Po takmer dvojročnej prestávke spôsobenej rekonštrukciou Štúrovej ulice a Šafárikovho námestia a výstavbou električkovej trate do Petržalky bude opäť obnovená premávka električiek cez Vajanského nábrežie a Štúrovu ulicu. Presný termín obnovenia premávky zatiaľ nie je známy. Spustenie premávky električiek je podmienené vydaním príslušných povolení na prevádzku novej trate na Štúrovej ul. a trate na Vajanského nábreží zrekonštruovanej začiatkom jesene.
Dopravný podnik Bratislava informoval, že po obnovení premávky električiek cez Vajanského nábr. a Štúrovu ul. budú zmenené linky 1 4 6 a 7 nasledovne:
- linka 1 bude premávať po trase Hlavná stanica - Radlinského - Obchodná - Nám. SNP - Jesenského - Nám. Ľ. Štúra - Šafárikovo nám. - Štúrova - Nám. SNP - Obchodná - Radlinského - Hlavná stanica.
- linka 4 bude premávať v smere na Zlaté piesky cez Šafárikovo nám. a Štúrovu.
- linka 6 bude premávať po trase Karlova Ves - Most SNP - Vajanského nábr. - Šafárikovo nám. - Štúrova - Jesenského - Nám. Ľ. Štúra - Most SNP - Karlova Ves.
- linka 7 bude premávať po trase Rača - ŽST Vinohrady - Račianska - Blumentál - Americké nám. - Špitálska - Nám. SNP - Obchodná - Blumentál - Račianska - ŽST Vinohrady - Rača. Premávka v úseku ŽST Vinohrady - Rača bude len v rannej špičke.
Linka X13 po sprevádzkovaní Štúrovej ul. nebude zrušená.
Doplnené: 4.12.2015: Premávka električiek do Petržalky bude spustená po skolaudovaní zrekonštruovaného Starého mosta, pričom je predpoklad, že by to mohlo byť v prvých mesiacoch roka 2016. Následne bude linka 1 z Hlavnej stanice presmerovaná cez Štúrovu a Šafárikovo nám. do Petržalky. Predĺženia do Petržalky sa však dočká zrejme aj linka 3, ktorá bude zo Špitálskej pokračovať po Štúrovej. Ani linka 1 ani linka 3 nebudú mať v prvých mesiacoch v uzle Kamenné nám. zastávku v smere do Petržalky. V súvislosti s predĺžením linky 3 pravdepodobne dôjde aj k úprave na linkách 8 a 9: Linka 8 pôjde z Ružinova po Špitálskej na Nám. Ľ. Štúra a späť cez Šafárikovo nám. Linka 9 pôjde z Ružinova cez Vazovovu, Obchodnú a tunel do Karlovej Vsi.
rasto.f
1. Obchodná x Špitálska
V 1 linkovom variante by išla z Rače/Vajnoskej/Ružinova vždy priama linka len na jednu z týchto dvoch ucíl. Ten kto chce ísť na tú druhú ulicu si buď prestupi na Blumentáli/Legionárskej, alebo pôjde bez prestupu a prejde sa do ciele o pár minút dlhšie. Smerom do mesta je to síce rovnaké aj dnes, opačným smerom však buď čakám (na vysnívaný priamy spoj max. 15´) alebo použijem vyhľadávač spojenia a podľa toho sa rozhodnem, či mám utekať na druhú ulicu, lebo odtiaľ to ide skôr.
2. Problém x-liniek na 1 trati je najväčší práve v čase tzv. slabej prevádzky (skoro ráno, večer, víkendy), kedy sú dlhé intervaly (15-20´). MHD má poskytovať adekvátnu dostupnosť stále, nie len v špičke, keď to chodí "pomerne často"...
3. Zdôvodnenie, prečo je ten 1 linkový variant lepší (aj v špičke):
- interval (priamej) linky 8´ (= priemerné čakanie 4´), počet spojov za hodinu 7,5;
- interval nosnej (priamej) linky 4´ (= priemerné čakanie 2´), počet spojov za hodinu 15 => čakací čas kratší o 50 %, počet spojov vyšší o 100 %;
- interval nosnej linky 4´ + prestup (= priemerné čakanie 2x2´), počet spojov za hodinu 15 => čakací čas rovnaký, počet spojov vyšší o 100 %.
Pri všetkých cestách v sieti TRAM počet spojení vyšší a navyše ušetrená v špičke v priemere cca 1´, cez víkendy a večer cca 4´. Ak cesta od dverí k dverám trvá dnes 30 min (z toho napr. 20´ vo vozidle), tak ide o zýchlenie o 3-13 %.
Na záver ešte ďalšie výhody oproti dnešnému stavu:
- rovnomerné rozloženie spojov v celej siete, nie miestne pseudopreklady (typu 11´-4´),
- skrátenie maximálnych čakacích časov na vybraných reláciách z dnešných 11´ na max. 7,5,
- sprehľadnenie systému,
- zjednodušenie prestupu na iné módy dopravy,
- zníženie počtu vypravených vozidiel,
- rovnomernejšie využitie vozidiel...