Ministerstvo kultúry sa ju však okúňa podporiť.
Po prezentácii novej električkovej trate cez nové bratislavské centrum na Pribinovej ulici, ktorú mesto predstavilo v minulom roku, sa spustila lavína kritiky zo strany kultúrnej obce, ktorej sa nepáčilo vedenie trasy cez námestie pred budovou Slovenského národného divadla na Pribinovej ulici. Podľa magistrátu je táto trasa najvýhodnejšia zo všetkých posudzovaných variantov, keďže je nielen najrýchlejšia, obslúži najviac cestujúcich, ale má aj najnižšie náklady na výstavbu a je najskôr realizovateľná. Kritikmi odporúčaná trasa cez Landererovu ulicu je podľa mesta vzhľadom na pripravovanú výstavbu v danej lokalite už nerealizovateľná. Električková doprava cez nové centrum, kde sa má v dohľadnej dobe pohybovať denne 200-tisíc ľudí, je pritom najvhodnejším dopravným prostriedkom pre zvládnutie dopravných nárokov v tejto oblasti.
Magistrát hlavného mesta, ktorý teraz pripravuje zmeny a doplnky územného plánu mesta, ako kompromisné riešenie navrhol k priamej trase po Pribinovej ulici aj vybudovanie slučky okolo budovy SND, po ktorej by v prípade konania podujatí na priestranstve pred divadlom mohli električky premávať obchádzkou okolo SND. Ani tento kompromis sa ale nestretol s pochopením na Ministerstve kultúry SR.
"Mrzí nás, že ani rok po verejnom odprezentovaní výsledkov šesťmesačnej práce odbornej skupiny na vyhodnotenie dostupných variantov trasovania električky v území, ministerstvo nie je ochotné podporiť jediné možné kompromisné riešenie. Obávame sa, že v situácii, keď ministerstvo teraz navrhuje alternatívnu trasu, ktorej realizovateľnosť bola už dávno jasne vylúčená, odďaľovanie procesu prípravy novej trate by už prinášalo len opakujúce sa argumenty, ktoré nereflektujú reálne možnosti územia. Magistrát hlavného mesta Bratislava má povinnosť hľadať a pripravovať riešenia pre zlepšenie dopravy v meste a pre odvrátenie možného dopravného kolapsu v tejto a priľahlých zónach. Nemôže si preto dovoliť nedať do územno-plánovacieho procesu návrh električkovej trate, ktorú považuje za nevyhnutné a najlepšie možné riešenie. Nový nosný dopravný systém pre stovky tisíc Bratislavčaniek a Bratislavčanov už nemôžeme odďaľovať, do zmien a doplnkov preto v dobrej viere predkladáme navrhnuté kompromisné riešenie. Diskusia s Ministerstvom kultúry SR sa tak presunie do územno-plánovacieho procesu, prípadne do procesu participácie v následnom posudzovaní vplyvov na životné prostredie, územnom a stavebnom konaní. Vo výsledku budeme môcť postaviť tú trať, s ktorou bude súhlasiť vlastník dotknutých pozemkov, t.j. Ministerstvo kultúry SR, pretože bez jeho súhlasu nie je možné stavbu električkovej trate realizovať," uvádza sa v stanovisku hlavného mesta.
K výhradám divadla a ministerstva o negatívnych dopadoch električky na vnútorné priestory divadla (hluk, vibrácie) mesto uvádza, že zriadilo medzinárodnú odbornú pracovnú skupinu, ktorej cieľom je nájsť najvhodnejšie technické riešenie električkovej trate tak, aby sa predišlo negatívnym dopadom na divadlo. Pracovná skupina je zložená z odborníkov na akustiku, architektúru a dopravné inžinierstvo zo Slovenska, Českej republiky, Poľska, Belgicka, Francúzska a Švajčiarska a zástupcov v nej má tiež Ministerstvo kultúry SR aj Slovenské národné divadlo. Ak by sa vyhovujúce riešenie trate nenašlo, podľa mesta sa o jej výstavbe pred divadlom ďalej uvažovať nebude.
Vedenie mesta je po dôkladnom zmapovaní územia presvedčené, že električka po Pribinovej ulici dokáže skvalitniť a oživiť tento priestor z čoho môže profitovať aj samotné divadlo. Električková trať už dnes vie byť vhodne zakomponovaná do urbánnej štruktrúry, čo dokazujú mnohé riešenia zo zahraničia. Metropolitný inštitút Bratislavy sa nazdáva, "že vzhľadom na základné fyzické a priestorové danosti, akými sú napríklad prirodzená príťažlivosť rieky, aktívny parter budov, južná orientácia nábrežnej promenády a zelená infraštruktúra, sa aj v budúcnosti bude rekreačná a pobytová funkcia sústreďovať v priestore na nábreží a nie na Pribinovej ulici, ktorá aj dnes slúži primárne na peší a cyklistický prístup a tranzit cez územie".
lostrail
Toto je bohuzial dopad situacie, kedy mesto nechava vsetko na zhotovitela, kontroluje minimalne a nedostatky tresta len tak "naoko". Navyse evidentna chyba projektantov zjavne prejde nepovsimnuta. Aj preto by sa mala vypisat medzinarodna sutaz tak na PD, ako aj na realizaciu. Reming by som na zaklade fiaska na DKR normalne zo sutaze vylucil.
"Navyše treba rátať s tým, že pred divadlom je dutý priestor (garáže + technologické zariadenia), kde by sa to mohlo ozývať podstatne viac, než v Karlovke."
