Cieľom je zabezpečiť atraktívnu, komfortnú a bezpečnú mestskú hromadnú dopravu.
Dňa 24. marca 2016 predstavil riaditeľ Dopravného podniku Bratislava (DPB) Ing. Milan Urban priority vedenia podniku na tento rok. Za najdôležitejšie označil zlepšenie služieb pre cestujúcich, obnovu vozidlového parku, stabilizáciu a doplnenie počtu chýbajúcich vodičov MHD. Okrem postupného zatraktívňovania MHD sa súčasné vedenie DPB snaží aj o úsporu nákladov, ktoré sa podľa slov Milana Urbana však nedotýkajú platov zamestnancov. Ako uviedol riaditeľ podniku, od nástupu nového vedenia v uplynulom roku sa podarilo dosiahnuť úspory rádovo v stovkách tisíc eur prehodnotením a úpravou existujúcich dodávateľsko-odberateľských vzťahov a tiež vnútornými úsporami v rámci dopravného podniku.
Nárast výkonov MHD
Pre rok 2016 si podľa riaditeľa Milana Urbana mesto objednalo o 3 % viac výkonov mestskej hromadnej dopravy ako v minulom roku. Nárast by mali cestujúci pocítiť najmä v ekologickej električkovej a trolejbusovej doprave po zavedení nových grafikonov. Termín zavedenia týchto zmien zatiaľ nie je známy.
Od mája tohto plánuje dopravný podnik počas voľných dní znovu zaviesť prepravu cyklistov špeciálnymi cyklobusmi do niektorej rekreačnej lokality. Podľa slov riaditeľa podniku by mohlo ísť o lokalitu Devín, alebo Železná studnička.
Nedostatok vodičov: pomôcť majú aj študenti VŠ
Problémom, s ktorým v tomto období dopravný podnik akútne zápasí, je aj nedostatočný stav počtu vodičov MHD. Podľa riaditeľa podniku chýba v súčasnosti na bezproblémovú dennú výpravu všetkých spojov 30 vodičov a do stavu bez potreby nadčasovej práce chýba asi 150 vodičov. Tento stav je okrem iného spôsobený aj nedostatkom vodičov na pracovnom trhu.
Dopravný podnik pripravuje krátkodobé i dlhodobé riešenia na odvrátenie tohto nepriaznivého stavu. Medzi krátkodobé opatrenia by mali patriť zvýšená produktivita práce personálneho oddelenia, motivácia uchádzačov pomocou náborových príspevkov či príspevkov na bývanie pre mimobratislavských vodičov.
Pred podpísaním je aj nová kolektívna zmluva, v rámci ktorej sa pripravuje aj zvýšenie platov, najmä pre vodičov MHD. Ako povedal Milan Urban, vodičom autobusov by sa mohla mzda zvýšiť priemerne o 5 %.
Dopravca ponúka i výchovu nových vodičov autobusov, električiek a trolejbusov. Ak sa zaviažu odrobiť určitý čas v dopravnom podniku, podnik im môže zaplatiť náklady na získanie potrebných oprávnení. Dopravný podnik by chcel doplniť stav vodičov električiek aj z radov študentov vysokých škôl, ktorí by mohli brigádnicky pracovať popri štúdiu a neskôr by mohli prejsť i na trvalý pracovný pomer.
Zlepšená starostlivosť o infraštruktúru
Zvýšený komfort by mali cestujúci pocítiť aj pri čakaní na zastávkach. Dopravný podnik plánuje v priebehu tohto roka osadiť na viac ako 50 najfrekventovanejších zastávok elektronické informačné tabule, ktoré už slúžia na niektorých zastávkach v meste. Rozšíriť by sa malo aj wi-fi pripojenie na internet v prostriedkoch MHD.
