Staré trolejbusy a električky pomaly miznú z ulíc Bratislavy

Koniec vysokopodlažných trolejbusov a zrýchľovačových električiek T3 sa nezadržateľne blíži.

Po dodávkach nových električiek a trolejbusov sa v uplynulých mesiacoch postupne znížil počet starých vozidiel elektrickej trakcie v pravidelnej premávke.

V rokoch 2014 - 2015 bolo do premávky zaradených 120 nových nízkopodlažných trolejbusov Škoda 30 Tr a Škoda 31 Tr. Z jednotlivých liniek postupne takmer vytlačili svojich predchodcov - trolejbusy Škoda 14 Tr(M) a Škoda 15 Tr(M). Od piatku 18. marca 2016 je skoro celá výprava zabezpečovaná nízkopodlažnými trolejbusmi, v premávke zostali posledné dva vysokopodlažné trolejbusy Škoda 14 Tr #6310 a 6311), ktoré sú ešte večer a v noci nasadzované na linky 203 N44 N47 a N72 (sporadicky aj cez deň na iné linky). Čoskoro by už aj tieto vozidlá mali byť nahradené nízkopodlažnými trolejbusmi Škoda 30 Tr.

Od jari 2015 bolo do prevádzky uvedených aj 56 nových nízkopodlažných električiek Škoda 29T a Škoda 30T ForCity Plus. V krátkom čase sa dodávka nových električiek skompletizuje poslednými štyrmi jednosmernými električkami Škoda 29T. Vďaka dodávke nových električiek bolo už v minulom roku možné začať s väčším odstavovaním starých električiek ČKD Tatra T3 s nehospodárnou odporovou (zrýchľovačovou) výzbrojou z premávky. V posledných dňoch sa počet týchto súprav v premávke znížil na minimum. K 1. aprílu 2016 budú z pravidelnej premávky odstavené aj zostávajúce súpravy "zrýchľovačových" električiek typu T3SUCS, ktorých je ešte spolu 27. Do premávky zasiahnu po tomto termíne len príležitostne, keď nebude dostatok prevádzkyschopných nových električiek. Približne 10 súprav s najnižším kilometrickým prebehom od poslednej prehliadky bude následne preradených do tzv. studenej zálohy. Podľa neoficiálnych informácií by sa rozlúčková jazda s odporovými T3-kami mala konať počas Dní Bratislavy v apríli.

Električky typu T3 však z ulíc mesta nezmiznú úplne. V prevádzke naďalej zostane 21 súprav typov T3M, T3G, T3P, T3S a T3AS/Mod s modernejšími polovodičovými výzbrojami. Pre bežných cestujúcich sú však niektoré z nich na nerozoznanie od "zrýchľovačových" súprav, zvyšok má aspoň modernizovaný interiér s čalúnenými sedadlami.

V týchto dňoch sa súčasne započalo so šrotovaním vozidiel vyradených v minulom roku - električiek, trolejbusov i autobusov. Vozidlá zošrotuje firma Hotis Recycling Slovakia z Pezinka, s ktorou dopravný podnik uzavrel zmluvu o odbere a spracovaní vyradených vozidiel.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
v premávke zostali posledné dva vysokopodlažné trolejbusy Škoda 14 Tr #6310 a 6311), ktoré sú ešte večer a v noci nasadzované na linky 203 N44 N47 a N72 (sporadicky aj cez deň na iné linky). Čoskoro by už aj tieto vozidlá mali byť nahradené nízkopodlažnými trolejbusmi Škoda 30 Tr.

