Autobusy do Rajky budú nadväzovať na linku 91 v Rusovciach.
Obyvatelia maďarskej Rajky sa v uplynulej dobe presvedčili o tom, že sťahovanie sa za lacnými pozemkami za Bratislavou a hlavne mimo územia Slovenska môže mať aj svoje úskalia. V súvislosti s koncom platnosti licencie medzinárodnej linky 801 sa začalo diskutovať o osude dopravy do Rajky. Túto linku vykonáva DPB na svoje podnikateľské riziko a autobusy na nej jazdiace boli spolufinancované cez eurofondy cez projekt cezhraničnej spolupráce HU-SK. Okrem licencie končí v septembri 2015 aj 5-ročná udržateľnosť tohto projektu, časom tiež bude nutné obnoviť aj autobusy.
Problémom dopravy do Rajky je to, že nie je možné ju dotovať priamo z rozpočtov samosprávy. Platná legislatíva umožňuje magistrátu objednávať si mestskú hromadnú dopravu – na území Bratislavy, teda po Čunovo. Bratislavský samosprávny kraj si zase môže objednávať regionálnu autobusovú dopravu na území kraja, čiže nie za hranicami v Rajke. Doterajšie riešenie, keď je linka 801 vykonávaná na podnikateľské riziko dopravným podnikom, nie je koncepčné a funguje len vďaka kreatívnemu vykazovaniu výkonov v doprave. Trik spočíva v tom, že mestský úsek linky, ktorý tvorí väčšinu trasy, sa započítava medzi MHD. Napriek tomu, že až do zavedenia dopravy do Rajky linka od Nového SND do Čunova neexistovala a nová linka zvýšila kapacitu na úseku, kde to nebolo potrebné. Ak by sa však celá trasa linky započítala do nákladov komerčnej dopravy, linka 801 by skončila v hlbokej strate.
Pozoruhodné je tiež to, že pri riešení dopravy do okolia Bratislavy linkami alebo kvázi-linkami MHD pretrváva selektívny prístup. Niektoré obce za hranicou mesta majú linku vykonávanú dopravným podnikom, iné nie. Zatiaľ čo sa obyvateľ Rajky môže dostať linkou MHD priamo do centra mesta, obyvateľ bližšieho Bergu túto možnosť nemá. Takýto prístup nie je transparentný a čoraz viac sa ukazuje, že riešenie príhraničnej dopravy bude musieť byť umožnené aj legislatívou, pretože verejný záujem pri zabezpečovaní verejnej dopravy sa pri polohe Bratislavy na hranici troch štátov nedá obmedziť len na územie Slovenska. Okrem toho však musí samospráva dostať aj príslušné financie.
Ako ďalej, 801?
Obyvateľov Rajky však asi najviac zaujíma to, ako budú cestovať od 1. októbra 2015. Pripravované riešenie je koncepčnejšie než súčasné a prinesie im pozitíva aj negatíva. Najväčším pozitívom je to, že linka vôbec bude premávať, hoci jej zabezpečenie nie je povinnosťou ani mesta ani dopravného podniku.
Osemstojednotka by mala po novom jazdiť v úseku ŽST Rusovce – Rajka bez zachádzky cez Čunovo s garantovaným prestupom na linku 91 na zastávke ŽST Rusovce v smere do Rajky a na zastávke Gaštanová aleja v smere do centra. Nevýhody spojené s prestupovaním bude kompenzovať vyšší počet spojov. Doterajší 60-minútový interval v špičke bude zlepšený na 30-minútový a v ostatných časoch by mala jazdiť každú hodinu (doteraz v niektorých časoch raz za dve hodiny). Ako sa zmení tarifa, zatiaľ nie je známe.
810zssk
1. Na tomto sme sa zhodili o desiatky prispevkov nizsie.
2. Spominany pan do toho zacal tahat Bratislavsky samospravny kraj (ktory s tym nic nema, lebo Rajku nezabezpecuje), Devinsku Novu Ves (ktora s BSK nic nema, hoci TICGER ich tam zacal volako nezmyselne spajat), stat (ktory vraj nieco dotuje, hoci autobusy neobjednava uz roky a teda s tym nic nema), atd. Kolem dokola, prispevok nebol nicim konstruktivny, len prskal siru na subjekty ktore s touto problematikou nic nemaju.
3. Neviem preco by komercna linka do Zalesia mala byt rentabilnejsia ako Rajka, najma s ohladom na to ze linka do Zalesia by bola v subehu s dopravou vo verejnom zaujme a teda nemohla byt v silnych casoch cenovo atraktivna (existencia lacnejsej konkurencie) a zrejme ani nedostala dopravnu licenciu.
Vseobecne nie som zastancom toho aby DPB prevadzkoval stratove linky do regionu (a teda ich de facto dotoval). Na druhej strane verim ze model s ktorym prichadzaju dokaze byt za istych okolnosti ziskovy a preto nevidim dovod sa tomu branit. Ak ta firma dokaze zarabat peniaze aj komercnymi aktivitami, tak je to len dobre, ak nejdu na ukor primarneho ciela firmy (MHD). Pripadne ak by to aj bolo len na nule, tak cena 0 eur je stale vyborna za to ze par ludi dotiahneme do MHD (lebo ked uz tou 801 pridu do Rusoviec, tak je pravdepodobne ze uz budu MHD vyuzivat aj na zvysok ciest po meste).
Dolezite je aby to malo prehladne financovanie a potom sa povedzme po roku vyhodnotilo ci linka naozaj nie je v strate (podciarkujem slovo "naozaj" - teda nie take carovanie s cislami ako napr. na 37, alebo sucasnej 801). A keby bolo, tak to treba samozrejme zrusit.