavby kysne aj mladší ako pri T6A5.
Reakcia na: Klepeto #32:
Téma odpredaja K2S sa na tomto fóre od príchodu prvých škodoviek nadhodila a rozobrala toľkokrát, že ak s ňou niekto znova potrebuje prísť, asi by to nemal byť len výkrik do tmy.
Reakcia na: Klepeto #31:
A koľko ich do Sarajeva z Brna alebo Ostravy predali?
Reakcia na: Klepeto #31:
??? O akom rovnakom rozchode to točíš? Sarajevo má 1435 mm!
Reakcia na: S499.1023 #28:
Som nevedel, že toto fórum je na takej odbornej úrovni diskusie, že som ti mal rovno predložiť svoju podrobnú analýzu dopytu a ponuky v segmente ojazdených koľajových vozidiel.
Reakcia na: upravovač fotiek #30:
Napadá ma Sarajevo. Rovnaký rozchod, skúsenosti s týmito vozidlami.
Reakcia na: Klepeto #27:
K2 je atypické vozidlo s minimálnym potenciálom na ďalší predaj. Bez ohľadu na rozchod. Kam predali Brno a Ostrava vyradené K2 v rôznych stupňoch modernizácie?
Reakcia na: Klepeto #17:
Ak si si nevšimol, na rannej L9 sa tiež takmer exkluzívne vyskutujú NP električky. Od 19.2 bolo vypravených len 9 VP električiek na tú linku celkovo, a všetky okrem 7783 na 9/23 22.2 a 7799 na 9/3 6.3 boli ZV, ktoré už boli tiež nahradené NP električkami.
Reakcia na: Klepeto #27:
Takže nevieš nič a oháňaš sa všeobecnými marketérskymi frázami. Presne ako som predpokladal. Ďakujem.
Reakcia na: S499.1023 #24:
To nezistíš pokiaľ ich nedáš do predaja. Prieskum si snáď v DPB predtým vedia urobiť aj sami či by bol záujem z nejakého mesta, kde by ešte doslúžili.
Reakcia na: 810zssk #18:
Debata bola o tom prečo už rovnako nie je víkendová výprava nizkopodlažnych aj na L4 po dodaní 20 ks 29tiek, ale čaká sa bezdôvodne na zaradenie 10 ks 30tiek.
Reakcia na: Pe67 #12:
Ty si ešte zažil Vitáloša?
Reakcia na: Klepeto #15:
Kam konkrétne by sa podľa teba mali tie novšie káčere výhodnejšie predať?
Reakcia na: Klepeto #15:
Prečo túto situáciu porovnávaš s trolejbusmi? Keby to bolo podobné ako u trolejbusov tak by sme tu nemali už 12 vyradených kačíc a naďalej by sa na nich robili prehliadky, a ako som napísal, na L9 by tiež bola naďalej delená výprava. Je to vymyslená konšpiračná teória nijako nepodložená faktami, a určite nie som jediný ktorý by si vážil ak by ste tu prestali takéto nezmysly šíriť.

Ináč, neprotirečíš si tak náhodou? Je to šoto prevádzka alebo šetrenie? Rozhodni sa prosím o čo vlastne ide.
Reakcia na: Viko #21:
Nie a navyše sa budú prerábať ústredné dielne.
Reakcia na: Solider #20:
Prečo by sa mali prehliadky súťažiť, čo si ich nezvládne DP robiť sám?
Reakcia na: Ike #14:
To je síce jedna strana veci a relevantný argument, ale druhá strana je taká, že rýchlejším nabiehaním kilometrov sa nové vozidlá viac približujú k prehliadkam, ktoré 1) nie sú vysúťažené a 2) bez prehliadky nesmú jazdiť. Už teraz je zopár 29T odstavených a ich počet bude časom narastať. Čize jedna vec je ekonomické hľadisko a efektívne využitie majetku, druhá vec je prevádzkové hľadisko a to, že si nemôžeš naraz odpáliť celú sériu na kilometre a potom si dojazdil.
V BRATISLAVE PRIBUDNE 10 OBOJSTRANNÝCH ELEKTRIČIEK
Ministerstvo dopravy SR
https://www.youtube.com/watch?v=aCATq0zCL1k
Reakcia na: Klepeto #17:
Aha, pravda, na tých pár ranných poradí som zabudol 🙂 Ale teda debata bola všeobecne o 9 nie len cez víkend.
Reakcia na: 810zssk #16:
Zatiaľ bola reč o celej výprave nízkopodlažných cez víkendové dni. Ani na L9 nemáš v rannej špičke 100% garanciu nízkopodlažných vozov podľa CP. Možno po dodaní všetkých 10 ks obojsmerných sa nejaké dajú aj na rannú L9.
Reakcia na: Klepeto #15:
Nie celovíkendovú, ale celodennú celotýždennú 🙂
Reakcia na: Andrej #6:
Túto otázku sme tu kládli viacerí, prečo sa pre celovíkendovú výpravu rozhodlo nasadiť nízkopodlažné vozy na L9 a nie na L4. To sa musíš pýtať inde.
Páči sa mi ako taktne sa prehliadli tie trolejbusy, ktoré sa 6 rokov nasadzovali zbytočne na L44 a tým zhoršovalo cestovanie niektorým ľuďom. Lebo nejaký šotoúchyl v DPB si evidentne postavil hlavu a chcel mať v prevádzke stále muzeálne trolejbusy zo Škody Ostrov. Pritom to boli trolejbusy už v drvivej väčšine po životnosti, kde ich držala v prevádzke iba nákladná GO a nikto ich nechcel poriadne kúpiť ani za almužnu.
