V priebehu leta prídu do Bratislavy prvé z objednaných hybridných trolejbusov a veľkokapacitných električiek.
V uplynulých dňoch začali z výrobných liniek v plzenskej Škode schádzať prvé nové električky a trolejbusy pre bratislavský dopravný podnik. DPB má u tohto výrobcu objednaných 20 veľkokapacitných nízkopodlažných jednosmerných električiek Škoda 29T ForCity Plus, 10 obojsmerných električiek Škoda 30T ForCity Plus, 16 dvojkĺbových hybridných trolejbusov Škoda Solaris 24M a 23 hybridných kĺbových trolejbusov Škoda 27 Tr Solaris.
Na skúšobné jazdy už u výrobcu vyšla prvá električka Škoda 29T a aj prvý 24-metrový trolejbus Škoda Solaris. Vo výrobe sú už aj trolejbusy Škoda 27 Tr. Podľa našich informácií by mali v priebehu letných prázdnin do Bratislavy doraziť prvé dva 24-metrové trolejbusy a niekoľko 18-metrových trolejbusov Škoda 27 Tr. V premávke s cestujúcimi sa objavia po vykonaní potrebných skúšok a zácviku vodičov pravdepodobne koncom leta. Ďalšie zo spomínaných vozidiel by mali byť dodané najneskôr do konca tohto roka, okrem obojsmerných električiek Škoda 30T, ktorých harmonogram výroby predpokladá ich dodanie do mája 2024. O prípadnej výrobe jedenástich objednaných 12-metrových trolejbusov s karosériou SOR NS zatiaľ nemáme informácie.
Nákup väčšiny nových električiek a trolejbusov bude spolufinancovaný cez nenávratný finančný príspevok z fondov Európskej únie z končiaceho programového obdobia 2014 - 2020, časť nových električiek sa prefinancuje aj z Programu Slovensko a z Plánu obnovy.
Ike
- Jean, prečo nasadzuješ na nočáky vysokopodlažné vozidlá?
- Aby nimi necestovali cestujúci s obmedzenou schopnosťou pohybu.
- Haha, ale veď žiadni cestujúci s obmedzenou schopnosťou pohybu nimi necestujú.
- No, lebo na nich nasadzujem vysokopdlažné vozidlá.
Druhá vec je, že si nepredstavujme hneď bezďáka. Pokojne si predstavme človeka, ktorý kríva, ktorý ma vytknutý členok, ktorý má zlomenú jednu nohu, ktorý má zo sebou batožinu (lebo priletel, alebo docestoval v noci), ženu, ktorá ide v štekloch z firemného žúru.
Kočík s dieťaťom v nočáku znie síce úsmevne (ale stále môžu ísť z dovolenky), každopádne, tie vozidlá začínajú jazdiť o 19:00 a časť linky 44 je obslúžená výlučne touto linkou (od Karpatskej na Kolibu), kde je 15 minútový interval a medzi NP vozmi je 30 minút. V tomto čase sa tam môže vyskytnúť aj kočík.
A ďalšia vec je ekonomika. Keď kúpiš vozidlo, tak okamihom nákupu to vozidlo stráca trhovú hodnotu. Stráca ju dvoma spôsobmi:
- používaním (opotrebovaním),
- časom.
Trhová hodnota vozidla je de facto tvoj budúci výnos. Ak zoberieme hospodárenie na úrovni vozidla, tento výnos je zvýšený tržbami a znížený údržbou.
Ak vozidlo stojí, hodnota vozidla ako budúci výnos klesá (síce pomaly), ale je znižovaný nákladmi (časť nákladov na údržbu je fixná neúmerná opotrebovaniu, napr. lak, pneumatiky, sčasti aj brzdy) a zároveň negeneruje tržby. Ak je vozidlo v premávke, tak síce sa opotrebúva rýchlejšie a údržba je nákladnejšia, no generuje tržby.
Pokojne sa ti môže stať, že ak si kúpiš dve vozidlá, ktoré po 5 rokoch predáš, pričom jedno ti 5 rokov stálo v depe a druhé si za 5 rokov tak opotreboval, že skoro si ho zničil, na konci toho 5 ročného obdobia bolo to jazdiace výnosnejšie, kým to "šetrené" ti vlastne vygenerovalo iba stratu.
V DPB nové nízkopodlažné, klimatizované a kamerou vybavené trolejbusy v pohode spĺňajúce západoeurópsky štandard sladko spinkajú, kým strácajú trhovú hodnotu a negenerujú tržby a zároveň sa po troch klinických smrtiach oživujú a držia pri živote hentie haraburdy, ktorých pridaná hodnota je v suteréne (možno šotouši si spravia 100000000x opakovanú nočnú fotku pri hrade - wáaaaaau). Ak by to bol komerčný dopravca, tak nech, ale tu sa bavíme o daniach obyvateľov.
Môj názor bude nepopulárny, ale DPB nie je múzeum. Má jasný cieľ. Ok, som všetkými desiatimi za konzervovanie historických vozidiel, ale rozhodne nie na úkor základnej dopravnej obslužnosti. Alebo sa vraciame do Csáderových čias s tým, že v noci majú všetci spať?