Koľajový triangel na Štúrovej bude čiastočne dvojrozchodový

Možnosť odbočovania v triangli však bude len pre rozchod 1000 mm.

V týchto dňoch prebieha na križovatke ulíc Jesenského a Štúrova výstavba nového koľajového triangla v súvislosti s výstavbou električkovej trate do Petržalky. Zaujímavosťou nového triangla je, že bude čiastočne dvojrozchodový. Ramená triangla smerom do Jesenského ul. budú mať len rozchod 1000 mm, rameno po Štúrovej ul. bude mať aj koľaje rozchodu 1435 mm, podobne ako zvyšok budovanej trate do Petržalky. Koľaje rozchodu 1435 mm budú končiť tesne za výhybkami v smere na Kamenné nám. Časť triangla v smere Jesenského - Kamenné nám. by mala byť dokončená do konca septembra a električky by tadiaľ mali začať premávať od októbra.

Využitie druhého rozchodu však bude prakticky žiadne, pretože sa v súčasnosti nepočíta do budúcnosti s predĺžením druhého (1435 mm) rozchodu ani jedným smerom, či už do Janíkovho dvora, alebo v centre mesta. Pri súčasnom riešení triangla nie je ani teoretická možnosť premávky normálnorozchodného vozidla (napr. mašinky Ganz Eg 6) v úseku Jantárová cesta - Štúrova, keďže v centre nebude možnosť prechodu medzi koľajami normálneho rozchodu, s výnimkou kyvadlovej premávky vždy len po jednej koľaji.

Oproti predchádzajúcej verzii triangla pribudne aj možnosť odbočenia električiek z Jesenského ul. na Štúrovu smerom k Šafárikovmu nám., keďže nová trať na Štúrovej ulici bude dvojkoľajná.

Koľajový triangel na križovatke Jesenského a Štúrovej vznikol v roku 1914 v súvislosti s výstavbou koľajovej slučky tzv. Viedenskej električky. Vtedy boli dvojkoľajné ramená smerom z Jesenského a Štúrovej na Kamenné nám. s rozchodom 1000 mm pre električky a jednokoľajné rameno z Jesenského smerom k Šafárikovmu nám. pre vlaky Viedenskej električky bolo s rozchodom 1435 mm. V roku 1935 bolo pri prestavbe trate Viedenskej električky na rozchod 1000 mm rameno triangla z Jesenského smerom k Šafárikovmu nám. zrušené. Triangel, už kompletne dvojkoľajný a s rozchodom 1000 mm, bol obnovený pravdepodobne v prvej polovici 1950-tych rokov v súvislosti so zriadením električkovej linky 6 z Karlovej Vsi do Petržalky. Neskôr počas svojej existencie prešiel triangel viacerými rekonštrukciami, pri ktorých sa pridávali alebo odstraňovali jednotlivé koľaje triangla.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Viko #42:
Ja som myslel, ze nove eliny maju mazaci system, avsak akoby ho nepouzivali, piskaju 🙂
Reakcia na: pharel #41:
Brúsiaci Schörling bol po rokoch ničnerobenia nedávno zrekonštruovaný na historické vozidlo, no a mazaciu električku sme, pokiaľ viem, ani nikdy nemali.
Reakcia na: tr3mp #36:
No ved toto.. podme sa bavit o zavedeni rychleho spojenia Bratislavy a Viedne, ktore uviazlo na mrtvom bode. A nie bluznenia o s-bahne.
Reakcia na: petert777 #34:
On pisal o turistoch z Viedne do Bratislavy.
Reakcia na: Solider #37:
A kde sú ešte aj reklamné tabule na JCD búdkach úplne zle - na opačnej strane...
Reakcia na: kecho #29:
Ty si myslíš, že v decembri sa tam už bude premávať, keď akurát niekedy koncom novembra dozvárajú most? Ešte sa bude musieť testovať a vychytávať nedostatky. Či to má skončiť ako na Žilinskej, kde sa nemohlo ráno 1.9. ani jazdiť, pretože tam nebola ani položená dlažba? Kde dodnes nie sú opravené nedorobky, tabule sú nefunkčné, chodníky nie sú vyasfaltované, trávniky nie sú zrekultivované? Kde týždeň jazdili po nevybrúsených koľajniciach? Kde na stále nie sú namontované automaty na CL? Ja radšej počkám kľudne aj do marca, ale nech sa to spustí už urobené. Nikam sa neponáhľame.
Reakcia na: 810zssk #32:
Mňa by skôr lákalo, ak by som do Viedne mohol cestovať 25 minút namiesto hodiny ?
Reakcia na: 810zssk #22:
Práveže si nepamätám žiadnu rekonštrukciu v čase účinnosti predmetného znenia danej vyhlášky. Krížna a aj Záhradnícka sa rekonštruovali pred septembrom 2010, nie?
Reakcia na: 810zssk #32:
Ak to ma obslúžiť priľahlé oblasti a zoberiem si bicák, kolobežku či korčule so sebou tak prečo nie?
Reakcia na: vladik841 #26:
"Kazde vacsie mesto ma taketo primestke tram-trainove spojenia"

