DPB: Všetky vozidlá s klimatizáciou ju majú plne funkčnú

Klimatizuje sa pri 24°C a vyššej teplote.

Počet klimatizovaných vozidiel v bratislavskej MHD sa za posledné roky postupne zvyšuje. V súčasnosti má dopravný podnik vo svojom vozidlovom parku tretinu klimatizovaných autobusov, necelé dve tretiny klimatizovaných trolejbusov a najmenej klimatizovaných vozidiel má zatiaľ električková doprava - k 5. júlu to bolo 14 nových električiek. Skúsenosti cestujúcich však ukazujú, že v bratislavských podmienkach klimatizované vozidlo namiesto pohodlného cestovania v horúcich letných dňoch neraz poskytuje horší komfort ako neklimatizované vozidlo. Dôvody sú rôzne - buď úplne vypnutá klimatizácia pri zatvorených oknách, keď sa vzduch výrazne prehreje, alebo nedostatočný výkon klimatizácie, ktorý spôsobí nedychateľné "dusno" vo vozidle. Spýtali sme sa preto dopravného podniku, ako to je s používaním klimatizácie vo vozidlách, ktoré ňou sú vybavené.

Ak sa cestujúci spýta vodiča, prečo nie je zapnutá klimatizácia, častokrát dostane odpoveď, že klimatizácia je pokazená. Hovorkyňa DPB, a.s., A. Volfová nám na otázku, koľko pokazených klimatizácií v súčasnosti DPB eviduje, odpovedala, že "vo všetkých vozidlách vybavených klimatizáciou, je klimatizácia plne funkčná. Ak sa počas prevádzky vyskytne porucha, DPB, a.s. ju rieši okamžite". Medzi najčastejšie poruchy klimatizácií podľa hovorkyne DPB patria prasknuté tesnenia, potrubia a hadičky, tým pádom znížený tlak chladiva, prederavený chladič a zadretý kompresor. "V prípade poruchy klimatizácie sa rieši oprava hneď po jej zistení v dielni DPB, a.s, u nových vozidiel u ich dodávateľa formou reklamácie v spolupráci s autorizovaným servisom. Ak je oprava zložitejšia, nedá sa opraviť v priebehu pár dní," spresnila A. Volfová.

V súvislosti s používaním klimatizácie sme sa tiež zaujímali ako často sa klimatizačné jednotky vo vozidlách čistia a dezinfikujú. "DPB, a.s. zabezpečuje čistenie a dezinfekciu podľa hygienických predpisov a návodu na používanie klimatizácie," uviedla bez ďalších podrobností hovorkyňa DPB.

Klimatizuje sa pri 24°C a vyššej teplote

Dopravný podnik má vo svojom vozidlovom parku vozidlá s manuálnou aj automatickou klimatizáciou. V starších autobusoch Mercedes-Benz vybavených automatickou klimatizáciou sa podľa DPB klimatizácia spúšťa, ak vonkajšia teplota dosiahne 24°C. V súčasnosti dodávané nové autobusy a trolejbusy sú vybavené manuálnou klimatizáciou, ktorú vodiči zapínajú na základe centrálnej výzvy z dispečingu, alebo ak vonkajšia teplota vystúpi na 24°C. V nových nízkopodlažných električkách funguje klimatizácia automaticky, podľa teploty buď kúri, vetrá alebo chladí.

Na správne fungovanie klimatizácie je nevyhnutné, aby sa do vozidla nedostával teplý vonkajší vzduch cez pootvárané okná. Veľká časť klimatizovaných vozidiel je vybavená uzamykaním bočných okien, aby ich cestujúci neotvárali a neznižovali tým účinnosť chladenia. V praxi sa však často stáva, že aj pri zapnutej klimatizácii sú okná odomknuté a pootvárané. Nezriedka však nastáva aj opačný problém - klimatizácia je vypnutá a okná uzamknuté. "Práve cestujúci často otvárajú okná a klíma je potom neefektívna. DPB, a.s. nemá žiadne predpisy o uzamykaní okien. Pokiaľ sa stane, že klimatizácia sa počas prevádzky znefunkční, každý vodič DPB, a.s. zabezpečí otvorenie okien a strešných vetrákov," uvádza sa v stanovisku DPB.

