Zo štyroch kandidátov s najvyššími preferenciami sa vyjadrili Václav Mika, Ján Mrva a Matúš Vallo.
Už v sobotu 10. novembra sa uskutočnia komunálne voľby, v ktorých budeme voliť aj primátora Bratislavy. Hlavný predstaviteľ mesta má značný vplyv na to, ako sa bude vyvíjať MHD a celkovo doprava. Magistrát si každoročne objednáva MHD, je jediným akcionárom dopravného podniku a pripravuje nové trate i modernizácie starých. Magistrát taktiež môže zabezpečovať preferenciu MHD na väčšine komunikácií, po ktorých jazdí MHD, a môže tiež ďalšími opatreniami motivovať ľudí, aby využívali MHD.
E-mailom sme oslovili štyroch kandidátov s najvyššími preferenciami, ktorí by si podľa posledného predvolebného prieskumu rozdelili 95 % všetkých hlasov. Otázky smerované na Václava Miku, Jána Mrvu, Iva Nesrovnala a Matúša Valla sa týkali rôznych oblastí budúcnosti mestskej hromadnej dopravy a jej financovania, pretože vízie a návrhy môžu stroskotať práve na nedostatku peňazí.
Zo štvorice oslovených kandidátov sa nevyjadril súčasný primátor Ivo Nesrovnal, ktorý nereagoval ani na opakovane zaslané otázky. Odpovede ostatných kandidátov prinášame v plnom znení nižšie. Svoje plány v odpovediach predstavili všetci kandidáti, no v niektorých prípadoch sme sa nedozvedeli konkrétne odpovede. Išlo najmä o otázky financovania a súladu plánov so strategickými dokumentami mesta.
1. Rýchlosť: Akým spôsobom plánujete skrátiť cestovné časy v mestskej hromadnej dopravy? O koľko percent sa skrátia jazdné doby na dotknutých linkách a aké náklady na realizáciu si to vyžiada?
Václav Mika
Bratislavská doprava si vyžaduje systémové riešenia. Komplexný pohľad na mobilitu v našej metropole musí obsahovať efektívnu správu a budovanie dopravnej infraštruktúry ako aj riadenie dopravy. Preto si myslím, že jednými zo základných krokov ako zabezpečiť skrátenie jazdných dôb je postupné a systémové vytvorenie neprerušovaných a konzistentných BUS pruhov, ktoré sa stanu dopravným koridorom pre vozidlá MHD (autobusy, trolejbusy, elektrobusy) a tak nebudú cestujúci v MHD postihovaní zápchami. Tak isto je potrebná prestavba terajších križovatiek neumožňujúcich prioritu koľajových vozidiel, ako súčasť infraštruktúry integrovanej dopravy s dôrazom na preferenciu električkovej dopravy - tzv. zelená vlna pre električky. Financovanie vychádza z realizačnej dokumentácie projektov, ktorá nie je k dispozícii, avšak ide o oprávnené náklady, ktoré je možné čerpať z európskych finančných zdrojov, ako napríklad IROP alebo OPII.
Ján Mrva
Cestovné časy v MHD sa dajú skrátiť viacerými spôsobmi. Ako všetci dobre viete nosným systémom dopravy je električková doprava. Tu by som dokončil projekt preferencie električkovej dopravy na všetkých križovatkách aby keď už jazdí po vlastnom telese a nestojí v zápchach tak aby bola rýchlejšia. U trolejbusovej a autobusovej dopravy je to trošku horšie alebo hlavnou prekážkou pri jej rýchlosti a presnosti čiže dodržaní grafikonov sú zápchy. Ale aby sa aj táto doprava zrýchlila a vozidlá nestáli v kolónach tam kde to je možné by som vybudoval samostatné Bus pruhy. Na preferovaných križovatkách by som z Bus pruhov nechal zriadiť preferované rozjazdové semafory, aby sa vozidlo MHD dostalo do jazdného pruhu pred kolónu áut. Tiež dôležitým faktorom je aj prehodnotenie určitých trás liniek tak aby boli efektívnejšie a obslúžili viac cestujúcich. No najdôležitejším faktorom je zníženie počtu áut na Bratislavských cestách a tým lepšia prejazdnosť pre MHD. Toto sa dá docieliť opatreniami ktoré som už spomínal už v voľbách do BSK (električky na konce mesta, vybudovaním Filiálky - ŽSR, záchytné parkoviská na okraji Bratislavy pri električkách a vlakoch, parkovacie domy na sídliskách, veľkokapacitná podzemná koľajová doprava...). Finančné náklady na prvú časť mojej odpovede sú menšie a ohľadne tých záchytných parkovísk by sa na financovaní podieľalo nielen mesto ale aj VUC, železnice a vláda preto sa nedajú odhadnúť na výstavbe veľkokapacitnej podzemnej koľajovej dopravy od Filiálky cez aut. Stanicu Mlynské nivy na Starý most a na koniec Petržalky tiež združenie prostriedkov z mesta, BSK, ŽSR, vlády ako významnej investície, investičný rozvoj., poplatok od developerov, ECP a EU prostriedky.
Matúš Vallo
Plánujeme súbor riešení na skrátenie cestovných časov v MHD:
- Úprava križovatiek na inteligentné a s preferenciou MHD. To znamená, že keď ide vozidlo MHD, dostane "voľno", a keď nejde, budú mať "voľno" ostatní účastníci cestnej premávky.
- Zriaďovanie vyhradených jazdných pruhov pre trolejbusy a autobusy, a to buď preskupením existujúcich jazdných pruhov alebo vybudovaním samostatného jazdného pruhu. Buspruhy plánujeme napríklad na Popradskej ul. (odbočenie liniek 75 201 202 do Vrakune), Lamačskej ceste, Patrónke (odbočenie na Kramáre), Trnavskej ceste (chýbajúce časti medzi Tomášikovou a Trnavským mýtom), Bajkalskej či Košickej.
- Zavedenie tzv. superliniek, pri ktorých bude mať cestujúci garanciu rýchleho a častého spojenia 7 dní v týždni.
- Skrátenie časov pri prestupovaní úpravou existujúcich a budovaním nových prestupných uzlov, kde budú krátke pešie presuny medzi linkami.
- Zrýchlenie električiek na rýchlosť 60 km/h najmä v okrajových častiach mimo sídlisk - tam, kde to bude bezpečné.
- Skrátenie času cestujúceho sa dosiahne tiež tým, že sa budeme snažiť, aby boli zastávky MHD bližšie k zdrojom a cieľom ciest.
