DPB získal príspevok z eurofondov na nákup obojsmerných električiek

Ďalších 10 obojsmerných električiek môže dopravný podnik nakúpiť vďaka eurofondom.

Dopravný podnik Bratislava podpísal s Ministerstvom dopravy a výstavby SR zmluvu o poskytnutí nenávratného finančného príspevku (NFP) pre projekt "Električky pre Bratislavu". Cieľom projektu je nákup 10 obojsmerných veľkokapacitných električiek. DPB v minulom roku vysúťažil dodávateľa týchto električiek, ktorým sa stalo konzorcium Škoda Transportation a Škoda Transtech Oy s električkou Škoda 30T3.

Výška NFP bude predstavovať najviac 25 659 791 €, pričom zvyšných 5 % nákladov projektu zaplatí DPB z vlastných zdrojov. Projekt bude rozdelený na dve fázy, pričom prvá fáza bude zrealizovaná v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (programové obdobie 2014 - 2020) a druhá fáza bude realizovaná v nasledujúcom programovom období 2021 - 2027 v rámci Programu Slovensko (PSK). Aj prvá fáza môže byť rozdelená na dve časti s tým, že prvá časť sa preplatí z OPII, druhá časť z PSK.

Doplnené: V nadväznosti na získanie NFP podpísal DPB dňa 26. mája 2022 zmluvu so Škodou Transportation a Škodou Transtech Oy na nákup uvedených desiatich električiek. Výrobca sa zaviazal dodať a sprevádzkovať električky do 24 mesiacov od vystavenia objednávky. V ideálnom prípade by tak električky mali začať voziť Bratislavčanov v lete 2024. Cena jednej električky bude 2 648 800 € bez DPH.

 

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: upravovač fotiek #32:
Presne tak, moja rec.
Reakcia na: upravovač fotiek #20:
Oprava predposledného slova: podradný 😁
Reakcia na: S499.1023 #28:
V tom pripade je mozno lepsie, ze si to nepamatam.
Reakcia na: Pe67 #42:
Dakujem za info 👍
Reakcia na: Andrej #40:
Posledná 5ka z Kapucínskej do Dúbravky išla po 21h, opačným smerom cca o hodinu neskôr. Potom ostala táto zastávka úplne bez obsluhy. Chodilo sa na Poštovú na linku 1, alebo linkami 31,39 na Lafranconi a tam prestup na 1,12.
Reakcia na: Arrivaderci #35:
Ja som sa pýtal na to ako si prišiel k tomu, ze na Krčacoch by stačila K2 resp. nízkopodlažný ekvivalent.
Reakcia na: upravovač fotiek #32:
Inac, pokial sme pri teme 3 linkoveho variantu, nepamata si niekto ako sa riesil dopyt na Kapucinsku vo vecernych hodinach v casoch, ked L1 jazdila po trase Dubravka - Nabrezie - HLST? Isli tadial nejake vecerne spoje ci sa podnik na tuto zastavku vykaslal?
Reakcia na: Viko #36:
A vies mi povedat KDE som povedal, ze Kacice ci ich nahrada by bola jedina linka v KV? Predsa celu dobu hovorim, ze (ak si zoberieme analogiu sucasnych liniek)

- L4 by sa presmerovala cez Patronku a potiahla do Borov
- Vznikla by L5, ktora by isla cez KV do mesta od Borov, TIOP Bory alebo len od Dubravky
- Ostala by L9.

Vazne mi chces povedat, ze na tuto hypoteticku L5 by sme potrebovali plnokapacitne elektricky?
Reakcia na: si #34:
Nocne linky, doplnkove linky (ci v Prahe su tiez padnuti na hlavu, ked prevadzkuju sola?), rozne menej vytazene trate/odbocky/vikendy (nebudeme mat hadam donekonecna "metro styl elektriciek", kde jedine krizenie trati je v centre a ked nastane MU tak sa cela radiala odpali, ale aj rozne tangencialne linky, ci?).