Ak cestujúci nie je spokojný s používaním klimatizácie vo vozidle, podľa DPB môže podať sťažnosť štandardnou cestou. "DPB, a.s. zaznamenáva rozdielne názory na klimatizované vozidlá, niekomu vyhovujú, niekomu naopak nie. Predovšetkým tým starším, nakoľko pri teplotných rozdieloch môžu mať zdravotné problémy. Každý cestujúci má niekoľko možností ako postupovať v prípade sťažností. DPB, a.s. každú jednu s osobitým zreteľom preverí," uzatvára hovorkyňa DPB A. Volfová.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: pharel #85:
Ja by som nechcel byť tlačovou hovorkyňou (ani hovorcom) takej firma ako DPB. Srať si do huby a ešte sa pri tom usmievať...
No minuly tyzden ked boli tie teploty bliziace sa k 40tkam tak som pri OD Slimak videl 4 Iveca na konecnej a vsetky s otvorenymi oknami a dvermi. Tak som si ich cisla opisal a pisal na DPB ci je mozne, aby vsetky 4 vozy za sebou nemali funkcnu klimu, nakolko su v premavke tak vyse roka. Odpisali, ze ano, su nefunkcne na vacsine tych vozov. Uzasna kvalita zas na ukor najnizsej vysutazenej cene. Asi by mali kupit nahradne diely tak 3ks navyse na 1ks autobusu ked sa to tak casto kazi 😃
Ja vcera s novym SOR 30Tr s APU a ta klima tak silno a hlucne isla, ze skoro isla vyplut dusu 🙂 a jemny mierne vlazny vanok, v zadnej casti horuci, v prednej casti mierne chladny. Napokon vecer okolo 10tej bolo vonku stale teplo a to som siel s 31Tr a tam uuuplne uzasne, ako v chladnicke.
vcera vecer som isiel 96tkou s pootvaranymi oknami. celkom sa tam dalo dychat, nebolo to az take strasne, ved uz ani vonku nebolo tak teplo ako cez den. Potom som prestupil na 50tku s nalepkami snehovej vlocky, tiez boli pootvarane okna, ale peklo tam bolo take brutalne ako keby namiesto klimatizacie bolo zapnute kurenie. Kiez by sa aspon dopravny podnik nevyhovaral a neklamal, ale narovinu by priznali ze, cojaviem, su lenivi a nechce sa im to riesit, alebo maju malo penazi, tak setria na klime, alebo su hlupi a nevedia vybavit opravu, neviem aky je dovod, ale preco si vyberu tu najhorsiu moznost a klamu rovno do novin?
Reakcia na: TeBeCe #80:
Toto je už vrchol ako sa DPB bude vyhovárať na cestujúcich. Pani Volfová nám chce teda dokázať, že za diskomfort vo vozidlách mhd, ktoré majú klímu, môžu len a len cestujúci, žiadne technické závady a nefunkčnosť klimatizácie, ale len cestujúci. Celé vedenie DPB by som natrieskal do vozidlá MHD s nefunkčnou klimatizáciou a nechal by som ich povoziť sa z jedného konca Bratislavy na druhý, nech si do sýtosti vychutnajú tu ich funkčnú klimatizáciu.
Reakcia na: jancidubova #72:
Ja som dnes šiel 4241, bus prišiel na Jasovskú s pootváranými oknami, tak som si reku myslel, že to bude dnes bez klímy. No po nastúpení do vozidla, bolo klímu zreteľne cítiť, tak som pozatváral okná aspoň v mojom dohľade. Z tohto usudzujem, že voz šiel z konečnej v Čunove vyhriaty a prvý ľudia čo nastúpili, okná pootvárali, medzičasom sa ale klíma rozbehla a už sa nikto neunúval použiť ten jeden mozgový závit a okno aj zvrieť. Na druhej strane, aj vodič to mal na háku, prišiel pod most a neunúval sa okna pozatvárať.
Inak ja mám zase na L91 pozitívne skúsenosti, väčšina vozov ma klímu ok a vo vozidle je príjemne.
Uderka z olejkarskej pracuje naplno ?
http://bratislava.sme.sk/c/7926351/v-horucavach-nie-je-klimatizacia-v-mhd-vzdy-ucinna.html

"Pri extrémnych horúčavách do vozidiel, v ktorých je zapnutá klimatizácia, pri zastavení na zastávkach sála teplo, preto nie je možné udržať konštantnú zníženú teplotu,"...a preto vozy stoja s otvorenymi dverami pri cakani na zelenu, zatial som nemal stastie na ziadneho vodica, ktory by po nastupeni cestujucich zavrel dvere a znova ich uvolnil keby niekto este dobehol. kazdy radsej luftuje po cely cas...

"Nezaznamenali sme žiadne závažné problémy s klimatizáciou v nových vozidlách. Len v jednom autobuse, dodávateľ to však operatívne vyriešil," uzavrela Volfová....AMEN.
v podstate suhlasim s #21 a #27, v busoch a elektrickach sa este k tomu otvaraju dvere na kazdej zastavke. tak nechapem, co ludom vadi pri 25°C klime v takychto horucavach. ohrozenie zdravia je skor jej nezapnutie (ak je k dispozicii) v takychto horucavach. a komu vadi, nech sa oblecie, alebo si sadnut do sauny aka stare T3, v ktorych musi byt teraz akurat na odpadnutie.

a taku klimu ako maju nove 30T (a asi aj 29T) by mali dat vsade. tam je snad lepsie ako na kupalisku 😃
Dnes som siel krpcom Solaris, jaks taks klimoval, potom prestup na Iveco, klima nic, potom prestup na novsi klobaSOR (ten s magadopytom) a klima nic . DPB sa snazi asi presvedcit ludi ze naco klima v BA...sak vidite ze to ani aj tak nejde?
Reakcia na: pharel #76:
A nema ho na krku prave preto, ze mu nanho fuci klima? ?

inak dnes tych par Urbanwayov, co este zostalo v premavke a ktore som videl, malo pootvarane vsetky okna...zrovna tie s nefunkcnou klimou zostali jazdit?
Haha inak som videl prave soferku v 30T ako sa vejarikuje a sofer v eline v ktorej idem prave ma na krku uterak. Co si nechcu zapinat klimu? Inak je fajne vyklimovana tato 7512
Reakcia na: Error 0x007 #61:
Áno tých pár málo najstarších NB 18 má Carrier/Eberspächer Sütrak, červená farba vonkajších krytov je už za tých 5 rokov riadne vytiahnutá oproti karosérii. Nové NB 18 majú Webasto Santana ako NB 12 a NB 18 pre Košice - iný vonkajší kryt aj mriežka vnútri.
Trolejbusy 30 Tr a 31 Tr majú Ebersprächer Sutrak ako prvé NB 18, len je a tam tá klíma vzhľadom na výzbroj umiestnená inde na streche a funguje tam parádne. V prvých NB-čkach ani nepamätám, či niekedy poriadne fungovala, ani v tých nových to nie je žiadna sláva, ale možnože som len nemal šťastie na normálneho vodiča a normálnych spolucestujúcich čo neotvárajú okná pri pustenej klíme.
Reakcia na: jancidubova #72:
Chladiaca jednotka sa dopĺňa v priemre raz-dva krát počas leta. Občas klíma funguje, ale nejde kompresor od klímy.
Vodiči nemajú štvorhrany, aby zamkli okná. Keď to cestujúci otvorí, tak vodiča to nebaví na každej konečnej stále zatvárať. Niekedy na to kašlú úplne a nezatvoria tie okná vôbec. (sú vodiči čo sa za celú službu neprejdu po voze). Na druhej strane sú cestujúci ktorí nasilu otvoria zamknuté okno, aj keď vo voze je "chladnička. "
Ďalej sa tu hádajú samotní cestujúci, že ako má byť nastavená klíma, na koľko stupňov. Ak je malý rozdiel oproti vonkajšku, tak majú všetci pocit, že je slabá a neúčinná a otvárajú okná. Ak je je príliš chladno, zasa útočí úrad verejného zdravotníctva a ozývajú sa tí, čo s tým majú zdravotné problémy.

