Vozidlový park rozširuje 10 nových obojsmerných električiek

V uplynulých dňoch začali do Bratislavy prichádzať ďalšie nové električky.

Výrobca Škoda Transportation začal od 7. marca 2024 do Bratislavy dodávať ďalšiu desiatku objednaných električiek. Ide o 10 obojsmerných nízkopodlažných električiek Škoda 30T3 For CityPlus, ktoré boli objednané v roku 2022. Nákup električiek bol realizovaný vďaka eurofondom z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra, pričom cena jednej obojsmernej električky bola 2,65 mil. € bez dane. Nenávratný finančný príspevok vo výške 25,660 mil. € pokryl 95 % výdavkov tohto projektu, zvyšok zaplatil dopravný podnik z vlastných zdrojov.

Zatiaľ boli dodané prvé dve električky s číslami 7531 a 7532. Pred zaradením do premávky s cestujúcimi ešte električky prejdú schvaľovacím procesom, ktorý však bude jednoduchší, než tomu bolo v prípade jednosmerných električiek Škoda 29T3 dodaných v minulom roku. Väčšina nových komponentov na novododaných električkách 30T3 už totiž bola odskúšaná pri schvaľovaní jednosmerného typu 29T3.

Z hľadiska výbavy sú električky prakticky zhodné s jednosmernými vozidlami dodanými v minulom roku. Z pohľadu cestujúceho sa tak oproti starším električkám 30T líšia farbou sedadiel vyhradených pre cestujúcich so zníženou mobilitou, Wi-Fi internetom, nabíjacími USB zásuvkami pri niektorých sedadlách, označovačmi podporujúcimi platbu bankovou kartou pri každých dverách, či vonkajšími farebnými LED displejmi. Účinnejšia by mala byť aj klimatizácia. Bočné okná sú chránené pred poškodením ochrannou fóliou.

Po dodaní všetkých električiek do mája tohto roka bude mať dopravný podnik spolu s tridsiatkou vozidiel dodaných v rokoch 2014 a 2015 k dispozícii spolu 40 obojsmerných veľkokapacitných električiek. V súčasnosti obojsmerné električky premávajú najmä na linke 3, keďže v Petržalke sa zatiaľ nenachádza slučkové obratisko, ktoré by umožňovalo otáčanie jednosmerných električiek. Vďaka novým električkám bude viac nízkopodlažných spojov aj na linke 4. Po sprevádzkovaní celej desiatky nových električiek chce dopravný podnik víkendovú výpravu zabezpečovať už len nízkopodlažnými električkami. Obojsmerné električky sú využívané aj pri výlukách počas rekonštrukcií koľajových tratí.

Bratislavský podnik mestskej dopravy by chcel v blízkom čase zakúpiť ešte ďalších 10 jednosmerných nízkopodlažných električiek 29T3, ktoré majú byť financované z Plánu obnovy.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Ma178rek #57:
Výška nástupnej hrany kolíše aj od momentálneho zaťaženia vozidla. Svoj vplyv má aj prípadné poklesnutie trate, resp. zjazdenie koľajníc. Samotná skriňa električky sa dá voči podvozku nadvihnúť. Pri starých električkách ČKD Tatra sa to realizuje pridávaním podložiek medzi kolísku a polrámy podvozkov. Síce nemám presné informácie ako je to na Škodovkách, predpokladám však že podobne - t.j. vkladaním podložiek k pružinám. Počas životnosti obručí sa podvozky v rámci vyšších stupňov údržby pravidelne vyviažu a pri spätnom zaviazaní pod voz sa môžu podložiť podľa potreby, aby sa výška nástupnej hrany držala v rámci nejakého rozumného rozsahu.
Reakcia na: Mhr1 #52:
To som nikde netvrdil že sa iba na skodovkách toto deje...
Iba že tým pádom môže byť rozdiel v nástupnej hrane celkom dosť veľký .
Reakcia na: upravovač fotiek #48:
Ďakujem za komplexné doplnenie 😉
Reakcia na: S499.1023 #54:
Aha, ja som si myslel že všetky SATRA II majú TV14. Vedel som že SATRA III majú akúsi výzbroj Siemens a silnejšie trakčáky, aby tú húsenicu utiahli. Ja len že im tam ešte jazdia staré zrýchľovačové K2YU, tak som myslel že by sa im K2S s TV14 zišli (keby aj iba na diely pre ostatné SATRA II), ale keď výzbroj TV14 nemajú, navyše sú K2YU prvé na odstrel, tak to fakt nemá zmysel. To je ako cpať v Bratislave TV14 alebo analógový TV Progress z vyradených K2S do pómst T3AS a T3Mod. Tiež to nedáva zmysel. Jedine, že by niekto chcel spraviť trojičku k T3S, tak by nacpal do T3AS TV14. Čisté šoto.
Reakcia na: upravovač fotiek #40:
To bude možno okrem iného aj tým, že
1) TV14 mala akurát prototypová Satra II (o ktorej ani neviem, či ešte jezdí), zvyšok má asynchrónnu výzdroj Siemens.
2) Ak jazdím na dožívajúcom Favorite a čakám na dodanie už objednaného Hyundai i20, tak asi (ak nie som autošotúš) ma nenadchne ponuka na darovanie Felicie v pomerne obskúrnom stave.
Reakcia na: Urbanway 2423 #50:
Lebo majú odlišné podvozky. Výhoda širších kolies je v ich dlhšej životnosti a väčšej možnosti použitia hlbokých srdcoviek na výhybkách.