Jazdné doby sa skrátia o 10 až 20 % v prípade vybudovania preferencie na križovatkách, čo už preukázali predošlé skúsenosti v Bratislave. Na miestach, kde je dnes dopravná zápcha a kde pribudnú vyhradené jazdné pruhy, dosiahne úspora v čase špičky aj 50 %. Priemer z meraní z minulosti ukázal úsporu 36 % času. Skrátenie časov v prestupných uzlov bude rôzne, od desiatok sekúnd až po minúty pri každom prestupe.
Náklady na realizáciu budú závisieť od konkrétnych riešení. V prípade budovania preferencie je predpokladom krytie nákladov úsporami z dôvodu skrátenia jazdných dôb vozidiel. Na preznačenie jazdných pruhov navrhujeme ročne vyčleniť 100 tis. € a budovanie buspruhov od roku 2021 ročne 1 mil. €. Zrýchlenie električiek je prakticky zadarmo, pretože ide len o odstránenie umelo vytvoreného limitu. Zákon umožňuje prevádzku električiek rýchlosťou 60 km/h, čo sa využíva aj v Košiciach a ďalších mestách v EÚ.
2. Spoľahlivosť: Aké sú vaše návrhy na zvýšenie spoľahlivosti mestskej hromadnej dopravy?
Václav Mika
Myslím si, že v tejto veci je nevyhnutná kombinácia vyššie uvedených opatrení, ale napríklad aj prestupných terminálov s informačnými tabuľami a aktívne pôsobenie Magistrátu hlavného mesta SR Bratislavy v Integrovanom dopravnom systéme, ale aj orgánoch spoločnosti Bratislavská integrovaná doprava a. s. Je dôležité analyzovať dopravné potreby a následne koordinovať a nadviazať spoje tak, aby boli efektívne a skrátila sa dĺžka cestovania. K tomu by mal slúžiť aj hlavný dopravný inžinier mesta, s vlastným expertným tímom, to mám v pláne vytvoriť.
Ján Mrva
Za spoľahlivosťou MHD je viac faktorov:
1/ dostatok vodičov MHD aby všetky spoje boli vypravené
2/ dostatok kvalifikovaných mechanikov aby sa vozidlá v premávke nekazili
3/ výluky vykonávať tak aby čo najmenej zasahovali do chodu MHD
4/ úprava grafikonov MHD tak aby čo najviac vyhovovali potrebám a náporom cestujúcich
5/ zabezpečiť pravidelnosť spojov MHD
Matúš Vallo
Už samotná preferencia MHD uvedená v bode 1 zvýši spoľahlivosť. Bratislavská skúsenosť z buspruhov z minulosti hovorí o zlepšení presnosti trolejbusov a autobusov až o 60 %.
Pravidelné vyhodnocovanie jazdných dôb umožní vytvoriť presnejšie grafikony a garanciu nadväzností medzi spojmi. Chceme tiež redukovať počet zmien a výluk v doprave a pri veľkých podujatiach zavádzať posilovú dopravu, ktorá výrazne zníži problémy s parkovaním vozidiel návštevníkov podujatí. Jednoducho, MHD musí byť stále spoľahlivá.
Pravidelná obnova vozidlového parku zníži počet porúch a tým aj zvýši spoľahlivosť. Budem tiež požadovať kvalitnejšiu prácu dispečingu DPB a dostatočný počet dispečerov, aby aj v prípade mimoriadnych situácií MHD premávala tam, kde bude môcť premávať, a cestujúci boli riadne informovaní.
V neposlednom rade budem požadovať od dopravného podniku, aby zabezpečil dostatočný počet vodičov, aby nedochádzalo k výpadkom spojov z dôvodu ich nedostatku.
3. Obsluha: Ako plánujete zabezpečiť obsluhu nových urbanizovaných oblastí v rámci Bratislavy mestskou hromadnou dopravou?
Václav Mika
V mojom programe nájdete ambíciu dobudovania nosného dopravného systému, ktorého základom je koľajová doprava – tz. konečné dobudovanie železničných zastávok na území mesta, zapojenie viac ako 50 km funkčných koľajníc do dopravy mesta, vybudovanie Filiálky ako regionálnej stanice, dobudovanie električkových radiál – Petržalka - Janíkov dvor, Zlaté Piesky - Vajnory, Dúbravka Bory - Devínska Nová Ves, Eurovea, Slovnaft – Kazanská - ŽS Podunajské Biskupice. A na tento nosný systém budú nadväzovať autobusy a trolejbusy.
Ján Mrva
Nove urbanistické časti Bratislavy bude treba zabezpečiť aj MHD podmienka od mesta by to mala byť pripraviť nato infraštruktúru – konečné autobusov a hygienické domčeky atď. Budú bývať ľudia, budú tam športoviská, nákupné strediská, školy , kancelárie, strediská pre kultúru. V rámci urbanistického riešenia by som chcel aby magistrátu boli predkladané také projekty kde MHD bude mať svoje BUS pruhy aby bola pravidelná, rýchla a spoľahlivá. Aby tu premávali len ekologické vozidlá myslím tým trolejbusy a električky a aby to bolo zapracované v projektových návrhoch podľa dopravného plánovania. Keď nebude do týchto nových oblastí možnosť priviesť električku tak zabezpečiť, aby z liniek MHD čo tam budú premávať bol čo najrýchlejší a najbezpečnejší prestup na električku ktorá je nosným systémom dopravy. Ako som uviedol v prvej odpovedi v centre mesta veľkokapacitná podzemná koľajová doprava.
Matúš Vallo
Chceme nastaviť štandardy dopravnej obsluhy a požadovať zabezpečenie obsluhy všetkých - teda aj nových - častí mesta verejnou dopravou. Pri nových stavbách vyvinieme maximálne úsilie, aby obsluha verejnou dopravou bola prirodzenou voľbou pre cestujúcich, napríklad tým, že cesta MHD by mala byť rýchlejšia ako autom.
Osobitnú pozornosť budem venovať obsluhe rozvojových oblastí, napríklad na Nivách, na juhu Petržalky a pri Prievoze. Bez kapacitnej verejnej dopravy tam nastanú vážne dopravné problémy. Zatiaľ čo obsluhu juhu Petržalky zabezpečíme predĺžením električkovej trate z konečnej Jungmannova, vhodné riešenie v Ružinove bude potrebné nájsť pomocou dopravného modelovania na magistráte. Obsluhu mestskou hromadnou dopravou by totiž malo navrhovať mesto, ktoré by malo hájiť verejný záujem.
4. Vozidlá: Koľko vozidiel MHD (podľa typov) plánujete zakúpiť počas svojho funkčného obdobia? Aký objem prostriedkov bude stáť táto obnova?