Zvyčajne keď nejde klíma cestujúcim, tak nejde ani u vodiča. Mnoho vodičov si tú klímu ani nezapína, lebo tá otvorená kabína sa nedá nejako efektívne vychladiť.
Ale aj tá posledná primitívna opica bez ukončenej základnej školy, ktorá v DPB šoféruje, vie, že pri týchto teplotách, ktoré sú vonku, musí byť pustená klíma. Na to netreba žiadne výzvy dispečingu, ani nejaké vysoké IQ. Ani ten argument zvýšenej spotreby sa v takýchto prípadoch nesleduje.
Akurát nie každý vodič vie tú klímu správne ovládať a zasa nie každá je blbuvzdorne nastaviteľná.
Tak, či onak, navzdory oficiálnemu stanovisku DPB je v premávke stále mnoho vozidiel s nefunkčnou klímou..
To inak aj tie polske Urbinka viac nechladia ci tie chladia vsetky ???
Lebo stale je tu nejake negativum o ceskych zlatych rucickach ci SOR ci Iveco,ze maju pokazenu klimu alebo vypnutu. Je ich sice neporovnatelne viac,ale to s tym nema nic.
Velmi dobre chladia aj 31tr, konecne sa clovek tesi, ked nastupi do SORu NB (teda aspon ja) ?
Neviem ci mam smolu, no zakazdym co idem z Cunova klbovou sorkou z najnovsie dodanej serie, tak bud ma klimu vypnutu, no co je horsie- ma ju aj zapnutu, no vsetko co sa da otvorit je otvorene - teda okrem kazdeho okna aj stresne vetraky - to akoze vodic nema informacie z dispecingu alebo co? Zbytocne mrhanie energiou - radsej nech tu klimu potom ani nepusta... A je nemozne, aby nove autobusy mali vycerpanu chladniacu jednotku, ci aku to ma trvanlivost cca pri kazdodennom pouzivani klimy? Inac minule som siel klbovou sorkou zo serie 2010 a ta mala sice na konecnej- resp pri zaciatocnej zastavke zapnutu klimu a zavrete okna - no v tomto pripade si asi vodic neoveril, ze klima pustala do autobusu teply vduch a teda vonku bolo na pocit chladnejsie ako vnutri. Btw - vodic ma nezavislu klimu a teda v tomto pripade mohol mat ochladzujuci vzduch narozdiel od zvysku busu? Vsak aj im sa casom minie chladiaca jednotka?
Reakcia na: TeBeCe #66:
Vcera v #1060 bola taka zvlastna situacia: Naprvy pohlad (pocit) bolo teplo a klima nefungovala, aj bolo jedno okno otvorene. Ale ked som prilozil ruku k vyduchom, tak som citil vychadzat chladny vzduch. Prud chladneho vzduchu bol ale taky slaby, ze nemal sancu vychladit cely bus...
Reakcia na: Hesa #65:
Je mi luto, ale nikto z nas sa asi nevola dopravny podnik ?
Reakcia na: Hesa #65:
Vazena Hesa
Pravdepodobne ste sli autobusom typu Mercedes Capacity, v ktorom sa klimatizacia spusta automaticky bez ohladu na to ci je vodic ohladuplny k cestujucim alebo nie. Ak klimatizacia nesla, tak slo pravdepodobne o poruchu a v tom pripade ste mohli aspon upovedomit sofera aby pootvaral stresne vetraky. Kazdopadne vzdy sa da aj vystupit a pockat na dalsi 83/84 . ?
Reakcia na: Hesa #65:
Zdravim slecna/pani Andrea,
Toto nie je stranka dopravneho podniku. Vasu staznost prosim napiste na kontakt pre staznosti, ktory najdete tu: http://www.dpb.sk/kontakt/infolinka/
Vdaka a pekny den 🙂
Reakcia na: Hesa #65:
TOTO NIEJE OFICIÁLNA STRÁNKA DPB!!!! To ste si mohli precítať aj pri registracii . imhd.sk je stránka pre nadšencov a fanúšikov MHD. Sťažujte sa na dpb.sk . Ďakujeme za pochopenie. ?
Reakcia na: berny #49:
Naopak, v 1062 bolo ako v kryokomore, ze na dalsej zastavke som musel vystupit.?
Vazeny dopravny podnik,

vcera poobede, okolo piatej, som nastupila do autobusu c.83 a dostala som doslova facku, ako tam bolo horuco. Islo o novy typ autobusu, ktory je vybaveny klimatizaciou, ale bohuzial pre nas, ubohych platiacich cestujucich, nebola zapnuta a tak sme v najvacsej horucave pomalicky skapinali a kupali sa vo vlastnom pote.

Moja otazka: To je taky problem, ked uz platime nemale sumy za elektricenky a mame nove a moderne autobusy, vyuzit to, co maju vo vybave a zapnut tu klimatizaciu, ked je vonku 34 stupnov, prip. viac?
Je az neskutocne, ako moze byt jeden vodic taky bezohladny, ci uz voci starym ludom alebo tehotnym zenam (oboje v autobuse bolo), ked vie, ze je vonku tak horuco a autobus, ktory stal na konecnej zastavke na slnku je doslova rozzeraveny. Alebo ma zapnutu klimatizaciu len u seba v kabine a je mu jedno, co sa deje za nim v autobuse, prip. mu to ani nedojde?

Skuste prosim este raz poucit svojich vodicov, aby laskavo klimatizaciu pouzivali v celom vozidle. Kedze mate na stranke clanok, ze vsetky autobusy ju maju funkcnu, tak by bolo len vitane, keby ju aj pouzivali... Predsa len, sme ludia a trosku ohladuplnosti voci cestujucim vsetkych vekovych kategorii by nezaskodilo.

