Verejnosť môže pripomienkovať zámer výstavby novej električkovej trate na Pribinovej a Košickej ulici.
Koncom júna predložil magistrát hlavného mesta SR Bratislava na posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA) zámer výstavby novej električkovej trate Pribinova - Košická. Zámer pre magistrát vypracovala spoločnosť Reming Consult. K predloženému zámeru môže verejnosť doručiť stanovisko do 2. augusta 2022 na adresu Okresného úradu Bratislava. Zámer bude k nahliadnutiu aj v priestore služieb občanom na Magistráte hlavného mesta SR Bratislavy na Primaciálnom námestí 1.
Predmetom zámeru je výstavba električkovej trate, ktorá prepojí existujúcu trať v centre mesta s traťou do Ružinova cez Pribinovu, Košickú a Miletičovu ulicu. Nová trať povedie územím, ktoré v súčasnosti zažíva prudký rozvoj a v dohľadnom období sa počíta, že na tomto území sa bude denne pohybovať okolo 200-tisíc ľudí. Súčasťou zámeru sú aj výsledky hlukových štúdií a vyhlásenie skupiny expertov o tom, že trať je možné realizovať aj bez negatívneho dopadu na budovu Slovenského národného divadla. Z hľadiska najmenšej hlukovej záťaže sa javí ako najvýhodnejšia trať priamo po Pribinovej ulici. Pre zníženie negatívnych dopadov sa v úseku okolo SND navrhuje najvyššia rýchlosť električiek 15 km/h, čo však môže byť ešte spresnené v ďalších stupňoch projektu.
Vedenie trate
Nová trať bola navrhnutá v dvoch variantoch, ktoré sa od seba odlišujú iba v umiestnení zastávky pri Trhovisku. Dĺžka trate bude približne 3,3 km, konštrukčne je trať navrhovaná ako pevná jazdná dráha. V centre mesta sa bude dvojkoľajne napájať na existujúcu trať na Šafárikovom námestí aj na zjazde zo Starého mosta. Zo Šafárikovho námestia trať pokračuje po oboch stranách Dostojevského radu na ľavú stranu Pribinovej ulice (v smere k SND), kde sa spojí s vetvou od Starého mosta. Na križovatke Pribinovej a Olejkárskej sa trať rozvetví, pričom priama vetva pôjde po Pribinovej ulici a odbočná vetva povedie okolo budovy SND. Odbočná trať má slúžiť ako náhradná trasa v prípade konania podujatí na námestí pred SND.
Za budovou SND na Pribinovej sa vetvy opäť spoja a trať bude pokračovať po pravej strane Pribinovej ulice pod most Apollo, kde zatočí doľava a po pravej strane Košickej ulice bude pokračovať cez dnešný areál Ryby, ktorý bude zbúraný, až za križovatku Košickej a Mlynských nív, kde za navrhovanou zastávkou prejde do stredového pásu Košickej a bude pokračovať až k Miletičovej ulici. Na Miletičovej je trať navrhnutá medzi súčasnou komunikáciou a areálom Trhoviska, pričom čiastočne zaberie časť jeho dnešného areálu. Za Trhoviskom sa trať rozvetví, priama vetva pôjde cez križovatku so Záhradníckou, za ktorou sa napojí na súčasnú električkovú trať do/z centra. Smerom do Ružinova trať odbočí pri severnom vchode Trhoviska a existujúcou komunikáciou pri parku sa napojí na trať do/z Ružinova za križovatkou Záhradníckej a Jégého.
Kryt električkovej trate je navrhovaný v úsekoch Šafárikovo nám. - Pribinova a na Miletičovej ulici z betónu, na Košickej ulici by mala byť trať zakrytá prevažne zeleným vegetačným krytom. Napájanie trate je navrhované z existujúcej meniarne "Martanovičova" na Olejkárskej ulici, ktorá bude potrebovať rozšíriť kapacitu, a z navrhovanej novej meniarne "Miletičova".
Výstavba trate si bude vyžadovať úpravu protipovodňových opatretní pri moste Apollo a tiež bude potrebné technicky vyriešiť preklenutie podzemných garáží pri SND na okraji Nám. M. R. Štefánika. Navrhuje sa buď nahradiť časť parkovacieho suterénu novou konštrukciou, vibroakusticky úplne oddilatovanou od budovy SND, alebo odstránenie časti parkovacieho suterénu a jeho nahradenie novým násypom, na ktorom bude zriadená električková trať.
Navrhovaná situácia trate v PDF: úsek Šafárikovo nám. - Prístavná, úsek Prístavná - Miletičova.