Václav Mika
V prvom rade by som vykonal audit Dopravného podniku Bratislava. Je nutné vedieť, aký je aktuálny stav vozového parku, koľko vozidiel je na hranici životnosti, ale aj to koľko z nich má perspektívu prežiť 4 - 5 rokov a následne bude nutné ich vymeniť. Bude tak isto potrebné obstarať nízkoemisné a nízkopodlažné dopravné prostriedky, odhadujem to a predpokladám, že preinvestovanie bude predstavovať cca 10 mil. EUR za 4 roky, čo by znamenalo cca nových 40 vozidiel.
Ján Mrva
Na túto otázku sa dá ťažko odpovedať lebo počas tohto funkčného obdobia bude treba doplniť vozidlový park električiek lebo táto musí byť do roku 2023 potiahnutá až do Janíkovho dvora. Autobusy ktoré premávajú v BA majú niektoré viac ako 20 rokov. Tu rozprávam o klbových vozidlách. Tieto bude treba vymeniť. Tak isto ku koncu volebného obdobia bude treba uvažovať aj o obnove vozidlového parku lebo prvé vozidlá SOR už budú mať viac ako 7 rokov, tak isto aj vozidlá Mercedes ktoré boli zakúpené ešte keď bol riaditeľ DPB pán Zahradník. V neposlednej miere budeme potrebovať zakúpiť aj dostatok nových kĺbových vozidiel lebo by som chcel obnoviť niektoré expresné linky. Vozidlá trolejbusov boli riešené neštandardne lebo naraz bol vymenený celý vozidlový park čiže aj naraz im bude končiť životnosť. Zas bude záležať aj na poslancoch mesta aký rozpočet schvália či úver pre DPB.
Čiže aby som to zhrnul tak v kocke mohlo by sa jednať o :
- Minimálne 20 – 30 kĺbových električiek
- Na expresné linky cca 100 nových autobusov jednorazovo
- Na obnovu vozidlového parku cca 50 autobusov ročne
- Na obnovu trolejbusov cca 10 vozidiel ročne
Z týchto údajov si viete spočítať akú sumu bude potrebné vynaložiť jednorazovo hneď v prvom roku a aká suma pôjde každoročne na obnovu vozidlového parku.
Matúš Vallo
V rokoch 2019 - 2023 predpokladáme zakúpenie:
- 12 električiek pre trať do Petržalky za cca 30 mil. €
- 63 električiek (nahradenie starých vozidiel) za cca 158 mil. €
- 30 trolejbusov (pre nové trolejbusové trate) za cca 18 mil. €
- 6 trolejbusov (nahradenie starých vozidiel) za cca 4 mil. €
- 200 autobusov (50 ročne - nahradenie starých vozidiel) za cca 52 mil. €
- naviac 20 kĺbových autobusov (jednorazové nahradenie starých vozidiel s vysokou podlahou) za cca 6 mil. €
Po uvedenej obnove budú všetky trolejbusy a autobusy už len nízkopodlažné.
V súvislosti s rastúcim dopytom po MHD sa chcem vážne zaoberať aj zakúpením veľkokapacitných 24 metrov dlhých trojčlánkových trolejbusov pre linku 201.
5. Rozvoj MHD: Ktoré konkrétne rozvojové projekty plánujete a ako sú podložené mestskými stratégiami? V ktorých rokoch ich plánujete realizovať a aké náklady si vyžiadajú?
Václav Mika
Všetky opatrenia je potrebné robiť v súlade s dopravným generelom mesta a tak isto spracovanou komplexnou dopravnou štúdiou Bratislavského uzla, toto všetko musí byť súčasťou Plánu udržateľnej mobility kraja. V oblasti riadenia dopravy by mali byť v súlade s Plánom dopravnej obsluhy a reflektovať tiež strategický plán v oblasti cyklodopravy, cyklotrasy by totiž mali viesť popri všetkých električkových radiálach. V meste jednoducho všetko so všetkým súvisí. Nie všade je však investorom mesto, od vedenia mesta sa očakáva, aby bolo mediátorom procesov a málo by efektívne využívať všetky možnosti financovania z európskych zdrojov. Mesto bude investorom najmä pri budovaní električkových radiál. Odhadovanú sumu 180 mil. EUR na pokrytie výstavby električkových radiál (Petržalka, Bory, Vajnory), ale aj príprava projektu novej električkovej radiály smer Podunajské Biskupice je možné čerpať z Operačného programu OP II. Časť týchto prostriedkov sa týka ešte tohto programového obdobia, týka sa to najmä Petržalky. Avšak o zvyšok finančných prostriedkov z Kohézneho fondu sa bude nutné uchádzať v období rokov 2021- 2027.
Ján Mrva
Uviedol som s časti v ad 1.
Matúš Vallo
Vynaložím maximálne úsilie, aby na konci roku 2023 už cestujúci používali predĺženú električkovú trať v Petržalke do Janíkovho dvora s nákladmi cca 80 mil. €. Začneme prípravu predĺžení električkových tratí v Ružinove a Dúbravke k budúcim železničným zastávkam. Tieto trate si vyžiadajú náklady okolo 10 mil. € / km. Samozrejmosťou sú modernizácie a rekonštrukcie už existujúcich električkových tratí.
Ostatné trate preveríme v dopravnom modeli, ktorý vlastní mesto, aby sme nezávisle posúdili, ktoré sú najdôležitejšie, a tie začali pripravovať. Ide o trate:
- Šafárikovo nám. - Pribinova alebo Landererova - Košická - Saleziáni
- Šafárikovo nám. - Dostojevského rad - Karadžičova - Krížna
- Kamenné nám. - Dunajská - Mlynské nivy alebo Prístavná - Domové role (výhľadovo cez Vlčie hrdlo na Kazanskú)
- Zlaté piesky - ŽST Vajnory (v prípade vybudovania parkoviska P & R)
- TIOP Ružinov - Avion Shopping Park - Pharos - Letisko
- Starý most - Lido
- spojnica Imricha Karvaša - Špitálska
Nezabúdame ani na trolejbusové trate. Prioritu by mali mať nasledujúce trate:
- Botanická ul., Mlynská dolina a spojka SAV - Hlavná stanica (nahradenie autobusovej linky 32 trolejbusmi)
- Autobusová stanica - Nové SND (úsek linky 210, kde dnes trolejbusy jazdia na pomocný naftový pohon)
- predĺženie trolejbusov z Dunajskej ul. na Kamenné nám. (zlepšenie dostupnosti historického centra a zlepšenie prestupovania na električky)
Investičné náklady trolejbusových tratí predstavujú cca 0,5 - 0,9 mil. € / km. Ďalšie možnosti rozširovania ekologickej trolejbusovej dopravy so sebou prináša nasadenie parciálnych trolejbusov (trolejbusov vybavených batériami). Takéto vozidlá by mohli premávať napríklad do Avionu, po Brnianskej ulici či Drotárskej ceste.
