Mestské zastupiteľstvo schválilo novú zmluvu s DPB na ďalších 10 rokov

Hlavné mesto bude klásť väčší dôraz na optimalizáciu liniek MHD a zefektívňovanie jej prevádzky.

Bratislavské mestské zastupiteľstvo schválilo na svojom novembrovom zasadnutí novú zmluvu o službách vo verejnom záujme v mestskej doprave medzi hlavným mestom a Dopravným podnikom Bratislava (DPB), keďže doterajšia 10-ročná zmluva končí 31. decembra 2023. Pretože DPB je vo vlastníctve hlavného mesta, nebolo potrebné realizovať verejnú súťaž na obstaranie dopravcu pre výkon týchto služieb. Nový kontrakt je opäť na 10 rokov, so začiatkom od 1. januára 2024. V zmluve sú upravené práva a povinnosti jednotlivých strán, spôsob výpočtu úhrady za objednané výkony v MHD, ako aj spôsob kontroly dodržiavania záväzkov a výška sankcií za porušenie ustanovení zmluvy.

Novinkou v zmluve je podrobnejšia špecifikácia ako postupovať pri optimalizácii spojov s cieľom ich efektívneho využitia a znižovania nákladov na ich prevádzku. Po novom bude DPB povinný najmenej dvakrát ročne predkladať mestu návrhy na optimalizáciu liniek, ktoré budú obsahovať 10 najmenej výkonných liniek, alebo neefektívnych úsekov ostatných liniek a zároveň zoznam liniek, úsekov alebo spojov, kde je prepravná kapacita nedostatočná. Tieto návrhy budú potom podkladom k objednávke výkonov pre ďalší kalendárny rok. Dopravný podnik tiež musí mesačne vyhodnocovať a optimalizovať priemerný počet cestujúcich (zvyšovať) a náklady (znižovať) na jeden odjazdený vlakový kilometer. Podobne ako doteraz bude platiť, že objem objednaných výkonov sa medziročne nemôže zvýšiť alebo znížiť o viac ako 2 %, ak sa strany nedohodnú inak. Dvojpercentný limit sa netýka menejvýznamných liniek.

Dopravný podnik má do konca júna 2024 vypracovať Plán investícií do údržby, rekonštrukcie a modernizácie električkových a trolejbusových dráh, technickej základne a zázemia dopravcu, autobusových, trolejbusových a električkových zastávok na obdobie 30 rokov, na základe ktorého potom bude hlavné mesto prideľovať prostriedky na jeho realizáciu. Mesto sa zaväzuje poskytovať dopravcovi dostatočné prostriedky na obnovu vozidlového parku v súlade s plánom jeho obnovy a spolupráci s dopravcom vypracujú návrh Stratégie rozvoja MHD do 5, resp. 10 rokov.

Obnova vozidlového parku má prebiehať v závislosti od veku vozidiel. Maximálny prípustný vek vozidiel je stanovený v prípade električky na 40 rokov (priemerný vek všetkých električiek najviac 25 rokov), v prípade trolejbusu na 20 rokov (priemerný vek 15 rokov) a pri autobusoch na 16 rokov (priemerný vek 10 rokov). Ak mesto neposkytne kapitálovú dotáciu na nákup potrebného počtu nových vozidiel, dopravca si zabezpečí na ich nákup úver alebo iné financovanie. V zmluve je aj záväzok, že dopravca nebude poskytovať pre účely umiestňovania reklám dopravné prostriedky mladšie ako 6 rokov a vozidlá zakúpené vďaka eurofondom, pri ktorých ešte neuplynula udržateľnosť projektu.

Oproti predchádzajúcej zmluve zanikla možnosť realizovať časť výkonov prostredníctvom subdodávateľov za účelom zefektívnenia mestskej dopravy. Doterajšia zmluva umožňovala dopravnému podniku realizovať najviac 50 % výkonov prostredníctvom subdodávateľa, čo ale dopravca nevyužil.

Plán dopravnej obsluhy 2024

Súčasťou zmluvy je aj Plán dopravnej obsluhy (PDO) na rok 2024, ktorý bol ale zatiaľ zverejnený len v pracovnej verzii, ktorá neobsahuje parametre jednotlivých liniek. Plán výkonov na rok 2024 predpokladá odjazdenie 41,215 mil. vlakových kilometrov, resp. 42,649 mil. vozidlových kilometrov a 5,308 mil. miestových kilometrov. Odhadovaná výška úhrady za služby vo verejnom záujme na rok 2024 je vo výške 110,975 mil. €. Pre rok 2023 návrh rozpočtu mesta počítal s výkonmi v objeme 41,35 mil. vlakových kilometrov a predpokladanú úhradu 107 mil. €. PDO sa ešte bude spresňovať aj v súvislosti s prípravou nového mestského rozpočtu.

