Od decembra budú vlaky premávať po novom, zmeny sa dotknú najmä cestujúcich na Záhorie a Žitný ostrov.
Od 15. decembra 2013 začne platiť nový grafikon vlakovej dopravy, ktorý so sebou prinesie viacero zmien. Podrobnosti na jednotlivých tratiach prinášame v tomto článku.
Trate 110 Bratislava - Kúty a 113 Zohor - Záhorská Ves (linky S20 a S25 IDS BK)
Najväčšie redukcie čakajú cestujúcich na Záhorí. Okrem mierneho časového posunu odchodov vlakov bude zredukovaný počet vlakov RegionalExpress. Kým doteraz z Bratislavy každé popoludnie ZSSK vypravuje päť týchto zrýchlených vlakov, po novom zostanú už len tri. Ráno dôjde v smere do Bratislavy k zníženiu počtu RegionalExpressov o jeden vlak. Mnohí cestujúci tak budú musieť cestovať pomalšími osobnými vlakmi, čím v každom smere stratia viac ako 10 minút.
V pracovné dni ďalej nebudú jazdiť niektoré vlaky v období medzi špičkami, pričom už nebude možné cestovať medzi Bratislavou a Malackami každú hodinu počas celého dňa. Premávať už nebudú ani ranné osobné vlaky, ktoré nezastavovali vo vybraných staniciach a zastávkach, z Bratislavy do Malaciek a popoludní opačným smerom, čím došlo k zjednoteniu zastavovania osobných vlakov.
Naopak, na pridanie vlaku sa môžu tešiť cestujúci do Viedne kam bude v pracovné dni ráno zabezpečovaný jeden odchod navyše.
Na prípojnej trati 113 do Záhorskej Vsi bude zachovaný súčasný rozsah dopravy, dôjde len k posunu odchodov tak, aby vlaky nadväzovali na linku S20 smerom do/z Bratislavy.
Trať 120 Bratislava - Trnava (- Žilina) (linka S50 IDS BK)
Jedinou traťou, ktorá sa od decembra dočká výraznejšieho zlepšenia, je trať 120, kde v špičkách dôjde k zvýšeniu počtu vlakov v úseku Bratislava - Pezinok. Menšiou zmenou bude tiež preradenie rýchlika Šarišan z Bratislavy do Humenného do kategórie RegionalExpress, čo cestujúcim v regionálnej doprave umožní využívať vo vlaku lacnejšie cestovné lístky (zľava Regional) a cestovné lístky integrovanej dopravy.
Na úseku Bratislava hlavná stanica/Nové Mesto - Bratislava-Rača, ktorý zaradený do IDS BK, budú mať vlaky nové označenie linkou S50.
Trať 130 Bratislava - Senec (- Štúrovo) (linka S60 IDS BK)
Rozsah dopravy na trati 130 zostáva nezmenený, dochádza však k viacerým zmenám časových polôh vlakov. Zmenou bude zvýšenie množstva vlakov vedených na bratislavskú Hlavnú stanicu - do Bratislavy-Nového Mesta budú premávať už len tri vlaky denne (jeden v smere z Bratislavy do Senca a dva v smere do Bratislavy).
Na úseku Bratislava hlavná stanica/Nové Mesto - Bratislava-Vajnory, ktorý zaradený do IDS BK, budú mať vlaky nové označenie linkou S60.
Cestovné poriadky vlakov IDS BK nájdete aj na imhd.sk
V súvislosti so zavedením Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji pribudli na stránkach imhd.sk Bratislava prehľadné cestovné poriadky železničných liniek S20 a S25 - od decembra sú rozšírené aj o linky S50 a S60. Okrem možnosti samotného zobrazenia cestovného poriadku sú tieto spoje zaradené aj do Plánovača cesty, vďaka čomu si cestujúci môžu jednoducho nájsť najrýchlejšie spojenie medzi ľubovoľnou zastávkou MHD v Bratislave a železničnou stanicou v okrese Bratislava a Malacky.