No, práve že mestá s Tram-Trainom by ti stačili možno prsty oboch rúk. S-Bahn, nie je žiadny tram-train, ale regulérna železnica, ktorej trasovanie je v mnohých prípadoch riešené tak, aby lepšie dosiahlo centrum (napr. v tuneloch priamo cez centrum). Čiže niečo, ako plánovaný železničný tunel (známy ako TEN-T17 alebo rýchlovlak do Paríža).

Však koniec koncov ani vo Viedni, ani napriek rovnakému rozchodu, nikde neprechádza električka na železničné koľaje, ani vlak na električkové. A nie je tomu tak dávno, čo sa zrušilo aj prepojenie električkovej siete so linkou metra U6.
Reakcia na: petert777 #30:
Pre kristove rany, co za mantru je ten S-Bahn? Uvedomujes si ze S-Bahn, primestska zeleznica, je pomalsia varianta oproti vlakom Regional Express, ktore spajaju Bratislavu a Vieden dnes? Naozaj chces tvrdit, ze nejakeho turistu pritiahne moznost cestovat do Bratislavy dve hodiny namiesto jednej hodiny?
Reakcia na: kecho #29:
December je termin dokoncenia stavby, nie spustenia prevadzky. Ono to nefunguje tak, ze Fero o 23:45 zvari posledne dva kusy kolajnic a o stvrtej tam prebehne elektricka.
Reakcia na: vladik841 #26:
Presne ako vravíš, turistov totižto priláka železnica typu S Bahn ktorá nie je obmedzovaná v meste a ktorá zároveň i pospája s peknou vyhliadkou Bratislavské regióny. Na to nepotrebujeme predsaj 140 km rýchlosť aby centrum mesta Bratislavy spojil S Bahn s regionmi a prekrásnou Wiedňou. Tu sa neustále vyhovárajú ako sa čo to nedá. Ako v starom pomýšľaní už roky nezaslepene čumíl pozoruje nás i turistov, že je tu v móde si rozkrádať čo sa ešte dá uchmatnúť a priživovať sa tým i na iných, takže nie budovať a tvoriť si kultúru v cestovaní. Stačí mi na to sledovať NemeckoRakúske TV na Astre ako sa to správne u nich robí a prezentovať každý problém aby už nebol problémom. Spojiť trate široké s úzkymi strojkoľajniť hlavne trate tým nezamorovať ovzdušie gumomozgami pohodlných a ucpávať sa na križovatkách. Ja už 15 rokov čo tu sa vedie diskusia o S Bahne len tíško závidím Nemcom a Rakušákom,, ako, je to možné že to vlastne u nich funguje? Odkiaľ oni majú na to, aby tie trate sa zhusťovali a zrýchlovali a my sa tu len spomaľujeme a dusíme v rozpálených asfaltkách nezobudením sa... To že sa Rakúšania vedia postarať o ich vlastný a dokonca i o cudzí národ je len ukážkou, kto a ako buduje, ale tu ako stara mama povedala, tu sa železnice len postupom času zliklidujú, čo je pre Nemcov nepredstaviteľným hriechom proti ich kultúre a rozvoja ich tratí. No u nás to zaváňa len značným naším bezvedomím kde znie otázka,, prečo sa tu len neustále na niečo vyhovára a nezačne napr. od tej nuly. Tu sa niečo ako Petržalská koľajotvorba buduje za ťažké peniaze a to ešte aj s oneskorením a rekonštrukcia s inými nedostatkami ako sme na Slovensku