Miesta na prechádzanie pozdĺž zmodernizovanej Karlovesko-dúbravskej radiály sa zmenili na riadne priechody pre chodcov.
Cestujúci a chodci môžu od začiatku júla pri frekventovanej združenej zastávke Záluhy opäť využívať plnohodnotné priechody pre chodcov, ktoré nahradili doterajšie "miesta na prechádzanie". Po nedávnej modernizácii električkovej trate a vybudovaní spoločnej zastávky autobusov a električiek boli koncom roka 2020 na vozovke pri tejto zastávke vyznačené namiesto naprojektovaných priechodov iba miesta na prechádzanie, ktoré boli v tom čase novinkou v legislatíve. Pre chodcov táto novinka znamenala, že pri prechádzaní cez vozovku na týchto miestach nemali prednosť pred autami ako na bežnom priechode pre chodcov, čo mohlo byť nebezpečné najmä pre menej mobilných chodcov, prípadne pre tých, ktorí o tejto novinke neboli informovaní.
Magistrát hlavného mesta takéto miesta na prechádzanie vyznačil na niekoľkých miestach pozdĺž zmodernizovanej radiály na žiadosť Krajského dopravného inšpektorátu, ale verejnosť o tejto novinke a jej dôsledkoch neinformoval. Pri zastávke Záluhy bolo vytvorenie miest na prechádzanie na úrovňovom prístupe k zastávke zdôvodňované tým, že na opačnom konci zastávky sa nachádza mimoúrovňový prístup prostredníctvom podchodu a teda vyznačenie iba "miesta na prechádzanie" malo motivovať chodcov používať podchod. Tento podchod bol pri modernizácii radiály kompletne zrekonštruovaný, no vôbec sa nepočítalo s tým, že ho budú využívať imobilné osoby či chodci s detskými kočíkmi. Pritom pred rekonštrukciou mali schodiská aspoň betónové rampy pre kočíky. Paradoxne sa to zdôvodňovalo tým, že chodci budú mať možnosť úrovňového prístupu na opačnom konci zastávky.
Po viac ako 1,5 roku sa teda úrovňový prístup k zastávke Záluhy dostal do stavu, v akom bol aj pôvodne navrhnutý. Okrem zebry na vozovke boli doplnené aj zvislé dopravné značky označujúce priechod pre chodcov. Podobne bolo na priechod pre chodcov zmenené aj miesto na prechádzanie na električkové nástupište zastávky Botanická záhrada v smere do Karlovej Vsi. Aj toto miesto na prechádzanie bolo vyznačené namiesto priechodu po modernizácii radiály.
N/A
Uvažoval som nad tým, ako urobiť kompromisné riešenie.
Priechod pre chodcov by začínal jedným pásom zebry už na chodníku. Vstúpením chodca do tohto priestoru by vyplývalo to, čo dnes máme, že vodič je povinný ... ak vstúpil na priechod.
Zároveň by sa dalo docieliť úpravou legislatívy, že chodec nesmie bezdôvodne stáť na priechode (t. j. už na prvom páse, ktorý je zreteľne vyznačený). Vodič by mal zároveň možnosť plynule znížiť rýchlosť do zastavenia.
Určite by sa museli upraviť rozhľadové pomery, aby vodič videl chodca už na prvej čiare.
Je to len môj laický návrh, tak ho berte len ako jedným uchom dnu, druhým von.