Kedy to bude ?
Reakcia na: N/A #39:
Chceš okúsiť výfuk? 😃
to je fuk aka znacka, hlavne treba splnit ucel.
Reakcia na: Andy_-_SK #54:
Mne sa napríklad nepáčia Citybusy a Citelisy ale keď mi príde na zastávku na linke, na ktorú čakám, tak doňho nastúpim a nečakám na SOR-ku.
Reakcia na: Solider #58:
Myslím, že sa to zmenilo. Majú jazdiť aj naďalej tie, ktorým nekončí PTK.
Reakcia na: Mike #57:
Ale po 1.4. nemajú platné poistenie ?
Reakcia na: Solider #56:
Lebo keď dnes zrýchľovačové dupláky premávajú, tak asi budú aj zajtra a budúci týždeň ?
Prečo bola škrtnutá veta o 1. apríli 2016 a odstavení vozidiel T3?
Reakcia na: Andy_-_SK #54:
Vygúgli si pojem "šotouš".
Reakcia na: Gryzly65 #53:
Gryzly no ok tak hociaku značku ale aspoň pár trolejbusov by sa zišlo, lebo nie každému sa môžu páčiť nové Škodovečky 🙂 .Ja síce proti nim nieč nemám ale určite by bolo zaujímavejšie keby že sa tu premáva viac typov trolejbusov 🙂 .Ale z hľadiska servisného teda údržba a takéto veci no tak to je lepšie mať istý typ 🙂
Reakcia na: Gryzly65 #48:
Hopla, upísal som sa - na mieste druhého "naraz" malo byť niečo v štýle napríklad "nepraktické, nerozumné". ?
Reakcia na: Gryzly65 #48:
Ako vidím požiadavku pestrosti vozového parku, tak je jasné, že to je len šotopotreba.
Reakcia na: Petto #49:
Ak je 90-bodový parameter cena vozidla, tak ten 10-bodový parameter veľmi nezaváži.
Reakcia na: Petto #49:
bodaj by si mal pravdu ?
Reakcia na: Andy_-_SK #47:
Teraz to uz inak neslo, takmer vsetko bolo po zivotnosti,ale ano mas pravdu. Solarisu sa mozno dockas v Ziline, kde maju v parametroch sirsiu siku ulicku medzi napravami.
Reakcia na: Andy_-_SK #47:
@posledná veta - to, že by si to uvítal ty ako šotouš neznamená, že by to uvítali cestujúci. Nákup 120ks naraz je samozrejme naraz, lepšia by bola postupna obnova, ale pokaždé inou značkou? To je sprostosť. Unifik ma svoje - racionálne - dôvody.
Mal by som takú otázočku ktorá moc nesúvisí s touto témou ale neviem kde inde by som sa to mohol opýtať 🙂 .Prečo DPB vždy nakúpi naraz 120 aj viac trolejbusov a tie isté jazdia 10 rokov, potom si povedia že tieto sú staré tak kúpme dalších 120. Nebola by lepšia nejaka pestrosť v trolejbusovom parku ako napríklad pri autobusoch? Už by to chcelo možno aj niečo iné ako Škodu. Napr. Solaris alebo nejaké iné značky. Určite by to uvítali aj cestujúci 🙂
Diky za rady. Nepotrebujem, aby bol motoricky funkcny,len zachovany interier so sedackami.
Reakcia na: rondel #34:
Záleží od toho, o aký typ a voz máš záujem. Ak nejakú fungel 14 Tr (napr. 6287) tak DPB. Ak niečo staršie, kontaktuj priamo šrotovisko, určite je pre nich výhodné ten voz predať. Otázne je len to, či budú ochotní sa s tebou baviť. 6229 a 6241, 6270 a 6305 tam končia kompletné, čisto teoreticky spojazdniteľné.
Reakcia na: Ibiza #43:
????
Reakcia na: 801zssk #36:
Asi zle hulíš... ?
Reakcia na: N/A #39:
Hotis Recycling sídli tu: https://goo.gl/hGmmC4 ale či to budú voziť až do Pezinka, to neviem.
Reakcia na: N/A #39:
vie niekto kedy sa budu vyradovat karosy B741?
Kde budú prosím vás vyradené autobusy? Myslím šrotovisko. Ďakujem pekne za odpoveď
Reakcia na: Jadran #37:
ja nema preco s nim komunikovat. on pridava do kazdej diskusie utok. a neutoci iba na mna, napr. minule jednu pani/slecnu "obvinil" ze ma BSE.
Reakcia na: 801zssk #36:
Nemôžete si to vybaviť súkromne, ideálne osobne, aby bol kľud? Už je to fakt otravné a fakt to nikoho nezaujíma.
Reakcia na: S499.1023 #30:
ale ale. hlavne ze mne zakazu pridavanie prispevkov?
Reakcia na: rondel #34:
http://www.dpb.sk/o-podniku/verejne-informacie/povinne-zverejnovanie/?inst=5181