Zásadným rozdielom je vedenie dvojkolia, ktoré majú podvozky Škoda oveľa lepšie než staré ČKD Tatra.
Reakcia na: Ma178rek #49:
Ale obrusovanie obručí sa deje na všetkých typoch električiek, to nie je špecifikum Škodoviek.
Reakcia na: Urbanway 2423 #50:
Je to určite dané aj tým že majú 2 neotočne podvozky
Reakcia na: upravovač fotiek #48:
Prečo vydávajú nové električky iný zvuk ako K2/T3/T6 v oblúkoch? Je to kvôli tým širším kolesám, alebo je za tým ešte aj niečo iné? Prečo majú vlastne nové električky inú šírku kolies, aké to má výhody?
Reakcia na: upravovač fotiek #48:
Takže keď sú nové kolesá vedia byť 29T/30T o cca 4 CM vyššie oproti veľmi ojazdeným.kolesam???

Ale výmena netrvá tak dlho či??? Predpokladám že skôr sa čaká na materiál alebo to DPB až tak nesúri momentálne ..
Reakcia na: Ma178rek #47:
Priemer kola je 620 mm nové a 540 mm ojazdené, posledná reprofilácia pri 550 mm. Priviedlo ma to na úvahu, koľko materiálu sa dá z novej obruče ubrať než bude úplne ojazdená. Hrúbka/priemer nového/primer ojazdeného (v mm):

86/650/620: 2,57 litra (pôvodné T3)
86/700/635: 5,86 litra (neskoršie T3)
95/620/540: 6,92 litra (29T/30T)

Celkom slušný objem materiálu je k dispozícii s obručmi Bochumer. Kolá vydržia pol milióna km a možno aj trochu viac. Dosť pomáha to, že kolá 29T/30T sú širšie oproti starým vysokopodlažkám ČKD Tatra.
Reakcia na: Solider #45:
Koľko má koleso na novej električke??
Reakcia na: Solider #45:
Tak musia spojazdniť prichádzajúce 30T3 čo najskôr, aby malo do Petržalky čo jazdiť 🙂
Reakcia na: trolejbus6207 #44:
K 540 mm sa približujú už aj viaceré 30T 😉
Reakcia na: Solider #20:
Teraz odstavené 29T (okrem 7401, tá je po nehode a 7417) stoja kvôli ojazdeným kolesám, treba na nich vymeniť obruče
Reakcia na: S499.1023 #38:
samotna vysoka podlaha by pre vacsinu substratu az taky problem nebol, ale mala kapacita ano...
Reakcia na: Solider #41:
Furt menšie šroty ako K2YU s vlnitými plechmi v pôvodnom stave, ktoré im tam ešte jazdia. Ale keďže majú už dlhšie odstavené SATRA II a SATRA III, tak zjavne s nimi majú nejkaý problém.
Reakcia na: upravovač fotiek #40:
Pretože sú to šroty 25 rokov po modernizácii, kto normálny by za to platil.
Reakcia na: S499.1023 #39:
Mňa prekvapilo, že nemali záujem ani o naše K2S s výzbrojou TV14, ktoré by postavili na svoje 1435 mm podvozky. Mohli mať prakticky identické vozy ako SATRA II za smiešnu sumu. Düwagy GT8 majú výhodu aj vo vyššej obsaditeľnosti, a spoľahlivosťou a najmä jednoduchosťou údržby (dostupnosťou náhradných dielov) sú na tom niekde úplne inde než K2S/SATRA II.
Reakcia na: upravovač fotiek #34:
A hlavne kedy to bolo. Medzičasom Sarajevo dostalo do daru z Turecka tuším 20 ks Düwagov GT8, ktoré sú síce staršie aj zastaralejšie, ako kášne, ale sú vďaka regulaču a podvozkom Düwag Tandemantrieb nezničiteľné a vodiči ich majú radšej. A aktuálne majú vo výrobe 100% NP Stadlery NF3 - v princípe rovnaké, ako má Ostrava, len trojčlánkové.