Zvyšujúce sa ceny stavebných materiálov predražia aj výstavbu električkovej trate do Janíkovho dvora.
Magistrát hlavného mesta zverejnil v rámci materiálov na májové mestské zastupiteľstvo pravidelnú správu o stave projektu druhej časti petržalskej električky. Ako sme nedávno informovali, stavba už zaznamenala prvý časový sklz prác, keďže zhotoviteľ včas nesplnil prvý míľnik v pôvodnom (18.3.2022) ani v náhradnom termíne (15.4.2022). Májový report magistrátu spresňuje, že z troch prác, ktoré mali byť zrealizované do 120 dní od začatia výstavby sa v plnom rozsahu podarilo na 100 % splniť len jednu z nich, konkrétne tesnenie stavebných jám dvoch pilierov mosta ponad Chorvátske rameno pri petržalskom kostole. Úpravy dna stavebných jám dvoch opôr mosta na Rusovskej ceste boli zrealizované na 65 % a s treťou prácou (hlbinné zakladanie veľkopriemerových pilót mosta na Kutlíkovej ul.) zhotoviteľ ani nezačal z dôvodu kolízie s inžinierskymi sieťami. Mesto zhotoviteľovi pohrozilo uplatnením zmluvnej pokuty. Napriek tomu zhotoviteľ deklaruje, že druhý míľnik splní v plánovanom termíne v novembri tohto roka.
Nepriaznivý vplyv na postup výstavby majú podľa magistrátu aj nezhody v konzorciu zhotoviteľských firiem, ktoré je tvorené spoločnosťami Aldesa Construcciones Polska sp. z o.o., Aldesa Construcciones S.A., CEDIS a HANT BA. Negatívny dopad to má na dodržiavanie vecného a fakturačného harmonogramu. Vedenie hlavného mesta túto situáciu monitoruje a snaží sa na najvyšších úrovniach aktívne hľadať riešenia tak, aby bol progres prác na stavbe výraznejší oproti aktuálnemu stavu.
Zvyšovanie cien stavebných materiálov a ich znížená dostupnosť sa nevyhnú ani tejto stavbe. Konkrétne ide o oceľové profily, betonársku výstuž, meď, hliník aj asfalt. Nakontrahovanie potrebných materiálov komplikuje aj fakt, že dodávatelia garantujú ich ceny iba krátkodobo. Mesto preto plánuje po overení nárokov zhotoviteľa uzavretie dodatku k zmluve v zmysle platnej legislatívy, ktorý bude zvýšené ceny zohľadňovať. Prijateľné riešenie mesto hľadá v spolupráci s Ministerstvom dopravy ako riadiacim orgánom OPII a Úradom pre verejné obstarávanie. Pôvodná zmluvná cena za výstavbu trate bola dohodnutá vo výške 89,5 mil. € s DPH.
Získanie externého financovania projektu prostredníctvom nenávratného finančného príspevku (NFP) z fondov EÚ mesto očakáva v septembri tohto roka, keďže podanie žiadosti o NFP sa posúva až na jún z dôvodu neskoršieho otvorenia výzvy a upravenej postupnosti krokov pri podávaní žiadosti. Podľa májového reportu zhotoviteľ doteraz mestu vyfakturoval práce za cca 1,2 mil. € a plánovaný objem fakturácie v tomto roku má byť vo výške 16,4 mil. € s DPH, v ktorom je zohľadnený aktualizovaný harmonogram počítajúci so zrýchlením prác v roku 2022. V rozpočte má mesto aktuálne vyčlenených 21,2 mil. € na stavebné práce a stavebný dozor pre tento projekt.
upravovač fotiek
--
"With further restrictions on Russian gas and oil imports across Europe we expect that energy price movements will continue to be unpredictable," the CLC says, which could determine the likely extent of disruption in relation to the availability and price of certain materials.
The cost of steel is now rising with imports from Russia now blocked and Ukrainian production cut off. At the start of the year Russia and Ukraine together constituted the second largest steel exporter in the world, and shortages on the continent are having a knock-on effect on the UK market. The biggest problem facing steel is cost, however, rather than availability.
The war in Ukraine and the resulting sanctions on Russia and Belarus are likely to constrain the supply of pallets, birch plywood and OSB (oriented strand board).
--
Takže psychopat v Kremli vôbec nemôže za rastúce ceny?
A kde som sa podľa teba dopustil faktami nepodložených politických prehlásení, ktoré podľa teba nemajú čo hľadať na imhd.sk? Ja žiadne politické prehlásenia nerobím.