Podľa spomínanej pracovnej verzie PDO sa v roku 2024 zatiaľ počíta so zmenami súvisiacimi so zaradením nových vozidiel do premávky (zmena linky 61 na trolejbusovú, zlúčenie trolejbusovej linky 44 s terajšími autobusovými linkami 41 a 144) a predpokladaným sprevádzkovaním novej električkovej trate v Petržalke (zmeny na linkách 3 7 59 93 94 a 95). Plánuje sa aj zavedenie obsluhy Nového Ružinova zachádzkami linky 70. Zo zatiaľ známych výluk sa spomína iba výluka na linke 4 pre rekonštrukciu trate na Zlaté piesky.

Pozitívnou informáciou z PDO je, že v roku 2023 sa počet prepravených cestujúcich vrátil na úroveň spred pandémie (95 až 100 % v porovnaní s rokmi 2018 a 2019). Dopravný podnik bude vyvíjať úsilie o rozširovanie preferencie verejnej dopravy, napríklad zriaďovanie vyhradených pruhov tam, kde to má ekonomický zmysel a veľký význam pre cestujúcich.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Mhr1 #136:
Nikomu neupieram právo na mínusku, len by ma zaujímalo, prečo mínuska za čisté fakty. Žiaden názor som tam neprezentoval, len som informoval o reálnom stave. Previezol som sa v Prahe t58, uviedol som fakty. A t59 som taktiež osobne videl, že drôty sú z Veleslavína pozdĺž električkovej trate vrátane spoločnej zastávky Divoká Šárka. Aj v dalších príspevkoch som uvádzal fakty, to ako sa nepodarilo na Miletičke trafiť do striešky, som videl na vlastné oči, na Palmovke je tých slepých nabíjacích miest so strieškami tiež viacero. Prosto to tak je, za čo mínuska?
Reakcia na: Urbanway 2423 #142:
Keby sa ale chcelo, tak tam tú výhybku nainštalujú.
Reakcia na: marťanXQ #139:
Aktuálne sa na hlavnej stanici v obratisku krížia trasy linky 61, ktorá zastavuje na výstupišti autobusov a na nástupišti F a liniek 40 a 71, z ktorých jedna zastavuje a má vyrovnávací čas na výstupišti trolejbusov, druhá bude tým pádom musieť zastavovať na výstupišti autobusov (dve kĺbové vozidlá sa na výstupište trolejbusov nezmestia a už vôbec nie, ak má jedno z nich 24m) a obe pre nástup zastavujú na nástupišti D.

Riešení je viacero, od radikálnych typu prekopať celú organizáciu dopravy na hlavnej stanici, ďalej napr. zmena výstupíšť a nástupíšť (vybraných) liniek, zmena dĺžky vyrovnávacích časov vybraných liniek (prípadne vyrovnávacie časy úplne zrušiť), komplexnejšie prepracovanie trolejového vedenia v obratisku (ako načrtol Urbanway 2423, to sa síce plánuje, ale až ako súčasť rekonštrukcie Kramárov) a pod.

