Rozlišovanie liniek podľa farieb by v budúcnosti mohlo byť zavedené aj na vozidlách bratislavskej MHD.
Bratislavský dopravný podnik zaviedol v roku 2018 nový formát cestovných poriadkov, ktorý so sebou zároveň priniesol farebné označovanie nosných liniek MHD pre rýchlejšiu a prehľadnejšiu orientáciu cestujúcich. Každá z nosných liniek má v cestovnom poriadku svoju farbu, ktorou je daná linka vyznačená aj v schéme liniek MHD a rovnako aj v oznamoch o výlukách.
"Systém farebného označovania totiž vychádza z toho, že cestujúci sa môžu orientovať nielen podľa čísiel liniek, ale aj podľa ich farieb. Podobný systém je napríklad známy najmä z metra, no používa sa aj v mnohých mestách aj na iných linkách MHD, najmä vo Francúzsku, Belgicku, či Švajčiarsku. Na Slovensku už takisto tento systém označovania liniek MHD farbami funguje, napríklad v Košiciach a Púchove, avšak zatiaľ nie na vozidlách, len v informáciách na zastávkach," uvádza DPB vo svojej tlačovej správe.
I keď sú vozidlá bratislavskej MHD vybavené elektronickými linkovými tabuľami, doteraz používané tabule neumožňujú zaviesť farebné odlíšenie liniek aj na vozidlách, keďže sú len jednofarebné - číslo a text sa na nich dá zobraziť len zelenou farbou. Výrobcovia informačných tabulí však už dlhšiu dobu vyrábajú aj tabule, ktoré umožňujú plnofarebné zobrazovanie informácií. Pri farebnom zobrazovaní čísiel liniek tak môže cestujúci už z diaľky rozoznať vozidlo svojej linky.
Dopravný podnik Bratislava v týchto dňoch testuje nový kĺbový autobus SOR NS 18, ktorý je vybavený práve takýmito plnofarebnými tabuľami. Konkrétne ide o tabule typu BS 410 českého výrobcu BUSE Blansko. Preto dopravný podnik využil príležitosť aj na otestovanie týchto tabúľ za účelom zobrazovania čísla linky vo farbe, akou je označená v cestovnom poriadku a v schéme liniek. "DPB, a.s. si na tomto testovacom vozidle overuje čitateľnosť takto označených liniek, rôzne veľkosti písma, odtiene farieb, rozdiely v čitateľnosti cez deň a v noci. V prípade pozitívnych výsledkov bude DPB, a.s. v budúcnosti obstarávať vozidlá, ktoré už budú vybavené takýmito plnonofarebnými displejmi," približuje priebeh testovania DPB.
Prvými bratislavskými vozidlami vybavenými takýmto farebným informačným systémom by sa tak mohli stať nové autobusy, ktoré bude dopravný podnik v najbližšom čase obstarávať a ktoré by sa mohli zaradiť do premávky v budúcom roku.
Viko
Jasné, ak tam nebude cenový rozdiel, tak nám odpadá jedna prekážka, ktorá dnes pokiaľ viem ešte stále je (preto sa zvykne objednávať RGB len na tých prvých 21 stĺpcov, málokto má full color displej).
Lenže, podľa mňa tam stále zostávajú ďalšie. Bolo by treba prekopať celý zobrazovací spôsob, keďže by inak museli fungovať inverzné označenia, plus teda dojazdy typu vľavo šípka vpravo číslo by mohli mať linku zas len monochromaticky.
Dúfal som, že to udržíme vo vecnom tóne, ale veď dobre, poďme si vysvetľovať elementárne veci. BUSE cestujúcemu pomohlo lepšie vidieť označenie (vzhľadom na vzdialenosť a svetelné podmienky), personálu ušetrilo starosť s distribúciou a vymieňaním tabúľ a zjednodušilo udržiavanie informácií aktuálnych, takže vo výsledku máme presnejšie informovanie. Farebné čiary v schéme sú snahou zjednodušiť "ťahanie prstu" pomedzi iks liniek, aby schému zvládoll na prvýkrát aj úplný laik.
A moja otázka stále znie - aký tomuto porovnateľný prínos sa dá nájsť pre farebné číslo priamo na autobuse?
To je nejaké uľahčenie života, že dojdem do mesta XY, tak si nájdem v schéme stredne svetlo modrú čiaru, vyhľadám CP ktorý má číslo linky v stredne svetlo modrom štvorčeku a následne si počkám na autobus so stredne svetlo modrým okienkom? Naozaj je toto vec, ktorá zjednoduší používanie MHD natoľko, že kľúčovo zlepší jej kvalitu? Lebo mne to zatiaľ na základe spomenutého príde skôr ako hračka na efekt.