Dopravný podnik sa môže opäť pochváliť autobusom, ktorý dlhé roky suploval bratislavské metro.
Do zbierky zrenovovaných historických autobusov Dopravného podniku Bratislava v týchto dňoch konečne pribudol aj zástupca najpočetnejšieho typu autobusu, ktorý bol v Bratislave prevádzkovaný - maďarský kĺbový autobus Ikarus 280. Od roku 1974 do roku 1991 dodala budapeštianska fabrika Ikarus do Bratislavy až 760 autobusov Ikarus 280 vo viacerých verziách (štvordverový, dvojdverový, s manuálnou aj automatickou prevodovkou). Okrem rekordného počtu dodaných autobusov sa Ikarus 280 zapísal do bratislavskej histórie aj rekordným počtom osôb, ktoré sa do tohto autobusu zmestili - v roku 2003 sa pri pokuse o Guinessov rekord do "harmoniky" vošlo okrem šoféra ďalších 358 osôb. Nie náhodou sa tento pokus uskutočnil so študentami v Mlynskej doline, kam preplnené Ikarusy dlhé roky premávali na linke 39. Kĺbové autobusy, ktoré okrem iného suplovali nosný koľajový dopravný systém na najväčšom slovenskom sídlisku Petržalka, premávali v uliciach hlavného mesta od februára 1974 do februára 2008. Kým prvé série Ikarusov sa vyraďovali po 6-ročnej prevádzke, posledné vozidlá museli pre nedostatok nových autobusov vydržať slúžiť dvoj- až trojnásobnú dobu.
Ďalších 15 rokov bolo potom potrebných na to, aby sa pre budúce generácie podarilo zachrániť jediný bratislavský Ikarus 280, ktorý po vyradení zostal zachovaný. Konkrétne ide o autobus s číslom 2881/II z roku 1987, ktorý brázdil ulice hlavného mesta do roku 2003. V čase jeho vyradenia z prevádzky bol najstarším bratislavským Ikarusom 280 a zároveň posledným, ktorý mal ešte motor nepreplňovaný turbodúchadlom. Aj preto bol vytipovaný ako budúce historické vozidlo. Cesta k jeho renovácii však bola dlhá a tŕnistá. Autobus po vyradení roky iba chátral pod holým nebom vo vozovni Jurajov dvor a jeho stav sa každým rokom zhoršoval. V rokoch 2011 až 2017 sa ho aspoň podarilo dostať pod strechu vo vozovni Krasňany. V roku 2017 musel spolu s ďalšími nádejnými historickými vozidlami uvoľniť miesto v Krasňanoch novým elektrobusom a jeho chátranie pokračovalo v Jurajovom dvore opäť pod holým nebom. Lepšie časy pre tento Ikarus svitli až začiatkom roka 2022, kedy DPB uzavrel zmluvu na jeho renováciu do pôvodného stavu s budapeštianskou spoločnosťou Lanta-Consulting Kft. a následne bolo vozidlo v marci 2022 dopravené do Budapešti. Renovácia mala podľa zmluvy trvať 8 mesiacov a stáť 92 800 € s tým, že časť materiálu a niektoré práce zabezpečí DPB vo vlastnej réžii. Návrat zrenovovaného vozidla do Bratislavy sa oproti plánu značne oneskoril, podľa našich informácií z finančných dôvodov. Vynovený autobus bol verejnosti premiérovo predstavený počas Dňa otvorených dverí DPB 9. septembra 2023 v ešte nie úplne definitívnom stave.
Okrem Ikarusu #2881/II bolo po vyradení pre muzeálne účely zachované aj vozidlo #4940 s preplňovaným motorom z roku 1989, to sa ale v roku 2010 "omylom" dostalo medzi autobusy určené na odvoz do šrotu. A hoci sa rozpílené vozidlo podarilo v poslednej chvíli zachrániť pred odvozom do šrotu, aby mohlo poslúžiť aspoň ako zdroj náhradných dielov pre prvý zachovaný Ikarus, o rok neskôr ho už zošrotovanie neminulo. Ako náhrada bol potom zaobstaraný kompletný Ikarus 280 z rovnakého roku pôvodom z Levíc, ktorý nadšenci z dopravného podniku získali zo šrotoviska výmenou za vyradený Ikarus 435. V roku 2017 sa dopravnému podniku podarilo získať ďalšie náhradné diely z "ikarusovej" kaviarne, ktorá sa nachádzala v budove pôvodnej autobusovej stanice na Mlynských nivách.
Vďaka nadšencom dopravnej histórie z radov zamestnancov dopravného podniku, ktorí sa svojimi dlhoročnými snahami zaslúžili o zachovanie a následnú renováciu legendárnej "harmoniky", si budeme môcť opäť pripomínať dobu, keď sa ulicami mesta preháňali tieto legendárne červené kĺbové autobusy.
TeBeCe
Okrem oznacenia na zadnom okne su tam navyse aj kladiva, tie tam nikdy neboli vzadu.