dlhodobo zvyknutý je tu len fiaskom a výsmechom pre cestujúcich. Blava veď rozrastaj sa, stavieb pribúda no ale načo, bude to tu predsaj ešte horšie peklo na cestách ako doposiaľ. Železnica S Bahn ako vidíme je a naďalej bude strašiakom pre Blavaka, ale za hranicami romantickou pohádkou pre Nemca i Rakušaka. Vladik jedno strhnuté trolejové vedenie v križovatke vie naštvať 500 vodičov v kolóne do X nadávok a vytrubovaní po chodcoch, ale to že sa tu nič nebuduje nezlepšuje o tom sa radšej na Slovensku mlčí. Spia si na vavrínoch ?
Reakcia na: Solider #25:
"električke, ktorá reálne už o pol roka bude voziť cestujúcich do Petržalky"
takže najprv august, potom december 2015 a teraz už marec/apríl 2016? 🙂
Reakcia na: vladik841 #26:
Cestovanim z centra do Viedne cez Janikov dvor by si nikoho neprilakal, pretoze by to trvalo dlhsie ako ktorakolvek zo sucasnych variant 😉
Reakcia na: vladik841 #26:
Aj keby si tu mal normálny rozchod, do Viedne a celkovo na sieť ÖBB Infra by si sa s električkou istotne nedostal.
Caute, ako tak citam tieto prispevky, chapem ze vela ludi je silne proti normalnemu rozchodu a strasne ho odsudzuje. Ale preco? Ja osobne by som bol velmi rad keby som mal niekedy tu moznost odviest sa priamo z mesta cez Janikov dvor napriklad do Viedne. Myslim si ze by to aj turistov z Viedne prilakalo. Ci uz cez terajsiu vlakovu trat, alebo nebodaj keby sa niekedy spojil znova Wolfsthal a priamo na Schwechat. Ved by to bol len prinos pre ludi. Co je na tom zle? Kazde vacsie mesto ma taketo primestke tram-trainove spojenia, v Nemecku to vacsinou volaju S-bahn, v meste je to ako metro. Kedze u nas metro nie je, tak by to mohlo hold koncit na Sturovej. Osobne to vidim ako prakticky prinos, ale na SK je asi stale velmi preferovana autova doprava a potom sa vsetci cudujeme ze rano sa ide do centra meste vyse hodiny 🙂
Reakcia na: ufo #16:
1435 mm koľajnice sa mohli vyhodiť, ale nikoho to príliš netrápilo. Obávam sa skôr, že zmena výkresov a dokumentácie by bola o niečo drahšia, ako samotná cena týchto koľajníc. Ostatne tak síce estetický problém (hrdzavé nevyužité koľajnice), ale zásadné veci sa, aj keď o pät minút dvanásť, podarilo vyriešiť. Projekt nie je postavený na v budúcnosti eventuálnom tram-traine, ktorý by do piatich rokov aj tak nepremával, ale na električke, ktorá reálne už o pol roka bude voziť cestujúcich do Petržalky.
Reakcia na: 810zssk #21:
No to by nebol vôbec problém, veľa projektov výsledkom odporuje tomu, prečo sa obhajovali a robili.?
Ďalší úsek je už o niečom inom len kvôli ďalšiemu obdobiu?
Veď len na železnici sa koľko kravín upratalo a spätne refundovalo úplne proti cieľom uvádzaným v daných projektoch. Netreba hneď veriť všetkému, že nedá sa. Mindop má cieľ minúť prachy a je mu jedno, čo projekt prinesie...