Okrem uvedených projektov chceme realizovať množstvo menších, ale účinných riešení, ako je vyššie spomenutá preferencia či prestupné uzly. Takisto chcem aktívne vstupovať do riešenia železničnej dopravy v Bratislave. Železnica v Bratislave nie je len o Filiálke, ale aj o ostatných staniciach, ktoré sú dnes prevažne zanedbané a mnohé majú aj nedostatočné napojenie na MHD. Chcem apelovať na ŽSR, aby urýchlene vybudovali dávno sľúbené zastávky na území Bratislavy.
6. Financovanie: Aký rozpočet každoročne plánujete na zabezpečenie mestskej hromadnej dopravy a na rozvojové plány? Z akých zdrojov chcete financovať bežnú prevádzku a rozvoj?
Václav Mika
Ako dobre vieme, financovanie dopravnej infraštruktúry, ale aj verejnej osobnej dopravy sa nachádza vo viacerých rozpočtových kapitolách. Nie je to totiž len o údržbe a investíciách, ale aj o príprave a tá je v kapitole GIB. V pláne mám preto nielen audit vlastných zdrojov mesta, ale tiež zdrojov GIB a Dopravného podniku Bratislava. Tieto zdroje plánujem využívať transparentne a efektívne v kombinácii s externými európskymi zdrojmi IROP a OPII.
Ján Mrva
Dnes čo si z hlavy pamätám je 59 mil. Eur z mesta a 40 mil. cestovné a 9 mil. vlastná činnosť. Tak ako viete mesto má dva orgány a druhým okrem primátora je mestské zastupiteľstvo ktoré schvaľuje rozpočet mesta. Takže táto otázka je aj na poslancov mesta počkajme na nich kto sa nimi stane. Chcem podotknúť, že ak by som bol primátor nebol by som primátor imperátor, ale demokrat, čiže podriaďoval by som sa zastupiteľstvu demokraticky mám ako 12-ročný starosta stým skúsenosť. No a v dopravnom podniku mám tiež dosť ľudí so skúsenosťami a rovným charakterom čo mi vedia odborne poradiť.
Matúš Vallo
DPB dnes dostáva od mesta dotáciu necelých 62 mil. eur (vrátane dotácie po zavedení IDS BK). Z vlastných tržieb a výnosov má DPB okolo 34 mil. eur, celkovo teda operuje s 96 mil. eur ročne na prevádzku (pozn. red.: v pôvodnej odpovedi sa uvádzali čísla 134 resp. 196 mil. €, redakcia bola požiadaná o opravu faktickej chyby).
Keďže DPB dnes nemá dostatok vlastných prostriedkov na pravidelnú obnovu vozidlového parku a údržbu infraštruktúry (električky, trolejbusy a elektrobusy sa nakupujú z eurofondov, väčšie rekonštrukcie tratí taktiež), je potrebné zvýšiť pravidelné dotácie pre DPB – podľa Plánu Bratislava by mal DPB dostávať od mesta okolo 79 mil. eur ročne.
Úspora sa dá dosiahnuť, ak sa nákladovo zefektívni prevádzka (podľa stratégie verejnej osobnej dopravy z roku 2014 platila Bratislava v porovnaní napr. s Prešovom a Žilinou o cca 20 - 25 % viac za prevádzku trolejbusov, prevádzka autobusov bola dokonca najdrahšia na Slovensku). Lacnejšia prevádzka môže byť dosiahnutá cez buspruhy a preferenciu na križovatkách (nižšia potreba vozidiel, nižšia spotreba pohonných hmôt a energií, nižšie opotrebovanie bŕzd).
Presné investičné náklady v budúcich rokoch nevieme momentálne odhadnúť – modernizáciu trate v Karlovej Vsi a dokončenie Petržalskej radiály budeme financovať z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Ostatné bude závisieť od pripravenosti a dostupnosti finančných prostriedkov z EÚ fondov či na finančných trhoch (Európska investičná banka, komerčné úvery).
Prípravu budúcich rozvojových projektov (štúdie, projektové dokumentácie) budeme financovať z fondu mobility Bratislavy a iných rozpočtových prostriedkov mesta, bez závislosti na európskych fondoch, vo výške cca 1 - 2 mil. eur ročne.
Pre veľké rozvojové projekty (nové trate, modernizácie) budeme hľadať spôsoby financovania cez európske fondy v ďalšom programovom období 2021 - 2027, výhodné úvery od rozvojových bánk (napr. EIB) či poplatok za rozvoj a spoluprácu so súkromnými developermi. Menšie investičné projekty (napr. električka k pripravovanej železničnej zastávke Ružinov, čiastkové rekonštrukcie tratí) budeme financovať kombináciou fondu mobility, dostupných rozpočtových prostriedkov a komerčných úverov.
lostrail
Ad #5:
"Celkom je zaujímavé, že nikto z kandidátov neuvažuje s obnovením električkovej trate po Štefánikovej ulici. A tiež, že vôbec sa neuvažuje so zavedením kapacitnej električkovej dopravy, tam kde dnes autobusy a trolejbusy nestačia ako napr.:
- Trnavské mýto - Trnavská - Rožňavská - Zl. Piesky
- Trnavské mýto - Račianske mýto - Predstaničné nám.
- Predstaničné nám. - Brnianska - Patrónka - Harmincova
- Vrakuňa / PB - Gagarinova - Mlynské nivy - Kamenné nám."
Tu je to este len "zaujimave", este nie"Celkom je zaujímavé, že nikto z kandidátov neuvažuje s obnovením električkovej trate po Štefánikovej ulici. A tiež, že vôbec sa neuvažuje so zavedením kapacitnej električkovej dopravy, tam kde dnes autobusy a trolejbusy nestačia ako napr.:
- Trnavské mýto - Trnavská - Rožňavská - Zl. Piesky
- Trnavské mýto - Račianske mýto - Predstaničné nám.
