V premávke s cestujúcimi sa prvýkrát na Slovensku vyskúša vodíkový autobus.
Bratislavský dopravný podnik (DPB) v najbližších dňoch vyskúša na vybraných linkách autobus s vodíkovým pohonom, ktorý mu na otestovanie zapožičal poľský výrobca Solaris Bus&Coach. Testovať sa bude 12-metrový autobus Solaris Urbino 12 hydrogen, teda typ, z ktorého DPB vďaka príspevku z eurofondov už od výrobcu nedávno objednal prvé štyri vozidlá a ktoré budú dodané v priebehu roka 2023. Cieľom testovania bude overenie prevádzkových vlastností vodíkového autobusu v podmienkach bratislavskej MHD. Zapožičaný autobus je prezentačným vozidlom výrobcu a do Bratislavy bol privezený z Francúzska.
„Testovaním vodíkového autobusu získame cenné dáta potrebné pre prevádzku vozidiel s týmto typom pohonu. Chceme si vyskúšať ako sa autobus správa v rôznych podmienkach a na základe toho naplánujeme jeho efektívne využitie na linkách MHD v budúcnosti. Sám som zvedavý na výsledky a dúfam, že si naši cestujúci rýchlo zvyknú na komfort a jeho tichý chod. Záleží nám na udržateľnej a zelenej doprave a práve vo vodíku vidíme racionálne
riešenie znižovania emisnej stopy bez prevádzkových limitov,“ uviedol Martin Rybanský, predseda predstavenstva DPB a.s.
Testovaný autobus bude cestujúcich na linkách prepravovať bezplatne, keďže nebude vybavený bratislavským tarifným systémom. Nasadzovaný bude do premávky počas špičiek pracovných dní prevažne na linkách 50 65 74 87 (ale podľa potreby aj inde) do 27. decembra. Po prvýkrát bude nasadený už v piatok 16. decembra popoludní ako vložený spoj na linku 50.
Autobus Solaris Urbino 12 hydrogen je poháňaný dvoma elektromotormi umiestnenými v nábojoch zadnej nápravy ZF AxTrax, pričom elektrickú energiu dodáva vodíkový palivový článok Ballard FCmove s výkonom 70 kW a udávanou účinnosťou 57 %. Vozidlo je tiež vybavené trakčnou batériou (menšou než pri klasických elektrobusoch). Palivový článok pri svojej činnosti neprodukuje škodlivé emisie, vedľajším produktom je teplo a vodná para. Podobne ako elektrobus, aj vodíkový autobus sa vyznačuje tichším chodom než klasický autobus so spaľovacím motorom.
Autobus je vybavený piatimi nádržami na vodík v celkovom objeme 1560 litrov, do ktorých sa zmestí 37,5 kg vodíka. Predpokladaný dojazd vozidla na jedno naplnenie nádrží je okolo 350 km, čo by malo postačovať na bežnú dennú premávku. Plnenie prezentačného vozidla vodíkom bude prebiehať na plničke Messer Slovnaft vo Vlčom hrdle, ktorá je v prevádzke od februára tohto roka. Pre účely prevádzky vodíkového autobusu bude dopravný podnik kupovať vodík 5.0 od dodávateľa za jednotkovú cenu 19 €/kg.
Ike
Máš ale v príspevku isté nepresnosti. Začnem v bodoch.
1) Rýchlovarná kanvica nikoho nezabije, ale do bytového rozvodu je to záhul. 2000 W je pri bežnej 1f odber asi 8,7 A; štandardná domácnosť je krytá 16 A vetva, 20 A celá domácnosť. Ja mám v byte niekoľko elektrických superspotrebičov s maximálnymi príkonmi: indukčná doska 2,5 kW, rúra - 3,6 kW, umývačka 2 kW, práčka 2 kW, klimatizácia 3,2 kW a vysávač 1,6 kW. Pointa je v tom, že málo z týchto spotrebičov ide na plný príkon kontinuálne. Práčka pri odstreďovaní a zohrievaní vody, umývačka pri ohreve vody, rúra pri predhreve, na 4 "zónach" som naraz nevaril ani na Vianoce. Klimatizácia ide tiež na plné pecky len chvíľu, rýchlovarná kanvica, ako hovorí, rýchlo varí, takže chvíľu. Problémový je vysávač.
Napriek uvedenému si v prípade, ak spustím tri superpostrebiče naraz, koledujem o problém (hlavne ak pracujem na PC a nemám UPSku). V 9 z 10 prípadoch sa mi to prepečie, ale ak sa náhodou ohrev umývačky časovo zladí s ohrevom práčky, bum... doslova. Stáva sa mi to tak raz za dva tri týždne.
Nabíjanie elektromobilu s oberom 1,5 kW je vlastne to isté, ako keby na 9 hodín pustil vysávač na o stupeň nižší výkon od maxima a nechal ho bežať 9 hodín. Nevieme, aké staré rozvody má pán Gergely, keď koketuje s Favoritom, ale môže mať oprávnené obavy a k obstaraniu elektromobilu pripočítaj aj reko elektroinštalácie v dome.
Ale aby som bol objektívny, v týchto domoch na "maďaroch" je bežné mať 3f, čo môže čiastočne riešiť problém.
2. Rýchlovarná kanvica je záhul pre celý dom (aj toastovač), ale šanca, že v jednom jedinom momente všetci zapnú kanvice nie je až taká veľká. Ale že si budú všetci 9h nabíjať elektromobil (spomeň si na vysávač), je šanca vysoká. Ako je krytý dom? My máme v dome dve fázy (možno spoločné priestory sú 3. fáza, neviem) kryté tuším 25 A. Nabíjanie elektromobilu by mohol byť problém.
3. Náklady na údržbu varírujú podľa motorizácie. Ja sa o auto starám (nezanedbávam ho) a olej mením raz ročne v autorizáku, pričom ročne najazdím 20.000 km. P. Gergely by pravdepodobne menil olej raz za dva roky a zrejme nie v autorizáku, ale u suseda Mórica, za fľašu barack pálinky. Ok, preháňam, niečo to bude stáť, ale takýto Gerelyovia nechodia do autorizákov, čo by s elektromobilom bolo asi ťažko predstaviteľné.
4. Pri investíciách naznačuješ, ale zabúdaš na to, že pohon nie je všetko, čapy, tlmiče, brzdy, pneu a pod. sa opotrebúvajú bez ohľadu na pohon. Možno by bolo fér porovnávať nákup nového spaľováku vs. nového elektromobilu alebo jazdeného spaľováku vs. jazdeného elektromobilu.
5. Zabúdame na užítkovosť. Možno mu e-up stačiť nebude, možno bude potrebovať väčšie auto. Možno bude potrebovať jazdiť väčšie vzdialenosti a bude potrebovať nabíjačku aj v cieli cesty(príležitostne), atď. V tom prípade sa situácia mení.
6. Ak zohľadním všetky faktory vyššie a začnem uvažovať univerzálnosť vozidla + úžitkovosť + vstupné investíce, vychádza mi najlepšie hybrid.