A k spotrebe: urcite tam "nie je tak zasadne odlisna"? Vacsia elektricka = vacsia hmotnost, potreba viac motorov na pohon (aby netrpeli lenivostou kacic), klimu navyse/silnejsiu klimu...

Kazdy rozdiel o 0,1 kWh/km by to pri sucasnom pomere kacic a kilometrov oproti supravam, a cenach energie vychadzalo cca 8000 - 10000 eur bez dph rocne.
Reakcia na: Arrivaderci #35:
Ak pracujeme s premisou, že všetci cestujú iba z vrchu Dúbravky do okolia Zochovej, tak to platí. Ale rozličné trasy sú rozličné práve preto, že po ceste pokrývajú iné body záujmu.
Reakcia na: upravovač fotiek #33:
Na to hádam ani netreba dopravný model, stačí otvoriť oči, spočítať koľko budov pribúda na nábreží, koľko ich bude pribúdať na Krčacoch a aká je šanca, že väčšina Karlovešťanov z dnes plných súprav bude zrazu priťahovaná okľukou cez Patrónku ako magnetom.

Ale prečo by som u nás čakal mentálny posun od "odvšadiaľ všade" k novotám ako pásmová obsluha alebo plánovanie dlhšie než dozajtra? 😃
Reakcia na: upravovač fotiek #33:
Cize ak budes mat trasu Zaluhy - Tesco Lamac - Patronka - Prazska - Stefanikova (ktora trva 83/84 13-15 minut) vs Zaluhy - Karlovka - Molecova - Nabrezie - Kapucinska (ktore ti s 4/9 trva cca 20-22 minut) tak mi chces tvrdit, ze viac ludi pojde cez Karlovku? Ci ako "model" ti nestaci 83/84 chodiace kazde 4/5 minut v spickach dost plne s Capacity?
Reakcia na: Arrivaderci #30:
ak by si chcel obstaravat ine vozidla o kapacite K2, skus mi napisat jeden zmysluplny argument preco by malo byt cielom prevadzkovat take vozidla na tratiach....
potreba vodica rovnaka, elektricka spotreba az tak zasadne odlisna od dlhsich voznov tiez nebude a radsej uvidim prazdnejsi vozen (=viac pohodlia pre cestujucich) ako pri v podstate podobnych nakladoch prehanat po kolajniciach mensie konzervy sardiniek....
Reakcia na: Arrivaderci #31:
"Ak by bola trat cez Patronku, tak okrem doplnkovej linky ci obchadzkovej trasy by tam nemalo cez Krcace snad nic viac ako kacice/menej kapacitne elektricky zmysel."

A to si došiel ako? Máš nejaký dopravný model?
Reakcia na: Arrivaderci #30:
Nesúhlasím. Vozidlo o kapacite K2 nemá žiadne miesto na potenciálnych tratiach v Bratislave. Už choďte všetci do kelu s K2 a ekvivaletne kapacitnými električkami. Ak by sa kúpili nízkopodlažné ekvivalenty, tak by to bol rovnaký fail ako novostavby vysokopodlažných K2S v rokoch 2008 a 2009. Ak by aj hypoteticky bola nejaká linka, ako to bude o 20 rokov? Stále budeme potrebovať vozidlo o kapacite K2? Alebo vymyslíme pre vozdlá o kapacite K2 špeciálnu linku? Ja určite nechcem mať znovu túto obludnosť v linkovom vedení, len aby sme mali linky pre vozne o kapacite K2: https://imhd.sk/ba/media/mn/00000375/Elektri%C4%8Dky-20080902.pdf

Ak sa majú kupovať vozidlá odlišnej dĺžky ako 32,5 metra, tak rozhodne 50 až 52 metrové.
Reakcia na: Viko #25:
Precitaj si to este raz a mozno pochopis, ze som myslel ine elektricky, ktore by kapacitnejsie a rychlejsie doplnali "vymetakove" K2 resp. ich alternativy cez KV od Borov.

