„Kačice“ oslavujú polstoročie

Pri tejto príležitosti DPB vypraví 21. 5. historickú električku Tatra K2 na linku 1.

Vozidlá Tatra T3, najrozšírenejší typ električiek na svete, poskytovali nižšiu prepravnú kapacitu ako súpravy dvojnápravových motorových a vlečných vozňov. Preto vyvinul podnik ČKD Praha článkovú električku typu K1, vychádzajúcu z typu T3, avšak s elektropneumatickou výzbrojou. Tá sa neukázala ako spoľahlivá a výrobca dal prednosť výzbroji bez pneumatických zariadení. Dva prototypy vozidla Tatra K2 s celoelektrickou výzbrojou boli vyrobené v roku 1966 a do roku 1983 vzniklo ďalších 567 električiek tohto typu. Vozidlá Tatra K2 sa tak stali prvými sériovo vyrábanými článkovými električkami v bývalom Československu. Uplatnenie našli na domácej pôde (Brno, Ostrava, Bratislava), v bývalom ZSSR (Moskva, Charkov, Jekaterinburg, Novosibirsk, Rostov nad Donom, Samara, Tula, Ufa) a v bývalej Juhoslávii (Sarajevo).

Do Bratislavy zavítalo prvé vozidlo Tatra K2 v roku 1969 a v tom istom roku bolo aj uvedené do skúšobnej prevádzky s cestujúcimi. Do roku 1983 bolo dodaných ďalších 88 električiek tohto typu. Vozidlá si pre písmeno „K“ v typovom označení i svoje charakteristické kolísanie na tratiach v nie príliš dobrom stave v hlavnom meste Slovenska vyslúžili prezývku „kačice“ (inde používanú pre električky Tatra KT8D5). Väčšie vyraďovanie vozidiel typu K2 sa začalo v 90. rokoch 20. storočia v súvislosti s príchodom nových električiek Tatra T6A5. Neskôr sa vozidlá Tatra K2 sa pre nedostatok financií na nákup nových električiek začali modernizovať v spoločnosti Pars DMN (neskôr Pars nova) na typ K2S (v prípade niektorých vozidiel však nešlo o rekonštrukcie, ale novostavby), v ústredných dielňach DPB bola zmodernizovaná jedna električka na typ K2G. Nemodernizované vozidlo Tatra K2 bolo naposledy vypravené na linku dňa 31. januára 2010, deň po rozlúčkovej jazde s „kačicami“.

Pri príležitosti 50. výročia vyrobenia prototypu električky Tatra K2 bude počas Noci múzeí a galérií, 21. mája 2016 historická „kačica" #317 premávať od popoludnia do noci na linke 1. Spolu s ňou budú na linku nasadené aj historické vozidlá Tatra T3 #275 a Tatra T2 #215, takže na jednej linke bude možné stretnúť všetky električky koncepcie PCC, ktoré sú súčasťou kolekcie historických vozidiel DPB.

