S nástupom nového roka nastáva čas na obligátne hodnotenie, čo sa nám vlani podarilo, kde sme urobili chyby a ako sa v ďalšom roku poučiť, či už v osobnom alebo profesijnom živote. Podrobnejší zoznam udalostí minulého roka sme už priniesli, teraz sa pozrieme na všeobecné zhodnotenie roka na Slovensku.
Stavalo sa a modernizovalo sa...
Tak ako v ostatných rokoch, aj minulý sa na Slovensku niesol v znamení nákupu nových vozidiel, modernizácie infraštruktúry a rozširovania portfólia služieb spojených so zvyšovaním atraktivity pre cestujúcich. Videli sme kampane na sociálnych sieťach, videli sme nové vyleštené a voňavé vozidlá, videli sme opravené cesty a trate, po ktorých jazdu nie je ani počuť. Boli sme svedkami rezolútnych vyhlásení o podpore verejnej dopravy, videli sme odborníkov, ako predstavujú nové riešenia a počuli sme od nových županov o ambíciách zaviesť alebo zlepšiť integrovanú dopravu. Snahu nemožno v žiadnom prípade poprieť.
Prečo sa ale cestujúci netešia?
Z tohto príjemného sna nás však dokáže zobudiť krátky rozhovor s bežným cestujúcim. V krátkom okamihu dokáže vytvoriť veľmi rozsiahlu analýzu úzkych miest vo verejnej doprave a ak náhodou ide aj o užívateľa osobného automobilu, tak aj množinu nepriestrelných výhovoriek, prečo verejnú dopravu nepoužívať. Počúvame klišé o plesnivých a hrdzavých autobusoch, hlučných a vŕzgajúcich električkách, pomalých trolejbusoch a koženkových vlakoch. Verejná doprava je „neatraktívna, pomalá, nespoľahlivá a každý rozumný človek si aj tak zaobstará osobný automobil“. Je to nevďak? Nepochopenie? Vysoké štandardy vyplývajúce zo skúseností zo zahraničia? Bežný pracovník v oblasti dopravy sa najprv pozrie na podiel cestujúcich vo verejnej doprave vo Viedni, následne si porovná viedenské električky s bratislavskými a vyhlási, že tomu nerozumie. Veď na tom nie sme až tak zle, tak prečo sa tí cestujúci neustále sťažujú?
Verejná doprava zatiaľ nekonkuruje
Môžeme nainštalovať do vlakov superrýchly internet, môžeme kúpiť autobusy s USB nabíjačkami, môžeme vybaviť električky najmodernejším akustickým a vizuálnym hlásením zastávok, verejná doprava zostane stále len „alternatívnym druhom“ dopravy v tieni individuálnej automobilovej dopravy aj v súvislosti s jej súčasným celospoločenským vnímaním. Nič z uvedeného totiž nie je nejakou extrémnou výsadou. Osobné automobily majú čoraz modernejšiu výbavu, trhu s jazdenými automobilmi dominuje už ročník, v ktorom automobil nie je len plechová krabica s motorom, ale pojazdný počítač a výhodná ponuka operatívnych lízingov umožňuje bezstarostné vlastníctvo automobilu na rovnakom princípe, ako je paušál u mobilného operátora. Pokiaľ si nepredstavíme rodinu, v ktorej dospelí členovia zarábajú minimálnu mzdu, auto v slušnej výbave si dnes môže dovoliť naozaj každý. A s ním slobodu, rýchlosť a flexibilitu, ktorú verejná osobná doprava nedokáže ponúknuť ani keby bolo Slovensko na úrovni Švajčiarska.
Aký je teda recept? Ako ľudí presvedčiť?
Zdanlivo jednoducho. V čase lacných a dostupných automobilov a zvyšujúcej sa mobility obyvateľstva, ktorá naráža na obmedzenú kapacitu ciest a parkovísk, dokáže verejná osobná doprava v budúcnosti ponúknuť bezkonkurenčnú vlastnosť, ktorá má uprostred dopravného kolapsu nevyčísliteľnú hodnotu, vlastnosť, ktorú nedokážu ponúknuť ani v súčasnosti čoraz viac propagované ekologicky čisté autonómne vozidlá – spoľahlivosť. Spoľahlivosť, že cestovná doba určená cestovným poriadkom bude pri akýchkoľvek dopravných problémoch dodržaná. Že 10 minút jazdy bude naozaj 10 minút jazdy aj napriek tomu, že tri zo štyroch cestných bratislavských mostov sú práve uzavreté. Ak sa to podarí, cestujúcich nebude potrebné viac presviedčať. Potrebná je „len“ koordinácia všetkých kompetentných pracovníkov v doprave, preferencia na križovatkách, zahustenie intervalov odchodov, vytváranie vyhradených jazdných pruhov, zveľadenie verejných priestorov a predovšetkým umiestnenie cestujúceho na čestný a najvyšší piedestál popri všetkých možných záujmoch. Aby nebol znevýhodňovaný iba pre to, že sa rozhodol absolvovať cestu udržateľnou dopravou, ktorú môže využiť v prítomnosti svojej obľúbenej knihy, mobilnej aplikácie, na rozhovor so známym, alebo vybavenie pracovných e-mailov. Prospeje tým nie len svojmu zdravotnému stavu, ale aj prostrediu, v ktorom žijeme.