Že by DPB taký zoznam viedol (a pravidelne aktualizoval) nepredpokladám ? Ale pre prehľad - tu máš v prílohe 1 aspoň vyradené stroje za rok 2015, kt. sa odkúpiť už nedajú
Kde by som nasiel zoznam oficialne vyradenych trolejbusov, ktore by sa dali pred zosrotovanim este odkupit?
Reakcia na: Rubber38 #32:
Nemám to v úmysle.
Reakcia na: S499.1023 #30:
Ty sa tiež trošičku kroť
Reakcia na: volod #28:
Navyše, DPB v posledných mesiacoch ich premávky totálne kašlal na údržbu, a preto boli najmä 15Tr v žalostnom stave a vŕzgali ako o život. Tak ale to je všetko vizitka DPB. Veď v Maďarsku ešte vo viacerých prevádzkach jazdia 200-kové Ikarusy a u nás už končí mladšia 400-ková rada.
Reakcia na: volod #28:
Rovnaké merítko by si mal nasadiť aj na 14 Tr, ale všetky tie vozy už majú dosť veľa najazdeného. Za tých 3-6 rokov boli priam preťažované a navyše na ne padla už aj záruka od Zlineru (tá bola tuším 2 roky).

No, veď 6626 zlyhali brzdy... nepravidelná premávka má veľmi negatívny vplyv na spôsobilosť vozidla.
Ja tak trochu nerozumiem politike DP BA. Týka sa to kĺbových trolejbusov Škoda 15Tr (M). Veď keď si spomeniem, niekoľko vozov (veľa ich zase ale nebolo, neviem presne?) prešlo GO v ČR sú to tak 3-4 roky nazad, možno aj menej a to už sú všetky tieto typy trolejbusov odstavené a nezasahujú do premávky v podstate od februára 2016, v katalógu vozidiel je "aktívny" len 6626, kt. 18.3.2016 vykonal nejakú záhadnú skúšobnú jazdu??? Netuším čo skúšali na trolejbuse, ktorý už do premávky nezasahuje. Podľa mňa sú to vyhodené peniaze nás všetkých za GO vozidiel, ktoré nejazdia a sú logicky ešte v dobrej kondícií. Na margo toho je DP predsa v majetku mesta a je teda dotovaný štátom. Veď predsa po toľko málo rokoch vozy čo prešli GO mne logicky nemôžu byť odstavené, neviem koľko sa technicky dá predpokladať predĺženie životnosti vozidla po GO, podľa mňa tak 5 - 7 rokov snáď. Keď si zoberiem koľko červených kĺbových Karos po GO v 2007-2008 či 2009 jazdí dodnes.....Samozrejme zase je iná situácia so stavom busov a trolejbusov čo sa týka kvality vozového parku, to hej a zase keď Ba obdržala 70 (tuším ich je toľko) nových trolejbusov v rámci eurofondov, tak mi príde logické že stáť v garáži nebudú, pokým dojazdia tie staré, veď im beží záruka, ale logicky mi príde to aspoň nejak striedať tie staré aby dojazdievali popri nových ešte, nech sa im tá predĺžená životnosť "vyčerpá". Toľko môj pohľad na vec. Nech sa vyjadria a prípadne ma poopravia "zbehlejší"...
Reakcia na: djmetla #25:
Dik 🙂 nabuduce sa uz rovno mozem opytat sesternici, zacala robit soferku elektricky a teda ma este cerstvo v pamati tieto technicke veci 😃
Reakcia na: S499.1023 #22:
dalsi hodnotny prispevok od laminata. co by sme bez teba robili? ? ?
Reakcia na: pharel #23:
Pre tvoju lepšiu predstavu 🙂 prikladám obrázok. Je síce naopak čiže to čo vidíš na foto má byť otočené smerom k zemi. A k tvojej otázke áno preto to hádzalo 🙂
Reakcia na: pharel #23:
Jop, prud to narazovo pustalo do motorov. Takto sa da jednoducho spalit/napalit zrychlovac.
Reakcia na: djmetla #21:
Wau dakujem za vysvetlenie vsetkym (djmetla, medzernik, Jadran, skopi) ? ?
To caste zadavanie jazdy znamena ked vodic casto stupal na pedal pri rozbiehani a nakoniec stale isiel pomaly, zas pridal ale len malo...a takto nas to vnutri hadzalo, lebo nevedel normalne plynulo ist (napr v tuneli, na Kapucinskej, nam SNP...- do kopca)?
Ježiši Kriste!
Reakcia na: pharel #14:
Zrýchlovač je elektrické zariadenie v strede vozidla T3 (miesto odkiaľ počuješ ventilátori či už motor-generátora alebo statického meniča). Váži 192kg je v tvare kruhu cca obvod je 1meter. Vo vnútri sa nachádza mnoho súčiastok ale hlavné sú tzv. palce (dotýkové medené śúčiastky), segmenty (medené pláty) a jazdec. Každý zrýchlovač má 99 palcov, po ktorýćh behá jazdec. Jazdec ak sa dotkne palcu pritlačí ho na stenu (segment). Týmto sa mení odpor a tým električka plynule zrýchluje. Pri premávkovej rýchlosti 50km/h udržiava zrýchlovač elektrická logika T3 medzi palcami 69 - 99 (tušim). To dovoľuje plynule brzdenie. Toto zariadenie nieje zložité na údržbu ale nieje spoľahlivé. No takto záleži to všetko na vodičovi. V prípade častých zadávaní jazdy dochádza k elektrickým oblúkom a prúdy, ktoré sa tam nachádzajú radi roztápajú palce ktoré sa lepia a najhoršie zhoria. To všetko je dané podmienkou trate, skúsenosti vodiča atp. Z tohoto hladiska je to nehospodárne ale funkčné. Nehospodárnosť myslím tým, že to nieje spoľahlivé a po elektrickej stránke má veľké straty. Dovolím si tvrdiť že teplota vo vnútri pracujúceho zrýchlovača môže dosahovať od 450 až 750 stupňov. Pri veľkej záťaži aj viac. Samozrejme obsahuje aj iné súčasti ako sú lamely alebo pomocné kontakty, ktoré slúžia ako tzv. elektrická logika. Proste staršie riešenie integrovaných obvodov atp.
Reakcia na: Gryzly65 #9:
6285, 6287 a 6292 by mali byť zatiaľ v zálohe a dostali tuším aj nové označovače. 6315 sa už podľa všetkého definitívne rozsypala (diferák?). No ale nemyslím si, že tie vozy pôjdu dakedy von, to by sa musel v dohľadnej dobe stať nejaký prú*er s 30 Tr.
Reakcia na: medzernik #17:
T3 s TV1 - T3M
T3 s TV8 - T3G (K2 s TV8 - K2G)
T3 s TV14 (GO v Pars Šumperk) - T3S (jediná súprava 7301+7302), hovorovo aj "tetris".
Reakcia na: medzernik #17:
Ja len doplním, že T3G majú podobne ako T3M tyristory, len novší typ - TV8. Tá vie aj rekuperovať. No a ostatné typy - T3P a T3S majú už novšie, tranzistorové výzbroje, akurát neviem, či aj tie vedia rekuperovať.
Reakcia na: pharel #14:
Neviem ci to vysvetlim spravne ale pokusim sa:

Kedysi sa nevedel regulovat prud do motorov, preto sa pouzival tzv "zrychlovac". Pustil sa tam plny prud a odporom sa regulovalo mnozstvo, ktore islo do motorov. Kedze sa vsak pri tomto procese uvolnovalo neskutocne vela tepla, bolo nutne to neustale vykonne chladit a bolo to nehospodarne, lebo pri odporovej regulacii sa strati vela energie.