Prajem krasny a upoteny den.
Cestujuca Andrea
Reakcia na: rikiless #63:
ja som isel niekolko krat s 29T a 30T a teda zdalo sa mi to tak "na hrane". odhadujem ze tam bolo tak 26-27°C. pocitam ze v tych vozidlach je klima automaticka, cize ak je vnutri 26 tak je asi aj nastavena na 26, mam pravdu?
Reakcia na: titomi #58:
To "mrznutie" v CapaCity uz asi neplati, chladivo pred rokmi vyprchalo 🙂 Naposledy co som takto prijemne cestoval bola este testovana elektricka Bombardier. Vcera som cestoval v 29T, klimu citit bolo. Otazka je ci tam bola este nejaka rezerva, alebo klima ficala na maximum ? Bolo to cez obed a bolo tam poloprazdno.
Reakcia na: martin420 #57:
martin asi si nepochopil. prisilna klima na kolaps urcite nie je. ja som pisal o tom ze ci chceme normalnu klimu (nie prisilnu) alebo bez klimy no s rizikom ze niekto skolabuje. lebo naozaj dnes v novucickom mercedese BEZ klimy som mal pocit ze tam je kludne aj 45 a mozno aj 50 stupnov. takze by si fajnovky stazujuce sa na klimu mali premysliet ci je lepsie skolabovat z takeho tepla alebo mat primeranu klimu
Reakcia na: Petto #60:
No, tie cisla som si pamätal, pri vyrobcovi som si uz nebol isty.
Reakcia na: Error 0x007 #59:
Vykonom su rovnake , 18kW , stare seria ma Eberspracher Sutrak . Nova seria busov ma Webasto, uz len na pohlad su designom ine.
Reakcia na: titomi #58:
http://www.dpb.sk/templates/_docs_zverejnovanie/zmluva/Zmluva_autobusy_klbove_final-54d9.pdf
Strana 25

Ked sa nemylim, je to ta ista klimatizacia ako v prvych seriach (2010 - 2012)
Ak je to taka manualna klima ako v autach, tak sa dost tazko bude davat teplota o xy stupnov menej ako je okolita teplota.

Ono.. treba aj na to pozerat, ze ked je v buse viac ludi, tak by bolo tu klimu pustit silnejsie, lebo sa samozrejme zvysenym poctom ludi zvacsuje teplota (kedze vsetci nejaku generujeme). Keby bolo keby, a bola by tam vykonna klimatizacna jednotka, tak by to nebol vôbec ziaden problem.
Ked som par krat cestoval v CapaCity, tak tam som nemal pocit, ze tam zmrznem, ale bolo tam prijemne prostredie. Co som v SOR, vyuzivany denne, zatial nezazil.
Aj ked mam pocit, ze v tych novych dodavkach je aj klimatizacia ina, nie?
Reakcia na: zufuss #56:
ved mne staci ked je vo vozidle tych 25-26, to je v pohode. skor je na skolabovanie ked nastupim do T3 v ktorej je 50 stupnov a ani sa v nej nehybe vzduch - to je na kolaps. a nie prisilna klima ?
ale vsak niektori vodici zrejme znizuju klimu az moc a nie s odporucanym rozdielom 5 stupnov. a to moze niektorym vadit. klima teda zapnuta byt moze, len nie tak privela. alebo tie fajnovky budu radsej ked tam skolabuju ? uz som to zazil v autobuse ked niekto skolaboval a nie raz. tak co je lepsie ??
Reakcia na: pharel #54:
dakujem za radu, skusim ?
Reakcia na: martin420 #53:
Zhod zo seba kozu :))))
ja chapem ze vela ludi klimu neznasa prilis dobre (resp. byt spoteny a nechat na seba fukat z okna) ale napr. ja som presne opacny pripad a neznasam teplo v uzavretych priestoroch, absolutne mi nevadi ked je vonku 35 a v buse 20, prave naopak - vyhovuje mi to. ked je niekto citlivy na klimu - nech sa paci moze si so sebou nosit mikinu a capicu a moze sa v buse obliect. nech to znie hocijako absurdne, ale ten komu je zima to vyriesi velmi lahko. no mne ked je teplo tak nespravim nic ?
Reakcia na: SuchSoft #50:
A nie každý znáša, keď sa potí a navyše naňho prefukuje z pootváraných okien, čo je tiež dobrá cesta do nemocnice alebo na ORL.
Reakcia na: SuchSoft #50:
Keď je vonku 28, tak v buse už môže byť aj cez 35, takže klíma by sa mala zapínať už pri nižších teplotách. Na druhej strane s tebou súhlasím, že ak je vonku 35 a nastúpim spotený do busu kde je 20 tak mi tam je zima a ak by som ním mal ísť povedzme pol hodinu, tak by som z toho nebol moc nadšený.
To, že sa púšťa klíma od 24 °C nie je pravda, aj keď je 20 °C ju niektorí vodiči púšťajú! Človek sa oblečie tak, aby ako tak zniesol 35 °C a v trolejbuse je 18 °C, to nie je normálne. ?
Podľa mňa by sa mala klíma púšťať, až keď je nad 28 °C a nastavená by mala byť tak aby rozdiel teploty bol max. o 2 °C. Teda max. o 2 °C menej ako vonku. Sme len ľudia, a nie každý znáša prúd studeného vzduchu na obnažené časti tela. ?
v piatok bolo v #1063 ako v saune
Reakcia na: Mikimaus #47:
ved predsa ide to vyborne...len to nechladi ?

