Vynaloží na to 220 tisíc €, súčasne očakáva, že investor následne celý priestor prebuduje.
Magistrát hlavného mesta zverejnil zámer na revitalizáciu dlhodobo zanedbaného priestoru pred bratislavskou Hlavnou stanicou. Úpravy, ktoré by sa mali zrealizovať do konca augusta tohto roka, majú za cieľ skultúrniť tento priestor, vytvoriť lepšie podmienky pre chodcov a zregulovať divokú dopravnú situáciu v priestore obratiska autobusov a trolejbusov MHD.
Mesto predpokladá vybudovanie bezbariérového chodníka z centrálneho parkoviska k staničnej budove ako i opravu eskalátora k obratisku električiek. Po dohode s Krajským dopravným inšpektorátom by malo prísť ku zmene dopravného značenia v priestore námestia pred Hlavnou stanicou podľa zverejneného projektu. Projekt predpokladá vytvorenie miest na krátkodobé zastavenie osobných vozidiel priamo pred stanicou v priestore dnešných stojísk vozidiel taxislužieb, čo by malo minimalizovať v súčasnosti rozšírené blokovanie vozidiel MHD v obratisku krátkodobo zastavujúcimi vozidlami. Na týchto parkovacích miestach, slúžiacich na vyloženie a naloženie pasažierov, bude povolené státie max. do 5 minút. Priestor pre taxislužby bude vyčlenený medzi centrálnym parkoviskom a odstavnou plochou pre autobusy a tiež aj pod obratiskom.
V rámci úprav by malo prísť aj k revitalizácii zelene v tomto priestore a tiež k výmene a doplneniu mobiliáru - lavičiek a smetných košov. Zredukovať by sa mal aj reklamný vizuálny smog. Mesto počíta, že dohľad nad bezpečnosťou a čistotou tohto priestoru zabezpečí mestská polícia.
Magistrát plánuje na tieto úpravy vynaložiť z mestského rozpočtu približne 220 tisíc €. Súčasne však počíta s tým, že investor, ktorý v predstaničnom priestore plánuje rozsiahlu výstavbu, zrealizuje svoj projekt do konca roka 2016.
jr1961
Upútala ma hneď pri prvej návšteve. Má za sebou pomerne neistú minulosť, niekoľkokrát jej hrozilo zbúranie - celkom realisticky, veď jej sestra vzdialená pár kilometrov prišla o celú svoju nadzemnú časť, ktorú nahradila nevkusná polyfunkčná aréna používaná pre šport a megakoncerty.
Ide o Grand Central Terminal v New Yorku a pomínanou sestrou so smutným osudom je Penn Station (Pennsylvania Station). Ako Grand Central Terminal zostarla, tak sa dostala do veku, v ktorom je populárne byť chránený. Dnes je v zozname pamiatok a je zrekonštruovaná a udržiavaná veľmi precízne. Výmena cestujúcich je taká, že si veľmi starostlivo plánujem prechod stanicou tak, aby ma valiaci dav neušľapal.
No a prečo o tom píšem:
(1) Je zrekonštruovaná naozaj s precíznosťou a rešpektom k histórii.
(2) Nepridali k nej ani milimeter, obchodné prevádzky sú viac-menej minimálne.
Návštevníka možno zaujme množstvo obchodov a Food Court. Tak začnime of Food Courtu -- podobne ako Bratislavská stanica sa stal útočiskom bezdomovci, ktorí na miestach určených pre zákazníkov rýchleho (a polorýchleho) občerstvenia prespávajú. NY policajti, ktorí na rozdiel od bratislavských majú gule na mieste a nezatýkajú vodičky s prepadnutou STK, vytvárajú patričný tlak, aby bezdomovci "zmenili lokák": Príde policajt, bezdomovca slušne zobudí a s predstieraným záujmom sa spýta: "Are you OK, sir?". "Yeah", "I am sorry, I was not sure, whether you do not need a help, so I preferred to ask you". No a keď dokončí svoje kolo, tak príde ďalší nič netušiaci policajt, ktorý takisto prejavuje záujem o to, či sú bezdomovci stále ešte nažive. A tak bezdomovi nakoniec dobrovoľne skončia pod estakádami na Park Avenue - to je na čerstvom vzduchu, tak sa NYPD o ich životy a zdravie až tak neobávajú. Takže Food Court - nič moc, vačšinov sa tam kupuje "futráž do sáčku" a konzumuje sa za jazdy domov, lebo ľudia pracujúci v NY denne precestujú do a z práce celé hodiny. Ja som to konzumoval vo svojej hotelovej izbe, lebo tam bola som mal najbližšie garantované miesto na sedenie (býval som v hoteli s priamym vstupom z Grand Central Terminall (Grand Hyatt NY)).
Potom sú tam obchodíky, ktoré zaujmú turistov - keď už príšli obzrieť skvost nezbúranej architektúry, tak obetujú nejaký ten dolár za pohľadnicu alebo nejaký suvenír. Dochádyajúca pracovná sila zasa uživí Hudson News, kde sa dá kúpiť tlač, náhrada za stratené pero, zapaľovač, cigarety a iné užitočnosti newyorského pracujúceho.
No a nakoniec tu nájdete Market, ktorý ma vrátil do Bratislavy v časoch socializmu, keď domáce gazdinky nakupovali cestou z práce domov. Doba pokročila a nakupujú gazdinky a gazdovia a dokonca občas aj "klasické" potraviny, pretože napriek filmovým klišé ani Američania nejedia len hotovú šlichtu z krabice.
Keď porovnám rozmery miest, objem dopravy a hlavne odhodlanosť dochádzať za prácou, tak je bratislavská stanica v pôvodnej verzii oproti Grand Central Terminal vlastne naddimenzovaná.
Osobne som vlakom z GCT necestoval, len metrom a mojou obľúbenou linkou je "S", ktoré má dve stanice - Grand Central a Times Square. Premávajú na nej tri súpravy, každá po vlastnej koľaji, ktoré nie sú nijak prepojené. To zvládne aj môj zaostalý mozog, lebo nech nastúpim do akéhokoľvek vlaku, viem, kam ma dovezie, čím si nie som na zvyšných linkách vôbec istý. To je ale iná kapitola. Opakujem, že som chcel povedal, že aj ten veľký nápor cestujúcich sa dá zvládnuť vo vyše storočnej budove. Keď sa chce. Chce sa aj v Bratislave_