Pre sovietsky zvaz sa vyrabali elektricky T3, neskor T3 SU CS (prakticky rovnake, niekolko zlepseni, napriklad dovolili teplo zo zrychlovaca odviest do priestoru pre cestujucich a tym vykurovat, ine nasavanie vzduchu a uzatvorena kabina vodica, myslim) to CS znamena Cesko-Slovensko (podobne ako pri KT8D5NK bolo NK Severna Korea).

Neskor sa vynasli tyristory a niekolko T3 sa prestavalo na T3M - modernizovanu verziu s krabicou na streche. Miesto zrychlovaca tak tyristorove obvody regulovali prud.

T3P, T3G, T3AS a ine su uz len prerobene T3 bez zrychlovaca.

Snad som vela chyb nenarobil, ak ano, tak ma urcite ma niekto velmi razne opravi ?
Reakcia na: Jadran #15:
A ešte ako viditeľný rozdiel možno dodať - majú polpantografy.
Reakcia na: pharel #14:
Nuž, laicky - T3M a T3G sa vyznačujú hlavne zaujímavými divotvornými zvukmi pri rozbehu či zastavení. ? hlavne teda tie M-kové, t.j. 7602+10, 7729+26 a 7733+34.
Ach jo, absolutne netusim rozdiel medzi tymi T3pismenkovymi a ani nechapem princim zrychlovaca 🙂 kto by mi to laicky vysvetlil? Dik 🙂
Reakcia na: skopi #12:
máš pravdu, mal som to popletené, je to služba 841 - 211/3 ráno + 207/9 poobedie, spolu 7:49, riadny "židák" na zabitý celý deň ?
Reakcia na: trolejbus6207 #11:
Nie som si istý. Myslím, že len 211/3+207/9 je ako jedna služba.
Reakcia na: Jano3224 #7:
+ skopi - však to je "nočáková" služba 207/9+203/8+211/2
Reakcia na: Gryzly65 #9:
Ak je pravda, že majú skončiť (asi aj áno, keď miesto 6315 nevytiahli žiaden starý voz), už je to asi jedno. 6310 a 6311 ešte vydržia, však behajú dosť spoľahlivo, a keby aj bola porucha, SORka už na nočáku bola niekoľko krát.
Reakcia na: Jano3224 #7:
Aj 6311. 😛 po nočáku to tam ráno obe zapichnú. Ja skôr nerozumiem, prečo sa nechali iba dve staré vozidlá na dve poradia nočných spojov - to až tak veríme v ich bezporuchovosť, či v prípade poruchy to skúsime so Sorkou?
Reakcia na: Jano3224 #7:
Aj na 207/9 je dnes 6310.
˝Od piatku 18. marca 2016 je celá denná premávka zabezpečovaná už výlučne nízkopodlažnými trolejbusmi˝ - nepravda, dnes minimálne 6310 jazdila na linke 211.
Keď som chodil koncom 60-tych rokov do Základnej deväťročnej školy v Karlovej Vsi, jazdili tam na linke č.7 výhradne dvojnápravové električky, väčšinou typ 6MT s prípojným vozňom. Keďže som býval pri Lafranconi, tak štvornápravovú električku T2 som videl len príležitostne, keď som sa dostal "do mesta".
Dodnes si pamätám, ako sme sa všetci v triede nahrnuli k oknám, keď niekto vykríkol "Nové električky!" Boli to dve T2-ky, ktoré išli do Karlovej Vsi na skúšobnú jazdu.

Teraz už T2-ky v premávke nejazdia a T3-ky sú už "staré" ?
Reakcia na: Ibiza #3:
Muselo to raz prísť, ale zas treba uznať, že niektoré tie staré T3 a j 14Tr(M), 15Tr(M) už vyzerali ku koncu fakt strašne...
Smutná správa. Ale raz to muselo prísť.
V deň experimentu ohrozujúcom bezpečnosť cestujúcich (6626) robila v meste skúšobné jazdy 6287.
Dufam ze ostanu aspon 2-3 supravy SUCS ako historicaky a nezosrotuju to vsetko.