proste sa DPB inspiroval klasikou:
https://youtu.be/IPfvjxqPIqA?t=1690
Reakcia na: Mike #46:
Smutne ? Hlavne, ze podla DPB ide klima v kazdom klimavoze?
Reakcia na: Mikimaus #43:
V najnovších urbanwayoch 1061-1070 ide klíma asi v polovici z nich, možno dokonca menej ako polovici..
skratka budeme chvilu pouzivat klimu, nieco nas to bude stat, ale volici aspon uvidia, ze sme nekecali. potom to vsak uz pouzivat riadne nebudeme lebo vsak nas to vyjde draho.
mimochodom uz ani v zime sa tak nekurilo v autobusoch.
ale podobne kulehy sa robili aj davnejsie. ja si pamatam ze este v 90 rokoch aj myslim ze aj neskor sa na jar kurilo. cestujuci nechapali preco sa cez zimu nekurilo a v autobusoch bola zima zatial co na jar sa zacalo kurit. dovodom bolo to ze cez zimu sa nekurilo lebo sa setrilo a na jar sa co to muselo spalit, vsakze. takze sa nejaky cas kurilo aj ked vonku bolo uz teplo, pekne jarne slniecko ?
ale niet sa co cudovat. ti starsi si iste pamataju au stare ikarusy ktore mali byt vyradene uz v 80tych rokoch ked sa vedelo ze niektorym uz ani len brzdy nefunguju tak ako by mali. tuto infosku mam z prvej ruky od cloveka ktory pracoval ako mechanik, stary BEUSAK. nikdy to nebola ziadna slava a pop revrate taktiez
https://www.youtube.com/watch?v=r3kBVblm8gk
cestujem iba mhd a casto aj roznymi smermi v rozne casy a roznymi typmi vozidiel. jedno som si vsimol. SORky mali problem s klimou od sameho zaciatku. nikdy to tam nefungovalo ako malo. nepamatam si ze by som pocitil nejaku klimu. ci boli okna zavrete alebo otvorene. klima niekedy aj hucala cize zrejme zapnuta bola ale ucinok ziadny. mercedesom klima fungovala spociatku vsetkym a ludia boli spokojni, neotvarali okna (nejake vynimky sa vzdy najdu), v nich zo zaciatku vsetko fungovalo ako malo. ale od urciteho casu nebola klima ani tam. dnes tam niekedy klima ide niekedy nie, proste zalezi ake mate stastie. ale casto je v nich na nevydrzanie a je to zdravie ohrozujuce ! trufam si tvrdit ze je to zdraviu nebezpecnejsie nez ta klima (pretoze sa aj na nu niektori stazuju).
ja si osobne myslim ze ak by dopravny podnik chcel tak by to fungovalo ako ma. cestujuci nie su az tak na vine. najdu sa nejaki ale povacsinou ked funguje klima v mercedese tak vacsina je spokojna a ludia neotvaraju okna. pripadne tie okna zamknut ked je to teda mozne, a cestujucich upozornit nejakym oznamom, trebars cez tu info obrazovku ako tu uz viaceri napisali. ved tie info obrazovky su vlastne zbytocnost. vacsinou tam vidim nejake infantilne videa a nic uzitocne pre cestujucich. jedine vcera som postrehol, myslim ze v 93ke (SORka), ze obe obrazovky (v prednej casti aj zadnej) oznamovali nasledujuce zastavky.
ja si myslim ze problem bude inde. za vlady populistickych politikov sa nakupia nove pekne autobusy ktore na volicov zaposobia, ale vsetko je to len tak pre efekt, docasne, populisticke, pretoze neskor uz je problem s udrzbou tychto autobusov. udrzba je draha, nakoniec to nefunguje ako ma, alebo sa to nepouziva, ale politik moze pri nasledujucich volbach vykrikovat (vid Ftacnik), ze za jeho vladnutia sa nakupili taketo krasne nove autobusy a konecne sa zacal obnovovat vozovy park.
Vcera som siel 2x novym Ivecom na L50 a ani v jednom nesla klima.?
Reakcia na: 810zssk #27:
V Amerike sa pusti klima aj ked je 15 stupnov vonku. To, ze sa tak nerobi na Slovensku, je stale OK.

Aj pocas normalnych horucav, nevidim ziadny dovod, aby sa klimatizovalo na 20. ?
Reakcia na: Petto #37:
podla skusenosti poslednych dni 4921, 4923, 4926 a 4931 opat nejde klima. Opravte ak sa na tom nieco zmenilo.
Dnes aj vcera som cestoval ako clovek v CapaCity. Zeby zlepsenie, alebo vynimka?
Narozdiel som zas opacil ForCity a v tej bolo dost teplo.
Ja si vsimam, ze vsetky nove Iveca Urbanway maju otvorene okna a klima nic. Nove Sorotrolejbusy dlhe opat velmi slabe a niektore 30T tiez dost slabe 😞
Na moje prekvapenie dnes mnoho soriek z prvej série mali funkčnú klímu, žeby prišli nové náplne? ?
4921 a 4926 dnes pootvarane vetraciky
V 2843? klima off, fukal len horuci vzduch. ?
Clanok chce povedat ze vodici klamu, alebo nehovori celu pravdu? Mne bolo na otazku preco nejde klima v Mercedese oznamene osobne vodicom, ze klima sa zapina automaticky podla nadstavenia technikmi.
Reakcia na: liobus #33:
4931 už mala odvtedy funkčnú klímu, asi pred 2 týždňami som sa s ňou viezol a išla ako nová, voz bol príjemne vychladený.
MBCC 4931 klima nefunguje a okna vsetky pootvarane
Reakcia na: JaSomTu #15:
Na tej infoobrazovke by som privítal animáciu o tom, ako vlastne tá klimatizácia funguje a aspoň takto edukovať cestujúcich.
klamuuu..urbanway bola prebrana posledna seria 10ks bez funkcnej klimy.
Reakcia na: Mucho #25:
Keď je to dané konštrukciou, malo sa to reklamovať ešte v záruke.
Reakcia na: 810zssk #27:
V Indii to nastastie s klimatizaciou tiez neprehanaju. Uz neraz som v BA vystupil z Capacity (ak sa nedalo vydrzat ani v priestore klbu) a siel radsej SORkami a Ikarusmi dlhsou trasou. Rovnako sa v teple vyhybam obludam Regiojetu.

Mne nevadi samotny chlad, no zle reagujem na studeny vzduch fukajuci na hlavu.
Reakcia na: pharel #21:
Slovaci su v tomto hrozne rozmaznani a v USA ci niektorych vychodoazijskych krajinach by zrejme neprezili ani jednu zastavku v metre, nieto este navstevu restauracie ci prechod recepciou hotela. Tam je normalka v 40+ tepotach klimatizovat na 20 a neni problem.
Reakcia na: shaggy #22:
Klima v NB18 ucinna je ak sa dobre nastavi - zazil som ich par dobre vychladenych. Problem je ze to "dobre nastavenie" je ine ako to co odporuca DPB. Treba ju dat este o par stupnov slabsie a potom vychladi dobre.
Reakcia na: pedroh #23:
Vo veľa autobusoch, SOR, Citelis je potrebné pri vonkajšej teplote pustiť kúrenie, lebo autobusy sa prehrievajú a spustením obehového čerpadla s kúrením sa stáva autobus pojazdným.
V podstate sú iba 2 možnosti- buď si ľudia vystúpia a autobus nebude premávať, cestujúci sa nikam neodvezú, alebo vodič pustí kúrenie a autobus sa stane pojazdným.
Ktorá varianta je správna? Toto sa nedá riešiť lebo je to dané konštrukciou autobusov.
9.7.2015 - vynechany spoj 96 s odchodom 8:33 Bosakova (cakal som uz 10 minut pred...)