- Predstaničné nám. - Brnianska - Patrónka - Harmincova
- Vrakuňa / PB - Gagarinova - Mlynské nivy - Kamenné nám."
su "blbeckovia" (ako v novsich prispevkoch). V podstate s tou Stefanikovou suhlasim za predpokladu, ze sa vybuduje alternativny mestsky okruh pre auta (severna tangenta, budem ju tu spominat casto), aj ked stavba takejto trate je zalezitost, ktora by tu nebola skor, ako o 20 rokov (co je podla mna celkom OK). S tym spojene prekladanie trolejbusovych trati, ktore spominas nizsie, je s prelozenim existujucej elektrickovej trate vlastne vynalozenie financii na jednoduchu vymenu tras v podstate 1:1. S cim napr. nesuhlasim je, ze takyto projekt by v sucasnosti mal dostat vysoku prioritu, pretoze tu naozaj treba najskor hasit najvypuklejsie problemy s dopravou v meste. Ina rec je, ked sa bavime o trati na Prazskej, Brnianskej a Lamacskej ceste. Tam naozaj chyba. Este k tym tratiam:
***
1. ET Trnavske Myto - Trnavska - Roznavska - Zlate Piesky: Ano, aj ja by som rad videl elektricky na tejto trase, siroky stredovy pas si to tam pyta, ale pokial idem elektrickou zo Zlatych Pieskov na Trnavske Myto, cestovny cas bude rovnaky. Na trase je sice zopar zaujimavych zastavok, ale tu treba brat do uvahy aj vzdialenost medzi zastavkami na dvoch roznych radialach, konkretne ako je to s polomerom uvazovanej ergonomickej pesej dostupnosti a ci sa jeho okraj nahodou neprekryva s polomerom pesej dostupnosti z inej radialy. Tato trat je v dnesnej dobe mierne povedane luxusom z nasledovnych dovodov:
A. Na trase uz je trolejbusova trat - tu sa pristavim pri moznom subehu tras trolejbusov a elektriciek: osobne nevidim problem v takom subehu z hladiska technickeho, prevadzkoveho, ci z hladiska cielovej skupiny cestujucich, ale to by sme mohli tvrdit v pripade, ze by sme nepoznali kontext s nazvom Bratislava. Dajme si do suvisu rozpocet mesta, uroven spravy mesta, uroven udrzby, uroven niektorych institucii a zamyslime sa nad tym, ci si Bratislava dnes moze dovolit planovat projekty, ako ET na Trnavskej a Roznavskej, pripadne nahradzovat trolejbusy elektrickami, t.j. v podstate rusit trolejbusove trate, co ty navrhujes. Podla mna nemoze (nedovolia si to bohatsie mesta) a rusit akukolvek existujucu ekologicku infrastrukturu by bola donebavolajuca somarina.
B. Cele obrovske casti mesta vobec nie su obsluhovane nosnym systemom. Na mape mesta vacsieho formatu by nam ani nestacilo kruzidlo beznej velkosti, keby sme chceli nakreslit taku dostupnost k zastavke elektricky. To su casti, ktore treba riesit prioritne a vsetko naraz sa robit neda.
Ked uz sme pri tej trolejbusovej trati na Roznavskej, ja napr. nikde nevidim u kandidatov spomenute dobudovanie tejto trate na Zlate Piesky a vybudovanie prestupneho uzla napr. pred Palaceom, aj ked sa spomina vybudovanie TT k Avionu, kde by bol prestupny uzol s elektrickou, co samozrejme kvitujem, ale Palace je v podobnej (ak nie aj kratsej) vzdialenosti.
***
2. ET Trnavske Myto - Racianske Myto - Predstanicne nam. - Sam nizsie pises, ako treba obmedzovat vjazd aut do mesta, ale Bratislava je specificka v tom, ze stale nie je dobre zobchvatovana a tiez nema pouzitelne zachytne parkoviska. Netreba chodit daleko. Vychyrena Vieden, v prvej desiatke miest s najlepsimi podmienkami pre zivot, ma tych obchvatov hned niekolko (o zachytakoch nehovoriac). V najexponovanejsich castiach su tie obchvaty osempruhove, na dlhych usekoch sestpruhove. Oproti Bratislavskemu tzv. "prietahu", resp. este kusku D2, a aj po uprave vypoctu na jedneho obyvatela, je Bratislava na tom stale horsie. Jednou hlavnou trasou, ktora tu chyba, je severna tangenta. Mala by existovat tak dialnicna, ako mestska alternativa k trase Sancova - Prazska - Brnianska - Lamac. Kym takato alternativa existovat nebude, elektrickova trat tu nehrozi. Aj ked zle, zle auta samozrejme upchavaju mesto a su nezelanym prvkom, nemozeme uplne zatvarat oci pred tym, ze tu su. Obmedzit ich treba, ale zaviest nieco, ako en bloc zakaz vjazdu pre neparne a parne znacky, to nema ani ta Vieden, pretoze pred zavedenim takeho opatrenia si velmi dobre treba spocitat, aky efekt to bude mat na ekonomiku, obzvlast v krajine, ktorej politika je dlhodobo tak zla, ze do hlavneho mesta chodia doslova vsetci a v BA sa tvori vacsina HDP.
Ako by k tomu prisli vsetci ti ludia, ktori chodia na sluzobky (a iny den im to nevychadza), kurieri, zasobovacie vozidla (kamiony nevynimajuc), ci dalsi, ktori ten vjazd jednoducho potrebuju? A ako ti, ktori nie? Jasne, cloveku doslova prikazes, aby napr. neparne dni pouzil vlak, ale ak potrebuje ist trasu, kde musi 4x prestupovat, tak sa u neho politicky odpises. Nie kazde auto a nie kazdy vodic v tomto meste predstavuje niekoho, kto moze v pohode presadnut na verejnu dopravu.
Obmedzovanie vjazdu do mesta je vzdy diskriminacne. Osobne za najmenej diskriminacne povazujem zavedenie emisnych zon, aj ked tie z dlhodobeho hladiska nie su riesenim (kedze o par desiatok rokov uz budu len elektromobily alebo ine formy ekologickych aut). Suhlasim, ze toto bude treba riesit, ale ked v takejto otazke este aj Vieden zacina napr. na pomery Pariza dost opatrne a pomaly, myslim si, ze ta startovacia ciara Bratislavy je niekde uplne inde. Napr. nemozeme zakazat vjazd do mesta bez vybudovanych zachytnych parkovisk s prestupom na kvalitnu MHD, vlak, ci bus, ktory ma sancu nestat v zapche. Na jednej strane pises, ze vodici nikdy do MHD neprestupia, ak sa nepostavia rozne divne elektrickove trate, na druhej strane im chces zakazovat do mesta jazdit. Tak ako potom maju ist, prip. kde maju stat?
Tymto som zodpovedal aj tvoje odseky tykajuce sa automobilizmu.
***
3. ET Predstaničné nám. - Brnianska - Patrónka - Harmincova - Tato trat by urcite mala byt postavena. Nemam namietky. Aj spojka na sucasnu trat na Stefanovicovej by mala vzniknut.