Zároveň sa zlepší starostlivosť o približne 65 frekventovaných zastávok, pričom na 6 z nich plánuje DPB vykonávať čistenie v priebehu dňa (napr. Račianske mýto, Trnavské mýto, Cintorín Slávičie údolie). Na zastávkach sa osadí aj viac ako 200 nových smetných košov. K zlepšeniu by malo prísť postupne v priebehu tohto roka. Spolu má dopravný podnik 1398 zastávok.
Nové vozidlá
V tomto roku pribudlo, resp. pribudne do vozidlového parku 15 nových jednosmerných električiek. Štrnásta z nich bola dodaná práve dnes, 24. marca. Najhoršia situácia je v súčasnosti pri autobusoch, ktoré majú priemerný vek 7 rokov pri plánovanej životnosti 10 - 12 rokov. Do konca roka 2016 chce dopravný podnik zaobstarať 40 nových autobusov, ktoré by mali situáciu čiastočne zlešpiť. Kategórie autobusov, ktoré chce DPB nakúpiť, však riaditeľ nešpecifikoval. Malo by ísť podľa jeho slov o typy, ktoré si vyžadujú jednotlivé linky. Podľa našich informácií by malo ísť o minibusy a kĺbové autobusy.
K téme odpredaja vyradených vozidiel MHD sa Milan Urban vyjadril, že v súčasnosti šrotované vozidlá boli v takom zlom stave, že ich odpredaj iným dopravným podnikom neprichádzal do úvahy. Nevylúčil však, že pri ďalších vyraďovaniach vozidiel elektrickej trakcie sa bude uvažovať aj s ich prípadným odpredajom.
Mesto: vrátime bezplatnú prepravu pre zdravotne znevýhodnených
K téme bratislavskej MHD sa na brífíngu vyjadril aj primátor Bratislavy I. Nesrovnal. Ako uviedol, na marcovom mestskom zastupiteľstve predloží návrh na znovuzavedenie bezplatnej prepravy zdravotne znevýhodnených, diamantových darcov krvi a protikomunistických odbojárov s trvalým pobytov v Bratislave. Podobný návrh by podľa jeho slov mal schváliť aj Bratislavský samosprávny kraj pre občanov s trvalým pobytom v okresoch Senec, Malacky a Pezinok, aby boli podmienky jednotné v celom Integrovanom dopravnom systéme Bratislavského kraja a platiť by mohol od 1. mája 2016. Na margo znovuzavedenia bezplatnej prepravy primátor uviedol, že tým cestujúcim, ktorí si už zakúpili zľavnené predplatné cestovné lístky, by mala byť vrátená alikvotná čiastka s tým, že by nemuseli navštíviť predajné miesta dopravcov. Uvažuje napríklad s vrátením poštovou poukážkou. Tieto náklady by malo mesto, resp. kraj zaplatiť zo svojich zdrojov.
K téme SeniorPasov pre seniorov primátor mesta uviedol, že ide o zvýšenie komfortu pre seniorov, ktorí si tak nemusia kupovať lístok pri každej ceste, a nie ich diskrimináciu, preto ich rušiť neplánuje. Osvetovú kampaň v tomto duchu by v najbližšom období mala zrealizovať Bratislavská integrovaná doprava ako koordinátor integrovanej dopravy.
nakavicku
vodic mhd je sice dolezity, ale tak isto dolezity je aj smetiar.. a myslim ze dolezitejsi.. (do prace sa da ist aj svojpomocne, ale vyniest smeti za mesto nie) a dalo by sa pokracovat..
pricom je to naozaj smutne, lebo super funkcna mhd by mohla odbremenit mesto.. ale nie tak, ze chcem ist 1 zastavku a musim platit minimalne 70centov.. to uz radsej pojdem pesi.. dve zastavky tiez 70centov, ale chodza je zdrava.. 3 zastavky, uz radsej beriem auto.. AK idem na nakup tak bohuzial na vyber nemam, nemozem trepat do MHD 2x12L balene vody plus dalsiu tasku nakupu.. je to krajne neprakticke..