Ak by bola trat cez Patronku, tak okrem doplnkovej linky ci obchadzkovej trasy by tam nemalo cez Krcace snad nic viac ako kacice/menej kapacitne elektricky zmysel.
Reakcia na: si #24:
Preto som napisal "resp. vozidlo o kapacite K2"
Reakcia na: S499.1023 #28:
Dovlím si tvrdiť, že aj v polovici 90. rokov. 20. storočia.
Reakcia na: lostrail #23:
To si zjavne nepamätáš, ako vyzerali trate v polovici 80. rokov.
Reakcia na: si #24:
#vlniteplechyforever 😂
Reakcia na: Viko #25:
#nikdysatotaknerobilo
#maskovanevlniteplechyforever
Reakcia na: Arrivaderci #21:
Kapacitné (a rýchlejšie) električky sú pre teba K2? No dobre 😃
A vôbec, načo živiť malé vozidlá, ktoré potrebujú viac vodičov na zaistenie tej istej kapacity?
Reakcia na: Arrivaderci #21:
myslis ze sa akykolvek exemplar K2 s vynimkou jedneho zachovaneho historickeho vozidla ma sancu vobec dozit nejakeho prepojenia radial ? v tomto meste ?
Reakcia na: upravovač fotiek #22:
Akejkolvek vystavbe musi predchadzat vizia. To plati aj o tomto meste, kde je to vazne akesi zakliate. Co sa tyka Patronky a pripadnej trate, ktora by tadial viedla zrejme od hlavnej stanice, tam by sa mohla crtat dalsia "spolupraca" so sukromnikom (podobne ako pri J&T, aj ked dufam, ze s vacsou participaciou), kedze ESET tam planuje velky kampus. Spolu s firmami, ktore su a budu nastahovane v budovach Westendu, by sa uz nasiel vytlak na nakrmenie elektricky (v kombinacii so suplovanim L83/84 uz nabeton). Samozrejme, v suvislosti s tym kampusom nepadlo nic o moznosti tam elektricku potiahnut, ale do buducna sa taky napad este objavit moze.

Druha vec je, co teraz s rozpoctom mesta narobia tie nove Matovicove prispevky. Aby sa este trate nezacali postupne zatvarat kvoli neudrzbe. Taka Vajnorska radiala je uz na spadnutie.
Reakcia na: Arrivaderci #21:
Trať cez patrónku? Ťažké sci-fi. Ešte väčšie ako obnovenie trate na Štefánikovej. A to je samo o sebe ťažké sci-fi. V tomto meste sa iba frfle a frfle a frfle na diskusiách akou je táto. Reálne sa buduje iba jedna radiála a aj tá má problémy. Máme rok 2022. Ako to bude vyzerať v roku 2032? 2042? 2052? Stačí sa pozrieť do minulosti: 2012, 2002, 1992. V tomto meste SA TO PROSTE NEDÁ, stavať električkové trate tempom. Takto nikdy nedobehneme Brno a iné mestá v rozsahu siete. A adeptov na nové trate je určite dosť. Stačí sa pozrieť kde jazdia vyťažené linky, na ktorých premávajú kĺbové vozidlá v hustom intervale.
Reakcia na: upravovač fotiek #20:
K2 (resp. vozidlo o kapacite K2) by urcite mala zmysel, kebyze mame radialy viac prepojene a viac alternativnych trasovani.

Napriklad si viem bez problemov predstavit ich vyuzitie na linke spajajucej Bory - Dubravku - Karlovku - Mesto, ak by zaroven bola aj trat cez Patronku, kde by jazdili kapacitne (a rychlejsie) elektricky pre ludi z Borov a Dubravky (prepojenie na Bory Mall).