***
4. ET Vrakuňa / PB - Gagarinova - Mlynské nivy - Kamenné nám. - Zas tu mame ten subeh s trolejbusmi alebo este horsie, rusenie takejto trolejbusovej trate. Tu si poziciam Vallov navrh na zakupenie trojclankovych trolejbusov, ktore by mali obsluhovat linky 201 a 202. V kombinacii s buspruhmi, ktore tam chce vybudovat teraz este Nesrovnal (dufam, ze ktokolvek po nom pride, tak to dokonci, aby bola pokryta 100% dlzka), je to vlastne omnoho lacnejsie ako elektricka (ktora je napr. v UGD nakreslena v inej trase). Okrem toho, tahanie elektricky cez Mlynske Nivy (poza Apollo) ma svoj vyznam. Ked sa tak vyznas, urcite vies, aka je tam situacia s parkovanim. Na Gagarinovej by subeh elektricky a trolejbusu nebol prave najstastnejsi, kedze tam by tie cielovky boli rovnake (zrusenim TT by sa nevyriesilo nic). Naopak, elektricka pokryvajuca celu ulicu Mlynske Nivy od Kosickej az po Pristavny most, obsluzi vznikajuci downtown (stavat sa ma aj na Pristavnej napriklad, preto niektori poslanci uvazovali aj s dvoma tratami), novu stvrt na Domovych roliach a Vlcie Hrdlo / Slovnaft, ktore su uplne mimo akychkolvek elektrickovych a trolejbusovych trati. Aktualne cela oblast pod Prievozskou / Gagarinovou az k Dunaju, nema dobre napojenie a je tam bud realizovana alebo planovana masivna vystavba. Preto sa priklanam k elektricke cez Mlynske Nivy, Bajkalsku, Domove role a Slovnaft do Vrakune. Spolocne prestupne body medzi elektrickou a trolejbusom budu na Kosickej (aj s elektrickou, ktoru planuje J&T) a na Kazanskej.
Radsej by som videl vyrazne hustejsiu siet trati prave v dowtowne kvoli mnozstvu ludi, ktori sem budu dochadzat.
***
"Na záver ma udivuje to, že kandidáti na primátorov miest na Slovensku sľubujú riešenie problémov, ktoré môžu riešiť iba v kooperácií s VÚC a MDV ako objednávateľom výkonov v prímestskej doprave, príp. ich môžu riešiť iba VÚC a MDV a voliči a ani moderátori to nevidia!!!"
Toto je dovod, preco si dostal minusku aj odo mna, pretoze obzvlast tvrdenie "a ani moderatori to nevidia!!!" ma uroven serverov ako Hlavne spravy, pripadne Zem & Vek ("toto vam mainstreamove media nepovedia!!!"). Po prve, to, ze to tu nikto nespomenul, nevyhnutne neznamena, ze to nevidi (mozno mu len pride zbytocne o tom pisat). Po druhe, v skutocnosti nemozes vediet, ci to niekto vidi alebo nevidi, t.j. nespravne zovseobecnujes. Po tretie (uz cely odsek), vylucil explicitne ktorykolvek kandidat spolupracu, ktoru tu podsuvas ako problem? Kym budeme zit v tom, ze sa to neda a ze to nejde, tak to naozaj nepojde a nic sa nezmeni k lepsiemu. Ta spolupraca je absolutne klucova, inak mozeme zabudnut. Kto prelomi lady, ak nie zvoleny kandidat? Minimalne na VUC teraz sedi clovek, ktory je vyrazne otvorenejsi spolupraci, ako jeho predchodcovia.
***
K prispevku #17:
"Inak nechápem, že čo je na mojom príspevku zlé?! Prečo má byť môj príspevok skrytý iba za to, že zopár blbečkov si nedokáže uvedomiť potrebu nahradenia trolejbusov na Trnávskej a Vrakunskej radiále elemtričkami a tiež mať druhú vetvu pre električky z Dúbravky + DNV za možno 10 rokov?!"
Mozno je to tym, ze ostatnych povazujes za "tych, ktori to nepochopili" a len tvoj nazor za jediny spravny, pomaly slovo Bozie (a kto s nim nesuhlasi, je blbecek). Nikde v tvojich uvahach ti nenapadlo, ze by nieco mohlo byt aj inak, ako si to predstavujes ty a zaroven by to mohlo byt tak dobre a ze ti ostatni nie su az taki blbeckovia, len ty si lietadielko? Prave, ze ty si neuvedomujes, ze nahrada trolejbusov elektrickami je zbytocne plytvanie aj tvojimi peniazmi. Take nieco napise len elektrickosotous, ktory sa nam v Brne asi trosku prilubil. Osobne mam elektricky velmi rad, ale trolejbusy predstavuju velmi dolezitu sucast MHD v Bratislave. Radsej by som videl subeh (to by este len boli sotoprilezitosti ;-P), ako rusit akekolvek trate. Lenze to sa nestane, co zase ma rozumny zaklad, pretoze ekonomicky taky subeh je cista megalomania (vacsia je uz len tebou spominane nahradzovanie trati inou formou). Co sa tyka druhej vetvy na zapade mesta, podla mna si to ti ludia aj kandidati uvedomuju, ale ako som uz pisal vyssie, hasia to, co hori, pretoze nam tu toho hori privela. Preto sa mi paci Vallov pragmaticky pristup - za co najmenej penazi co najviac muziky. Ulohou je cim skor, co najefektivnejsie a v rozumnom case prepravit ludi a spravit z MHD preferovany sposob oproti autu, nie zivit galerie na imhd.sk.
***
"Iba keď budú stáť v kolóne v 1 pruhu na Šancovej a Pražskej, či Štefánikovej a Mýtnej, tak to pochopia, že sa 2h neoplatí trčať v aute, keď okolo nich bez zdržania premáva električka."
Uz dnes stoja v kolonach na nabrezi, ci na Racianskej, elektricky okolo nich frcia len taky fukot a nic sa nemeni. Zeby to nebolo celkom len o tom niekoho obmedzovat, ale zamysliet sa aj nad kvalitou tej alternativy, ktoru ponukame? Rozmrdane trate, ktore tu dlhe roky nikto vaznejsie neopravuje, len sa "plataju diery", elektricky iduce 15-20 km/h, kazdu chvilu nejaka vyluka kvoli podujatiu, oprave cesty, debilnemu vodicovi, co vojde elektricke do cesty, rezaniu vyhybky, strhnutiu zberaca a inym chutovkam, cloveku dost pokazia den. Niet divu, ze potom si povie, ze radsej tu hodinu v kolone postoji, ale aspon vie predvidat, ako bude vyzerat najblizsich par hodin.
Ak elektricka na Stefanikovej, jedine po vybudovani severnej tangenty mesta. Uz som spominal, ze musi vzniknut zakladna infrastruktura aj pre auta, ktore chceme z mesta dostat prec, lebo negativny pristup sposobi jedine to, ze mesto sa bude upchavat este viac, ako doteraz. Mimochodom, uz v dnesnej situacii elektricky a trolejbusy chodia natrieskane, takze treba vyriesit aj to, kam by si tych ludi z aut napchal. Taky vystup z elektricky a predieranie sa pomedzi kolonu aut tiez nie je nic prijemne.