Alebo najjednoduchšie riešenie, teda to, ktoré je tam teraz. Z prevádzkového hľadiska takmer bezproblémové, s pomerne nízkymi zriaďovacími nákladmi a neovplyvňuje cestujúcich okrem diaľkových autobusov a L131.
Reakcia na: Trolley #141:
Pokiaľ viem, tak pri rekonštrukcii sa počíta s výhybkou v oblúku pri výstupišti trolejbusov. Okrem výhybky na ľavej stope tam má byť ešte aj výhybka na pravej stope a kríženie, aby sa dalo z výstupišťa trolejbusov odbočiť aj na nástupište F. Výhybka by sa tam teda nainštalovať dala, len by to bolo zložitejšie, ako len urobiť slepú trolej, a preto sa zvolilo dočasné riešenie zo strieškou.
Reakcia na: marťanXQ #139:
Na ktorých miestach by na hlavnej stanici mohla byť tá trolejová výhybka?
Reakcia na: marťanXQ #139:
Zjavne si nebol na konečnej t58 Palmovka. Tam je striešok...
Reakcia na: Mhr1 #137:
Pre Boha. tu sa bavime o žel. stanici kde su troleje mnoho rokov a nie o Galvaniho kde nič nie je ani trafo. Tak nebudem predsaj na obratisku zvyhodňovať dve linky a tretiu premenim na psycho. Ved sa vam ty turisti na tych 10 metrov hore dole palicovu vysmechovu atrakciu. Maju sice dlhy trolejbus a le nevedia spojiť 10 metrov troleje. Zadubenci žeby sa toto navrhlo aj v Prahe?. ❓ 😂
Reakcia na: Mhr1 #137:
Áno, chce to trochu cviku, ale nie je to žiadna raketová veda. Navyše striešky na hlavnej sú umiestnené dobre, sám som sa pod ne trafil na prvý pokus.
Reakcia na: Foltest #135:
Treba nielen stlačiť tlačítko, ale aj dobre sa postaviť. Nie vždy sa to podarí. Bol som svedkom pri nedávnej výluke na t49, keď sa vodič pokúšal automaticky nahodiť na Miletičke palice, že sa mu to nepodarilo, palice sa zakliesnili za striešku a musel to urobiť ručne. Asi to bude aj o skúsenosti. Verme, že keď sa budú nasadzovať zberače pravidelne, vodiči si osvoja aj polohu a že to nakoniec bude rutina. Na t40 pri ASMN si nepamätám, že by sa to niekomu nepodarilo, zjavne sa to tam stalo rutinou.
Reakcia na: Urbanway 2423 #134:
Na prvej novej trolejbusovej linke v Prahe t58 sa sťahujú palice za 1. zastávkou, potom sa po pár 100 m zasa nasadzujú, aby trolejbus vyšiel kopec, potom je úsek bez drôtov. Nasleduje ucelený úsek pod trolejou, takže sa nasadia palice druhýkrát. No a potom až na konečnú bez drôtov. A na spiatočnej ceste detto, tiež sa zberače nasadzujú 2x. Na budúcej t59 na letisko sa začína pod trolejou, potom na letisko bez drôtov, čo je cca 50% trasy. Potom sa na konečnej na letisku budú zasa nasadzovať palice, aby sa trolejbus opäť dobil. Z letiska späť bez drôtov a na kraji zástavby sa opäť budú nasadzovať palice. Rovnako to bude aj s budúcimi linkami - s dnešnými a137, a191 a ďalšími. S baterkobusmi to tak skrátka asi bude...
Reakcia na: marťanXQ #132:
Ak nejakého vodiča znervózni, že musí stlačiť tlačítko na stiahnutie zberačov a následne opäť stlačiť tlačítko na nasadenie zberačov, tak si nezaslúži prejsť psychotestami.
Reakcia na: marťanXQ #132:
Skladanie zberačov viackrát za jazdu je síce otravné a na Slovensku nezvyčajné, ale aj v Prahe to tak majú na niektorých linkách v budúcnosti mať (napr. 191).
Reakcia na: marťanXQ #132:
A to sa nemohlo spraviť poriadne?
Reakcia na: Trolley #131:
Pretože je to odflaknute pre zasa odloženu prerabku. Takže by 61 musela zastavovať na nástupišti 71 tke. A to by robilo problem pre cestujucich ktorý nastupuju tam kde su len striešky na zberače. Alebo je dobre neustále sťahovať a nasadzovať palice? Kocúrkovo. Zakázal by som dať akýkoľvek Tr. na takúto trasu do vtedy, kým sa neodstráni táto hlúposť na Žel. St. pretože na 2 miestach sťahovať zberače na trakcii, pre jednu linku je úbohá lajdáckosť DP a znervozni to len vodičov...
Reakcia na: marťanXQ #130:
Prečo sa na hlavnej stanici neurobila riadna výhybka?
Reakcia na: Urbanway 2423 #128:
Samozrejme, že by to bolo na batériu náročné po neustálych jazdach od Bulharskej.. DPB, elektrifikáciu Galvaniho odložil zasa na ďalší rok? Keby že tam už bola a keby aj na žel. st. sa urobila riadna vyhybka, tak potom by sme sa nemuseli baviť, že 61 by nemohla mať 25 metrové aspoň cez tie 15 min vikendovky kedy sa nedal dostať ani im vozik či kočík z Trnávky. Prečo Pražaci inak rozmýšlajú a prečo Blavaci na DP nadávajú?
Reakcia na: Solider #127:
L64 nebola slabo vyťažená to sám potvrdil aj DPB. Zrušil súbeh dvoch liniek no nedoriešil či nenahradil kapacitu ako píšeš.
Reakcia na: marťanXQ #126:
To, že to počas testovania zvládol z Hl. st. na Čiližskú na batériu ešte neznamená, že by tak vydržal jazdiť celý deň každé kolo a to aj po niekoľkých rokoch. Ďalšia vec je to, že naše vozidlá môžu mať iný dojazd ako tie pražské. Muselo by sa to teda poriadne otestovať, aby sa nestalo, že sa vybije niekde na Letisku. Vedel by niekto povedať, aký má teda náš 24M skutočný dojazd na batérie?
Reakcia na: david11 #121:
Kolóna na Galvaniho ide oveľa rýchlejšie ako kolóna na Ivanskej plus železničné priecestie. Celý tento problém vznikol tým, že sa vybral variant Trnávka, aby sa okrem lepšieho využitia existujúceho trolejového vedenia mohla zároveň zrušiť slabšie vyťažená 64. A tým sa 61 vyťažila ešte viac a k tomu sa poobede oslabil interval, čo je trochu nepochopiteľné.
Reakcia na: 3pa3ck3 #125:
ano zvládli. keďže od hlavnej stanice na kr. mu padli a so 71 šiel bez el. siete až na čiližskú a na prekv. ešte 50 perc, v baterii mu ostala kapacita. Stači a urobiť zo par testov cez vikend, na 61 tke a uvidí sa. Pražaci ich maju na tejto linke.