Ale to uz je velke "AK" - pri sucasnom stave nasej siete fakt nedavaju zmysel.
Reakcia na: lostrail #19:
T3P a T6A5 budú určite potrebné do bežnej výpravy, keď sa vyradia K2 a dobuduje a spustí Petržalská radiála. A možno aj T3G budú potrebné do bežnej výpravy, aj keď nie všetky. Stále som presvedčený, že väčšie stupňe opráv T3G by mali naďalej prebiehať po nabehnutí potrebných kilometrov a zahŕňať aj modernizáciu interiéru - sedadlá, a búdy vodiča - ručný radič, klíma. T3G by mali ostať aj v budúcnosti, po dodaní ďalších nových električiek (mimo toho čo už má prísť) ako vozidlá "studenej zálohy" s tým, že by sa pravidlne prevetrávali (podobne ako novostavby K2S, resp. ako 15Tr). Ak by sa teda nedarovali na Ukrajinu. K2 sú atypciké, tie nikto nikde chcieť nebude, s výnimkou možno Sarajeva alebo Osijeku. Ale tam asi tiež chcú niečo nízkopodlažné. Že si DPB v rokoch 2008 až 2009 dal vyrábať novostavby vysokopodlažných atypických vozňov (novostavby T3P sa dajú určite lepšie využiť ako K2S) je realita, s ktorou nič nenarobíme. Môžeme akurát tak frfľať. Podľa mňa rozhodnutie vyrábať novostavby vysokopodlažných neklimatizovaných a atypických (kde všade jazdia K2?) vozňov bolo nesprávne. Ale stalo sa, tie vozy tu sú a zrejme ostanú aj najbližšie desaťročia. Novostavby T3P mohli byť tiež formou "wán", ale asi sa báli 7,5 metra medzi čapmi, alebo to bolo papierovo nepriechodné cez istého súdruha s menom v tvare zlomku, ktorý vtedy ešte škodil na ministerstve ako poradný orgán.
Reakcia na: upravovač fotiek #14:
S vyradenim K2 suhlasim bezvyhradne a nepisal som nic o tom, ze by mali zostat. Po pravde ma tiez vytacaju. Pisal som o T6 a T3P (prakticky tom najnovsom pred Skodovkami, co tu mame) ako zalohach, resp. posilovych vozoch, aj to akurat na najblizsie roky, kym sa nepodari obnovit cely vozovy park.
Reakcia na: afeno #17:
Pravda, K2 nemajú tendenciu sa vekom "rohlíčkovať". Skôr by ma zaujímala životnosť kĺbu. Niektoré sú žu riadne vymlátené a články sa voči sebe krížia (nič že by mi to vadilo). Ale trate sa výtazne zlepšili, takže už kĺb nedostáva toľko zabrať.
Reakcia na: upravovač fotiek #16:
Akú rolu hrá vek skrine, ak bola v priebehu modernizácie kompletne opravená?
Reakcia na: TomJ #15:
Zle som spočítal desiatky. 12 až 18 rokov je rozdiel veku skríň.
Reakcia na: upravovač fotiek #14:
Ako si prišiel na tých 22 - 28 rokov? T3G boli vyrobené v roku 1989 (pri prestavbe na T3G sa menila len elektrická výzbroj, no skriňa je z roku 1989). K2, ktoré nám tu zostali sú z rokov 1971 - 1977 (okrem novostavieb a 7135), čo mi vychádza na rozdiel max 18 rokov.
Reakcia na: lostrail #11:
K2(S,G) trpia celou radou neduhov. Hlavným je nízka kapacita oproti novým nízkopodlažkám ako aj starým súpravam 2xT. Ďalším neduhom je nízky výkon = lenivosť vozidla. Tieto dva neduhy, najmä ten prvý, sú dostatočné pre to, aby boli vyradené skôr než T3G, ďalej aj preto, lebo majú vozové skrine o 22 až 28 rokov staršie než T3G a od modernizácuie už tiež uplynuly nejaké tie desaťročia, minimálne 16 rokov. Neduhy vo forme schodov a absencie klimatizácie majú oba typy. Radšej sa odveziem pohodlne v T3G ako náhrade sa vypadnutú 29T ako sa mačkať v preplnenej K2(S, G), ktorá kapacitne do ulíci nepatrí. Nesúhlasím s tvrdením že každé 2. poradie môže byť K2, aby sa ušetrilo. Čo sa reálne ušetrí? To radšej investovať do modernizácie interiéru a búdy vodiča na T3G, aby boli na úrovni T3P, resp. K2G. Pri vyšších stupňoch opráv sa to malo dávno robiť. Určite by to bolo prínosnejšie ako peniaze nenávratne utopené v Dubnickej pomste a Zvolenskej pomste. Keby mali T3G interiér na úrovni K2G tak by nebola žiadna falošná dilema čo vyraďovať. Jednoznečne maskované vlnité plechy. Novostavby odložiť do studenej zálohy, resp. ich raz za čas prevetrať na nejakom víkendovom poradí keď sa vie, že nebude potrebná kapacita (žiadne spoločenské podujatia v trase linky kde sa prevetrá). Niečo ako pravidelné prevetrávanie 15Tr.
Reakcia na: lostrail #11:
Pochopil som to. Ja som narážal napr. na súčasnú skladbu trolejbusov.
Reakcia na: si #8:
Toto je ta pointa.
Reakcia na: Ike #7:
Asi si nepochopil moj prispevok. To je ciel, aby v nejakom case boli vsetky vozidla nizkopodlazne. Len zrejme nebude mozne v najblizsich 10 rokoch nahradit uplne celu vypravu elektriciek nizkopodlaznymi, preto par relikvii tu este s nami zostane. A ked uz, lepsie asi nechat tie, ktore su bud novsie a pritazlivejsie pre cestujuceho, resp. take, ktore trpia mensim poctom neduhov / nizsej zavaznosti (treba urcit prioritu, ale osobne by som sa zameral na toho cestujuceho najskor).
Reakcia na: Ike #9:
Zase na druhej strane je potrebné mať pripravené v zálohe dostatok nových vozidiel, aby nehrozilo, žeby na garantovane nízkopodlažné poradie bolo vypravené vysokopodlažné vozidlo.
Reakcia na: si #8:
To samozrejme a bez debaty. Ale v premávke by v každom momente mali byť čo najnovšie a vlastnosťami (kapacita, NP, klimatizácia) najvhodnejšie vozidlá, ktoré sú dostupné.

