Nebezpečné hazardovanie so životmi však ukončí až vybudovanie integrovanej zastávky v budúcom roku.
Dopravný podnik Bratislava zaviedol od piatka 18. októbra 2019 ďalšie opatrenia v prestupnom uzle Molecova na zníženie potreby nebezpečného prebiehania cez cestu a preliezania zábradlia pri prestupe medzi autobusmi/trolejbusmi a električkami.
Aby sa nestávalo, že prestupujúcim cestujúcim, ktorí čakajú na priechode pre chodcov na zelenú, ujde nadväzujúci spoj, po novom by mali vodiči električiek linky X6 smerom do centra, resp. vodiči autobusov linky X5 smerom do Dúbravky čakať na prestupujúcich cestujúcich v rannej špičke do 1 minúty po riadnom čase odchodu a do 2 minút v ostatnom čase. Počas špičiek by mala byť premávka riadená dispečermi, v ostatnom čase je to naďalej na posúdení situácie vodičom. Brať ohľad na cestujúcich prechádzajúcich cez priechod totiž majú vodiči už od začiatku výluky.
Na jednej strane môže uvedené zabezpečovanie prestupu pomôcť niektorým cestujúcim, na druhej strane na to môžu doplatiť cestujúci na zvyšku trasy danej linky, ktorí sa budú spoliehať na cestovný poriadok a pre meškajúci spoj nestihnú prestup na inom mieste (napr. na linku, ktorá premáva mimo špičky každých 15 - 20 minút).
Ďalším negatívom umelého vnášania meškania na linke X6 je preplňovanie meškajúcich vozidiel. Napríklad v popoludňajšej špičke pri 4-minútovom intervale sa už predtým často stávalo, že meškajúca električka z mesta do Karlovej Vsi ide preplnená a za ňou ide nemeškajúca takmer prázdna električka.
Ukrivdenými sa môžu cítiť aj cestujúci, ktorí využívajú jednorazové cestovné lístky. Odkedy sa električky na Molecovej pristavujú na nástupište v predstihu, môže do odchodu električky uplynúť aj niekoľko minút. Ak si cestujúci označí lístok hneď po nástupe do vozidla, ktoré príde na zastávku hneď po odchode predchádzajúceho spoja, pri štvorminútovom intervale a dvojminútovom extra čakaní môže zbytočne stratiť až 6 minút z platnosti lístka. V prípade, ak neprestupuje, to síce nevadí, keďže do úvahy sa berie čas cesty podľa cestovného poriadku bez ohľadu na reálne trvanie cesty, pri prestupovaní si musí po uplynutí platosti lístka označiť nový, môže si však v zmysle prepravného poriadku u dopravného podniku uplatniť reklamáciu.
Ako vidno, ideálne riešenie do vybudovania integrovanej prestupnej zastávky Molecova (termín september 2020) v tomto prípade neexistuje. Niekedy však stačí iba trochu predvídať situáciu. Aby sa napríklad nestávalo, že akonáhle vodič zatvorí dvere a pohne sa zo zastávky, o pár metrov ďalej zastaví pri semafore, pretože v tom momente sa na ňom objaví signál Stoj. Cestujúci však už nemajú možnosť nastúpiť a vnímajú to ako zlomyseľnosť vodiča.
V čase moderných technológií je vhodným riešením využitie personálnej virtuálnej zastávkovej tabule, na ktorej si cestujúci môže už v predstihu pozrieť aktuálne odchody z konkrétnej zastávky. V mnohých prípadoch môže zistiť, že spoj zo zastávky odchádza až o niekoľko minút a preto riskovanie života hádzaním sa pod prechádzajúce autá nemá zmysel.
majak
Projektovú dokumentáciu som do podrobností neštudoval v takej miere, aby som sa dostal k tej "blikajúcej oranžovej", iba ma rovno zarazil fakt, že sa zrušia prejazdy, a ďalej som sa tomu nevenoval... Moja chyba.
K otočke pri kostolíku, a taktiež k ostatným toho typu len toľko, že neviem, prečo sa potom niektoré obojsmerné prejazdy smú ponechať, ale niektoré iné zasa nie... Podľa toho, čo píśeš v zmysle "ačohentizmusu" by predsa potom bez rozdielu mali všetky prejazdy tohto typu riešené rovnako bez výnimiek. A pokiaľ mám správne informácie, obojsmerný prejazd zostáva zachovaný napríklad medzi zastávkami Nad Lúčkami a Lackova (tak som to čítal v nejakom z článkov tu, na imhd.sk). Mohol teda zostať aj ten pri kostolíku...
Čo sa týka nehôd, pamätám si naposledy tú, keď som čakal na L139 v smere ku Poliklinike, a náhle sa v zákrute Karloveská / Molecova v smere nahor v šmyku vyrútil vodič, ktorý nabúral do stánku s Fornetami a museli ho z vozidla dostávať von v bezvedomí... Ostatné mi uniklo. Na Nábělkovej si časté nehody nepamätám, ale po zamyslení sa nad tým, čo si napísal, súhlasím.
K jazde taxíkmi hocikam - preto som napísal, že tam, kde je to opodstatnené, respektíve to dáva zmysel. Nikto nečaká, že budú taxíky jazdiť cez Obchodnú celodenne, keďže by sa tam nemali kde postaviť medzi chodcov a blokovali by električky.
K prejazdu pri Mekáči na Račianskej - chceš tvrdiť, že na Račianskej je lepšia premávka IAD, než na Karloveskej? Ale dobre, neporovnávajme teda... Zjednoťme všetky križovatky na ten západniarsky spôsob, o ktorom si písal, a teda prinúťme vodičov ísť sa otočit k Bielemu krížu, ak chcú vozidlami prejsť z Račianskej na Sliačsku. A opačne, v smere jazdy do centra mesta, umožniť vodičom sa otáčať pri Figare len v smere do Krasňan. Ono totiž platí vždy iba to, čo si presne Ty uviedol, že jestvujú rôzni polovodiči... Rovnaký typ nehody, ktorý sa bežne stáva práva pri Figare v smere na Sliačsku som videl zhruba pred pol rokom vo večerných hodinách na prejazde na nábreží pri krčme Machnáč v smere nahor do tých uličiek, kde električka prichádzala do zastávky Lafranconi, a vodička sa jej tam natrepala do kolajiska - bezhlavo. Len tak.. žiadna premávka, čistý výhľad, tma, všetko prehľadné a šup... Takže ju vodič električky pekne zboku nabral... A kvôli tomuto treba rušiť prejazdy na miestach, kde historicky dávali význam? Napríklad na Kraskovej? Alebo pri Mekáči? Alebo pri kostolíku? Kto chce zapríčiniť nehodu, lebo je retardovaný, alebo má vodičské oprávnenie vysúložené, ho zapríčiní tak, či tak.. aj pri nulovej premávke. Tak buď poďme všade riešiť tie "blikajúce oranžové" a kašlime na zápchy v IAD, keďže tie sú zapríčinené aj tak inými faktormi, okrem iného počtom jazdných pruhov, keď už nie dochádzaním, či nebodaj zastavovaním voľných miest, čo zapríčiňujú zas iné veci, alebo nechajme aspoň niektoré križovania v takom stave, aby vyhovovali všetkým, a boli pre IAD obojsmerné.