prisiel az dalsi 8:53, samozrejme napchany a ako pochutka k tomu bez klimatizacie a moznosti otvorit OKNA! (boli zaistene) - takze velmi pekne dakujem za tento nezabudnutelny zazitok, ak by vedeli podakovat turisti cestujuci na letisko (cudzinci!) tak to isto urobia. Po vystupeni na zastavke AVION-Shp. som \\\"vdacne\\\" podakoval soferovi za prijemne chvile - s odpovedou co on ma s pokazenou klimou alebo nebodaj zavretymi/zamknutymi oknami. Ono je asi strasne tazke pred vyjazdom skontrolovat, ze ak mi nejde klima ci sa daju aspon okna otvorit. Dakujem DPB aj za turistov cestujucich na \\\"aj tak skapinajuce letisko..\\\" urcite sa sem \\\"radi\\\" vratia. Nabuduce nech poslu na letisko konsky povoz.Aj ten niekedy dorazi (naco vcas na letisko) a aspon na nom fuuka.
Mňa by celkom zaujímalo, prečo sa pri vonkajších teplotách nad 25 st. v autobusoch bez klimatizácie kúri (vykurovanie je horúce, cca 40 st.) Je tam potom o 10 st. viac ako vonku, peklo na nevydržanie.
Reakcia na: 810zssk #4:
30T majú inú klímu, ako NB18, ktoré sa dodali tento rok?
Lebo tá v busoch je žalostne neúčinná, išiel som minule v prázdnejšej 93ke, otvárali sa takmer všetky dvere na zástavkách a nedokázala to vychladiť. Už som iba čakal, kto prvý otvorí okno (ako to bolo minule v klimatizovanom NB18) 🙂
Reakcia na: Dadino #10:
Jop mas aj pravdu ale este podotknem, ze ked tieto teplotne rozdiely zvladaju v Spanielsku alebo v USA na Floride kde som bol..., tam vsetky MHD prostriedky su silno klimatizovane a ludia to zvladaju. Tam mi az zima bola ist tych par zastavok. Rovnako ako aj obchody, obchodne centra (napr. v Thajsku), vyklimovane uplne a tam tiez sa ides zdrzat len par minut, cize to nie je ako v praci 🙂
No ešte zabudla pani Wolfová dodať že ak sa pokazí klíma počas služby vodič nemôže ísť s vozidlom do vozovne ako s poruchou ale má otvoriť okná ak sa dajú a vetrať. Takže nerieši sa to okamžite ako sa vyjadrila ale až večer to môže riešiť dielňa , ak nato nemá prostriedky tak vozidlo sa buď odstaví alebo sa vypraví s tým že je to nahlásené a musí sa čakať na pracovníka ktorí to opraví a to môže trvať aj niekoľko dní.
Všimnite si, okrem iného, koľko klimatizovaných autobusov má/malo otvorené okienko vodiča počas tropických horúčav. Všetky SORy NB 18 postupne sprevádzkované do roku 2012 sú vybavené klimatizáciou pre šoféra, pričom 30 ks je vybavených klimatizáciou i pre cestujúcich. Dnes, mnoho z týchto vozidiel má nefunkčnú klimatizáciu, či už pre vodiča alebo pre celé vozidlo, oprava v dielňach DPB je povrchná, resp. žiadna, nakoľko nie sú náhradné diely. DPB, a.s. uvádza "vo všetkých vozidlách vybavených klimatizáciou, je klimatizácia plne funkčná". Treba sa nad tým zamyslieť, čo tým myslí ? Funkčná v zime alebo v lete ? Preto sa pýtam, samotný dopravný podnik, ktorému cestujúci platí nie malé, zanedbateľné poplatky za cestovné lístky, električenky, bude masírovať cestujúcich nepravdivými informáciami ? Ja som doposiaľ pocit plne funkčných klimatizácií u všetkých vozidiel nemal. Navyše treba poznamenať, dopravný podnik sa v hlavnom mediálnom prúde niekoľkokrát pýšil klimatizovanými vozidlami pre cestujúcich, ako aj pre vodičov. Podľa vlastných zistení, v minulosti boli už vozidlá typu Ikarus 435 a Ikarus 415, resp. 412 vybavené klimatizačnou jednotkou pre vodiča. Postupným opotrebovávaním a využívaním jednotiek, ich prevádzka bola ukončená, z dôvodu neúdržby, inými slovami klimatizácie nefungovali, po uplynutí 3 – 4 rokov prevádzky. V súčasnosti majú „najstaršie“ nové vozidlá (SOR NB 18, Mercedes-Benz) s klimatizáciou už 4 roky; po osobnej skúsenosti: cestujúci žiadal vodiča o zapnutie klimatizácie vo vozidle SOR NB 18, vodič odpovedal, že klíma nefunguje; minulé leto Mercedes-Benz CapaCity mal počas horúcich dní viditeľne umiestnenú tabuľku s nápisom„nefunkčná klimatizácia“; pričom už klimatizačné jednotky pre vodičov v mnohých autobusoch značky Tedom, Solaris, SOR, Citelis sú nefunkčné. Preto preferujme celoročné cestovanie vo verejnej hromadnej doprave. Myslím si, že nákup nových trolejbusov a električiek nevyrieši súčasný problém podniku, nie sú finančné prostriedky na nákup náhradných dielov a riadnu údržbu vozidiel, viď počet odstavených autobusov, a vyjadrenie odborárov ku schválenému rozpočtu na rok 2015. Ako si potom môžme naivne myslieť, že budú vozidlá mestskej hromadnej dopravy jazdiť s funkčnou a zapnutou klimatizačnou jednotkou, keď mnohé z nich nie sú schopné prevádzky ? Porovnaj si komfort cestovania a rozpočet podniku dnes a vtedy. Verím v to, že aspoň v úplne novododaných vozidlách (od roku 2014) bude dodržaná kvalita cestovania na úrovni štandardu budúcej predsedajúcej krajine Európskej únie. Doposiaľ sa, v mojom prípade, strácala. Nie som istý, či by boli aj tieto nové električky a trolejbusy, ak nebol zrušený významný projekt - železničný koridor TEN-T 17, ktorý by spojil hl.m. SR Bratislavu s Parížom (financovaný z prostriedkov EÚ).
Reakcia na: JaSomTu #15:
Treba mat v prvom rade uzamykatelne okna 😉
Ale pre uplnost este doplnim, ze sa snazia mat vnutri 22°C, ak je to mozne (najma vzhladom na rozdiel tych 5°C)
To chce v podstate len par veci:
1. mat vo vozidle vonkajsi a vnutorny teplotny senzor
2. udrzovat rozdiel vnutri o 5-6°C menej automaticky, bez toho, aby to vodic musel v kuse sledovat