Nie, že ti príde 2xT3 a plne funkčná 30T medzitým oddychuje v depe.
Reakcia na: Ike #7:
na druhej strane, obstaranie noveho vozidla aj chvilu trva a tak nie je uplne na skodu aj ked uplne vynechame ekonomicku stranku veci mat nejaky buffer starsich vozidiel napriklad aj na to aby bolo z coho v pripade potreby posilnit premavku (aby sme zas nekoncili v stave ze spoje chodia narvate, mesto by aj objednalo viac prepravnych vykonov ale nie je ich cim spravit (a este potom rovnako tak je v sucasnosti este horsi problem a nema ich kto spravit/odjazdit)
Reakcia na: lostrail #6:
Staré vozidlá patria do šrotu alebo do múzea a hotovo. Tak buď majme moderné vozidlá z ktorých platíme odpisy, alebo majme šroty, ktoré zožerú peniaze na údržbu. Ale naozaj nevidím dôvod mať oboje len preto, aby sme ukájali šotoušké chúťky, ktoré sú relevatné tak pre 0,00001 % obyvateľov.

Keď sa dcérou vytrepem do mesta MHD (a teda nepôjdem autom), tak logicky očakávam, že mi nepríde vysokopodlažná električka len preto, lebo niekto k nej má citový vzťah. Veď to je úplne zlý prístup.
Reakcia na: upravovač fotiek #3:
Tak teraz si kazdy napisme, co rozhodne nevyradovat, lebo k tomu mame nejaky citovy vztah. V pripade T3G totiz naozaj neviem, co ine moze byt dovod nevyradenia (teda okrem kameroveho systemu a mozno klimy vodica, ak ju nejake schytali, no to by pri troche stastia mohlo byt este pouzitelne inde, ked aj v nejakej unimobunke).
S kacicami samozrejme suhlasim (vyradit), par ks ako zalozaky nechat mozu.