***
"A aby sa ten záber električkových tratí na centrum zlepšil, tak trať z Obchodnej by som preložil komplet na Mýtnu aby nebola 400-500m od trate na Špitálskej a prepojenéby boli traťou po Legionárskej a cez Nám. SNP, príp. by mohla byť ešte jedna spoja po I. Karvaša cez Americké nám."
Tak tu si bez vsetkeho dovolim napisat, ze je to donebavolajuca sprostost. Trat je na Radlinskeho, z akeho dovodu by mala byt vybudovana este paralelna trat? Alebo teda zasa chceme nieco rusit a prekladat, t.j. vyhodit peniaze vymenou za nulovy prirastok? V dnesnej situacii cisty nonsens. Keby sme mali penazi na rozhadzovanie, tak by sme mohli taketo riesit.
***
"Bol by som rád, keby mi bolo vysvetlené, že čo je zlé postaviť električkovú trať tam, kadiaľ vedú silné prúdy IAD, ktoré iba podčiarkujú dopyt po VHD? Potom ak niekto nechce zámerne vybudovať konkurencieschopný NS MHD, tak zbytočné je hrať sa ďalej na riešenia s torzom električkovej siete oproti tomu aký rozsah by mala v skutočnosti mať."
Preto, lebo IAD nie su len dochadzajuci, ktori by mali byt vysmiati z elektricky, ako na vizualizaciach od J&T. Pre IAD aktualne neexistuje alternativa v podobe potrebnych okruhov mesta, najma na severe. MHD je vedena v nezmyselnych trasach (napr. z Karlovky do Prievozu musis ist na dva prestupy, co je sialene). Tie okruhy tu musia byt, pretoze nemozes auta skrtnut z mapy sveta. To ako keby si chcel vo Viedni tahat elektricky po tych 6-8 pruhovych obchvatoch, lebo chces ludi presvedcit, aby auta nepouzivali. A to su vo Viedni elektricky, je tam metro, S-Bahn, slusna siet autobusov a hotova pavucina cyklotras. Celosvetovo jeden z najlepsich systemov MHD. A aj tak maju obchvaty a ze teda su plne aut. Parkovacie poplatky v meste su tam nizsie ako v Bratislave. Tak co robia ti rakusania zle?
Ulice ako Prazska, Sancova, Stefanikova, Karadzicova tvoria mestsky okruh (taka ta stvorcova znacka so zelenym horizontalnym pruhom v strede a dvoma bielymi po okrajoch), cize ked ho chces rusit, tak ho musis nahradit, inak vytocis doslova vsetkych. Navyse s nastupom elektromobility bude dalsi silny argument prave to, ze taky prostriedok bude z hladiska emisii vypustanych priamo v meste cistejsi ako napr. naftovy bus. Prve budu rozne online taxi platformy, ktore budu taketo auta mat. Neskor to pride aj k jednotlivcom, pretoze cena pojde dole. Sam pouzivam rozne sposoby dopravy a ked mam ist niekde dalej ako len po meste, pripadne niekde, kde je to pomocou MHD uplna katastrofa, idem autom. Mozem si vybrat, ze pojdem napr. 4 hodiny vlakom alebo do dvoch hodin autom. V tom prvom prispevku si pisal, ze treba ludi vyhnat do vlaku, pripadne VHD, lenze ja sa na taky vlak vykaslem, ktory robi vyhliadkovu jazdu po Meciarovej "elektrifikovanej lokalke" a cyklisti ho predbiehaju. V prvom rade rychlost a s tym suvisiaci cestovny cas musia byt konkurencieschopne. Ak by prisiel akykolvek kandidat s takymi upravami, ktore navrhujes, za ziadnych okolnosti by si moj hlas nedostal, lebo tvoje navrhy sposobia v doprave este vacsi chaos a problemy, ako riesenia. A nedostal by si ani hlas dalsich.
***
K dalsim tvojim prispevkom:
"Mňa zaujíma, že čo je konkrétne zlé na električkových tratiach na Štefánikovej a Šancovej, či nahradení trolejbusov do Vrakune+P.B. a Trnávky (s pokračovaním na Zlaté piesky) električkami. Je tam dopyt? Je. Je tam silnný prúd IAD? Je. Ak máme ľudí vytiahnúť do električiek ešte na periférií, tak treba tam mať električkovú trať a pri zastávke alebo konečnej električky P+R parkovisko. Tak teraz konkrétne pri tomto návrhu si tú prácu daj a vysvetli mi, prečo rozvoj električkovej siete ako ho navrhujem je zlý? Čo je zlé na tom, že chcem aby Bratislava mala také pokrytie električkami ako napr. Brno, kde sa električkami cestuje snáď na všetky smery z centra a trolejbusové radiály sú vybudované v kopcovitom teréne (Kohoutovice, Kamenný vrch, Líšen - Stará Osada, sídl. Komín a priečne radiály po trase liniek 25+26 a 30)? Máš pocit, že chcem svojmu rodnému mestu uškodiť, alebo zneatraktívniť MHD?"
Ze co je na tom zle? Napr. to, ze je to nerealne. Ak si chces zarojcit, ziaden problem, no mohol by si tak robit bez stiplavych poznamok na inych ludi, ktori tu bud diskutuju alebo sa snazia so situaciou realne nieco robit (alebo potom prijat kritiku). Sny treba mat, na tom nie je nic zle, ale nepasovat ich do roviny "len ja mam pravdu a vsetci, co to nechapu, su blbeckovia". Toto, co navrhujes, je dost mimo Bratislavskej reality. Chapem, ze si navstivil Brno a pacilo sa ti, ako to tam funguje, ale nie vsetko je tam uplne skvele. Napriklad elektricky tam jazdia povacsinou stare a ani nie su v najlepsom stave. Mimochodom, ked porovnavame Brno s Bratislavou, tak Brno ma priblizne dvojnasobny rocny rozpocet, s ktorym hospodari. Cize je to sice neprijemne, ale opat sme pri takej drobnosti, ako peniaze. Jediny bod, kedy si ty vo svojich prispevkoch spomenul financovanie, bolo, ked si napisal, ze eurofondy budu prakticky uz pase (co je pravda, ale vsetko stoji peniaze a nenapisal si, kde ich zobrat, pricom nesmies zabudat, ze aj ti, co jazdia po meste autom, tu platia dane).