ked je plny voz, vzduch sa ohrieva rychlejsie, to je jasne. Prave od toho su tie senzory, lebo tie vedia najlepsie udrzat spravny teplotny rozdiel.

Nikdy sa v tomto ohlade nevyhovie vsetkym, lebo pre kazdeho je "prijemne" nieco ine. Taktiez sa stava, ze aj v niektorych zimnych dnoch by nebolo od veci pustit klimu a v niektorych letnych dnoch kurenie. Ale to sa asi neda spravit uz cez predpisy, tam uz treba aj trocha vodicskej ustretovosti a vnimavosti.

Vo Viedni uplatnili tieto principy, myslite si, ze to tam nefunguje? 🙂
Nové vozidlá majú predsa umiestnenú vo vozidle info obrazovku. Je taký problém umožniť šoférovi pustiť slučku s oznamom že je zapnutá klíma vo vozidle a cestujúci nemajú otvárať okná? Všetko je to len o softvére. Rovnako by sa na info obrazovke mali v pravidelných intervaloch objavovať výluky a upozornenia DPB, určite je to zmysluplnejšie ako reklamné spoty.
Zároveň by konečne mali byť v angličtine nahraté odkazy s upozornením pre cestujúcich turistov na vystúp/prestup k turistickým cieľom (bratislavský hrad, hrad Devín, Slavín, Železná Studienka, HŽS, AS MN, ale aj hlavné nemocnice a pod.). Máme info obrazovky, tak ich treba využívať čo najefektívnejšie.
Najlepsie by bolo, keby sa klima spustala ked je vo vnutri vozidla tych 24*C a nie vonku. Vonku moze byt aj 20*C, ale ked je plny bus, T-bus tak sa to rychlo prehreje a je tam viac ako 24*C.

Taktiez Janik11 ma uplnu pravdu, co sa klimy a relativnej vlhkosti vo vozidle ak prsi. Ak vozidla maju klimu, tak by mala ist.

Reakcia na: 810zssk #12:
Tiez som na klime videl najviac 27°C takze mi pride blbost, zeby sa klima mala pouzivat len do 35°C 🙂

Ono netreba zabudat, ze v busoch kludne moze byt nastavena teplota aj nizsie, kedze tam vzdy pojde teply vzduch z vonka pri zastaveni na zastavke 🙂
Reakcia na: Zvero #11:
Klima nastavena na 31 stupnov je prilis vela bez ohladu na vonkajsiu teplotu. Nikdy by nemalo byt nastavenych viac ako 25 (a aj to uz je na hrane). Ostatne vacsina klimatizacnych zariadeni ktore som videl ani nemala moznost nastavit teplotu 31 stupnov, neviem ako su na tom tie MHDckove.