system je zaroven mizerny a zly v tom, ze kazdemu (vacsine) zacina pracovna doba o 8 00 a konci 16 00 - narazove presuvanie ludi, to nezvladne nikto, nic. medzitym MHD zyva prazdnotou, (resp o 70-80% menej ludi)
ale v istych pripadoch je MHD naozaj nanic.. napr navsteva lekara... nie je normalne, aby chory clovek isiel este viac ochoriet v lete do klimatizovanej MHD a v zime do sice vykurenej, ale brodil sa zimou (sneh uz nie je to co byval), takze je nuteny vyuzivat auto a tak isto verim, ze zdravy ludia, co musia makat, aby prezili, nemaju radi usopleneo pacienta, ktory este aj kasle a kycha. zial, chorobu si nevyberame dobrovolne (okrem deti do 15r ak chcu meskat do skoly), ale je to tak..
tak isto ludia, co su pod casovym tlakom, ja mam napriklad stastie, ze auto vs MHD je rozdiel len 10 minut do 95% destinacii. ale co ti, co maju MHD 40-60minut a auto 10-15 minut? niekto to tu spominal.. a take destinacie su, napr z karlovky do mesta. (tam, kde elektricka priamo nejde), je to auto 10 minut, vs 40 minut mhd. pesi 20 minut, co je OK, ale nie ak je nad 30C a pod 5C. nemoze clovek prist upoteny do roboty, ak je tam kontakt s ludmi.
tak isto velke bremena (uz spominany nakup), alebo stroj nutny na pracu. (robotnik a ze ich je dost, hoci aj ITckar, co prenasa naradie, geodet, atd atd..)
zial, co je najhorsie je, ze nie su zachytne parkoviska.. napriklad z TT, MA, DS sa naramne tazko chodi s MHD, ak clovek nebyva rovno na nastupisti. cize je NUTENY aj ked to nechce, ist autom. tak pride po tabulku Bratislava a co teraz ? nic.. neexistuej miesto, kde by odparkoval a pohodlne sa odviezol do prace (uznam aj cas auto + 20% )
viem to z vlatnej koze.. nemam problem soferovat, uzivam si to, je to pre mna relax, ale niekedy cas tlaci a pocas soferovania by som si mal nieco pozriet, co je samovrazda, cize MHD by prisla vhod.. alebo len z dobrej chvile citat knihu. zatvorit oci, oddychnut si...
lenze toto je mozne bud tak, ze defacto nelegalne odparkujem na nejakom sidlisku (co coskoro mozne nebude, ak spoplatnia sidliska), alebo nijak..
dalsi problem je, ze kazdy ma inu destinaciu a ludia su coraz viac narocnejsi.. ale nie z vlastnej vole.. tlaci ich cas.. dnes sa pracuje, aby som zarobil 2 eura a za tie kupil papriku.. v minulosti sa cas investoval do zahrady a paprika pohodlne odtrhla ked sme ju potrebovali.. (logicky niekeoho praca nieco stat musi, doprava a marza obchodnika, DPH, dane a odvody a moj cas v obchode tiez) dnes je viac poplatkov, atd.. zivot vyzaduje aby sa ludia obracali.. a potom blbnu, stresuju a nadavaju na MHD, niekedy pravom, niekedy uz nie.
cize kto ma pravdu? keby tu ma niekto absolutnu pravdu, mohol by byt generalny riaditel MHD.. (DPB)...
zlepsovat by sa dalo, otazne je, kde na to vziat, muselo by sa zdrazovat, ale to je uz neunosne.. cize je to patova situacia.. ani doprava, ani dolava, ani dopredu, ani dozadu.. ani hore, ani dole.. a je paradoxom, ze MASOVA resp HROMADNA doprava je menej vyhodna, ako individualna (auto je drahe, PHM rovnako drahe, niekedy menej, ale to su centy zanedbatelne, ale osobny cas tiez nieco stoji, komfort, sukromie tiez, a to nie su naroky, zial niekedy, ako napr choroba, nakupy nutna nutnost)
cize neviem...