Ja by som zasa najradsej nevyradoval T6 a T3P, ktore su pomerne nove, ale faktom je, ze napr. aj ked teraz chodim kocikovat, normalne prechadzku upravujem tak, aby som nemusel ten kocik aj s malym dvihat. Holt akakolvek stara elektricka v tomto zmysle taha za kratsi koniec. To ani nehovorim, ze su pred nami horucavy a v starych vozoch zasa bude "radost" sa vozit, co bude o dalsi dovod viac, aby som si prechadzku patricne upravil.
Volakedy nebolo bezne, ze teploty atakovali 40 stupnov (vo voze potom v pohode 46), pricom okrem klimy je standard MHD pre 21. storocie jednoznacne nizkopodlaznost, co by malo byt cim skor zavedene u vsetkych liniek bez vynimky. Dokonca aj tie babky, co maju take tie vozitka, ktorymi konkuruju kocikujucim, radsej na zastavke zostavaju stat a pockaju na Skodovku, ako by to mali tahat do hociktorej starej elektricky. Trendy bohuzial hovoria v neprospech nostalgie a je to normalny proces, ktory sa dial, deje a bude diat.

Navyse, aj taka "drobnost" ako esteticka uroven MHD rozhoduje aj v pripade volby dopravneho prostriedku a to aj u tych, ktori maju vlastne auto. Bez urazky, ale interier T3G uz je jednak dost opotrebovany (fyzicky aj moralne) a z hladiska "modernosti" davno out (to sa tyka celkovo dizajnu T3). Je dobre nechat par vozov na nostalgicke jazdy, nanajvys ako zalohu, ale v najblizsich 10 rokoch ocakavam, ze vozovy park DPB bude kompletne nizkopodlazny, plne klimatizovany a urovnou zodpovedat 21. storociu, ak ma pritiahnut do MHD hocikoho, kto je rozmaznany pohodlim vlastneho auta.

Vidim to tak, ze zostanu akurat tie T6 a T3P, ktore sa budu nasadzovat napr. na linku 7 (masovka na zvazanie zamestnancov a studentov, cize kociky, voziky a do velkej miery ani barly nehrozia), ci ako vlozene spoje pocas spiciek. Vypravu v sedle a pocas utlmov (vikendy, sviatky, prazdniny) by uz mal DPB zvladnut komplet novymi vozidlami, resp. to by mal byt ciel.
Reakcia na: Mhr1 #4:
tak ked nie su na vyradenie, tak budu musiet kdesi odpocitavat ako studena zaloha v zihlavach ak nemaju robit skody vo vyprave; a to je potom otazne ci nie je lepsie take vozy aspon za nejaku cenu predat (ak sa vobec najde niekto kto by o ne mal zaujem) ako cakat kym sa uctovne odpisu a medzitym sa uplne znehodnotia aj na pripadny dalsi predaj.....
Reakcia na: upravovač fotiek #3:
Ale pozor! 9 ks sú nové vozy, 7135 je zase len nejakých 11-12 rokov po reko. Takže minimálne 10 K2S nie je na vyradenie. A prečo by sa nemali vyradiť T3G? Z nich by zatiaľ mali zostať len tie, čo sú nedávno po VP. Teda tie celočervené. Hlavne treba stopnúť opravy väčšieho rozsahu, aby sa neopakovali prúser so 7757.
Takže 30 nových jednosmerných a 10 obojsmerných Škodoviek? Skvelé. Nech už idú K2S do histórie. Poťažmo aj T3M. T3G v žiadnom prípade nevyraďovať!
Reakcia na: peepay #1:
Pretože je pravidlo n+3. Takže OPII funguje do roku 2023.
Ako to funguje, ked v roku 2022 moze byt nieco financovane z programu na roky 2014-2020?