***
"1. Štefánikova - keď by električka prežila na Štefánikovej do dnešných dní, tak by sme ju šli tiež rušiť? Snáď nie. A keď ide niečo zmrviť, tak to musí ísť aj napraviť. Ustúpiť na Štefánikovej IAD odprataním električky bola fatálna chyba, ktorá vhnala viac áut do centra. Takže treba tento chybný krok so zrušením električky na Štefánikovej napraviť. Ja viem, že ľahšie je veci pokaziť ako napraviť, ale prečo sa za to nepostaviť?"
Toto je zbytocna uvaha na sposob "keby bolo keby". Lenze stav je taky, aky je a od neho sa treba odrazit. Ano, bola to fatalna chyba, ale keby sme tu chybu neurobili, dnes by zrejme pre auta bola postavena severna tangenta, lebo ak by sme v tom case boli natolko osvieteni, aby sme tu elektricku nerusili, vedeli by sme, ze coraz vacsiemu mnozstvu aut nie je mozne branit sa len obmedzeniami. Tiez taka uvaha na sposob "keby bolo keby". Existuje trat na Stefanovicovej a na dlhe roky este postaci. Riesit treba priority.
***
"2. Šancová - dobre, ak bude severný obchvat mesta pre tranzitnú dopravu, tak dobre i keď neviem prečo by sa mali mestá s prepáčením zosierať z tranzitu"
Tuto komunikaciu nevyuziva len tranzit, napokon dochadzajuci z Lamaca, ale aj Dubravky a dalsich zapadnych MC jazdia prave tadialto (aj ja niekedy). Keby som to vedel slusne obist na trasach, ked idem dalej, milerad tadial nepojdem. Ale ako asi mam ist, ked nejaky mamrd zastavi elektricky, lebo si myslel, ze "to stihne", to mi nenapises.
***
"Nám tá doprava kolabuje práve kvôli pretlaku áut v meste a tí, čo sú v meste sú sotva tranzitujúci, že cez BA prechádzajú, tí sú na obchvate."
Ale v tych autach sedia ludia a aj ti ludia chodia volit (v meste, vo VUC...). Takze ako kandidat nemozes len ukazat prstom a povedat, ze ti vsetci su zli a ostatni su dobri. Na druhej strane, ani prilisne uprednostnovanie nie je dobre (to sa deje dnes). Vsetko treba vyvazit. Auta su sucastou ludskej spolocnosti, na tom sa tak skoro nic nezmeni. Ty navrhujes opacny (rovnako zly) extrem.
***
"Inak dúfam, že Mika sa nestane primátorom. Už jeden arogantný hajzlík čo bol riaditeľom RTVS sa ukázal vo vedení mesta Trenčín a Mika sa počas uplynulých rokov v RTVS ukázal tie ako pekné eso."
Neviem, co konkretne myslis, ale podla mna za jeho riaditelovania bola taka STV, co sa tyka kvality vysielania, na tom lepsie, ako CT. Normalne som v tom case rad pozeral telku. Na rozdiel od tych cias sa dnes meni na konspiracny nackovsky kanal, a to aj napriek tomu, ze Rasta Murina uz nastastie vypoklonkovali.
***
"A ešte aby toho nebolo málo, tak aj blbečka Záhradníka sme tu mali na krku jeden čas zaveseného na DPB, to boli tiež časy riešení dopravy, ktoré postrádali zdravý rozum."
Ked sme pracovali v DPB ako externa firma, tak zamestnanci vozovni si prave Zahradnika chvalili ako jedneho z najlepsich riaditelov (ked sme robili, vtedy tam bol aktualne Belfi). Co sa tyka rieseni v doprave, to si uz presne nepamatam, preto sa k tomu vyjadrovat nejdem. Viem ale tolko, ze napr. sa za neho prelozila trat na Zahradnickej a do dnesneho dna (11 rokov) je jedinou zatravnenou tratou v meste (krizovatka ako taka je dost nestastna, to ano). Za jeho posobenia sa tiez nakupili vozidla CapaCity (popri SORkach), co sa rovnako uz viackrat nezopakovalo. Nasiel som o nom clanok priamo na imhd, kde je zhrnuta aj historia jeho posobenia, tak aby boli informacie vyvazene:
https://imhd.sk/ba/doc/sk/8428/Branislav-Zahradnik-odstupil-z-pozicie-predsedu-predstavenstva-DPB
***
"Pre východný trh idú odfláknuté exempláre. Majú nás z kus lajna proste ako aj po minulé storočia, len peknými rečami si nás omotali okolo prsta a my veríme, že s nami jednajú ako s rovnými."
Tu by si naozaj mal prilozit aj odkaz na nejaky relevantny zdroj, ked uz davas hejty.
***
Zaverom zostava uz len napisat, ze ak sa ti nepaci, co navrhuju kandidati, nikto ti nebrani samemu najst odbornikov na vsetky mozne temy a problemy mesta, 4 roky ich sietovat, organizovat stretnutia, vymyslat spolu, co ma a co nema zmysel riesit, akym sposobom rozvijat dopravnu infrastrukturu a videli by sme, co z tychto divnych napadov by ti realne zostalo (a ci by ta viac zaujimalo dosiahnutie spolocneho konsenzu alebo pretlacanie svojich "dokonalych" napadov).
Totiz, vies co sa mi este paci na reakci Valla oproti tym ostatnym kandidatom? Ze pouziva prvu osobu MNOZNEHO cisla. Planujeme, vybudujeme, zavedieme... Nie jednotne cislo. Nie krutovlada jedneho primatora, ktory bude "staciti vsem". Ked tak odhadujem nazory pravidelnych diskutujucich tu na imhd.sk, na SkyScraperCity, dialnice.info, vlaky.net a podobne, dovolim si tvrdit, ze s touto fantazmagoriou (az na dve elektrickove trate, ktore kvitujem) by si zostal sam.
Najvacsia blbost je rusenie trolejbusovych trati (nahrada elektrickami), tahanie elektriciek najexponovanejsimi tahmi mesta bez nahrady tych tahov (skus porozmyslat, ake prijemne by bolo aj pre tych cestujucich predierat sa pomedzi kolonu aut) a vystavba trati, ktore by sme si mohli dovolit asi tak za predpokladu, ze by sme mali Svajciarsky rozpocet (Mytna, ci Roznavska).
Kludne mi mozes tu minusku detinsky vratit, nezalezi mi na tom, ci moj prispevok bude neskor skryty alebo nie, ale skus sa zamysliet este raz a poriadne, no tento raz do toho zapocitaj aj dalsie premenne (napr. uroven spravy mesta, uroven udrzby, financie a pod.). Ak budes stale len tocit o tom, ze ti nikto dostatocne nevysvetlil, preco mas napady mimo realitu a pojdes si aj dalej svoju pasku, dalsi cas s tebou uz stracat nebudem.