Nie je bez zaujímavosti, že zadný článok prvej bratislavskej električky typu K2 #309 bol súčasťou brnianskeho vozidla #1131 a v pravidelnej prevádzke vydržal až do 12. mája 2016. Onedlho bude električka nahradená vozidlom Vario LF2R.E.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Jojan #30:
To hej. Ovalita kolies. V tom najviac excelovala ružová "Minolta a jej ľudia" 7015.
Hojdanie ani tak nie ale čo vedia dobre T aj K, tak to je poskakovanie pri nízkych rýchlostiach cca 20km/h, často videné aj zažité napr. pri jazde na Obchodnej, zvlášť v miestach ako sú predstavky vozňov. Dobrý pohľad bol na niektorých vodičov, ako sa pekne natriasali... 🙂
Reakcia na: S499.1023 #28:
Ja som sa tam s tým stretal dosť často za starých čias.
Reakcia na: david1 #27:
Niečo som si s cíferskými kachnami odjazdil a nikdy som si nevšimol, že by sa kolísali na Obchodnej.
Kačice sa rozhojdali hlavne pri nízkej rýchlosti. napr. prejazdom Obchodnej ul.
Reakcia na: zlomok #15:
Kačice sa určite nekolísali viac, môžem potvrdiť. Ja som pri dochádzaní k električke videl pantograf už od predchádzajúcej zastávky (ponad račiansky štadión) a keď sa kolísal príliš, vedel som, že je to T2, a teda linka 5...
Reakcia na: AAA #24:
Po prečítaní celej diskusie beriem príspevok č. 24 späť. ?
Reakcia na: zlomok #8:
Pevne dúfam, že nie ste naozaj ten, ku komu smerujú všetky indície.
A rovnako tu také chybuje zmínka o sesterském druhu Ká pjet
Ešče mi v témto vyčerpávájúcem článku chybuje informácia, že kvakot hlasivek druhu Anas platrhynchos domestica nedokáže urobit ozvenu, zatamat co crngání zvonku druhu Anas platrhynchos (inter-)urbanica electrica sa ozývá tak, že dokáže v púl páté ráno vzbudit celé (medzi-)mjesto!
Vtipne citat tieto diskusie, niektori ludia zneju, ako keby nepochopili, ze si zlomok (vzdy) dela prdel (staci si precitat nickname) ?
Reakcia na: zlomok #8:
Ja tie fakty vyvrátim tým že 1000mm rozchod potrebuje o 1/6 väčšiu údržbu oproti normálnemu rozchodu ale od čias zlomkovca ktorý to sabotoval až po dnes sa údržba robí len 1/6 z rozpočtu na to potrebného aj s negatívami z toho plynúcimi ktoré zlomkovec kritizuje a ktoré padajú na jeho hlavu. Kruh sa uzavrel!!! ? ? ?
Reakcia na: zlomok #8:
Argumentoval som ti nedavno, hybaj si to precitat ty expert.
Reakcia na: S499.1023 #17:
Mmch., "kačica" bola čiste beusácka prezývka, vlčáci tomu hovorili maximálne "harmonika".
Reakcia na: zlomok #15:
Samozrejme, že "kačica" je len a výhradne od "K" a nie od nejakého kolísania električky na psíkyzabíjajúcom a detičkypožierajúcom úzkom rozchode.
Anas platrhynchos domestica sa kolíše pri chôdzi po súši.
Ešte si dovolím poopraviť - Pre6MT sa nehovorilo "Studénka" ale "Studánka".
Najväčšie kolísanie som zažíval v dvojnápravových električkách, keď som jazdil od Lafranconi do ZDŠ Karlova Ves a na nábreží od tunela smerom do mesta na prelome 60/70 rokov minulého storočia. Tá trať bola v takom stave, že cestujúci v dvojnápravových vozňoch chytali morskú chorobu.

Keď začali aj do K. Vsi jazdiť štvornápravové električky, to už bola lahoda v porovnaní s dvojnápravovými.
Reakcia na: S499.1023 #13:
To však nič nemení na tom, že "kačice" nemajú nič spoločné s údajným charakteristickým kolísaním na tratiach v nie príliš dobrom stave.

V tých rokoch boli motorové vozne nazývané podľa typu výrazmi dvojstováky (21-26, pôvodne 201-206), štvorokeňáky (11-20), päťokeňáky (31-45), studénky (51-65, výzbroj Siemens), škodováky (66-75, výzbroj Škoda), téčka (T2 a T3) a káčka - kačice (K2). "Kačica" vznikla fonetickým skomolením výrazu "káčko", resp. (tie) "káčka". Neviem skade sa vyhrabala historka o údajnom charakteristickom kolísní. Téčka sa kolísali tak isto, ak nie ešte viac. A vôbec, akože sa to vlastne kolíše Anas platyrhynchos, resp. Anas platyrhynchos f. domestica? V súvislosti s veľkosťou vĺn na rybníku?
Reakcia na: S499.1023 #13:
Však, to mi je jasné. ? Preto si to naplno užívam a predstavujem si komunikáciu s virtuálnou inkarnáciou 2/12. ?
Reakcia na: Osky #9:
To fakt nechápete, že len parafrázuje skutočného zlomka?
Reakcia na: zlomok #8:
Your trolling is little bit better than mine. Teach me master! ?
http://reverbpress.com/wp-content/uploads/2014/12/watch-out-we-got-a-badass-over-here.jpg