Nové električky a trolejbusy pre Bratislavu schádzajú z výrobných liniek

V priebehu leta prídu do Bratislavy prvé z objednaných hybridných trolejbusov a veľkokapacitných električiek.

V uplynulých dňoch začali z výrobných liniek v plzenskej Škode schádzať prvé nové električky a trolejbusy pre bratislavský dopravný podnik. DPB má u tohto výrobcu objednaných 20 veľkokapacitných nízkopodlažných jednosmerných električiek Škoda 29T ForCity Plus, 10 obojsmerných električiek Škoda 30T ForCity Plus, 16 dvojkĺbových hybridných trolejbusov Škoda Solaris 24M a 23 hybridných kĺbových trolejbusov Škoda 27 Tr Solaris.

Na skúšobné jazdy už u výrobcu vyšla prvá električka Škoda 29T a aj prvý 24-metrový trolejbus Škoda Solaris. Vo výrobe sú už aj trolejbusy Škoda 27 Tr. Podľa našich informácií by mali v priebehu letných prázdnin do Bratislavy doraziť prvé dva 24-metrové trolejbusy a niekoľko 18-metrových trolejbusov Škoda 27 Tr. V premávke s cestujúcimi sa objavia po vykonaní potrebných skúšok a zácviku vodičov pravdepodobne koncom leta. Ďalšie zo spomínaných vozidiel by mali byť dodané najneskôr do konca tohto roka, okrem obojsmerných električiek Škoda 30T, ktorých harmonogram výroby predpokladá ich dodanie do mája 2024. O prípadnej výrobe jedenástich objednaných 12-metrových trolejbusov s karosériou SOR NS zatiaľ nemáme informácie.

Nákup väčšiny nových električiek a trolejbusov bude spolufinancovaný cez nenávratný finančný príspevok z fondov Európskej únie z končiaceho programového obdobia 2014 - 2020, časť nových električiek sa prefinancuje aj z Programu Slovensko a z Plánu obnovy.

Nová električka Škoda 29T ForCity Plus. Foto: DPB, a. s.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Ike #51:
Veď ja súhlasím s tým, že 15Tr by na nočných spojoch nemali jazdiť. Ešte k tomu vtipu zo #47, tak ja som nehovoril len o nočných trolejbusových linkách, ale o nočných linkách všeobecne. Totiž ani na nízkopodlažných linkách veľa invalidov necestuje (ja som za roky stretol jedného bezdomovca), aj keď by mohli...
Reakcia na: Urbanway 2423 #50:
Je jedno či je to minimum, alebo maximum ľudí, aj keby to bol len jeden za mesiac, odmietnutie jeho prepravy preto že šotouši v DPB si odbavujú svoje úchylky za mestské peniaze je neakceptovateľné.
Reakcia na: Urbanway 2423 #50:
Skúsim Ti prepísať ten vtip z #47 tak aby pasoval do tému 15Tr.
- Jean, prečo nasadzuješ na nočáky vysokopodlažné vozidlá?
- Aby nimi necestovali cestujúci s obmedzenou schopnosťou pohybu.
- Haha, ale veď žiadni cestujúci s obmedzenou schopnosťou pohybu nimi necestujú.
- No, lebo na nich nasadzujem vysokopdlažné vozidlá.

Druhá vec je, že si nepredstavujme hneď bezďáka. Pokojne si predstavme človeka, ktorý kríva, ktorý ma vytknutý členok, ktorý má zlomenú jednu nohu, ktorý má zo sebou batožinu (lebo priletel, alebo docestoval v noci), ženu, ktorá ide v štekloch z firemného žúru.

Kočík s dieťaťom v nočáku znie síce úsmevne (ale stále môžu ísť z dovolenky), každopádne, tie vozidlá začínajú jazdiť o 19:00 a časť linky 44 je obslúžená výlučne touto linkou (od Karpatskej na Kolibu), kde je 15 minútový interval a medzi NP vozmi je 30 minút. V tomto čase sa tam môže vyskytnúť aj kočík.

A ďalšia vec je ekonomika. Keď kúpiš vozidlo, tak okamihom nákupu to vozidlo stráca trhovú hodnotu. Stráca ju dvoma spôsobmi:
- používaním (opotrebovaním),
- časom.