Zaželajme teda verejnej osobnej doprave v roku 2018 čo najviac opatrení, ktoré prispejú k zlepšeniu jej spoľahlivosti, a v nadchádzajúcich komunálnych voľbách čo najviac úspešných zástupcov, ktorí si tieto opatrenia osvoja a budú ich v plnom rozsahu realizovať. Aby sme si nemuseli nechávať hodinovú rezervu na prípadné meškania verejnej dopravy a aby bol cestovný čas čo najmenej závislý od nášho príchodu na prvú zastávku.
fanatikmhd
1- Parkovacia politika je myslím jediný dôvod nevýhod MHD v BA. Za X rokov sa MHD nezmenila, a dokým budú veľkolepé možnosti pre IAD v centre..nič sa nezmení. Nové vozy, nové trate..nič neprinieslo také čísla ako by sme chceli - príklad za dnešok. Áno, priznávam sa... Išiel som autom z Filiálky kde som parkoval (zákaz parkovania), prišiel na exfloriánske námestie zo spodu od odbojárov, vľavo smer STU, otočiť krížom cez električkovú trať (plné čiary), a zastavil na konci šrafovania parkovacích miest popri ceste (šráfy a vzniknutý odbočovací prúd dole k benzínke na americkom). Na šráfach odstavil voz, prebehol pešo do SUBWAY, áno, prasiatko sa napapalo, a odišiel. A hádaj čo...nič. Skrátka dokiaľ tu budú možnosti ako beztrestne toto konať, budú to ľudia konať. Dokiaľ budú blikačky odpoveďou pre MP že sa auta nemajú dotknúť...dokiaľ môžem beztrestne kamkoveľ odparkovať auto a pohoda....tak fakt sa nič extra nezmení. bohužial. Viem, že sám tak konám, ale je to viac menje spôsobené len a len tým, že MHD ma nemá monetálne ako pritiahnúť na jej využitie (byť sa snažím ju preferovať) nakoľko moje časové možnosti neumožňujú natiahnúť dĺžku dňa na okružné cesty mestom a dúfanie že sa zrovna nevykoľají, nevybehne, nezrazí, nenabúra či len tak proste neodstaví premávka.... (zberač, trolej, napájanie, porucha). Situácia sa za roky zlepšila...ale pre moje trasy stále horšie a horšie. Od mala napríklad chodím trasu Farského-Segnerova (rodina)... Z verzie 95+12 (45minút), sa stalo po uzavretí mosta 95+4 z jesenkého (hodina) na dnešnú 95+6 (35-40minút). Autom 8 minút....8.....8minút.....
2 - Zastávky sú v štádiu príprav - ono na niečo, o čo nikto z bohatých nelobuje sa len ťažko hľadajú peniaze. Navyše podľa súčasnej legislatívy nejde stavať zastávky tak, ako by sme chceli - ide mi sem 671, tak mi stačí 90m perón, resp len tak penely...NIE - Dnes sa vďaka našej úžasnej EÚ musí novovzniknutá zastávka (netýka sa rekosu FUNGUJÚCEJ) spĺňať rôzne požiadavky na osvetlenie, vybavenie, rozmery..... A bohužiaľ, to je veľmi veľa. Prvá v merku je astronomická, druhá v merku je einsteinova. Bohužiaľ, cifier je viac, než je rozpočet. Zatiaľ.
3- Do Petržalky od Marca (ak to vyjde) pôjde vlak od galanty, ak nie, tak od Júnovej zmeny GVD pôjdu Os od TT na BANM, a súčasne zo SC do PTA cez BANM (s možnosťou prestupu), čím vznikne veľký tlak na VHD v okolí BANM - toto však nikto v pozadí nerieši....
4-Tie pseudoprojekty majú nevýhodu - postavia niečo, čo si nebudú obsluhovať. Ak tam DPB bude chcieť jazdiť..musí za sovje to spojiť, udržiavať, a nakúpiť vozy a daľšie. HBR nenakúpia vozy, nemusia ich udržiavať. Len postavia kilometer rovnej koľaje cez svoje územie.....a ľudia už slintajú (viz regiojet....) Naozaj dnes by malo u električiek byť prvoradé dotvorenie priečných radiál a nie daľšie dlhé slepé radiály ktoré sú ohroziteľné IAD a nedajú sa vytvoriť náhradné trasy....