Pri tejto príležitosti DPB vypraví 21. 5. historickú električku Tatra K2 na linku 1.
Vozidlá Tatra T3, najrozšírenejší typ električiek na svete, poskytovali nižšiu prepravnú kapacitu ako súpravy dvojnápravových motorových a vlečných vozňov. Preto vyvinul podnik ČKD Praha článkovú električku typu K1, vychádzajúcu z typu T3, avšak s elektropneumatickou výzbrojou. Tá sa neukázala ako spoľahlivá a výrobca dal prednosť výzbroji bez pneumatických zariadení. Dva prototypy vozidla Tatra K2 s celoelektrickou výzbrojou boli vyrobené v roku 1966 a do roku 1983 vzniklo ďalších 567 električiek tohto typu. Vozidlá Tatra K2 sa tak stali prvými sériovo vyrábanými článkovými električkami v bývalom Československu. Uplatnenie našli na domácej pôde (Brno, Ostrava, Bratislava), v bývalom ZSSR (Moskva, Charkov, Jekaterinburg, Novosibirsk, Rostov nad Donom, Samara, Tula, Ufa) a v bývalej Juhoslávii (Sarajevo).
Do Bratislavy zavítalo prvé vozidlo Tatra K2 v roku 1969 a v tom istom roku bolo aj uvedené do skúšobnej prevádzky s cestujúcimi. Do roku 1983 bolo dodaných ďalších 88 električiek tohto typu. Vozidlá si pre písmeno „K“ v typovom označení i svoje charakteristické kolísanie na tratiach v nie príliš dobrom stave v hlavnom meste Slovenska vyslúžili prezývku „kačice“ (inde používanú pre električky Tatra KT8D5). Väčšie vyraďovanie vozidiel typu K2 sa začalo v 90. rokoch 20. storočia v súvislosti s príchodom nových električiek Tatra T6A5. Neskôr sa vozidlá Tatra K2 sa pre nedostatok financií na nákup nových električiek začali modernizovať v spoločnosti Pars DMN (neskôr Pars nova) na typ K2S (v prípade niektorých vozidiel však nešlo o rekonštrukcie, ale novostavby), v ústredných dielňach DPB bola zmodernizovaná jedna električka na typ K2G. Nemodernizované vozidlo Tatra K2 bolo naposledy vypravené na linku dňa 31. januára 2010, deň po rozlúčkovej jazde s „kačicami“.
Pri príležitosti 50. výročia vyrobenia prototypu električky Tatra K2 bude počas Noci múzeí a galérií, 21. mája 2016 historická „kačica" #317 premávať od popoludnia do noci na linke 1. Spolu s ňou budú na linku nasadené aj historické vozidlá Tatra T3 #275 a Tatra T2 #215, takže na jednej linke bude možné stretnúť všetky električky koncepcie PCC, ktoré sú súčasťou kolekcie historických vozidiel DPB.
Nie je bez zaujímavosti, že zadný článok prvej bratislavskej električky typu K2 #309 bol súčasťou brnianskeho vozidla #1131 a v pravidelnej prevádzke vydržal až do 12. mája 2016. Onedlho bude električka nahradená vozidlom Vario LF2R.E.
zlomok
Môj postoj predstavuje určitý logický sumár skúseností zo zodpovednosti za prevádzkovanie i rozvoj električkovej dopravy v Bratislave vo väzbe na vozový park, koľajové trate a nepochybne i v dôsledku dlhoročného pôsobenia v odbornej skupine „tramvaje“ na federálnej úrovni. Bohužiaľ takouto kumuláciou poznatkov pravdepodobne nikto iný nedisponuje. Účet ktorý v mojej hlave má vystavený 1000-mm rozchod je príliš vysoký, pretože v mnohých prípadoch v histórii zohral doslovne degradujúcu úlohu na našu dráhu v porovnaní s dráhami normálneho rozchodu.
Dajte argumenty, obhájte ten hnusný, škaredý krívý, kolízny, rádioaktívny, nepreferovaný, pomalý, hlučný, psíkyzabíjajúci, detičkyžerúci ale najmä ÚZKY rozchod! Kde sú argumenty? Žiadne nemáte? Tak veselo si mínuskujte ďalej. ☠