Trhová hodnota vozidla je de facto tvoj budúci výnos. Ak zoberieme hospodárenie na úrovni vozidla, tento výnos je zvýšený tržbami a znížený údržbou.

Ak vozidlo stojí, hodnota vozidla ako budúci výnos klesá (síce pomaly), ale je znižovaný nákladmi (časť nákladov na údržbu je fixná neúmerná opotrebovaniu, napr. lak, pneumatiky, sčasti aj brzdy) a zároveň negeneruje tržby. Ak je vozidlo v premávke, tak síce sa opotrebúva rýchlejšie a údržba je nákladnejšia, no generuje tržby.

Pokojne sa ti môže stať, že ak si kúpiš dve vozidlá, ktoré po 5 rokoch predáš, pričom jedno ti 5 rokov stálo v depe a druhé si za 5 rokov tak opotreboval, že skoro si ho zničil, na konci toho 5 ročného obdobia bolo to jazdiace výnosnejšie, kým to "šetrené" ti vlastne vygenerovalo iba stratu.

V DPB nové nízkopodlažné, klimatizované a kamerou vybavené trolejbusy v pohode spĺňajúce západoeurópsky štandard sladko spinkajú, kým strácajú trhovú hodnotu a negenerujú tržby a zároveň sa po troch klinických smrtiach oživujú a držia pri živote hentie haraburdy, ktorých pridaná hodnota je v suteréne (možno šotouši si spravia 100000000x opakovanú nočnú fotku pri hrade - wáaaaaau). Ak by to bol komerčný dopravca, tak nech, ale tu sa bavíme o daniach obyvateľov.

Môj názor bude nepopulárny, ale DPB nie je múzeum. Má jasný cieľ. Ok, som všetkými desiatimi za konzervovanie historických vozidiel, ale rozhodne nie na úkor základnej dopravnej obslužnosti. Alebo sa vraciame do Csáderových čias s tým, že v noci majú všetci spať?
Reakcia na: Ecomat #49:
Netvrdím, že som zástancom vypravovania 15Tr v noci a že by sa radšej nemali vypravovať cez špičku na 71 ale úprimne, koľko invalidov cestuje nočnými spojmi všeobecne? Jazdím tými nočnými spojmi celkom často, ale invalida na vozíku som v noci stretol iba raz a aj to bol bezdomovec, ktorý pravdepodobne nemal lístok, takže v realite je tých invalidov (nemusia byť len na vozíku) v noci fakt minimum a ak aj sú, tak sú to väčšinou bezdomovci. Vypravovanie 15Tr je teda síce nešťastné, ale v realite to asi obmedzuje úplné minimum ľudí.
Reakcia na: N/A #41:
áno kým si zdravý človek o dvoch zdravých nohách ktorému je jedno kolko schodov musí prekonať pri nástupe do VD tak sa na tom bezbreho zabávaš ale pozrel by som si aký široký by si mal úsmev na tvári keby si bol nešotouš na invalidnom vozíku a potreboval by si v noci cestovať niektorou z liniek kde okrem 15Trm nič iné nejazdí, hoci nízkopodlažné vozy stoja v garáži vo velkom počte a nič im nebráni vypravovať ich na nočné linky. Ale aj tak ti príde 15Trm 7 dní v týždni lebo niekto si tak povedal. Čakal by si na zastávke do piatej rána na prvý denný nízkopodlažný spoj a povedal by si si, "šak pohoda, jazdí to iba v noci, iba mne to komplikuje život, hlavne že šotouši majú radosť" .. ?
dosť pochybujem ..
Reakcia na: Ike #47:
Trefné!