V garazi sa moze ozyvat co chce a kolko chce. Podstatne bude oddelit budovu SND od zdroja hluku.
"Tá medzinárodná odborná skupina je dobrý krok. Po takmer roku tliachania (z oboch strán) sa diskusia presunie na odbornú pôdu. Toto je cesta, ako snáď dospieť k riešeniu prijateľnému pre obe strany."
Presne tak. Niektori v tejto diskusii maju neustalu potrebu mat svoje hejterske pesnicky na repeat, no nevedia dat ziaden skutocny argument, len znosku emotivnych vylevov, pripadne "argumentov" na pocitovom zaklade. Vysledky, ku ktorym sa takato skupina dopracuje, by mohli umlcat to kotkodakanie. Navyse, nech uz to dopadne akokolvek, k svojmu rozhodnutiu budu musiet dat naozaj padne argumenty a nie vzdusne vymyslene zamky. Ak skupina zisti, ze elektricka problem nepredstavuje a ministerstvo stale bude tvrdit opak, potom uz kazdemu sudnemu cloveku bud jasne, ze si ministerstvo kvalitne kadi do ust. Ak to dopadne opacne, t.j. skupina da zapravdu umeleckej obci, velmi ma zaujima, ako to odovodnia, lebo predpokladam, ze tam uz budu tvrdsie veci, tabulky, vysledky merani, fyzikalne modely a podobne solidne veci, nie len zvasty typu "na fotke bude vedenie" a "elektricka brutalnym sposobom rozsekne uceleny priestor".
""Kompromis" s dvomi traťami, jednou popred divadlo a druhou poza, sa mi nepozdáva. To dáme do CP vatu cca 2 min. pre všetky spoje, aby stihli obehnúť divadlo? Alebo počas predstavení budeme akceptovať, že na zvyšku trasy budú spoje 2 minúty meškať, a to v presne neurčenom časovom rozpätí? Večerné predstavenia síce snáď začínajú v rovnakom čase, ale končia sa vždy inokedy, okrem toho sú kadejaké mimoriadne predstavenia."
Priznam sa, ze na toto riesenie nemam este nazor. Jednak ma hned z prvej celkom rozosmiala myslienka, ze ministerstvo broji proti jednej priamej trati pred budovou SND, tak magoriat ide pre istotu hasit situaciu tym, ze tratami rovno obkluci celu budovu a urobi z nej pomaly vozovnu (skvely trolling :-)))))), po druhe, zaviedli by sa obluky, ktore bez kvalitneho mazania budu skripat, no a po tretie - celu akciu to samozrejme predrazi.
Na druhej strane, celkom vtipnym sposobom by to umoznilo prevadzkovat dopravu na radiale (ktora zrejme neskor bude pokracovat do Vrakune) bez preruseni.
Navrh pocita s tahanim trate v kazdom pripade po Pribinovej, no z vychodnej strany by som ju kludne tahal po Culenovej, ak by sa dalo dohodnut s vlastnikmi pozemkov, na ktorych je parkovisko. Ale ono je to vlastne jedno, pretoze ak je podujatie vonku, tak ho predsa rusia aj ine druhy hluku (aj zo samotnej dopravy) a elektricka tomu uz naozaj neublizi.
Dalsou vecou je to meskanie, o ktorom pises. Mozno by mohol vzniknut samostatny cp, ktory by bol v kolonke "pocas kulturnych podujati SND", t.j. variacia na temu vikend, ci skolske prazdniny. Ale to by uz bolo stvrte pole na tom papieri a vela ludi by zrejme bolo zmatenych.
Takze tak. Nejake pre a nejake proti.
"Trať na Landererovu by sa podľa mňa vošla. V jednom smere sa dá prípadne zrušiť bus pruh, v druhom ľavé odbočenia a ešte je tam na severnej strane cca 5 m šírky buriny, ktorá patrí mestu. Takže šírka je dostatočná. Trať by mohla ísť po severnej strane (čím výrazne menej naruší priepustnosť križovatky s Košickou). Tie ľavé odbočenie by sa mohli nahradiť otočením do protismeru po Olejkárskej a cez terajšie parkovisko/obratisko 801."
Nezabudajme, ze Landererova patri do mestskeho okruhu. To nie je, ako som nizsie videl prispevok, nejaka "Vallova snaha tahat sem auta z R7". Tie auta z R7 tu tak, ci tak skoncia, pretoze spolu s Pristavnou predstavuje logicke predlzenie dialnice smerom do mesta. Obmedzit na tejto ulici existujucu dopravu by sposobilo velke problemy.
Navyse, stavat elektricku na tejto rusnej ceste by tiez znamenalo nutnost novych priechodov pre chodcov a dalsie spomalenia. O bezpecnosti chodcov nehovoriac.
Stavat elektricku na ukor BUS pruhov je tiez spiatocnicky krok. Pri poslednej diskusii na tuto temu bol "argument", ze busy predsa mozu ist s elektrickami po tom istom pase.
V prvom rade, ak je vysoka hustota spojov, je to problem, pretoze tie vozidla si jednoducho zacnu zavadzat. Po druhe, Landererova je ohranicena velkymi svetelnymi krizovatkami, ktore budu sposobovat kongescie vozidiel MHD. Uz aj samotne elektricky natlacene do tohto useku budu na svetelnej krizovatke cakat po dve-tri. Kym este pri Allianz si viem predstavit preferenciu, tak na krizovatke s Kosickou nehrozi.