Zastávky
Na novej trati je navrhnutých 6 zastávok, z toho jedna združená s autobusmi a jedna čiastočne združená s autobusmi. Pracovné názvy zastávok sú Nové SND, Eurovea, Prístavná, Košická, Dulovo nám. a Trhovisko. Na Pribinovej ulici budú umiestnené dve zastávky (Nové SND a Eurovea), prvá približne na úrovni dnešnej nástupnej zastávky linky 29 a druhá za budovou SND pred križovatkou Pribinovej a Čulenovej ulice. Tretia zastávka (Prístavná) bude na úrovni dnešnej zastávky Prístavná pre linku 68 smerom z Petržalky, pričom zastávka električky má byť primknutá k autobusovej zastávke pre zabezpečenie jednoduchého prestupu. Za križovatkou Mlynských nív a Košickej je navrhnutá čiastočne združená zastávky električky a autobusov Košická (súčasná zastávka linky 68 Košická smer Miletičova). Na Dulovom nám. má byť obojsmerne združená zastávka električiek a autobusov.
Posledná zastávka s názvom Trhovisko je navrhnutá v dvoch variantoch. Podľa prvého by bola umiestnená na Miletičovej ulici na úrovni súčasnej autobusovej/trolejbusovej zastávky v smere k Trnavskému mýtu. Druhý variant počíta so zastávkou umiestnenou pri severnom vchode Trhoviska na spojovacej komunikácii medzi Miletičovou a Záhradníckou. V prvom prípade by zastávka Trhovisko mohla byť obsluhovaná električkami v smere do Ružinova aj v smere na Trnavské mýto a opačne, v druhom prípade by ju mohli obsluhovať iba električky idúce do/z Ružinova a električky idúce na Trnavské mýto/z Trnavského mýta by obsluhovali súčasnú zastávku Saleziáni.
lostrail
Popozeral som sa tam poriadne este raz a okrem toho, co som uz navrhoval, jednym z rieseni by bolo zjednosmernit cast Olejkarskej a Pribinovej (smer od SND k Malej Scene) medzi pozemkom pre USA ambasadu a Krupkovou (so samostatnym pruhom pre zasobovanie k namestiu). Samozrejme, niekolko pomerne jednoduchych uprav by si to vyziadalo:
1. Vjazd do garaze uz teraz ma nieco ako "stredny" pruh, aj ked kratky. Ten by sa predlzil blizsie k Malej Scene a napojil z lavej strany tak, aby sa od svetelnej krizovatky dalo pohodlne vojst a neprekazat inym vozidlam (elektrickova trat navyse nepotrebuje plnohodnotne dva pruhy, cize miesta by bolo dost). Vyjazd od MV SR by bolo potrebne prekonat na jeden raz aj cez elektrickovu trat, co nie je situacia, ktora by v Bratislave neexistovala inde (navyse nech pani policajti ukazu, aki su skveli vodici). Stale lepsie, ako krizovanie s priebeznou komunikaciou.
2. Podobne by bolo treba osetrit priechody pre chodcov, ktore by mohli byt riadene (krizovatka s Krupkovou by mohla byt napriklad svetelna, ale nemusi to byt nevyhnutne). Ergo, pojazdoval by sa tento zeleny pas, navyse s moznostou vytvorit novy zeleny pas po jeho pravej strane, medzi vjazdom a elektrickovou tratou:
https://www.google.com/maps/@48.1410565,17.1192804,3a,75y,103.7h,69.71t/data=!3m6!1e1!3m4!1sCEM6sxAjMP6b6CNxuRiJCA!2e0!7i13312!8i6656
3. Vjazd zasobovania na namestie by bol umozneny zo smeru od budovy DPB krizom cez elektrickovu trat. Zasobovacie vozidla rozhodne nepredstavuju taku intenzitu, ako bezna premavka v tychto miestach.
3. S vyjazdom z garaze by sa nerobilo NIC, ostal by mu aj pripajaci pruh, ako dnes.
4. Zastavka autobusu 29 je konecna, cize bez problemov je mozne zmysel jeho otacania zmenit tak, ze obehne budovu DPB (tocit ho okolo Allianzu). Za zastavkou trolejbusu 40 je cely BUS pruh, ktory sa moze vyuzivat na docasne prestavkovanie a pripadne aj predlzenie samotnej zastavky. Vychodiskova zastavka moze byt za Krupkovou.
5. Vzhladom na sirku chodnika po zruseni zalivu byvalej konecnej 29 by sa vedla elektricky s velkou rezervou vosla obojsmerna cyklotrasa aj pomerne luxusny chodnik.
Paci sa, vyriesene bez vaznejsich zasahov, ci masivnych stavebnych uprav. Pokusil som sa to narychlo naskicovat. Ciary mi trosku usli, ale na zakladnu predstavu to staci.
Legenda:
Cervene ciary - nove ohranicenia a smery jazdy
Modre ciary - elektrickova trat
Biela ciara - cyklotrasa
Belase ciary - priechody pre chodcov
Zlta ciara - miesto na prestavkovanie autobusov
Zelene pole - zeleny pas alebo ina uprava podla potreby
Fialove pole - nova konecna 29
Oranzove pole - vychodiskova zastavka 29