Tie novšie Kačice sa predsa môžu výhodnejšie predať, keď nemajú toľko najazdené. No tu budeme aj cez víkendy komplikovať cestovanie menej mobilným cestujúcim, lebo sa zase šetrí na tých "správnych" miestach. Ako ta komédia s nasadzovaním 12 m trolejbusov na víkendovú L72, ktorú potom museli zrušiť a potom veľkohubo vyhlásili, že posilňujú kapacitu linky.
Však to môžu na začiatku roku vybrať linky, ktoré zrušia a po 6 mesiacoch ich zase obnoviť a chváliť sa cez IG Matúška a IG DPB ako mesto myslí na cestujúci verejnosť a zavádza im nové linky.
Reakcia na: Mhr1 #13:
Čiže ak mám dve električky pri dostatku električiek, pričom jedna je moderná a nízkopodlažná a bežia jej odpisy a druhá je v princípe vysoko podlažný šrot z 90. rokov, tak tu novú nechám spinkať v depe? Potom sa nemala kupovať.
Reakcia na: Klepeto #5:
Ani jedna bratislavská električka nie je muzeálny kus. Chodíš do zahraničia? I v bohatých štátoch jazdia podstatne staršie električky ako v Bratislave. Životnosť električky je 20-50 rokov, nie je to tovar na jedno použitie!!!
Reakcia na: f-andrew #11:
Áno, kľúče samozrejme sú, aj od kabíny napríklad. Na druhú otázku je odpoveď nie. Každý vodič má linku/poradie podľa zadelenia a voz si musí zobrať ten čo má napísaný vo vlakopise, kľúče od neho si nájde vo vozovej kabely, teda aspoň takto to bolo keď som ešte jazdil, ale voz si určite nemôže vyberať, je mu určený podľa výjazdu - ako sú vozy naskladané na stojánke.
Sú od električky nejaké kľúče, keď idete v Jurajovom dvore rano vybrat elektricku mozete si vybrat model, linku, a ako sa odomyká?
Je známy orientačný termín, kedy budú nasadené do prevádzky?
Reakcia na: Andrej #6:
Rozumiem, že K2S musia najazdiť potrebné kilometre od poslednej väčšej opravy, ale potom nerozumiem 2 veciam:
1.) prečo boli na #7115 a #7116 ešte roku 2023 vykonané VP, keď už v roku 2021 boli vysúťažené Škody 29T3 a 30T3 ?
2.) prečo nie je dočasne obmedzené vypravovanie novostavieb K2S, aby sa čo najskôr najazdili kilometre na #7107, #7110, #7113, #7115, #7116 a #7117 ?
Reakcia na: upravovač fotiek #7:
Uz 50 je malo ? Nova dlzka je 52-53 ?
Dúfam, že sa podarí zafinancovať aj posledných 10 jednosmerných električiek, aby ich bolo spolu s obojsmernými rovných 100 kusov. A potom by som hneď riešil súťaž na veľkokapacitné 52 až 53 metrov dlhé jednosmerné elekričky (nie kratšie ako 52 metrov!) v počte 20 ks + 20 ks opcia.
Reakcia na: Klepeto #5:
Prečo tu hľadáte konšpiráciu za úplne všetkým? Už je to dosť únavné. Keby tvoja teória bola podložená faktami tak by mala byť kačicová výprava aj na L9, nie, keďže tá linka je menej vyťažená a prevádzka nových električiek sa oplatí ešte menej než na L4?

Ešte je tu dosť kačíc ktoré si neodjazdili kilometre od poslednej väčšej opravy. Čím viac jazdia, tým rýchlejšie sa ich môžeme zbaviť. Už teraz si viem naživo predstaviť, že vozy ako 7110, 7115, 7116, a 7122 tu budú ďalších 10 rokov, pri takomto tempe.
Reakcia na: juraj76 #1:
Lebo je lacnejšie prevádzkovať kačice, ktoré menej žerú. Zase šetrenie na tých správnych miestach v podaní šotovedenia DPB, ktoré nás už veľakrát presvedčilo, že nasilu drží v prevádzke muzeálne kusy vozidiel namiesto toho aby čo najviac využívali nové vozidlá. Však si stačí len spomenúť ako znásilňovali linku L44 tými vysokopodlažnými trolejbusmi, ktoré mali byť z pravidelnej premávky dávno vykopnuté už pred 6 rokmi po dodaní tých 120 nových trolejbusov. A kedy sme sa s nimi rozlúčili? Až minulú jeseň, pred niekoľkými mesiacmi.
"Účinnejšia by mala byť aj klimatizácia" - sú použité úplne iné jednotky? Alebo stále Poll, len v modernejšej verzii?
Reakcia na: tosomja #2:
Za dva roky asi ťažko zorganizuješ súťaž a vyrobíš električky. Výroba električky je 20 až 24 mesiacov a tender tak v lepšom prípade jeden rok.
Vláda sa sťažuje že nestíha čerpať Plán obnovy a hrozí prepadnutie financií. Než minuť nezmyselne zdroje napr. na podporu elektroáut, prečo radšej nezalobovať za nákup ďalších nízkopodlažných elín pre BA a KE? Primátori by sa mali spolu dohodnúť, dvaja ľahšie presadia zmenu v PO. Ako prvý krok musí byť dohoda vedenia oboch dopravcov.
"Po sprevádzkovaní celej desiatky nových električiek chce dopravný podnik víkendovú výpravu zabezpečovať už len nízkopodlažnými električkami."
Konečne! Akurát nechápem, prečo to nie tak už dnes. Veď aj bez týchto električiek má DP dosť nízkopodlažných električiek, aby mohla byť víkendová výprava nízkopodlažná