31 je prijemnych v momente ked vstupis do vozidla. Lenze ak je vzduch 31-stupnovy tak sa dalej potis a teda jeden z hlavnych efektov klimatizacie sa straca.
Reakcia na: pharel #7:
Ano, ak je vonku 37, naozaj 31 stupnov staci. Mam to odskusane. Musis si uvedomit ze ludia sa v MHD zvycajne nezdrzuju dlho a prilis velky teplotny rozdiel by nebol ani zdraviu prospesny, ani ekonomicky. Ine je, ked sedis 8 hodin v praci. Tam si mozes nastavit nizsiu hodnotu, ale odporuca sa pred odchodom cca 5 minut sa uz zacat adaptovat na vonkajsi teplotny rozdiel. Za dalsie, klima vysusuje vzduch a tak je tych 31 pocitovo velmi prijemnych. Ak je vonku 37, beton ma asi 50°C a vnutri vozidla byva aj vyse 40°C (podotykam pri prudiacom vzduchu, ak nesedis na slnku)
Reakcia na: pharel #7:
Klima sa ma z hladiska zdravotneho nastavovat tak aby oproti vonkajsku bola o max max 8 stupnov teplota v interieri rozdielna oproti vonkajsku. Inak by to naozaj nemuselo vela ludi zvladat. Hold to su zase cisla stanovene lekarmi ktory to uz maju davno zmapovane vsetko. 🙂
Pani Volfova by mohla odkazat svojim nadriadenim ze nech sa cele vedenie nasho DPB ide povozit v tych 38ckach vozidlami, ktore su vybavene klimatizaciou. Okrem novych trolejbusov a elektriciek je to cista bieda. Urbany jazdia nonstom s pootvaranymi oknami, sory ano tam ich este ako tak pustaju ale asi nevedia nastavit tu teplotu lebo fuka jak keby som tam cez slamku fukal ja studeny vzduch a este aj pri tom su pootvarane okna. Viete mne je jedno vtipne a sice to ze naco sa kupovali vozidla s uzamknutelnymi oknami ked sa nezamkynaju?!?!?! DPB nema stanovene kedy uzamknut okna ale kvoli comu sa tam tie zamky davali?! Prave kvoli tomu ze ked bude zapnuta klimatizacia tak sa zamknu aby to sprosty ludia na akych mam ja vzdy stastie neotvarali. Presne tak ako to bolo aj v pondelok ked som cestoval 2217 klima zapnuta nic moc ale bolo to citeplne oproti vonkajsiu tak je fajn. A zachvilku nastupi nejaky fetak ktory si zacal vykladat na sedalo oproti nemu striekacky lyzicku a bars co este a nakoniec sa postavi ze jezis preco su zatvorene tie okna a otvori 4 naraz. Vzapeti hned na to sa vodic rozpraval s druhym ze sa naneho stazovali dneska uz ludia ze nema pustenu klimu a pritom ide cely den. Jasne moze ist ale ked nema tie okna zamknute a niekto ich takto otvori kazdu jazdu tak ucinok je nulovy. DPB si nikdy neprizna chybu a naozaj sa raz nastvem a pojdem vo velkych horucavach cestovat vsetkymi linkami kde su vozidla s klimatizaciou a zacnem fotit tie pootvarane okna s vypnutov klimatizaciou a budem to vsetko teda posielat do novin a hotovo. Na slovensku sa vsetky problemy daju riesit len a len a len cez media!!! Neznasam ked si niekto nevie priznat chyby a budu sa stale dusovat jak vsetko funguje typ top. Pritom ked chodia svojimi sluzobnymi autami tak otom prd vedia....
Všetky vozidlá majú klimatizáciu? To žartujete? Pravidelne cestujem so 4245 a aj inými čo majú klímu ale jednoducho ju nezapnú! Máme klímu len na oblbovanie!
Ako neverim ze plne funkcna. Isiel som par novymi vozidlami a nesla tam ta klima vobec. Okna pootvarane...To by mal sofer na kazdej konecnej prejst vozidlo, ak klima ide, pozatvarat okna, ak nejde otvorit ich a to naozaj vzdy pri tychto 30tkach. Co sa tyka teplotneho rozdielu, je pravda ze clovek dostane facku ked vyjde z busu ci eliny s klimou, ale 5-6 stupnovy rozdiel? Cize ak vonku je 37 tak vo vnutri by malo byt 31? To bude konfortnejsie? 😃 v praci mame taktiez 22-25 stupnov bez ohladu na vonkajsiu teplotu ak je nad 30.
Pravidelne cestujem 83, mercedesom. Ráno, keď vonku ešte nie je veľmi teplo, tak klíma nejde. Avšak vo vnútri nie je možné otvoriť okná, keďže sú zamknuté (asi takmer vždy, aspoň mne a ani viacerým spolucestujúcim sa nedarí ich otvoriť), výmena vzduchu cez dvere je podľa mňa nedostatočná. Neviem, nejako nepociťujem, že by tento autobus mal nejaké vynútené prúdenie (výmenu) vzduchu, ako v takomto autobuse "vyvetrať", ak teplota vonku nie je nad 24°C? Toto podľa mňa nie je v poriadku...

A vrcholom všetkého je, keď spŕchne, ochladí sa a vo vnútri narastá rel. vlhkosť. Pritom by stačilo len pustiť klímu, prefiltorvať vzduch a človeku sa hneď lepšie dýcha. Miesto toho je v skleníky. Ale veď teplota je 22°C a nám by malo byť fajn...

Nie som nejaký zástanca klimatízácie, ale som toho názoru, že keď ju už raz máme, máme ju používať a to nie len ak, ak, ak. Navyše, tým, že raz klíma ide, raz nejde, z dôvodov takých, či onakých, ako má bežný človek vedieť, či klíma nejde, lebo je vonku 23.5°C a klíma sa nespustí a má si otvoriť okno (ak to vôbec ide)? Takto len ľudí utvrdíme v postoji, že len čo nastúpia do vozidla, chcú si otvoriť okno bez ohľadu na stav klimatizácie. Podľa mňa, ak je vozidlo vybavené klímou, mala by byť neustále zapnutá s nastevenou nejakou rozumnou teplotou a najlepšie aj s prihliadnutím na vonkajšiu teplotu (v zmysle interiér max. -6°C oproti ext.). A to, či a ako sa to prejaví na nákladoch na prevádzku a údržbu, to rozhodne nemôže byť argument na spúšťanie - nespúšťanie klímy. Ani ja si predsa nekúpim boty a potom na ne doma nekukám, lebo sa bojím, že ich zoderiem a budem si musieť kúpiť ďalšie... Vozidlá sú vybavené klimatizáciou, aby boli klimatizované.
Kým nebude zatváranie okien a ich zablokovanie automatické spolu so zapnutím klimatizácie (a pri jej vypnutí zas odblokovanie otvárania okien) alebo nejak inak zriešenô (napríklad pri každom okne teplomer/kontrolka kedy je nad/pod 24°C, že reku (ne)môžem bez obáv obnoviť prúdenie vzduchu otvorením okna/vetračky), tak je to o ničom celé...
Reakcia na: Zvero #3:
No neviem, ja mam zopar dost negativnych skusenosti s teplotou v tych obdobiach.

Ale hej, je super ze sa to postupne zlepsuje. Hlavne 30T maju super klimu.
Reakcia na: 810zssk #2:
Nie je to nezmysel 🙂 pri takejto teplote sa autobus (ten je najproblematickejsi, lebo ma vzadu motor, z ktoreho ide najviac tepla) v pohode vychladi aj prudiacim vzduchom.

Musim inak povedat, ze konecne ako cestujuci uz zacinam citit komfort klimatizovanych vozidiel celoplosnejsie - odkedy prisli nove autobusy a trolejbusy.

Este teda doriesit to cistenie klimatizacii a nastavit klimu o 5-6 stupnov menej oproti vonkajsej teplote. Ale myslim si, ze vzdy sa najde niekto, komu to bude vadit.
Inak kto je autorom toho nezmyselneho rozhodnutia o zapinani klimy az pri VONKAJSEJ teplote 24 stupnov? Uvedomuje si ten clovek ze vozidlo sa prehrieva a vnutorna teplota je o niekolko stupnov vyssia, t.j. na prelome jari a leta (resp. opacne) je aj v klimatizovanych vozidlach teplotny diskomfort? Pokym sa co i len v casti roka budem musiet vyhybat MHD kvoli neprimeranej horucave, tak budem tym autom samozrejme jazdit celorocne.
1049 na L50 rano o 8:41 z pod Mosta SNP , teplomer 31C a fukare vo vozidle bez chladenia