Srandičky sem alebo tam, s tým videom to trocha prehnali zo spomínaných dôvodov a dosť ma prekvapuje kolko minusov ti nadelilo šotoosadenstvo na príspevok #40 ..
Reakcia na: martin6310 #46:
- Jean, prečo vyhadzuješ z okna nášho paláca ananásy?
- Aby som vyplašil krokodíly.
- Haha, ale veď my tu žiadne krokodíly nemáme.
- No, lebo vyhadzujem z okna ananásy.
Reakcia na: Mhr1 #44:
Vo večerných spojoch 44 sa so ZŤP / kočíkmi stretneš naozaj minimálne. A keď aj hej, vodič pomôže. Veľa km je celkom zvláštne, keďže jazdia dokopy 5-6 rokov po GO.
Reakcia na: Mhr1 #44:
Podľa IG DPB končia naisto, keďže dali anketu na dané video.
Reakcia na: Ike #40:
Mne by tiež prišlo logickejšie, aby tieto trolejbusy - ak je potreba udržať ich prevádzky schopné - jazdili v rannej špičke, keď je interval krátky, vysokopodlažný voz 2x za rannú špičku by nikomu neprekážal, ak by bol samozrejme v CP uvedený ako negarantovaný. Na t44 je to večer každý 2.spoj, čo je výrazne horšie, ako by tomu bolo v Pdšr. Ale nebojte sa. Údajne majú už najazdené km na ďalšiu opravu a tá sa im už neposkytne. Ich vyradenie sa teda blíži.
Reakcia na: Ike #42:
No pozri, Tvoje argumenty sú určite na mieste, najmä ak sa bavíme o ŤZP a podobne. Nechce sa mi však veriť, že DPB to tam vypravuje len tak pre nič za nič, musia mať na to nejaké dôvody.
Reakcia na: N/A #41:
Tu nejde o fera jokea, tu ide o nápad. A najmä že sa zosmiešňuje reálny človek, ktorý má len racionálne požiadavky lebo platí dane. V noci sa chodia zabávať len zdraví ľudia? Ak má človek zdravotné postihnutie alebo povedzme len zlomenú nohu, má čušať doma? Haha, veľmi vtipné.

O hospodárenosti týchto haraburd pomlcim.
Reakcia na: Ike #40:
To si aj v bežnom živote taký suchár? Ferojoke je podľa mňa naozaj človek, čo má talent a cieľom je pobaviť masy divákov a nie tu poukazovať na vozový park DPB, ktorý tieto trolejbusy cez deň nevypravuje. Podľa mňa máme už naozaj moderný vozový park a tieto "haraburdy" sa vypravujú iba v noci, čo vidí naozaj len minimum ľudí a šotouši.
Reakcia na: Bobinko #38:
Mne to vtipné teda nepríde. Pani Maja (Mária) je reálny sťažovateľ, z ktorého si DPB robí srandu, pričom na to nie je absolútne žiadny dôvod, keďže ona má pravdu. Neexistuje racionálny dôvod, prečo hentie haraburdy majú jazdiť, ak vo vozovni sladko spia klimatizované a nízkopodlažné trolejbusy (o hluku by som vedel hovoriť, keďže mi tie haraburdy jazdia každú noc pod oknami).

Ok, majú dve hnacie nápravy a v zime vedia v kalamite helfnúť a preto je potrebné ich "držať pri živote". Je však potrebné si položiť otázku, na koľko je toto relevantný argument, keďže:
a) kalamita je väčšinou plošná a toto vozidlo je nanič ak uviazne v zápche spôsobenej uviaznutím iného vozidla (s jednou hnacou nápravou),
b) reakčný čas nasadenia týchto vozidiel,
c) počet disponibilných vozidiel (aby to bol skutočný game-changer),
d) ak by sa veľmi chcelo, mohli byť nasadené v špičke na nejakej linke s hustým intervalom, kde, ak príde človeku s obmedzenou schopnosťou pohybu, si tento človek povie, že pôjde ďalším spojom, čo si neskoro večer alebo v noci povedať nemôže.
Reakcia na: Bobinko #38:
Pobavilo. 😊
Reakcia na: Petto #33:
To stačí pri vodíku úplne.
Reakcia na: Petto #35:
V elektrických SORoch je 15kw
Reakcia na: Solider #34:
Ked vidim vykon 20kw pre klimu v hydrogenoch, tak to tam nemuseli davat nic.
Reakcia na: Petto #33:
S textom „Autobusy budú vybavené celovozidlovou klimatizáciou, ktorá sa však nebude používať“? 😂