Rovnako pri plánovaní cesty v rámci Bratislavy vyhľadávač odporučí použitie vlakov týchto liniek v prípadoch, kedy to cestujúcemu urýchli cestu. Vlaky môžu bez ďalších doplatkov využiť cestujúci, ktorí si zakúpili električenky predané po 1.6.2013.
Trať 131 Bratislava - Dunajská Streda (- Komárno)
Významnejšie zmeny čakajú tiež cestujúcich smerujúcich na Žitný ostrov, kde dopravu zabezpečuje dopravca RegioJet. V úseku Bratislava - Kvetoslavov a späť bude v špičkách zahustený interval osobných vlakov na 30 minút.
Za zmienku pri tom stojí, že dopravcovi a manažérovi infraštruktúry sa podarilo pri zahusťovaní spojov presne dodržať takt napriek tomu, že ide o jednokoľajnú trať. Vlaky tak budú premávať v rovnomernom rozostupe, čo prispeje k rovnomernejšej vyťaženosti spojov. Cestujúci na tomto úseku tak budú mať najlepšiu dopravnú obsluhu vlakmi z celej bratislavskej aglomerácie. K miernemu zahusteniu dôjde aj na ďalších úsekoch trate.
Menej pozitívnou správou je to, že RegioJet ani v novom grafikone nie je zaradený do integrovanej dopravy.
Železničná doprava naďalej v nedostatočnom rozsahu
Pred rokom zavedený takt na železničných tratiach zostáva, čo bude naďalej - až na niekoľko výnimiek - znamenať pravidelnú dopravu so zapamätateľnými odchodmi. Vďaka pravidelnosti budú zároveň možné nadväznosti na diaľkovú železničnú dopravu.
Nepodarilo sa však zabezpečiť atraktivitu dopravy z hľadiska frekvencie vlakov, a to napriek dlhodobo deklarovanej snahe presunuť cestujúcich z autobusovej dopravy do železničnej. Aj na najvyťaženejších tratiach (110, 120) bude počas víkendov zabezpečovaná obsluha po väčšinu dňa len každé dve hodiny. Takýto interval nemôže byť pre cestujúceho atraktívny a motivačný zmeniť druh dopravy - či už z individuálnej do hromadnej, alebo z autobusovej do železničnej. Pritom napríklad na trati 110 rozhodne nemožno ani počas víkendov hovoriť o prázdnych vlakoch. Rovnako počas pracovných dní zostáva početnosť spojov ďaleko pod západoeurópskym štandardom.
Jedinou traťou s kvalitnou obsluhou zostáva paradoxne lokálna jednokoľajná trať 131 do Dunajskej Stredy a Komárna, kde dopravu zabezpečuje súkromný dopravca. Skúsenosti z nej dokazujú, že kvalitná ponuka generuje dopyt a tam kde poskytnú železnice atraktívny cestovný poriadok získajú tiež nových cestujúcich. Ich počet narástol za rok o vyše 120%.
Problémom zostávajú tiež prestupné väzby medzi nočnými linkami MHD a vlakmi v okrajových časoch. Ráno prvé vlaky z Bratislavy hlavnej stanice odchádzajú o 4:20 do Leopoldova a 4:26 do Kútov, takže cestujúci ktorí by chceli prísť poslednými nočnými spojmi (príchod na hlavnú stanicu od 4:18 do 4:25) ich tesne nestihnú. Naopak, večer posledný vlak z Trnavy prichádza o 23:27, takže prvé nočné spoje z hlavnej stanice (o 23:30) cestujúci stíhajú len tesne a často musia čakať 30 minút na polnočný rozjazd "nočákov". Za zmienku pritom stojí, že oba uvedené vlaky sú vedené "mimo taktu", posun ich odchodu by teda nenarušil pravidelné časy odchodov vlakov.
matt11
lenze zssk hlada len sposoby ako sa to neda.
proste bratislave chyba efektivna a rychla kolajova doprava (elektricku za rychlu dopravu nepovazujem).
taky priklad z vajnor idu vlaky v spicke na hl.st. raz za pol hodinu a nadvazdnost na vlaky ziadna, 54 pride na stanicu asi minutu po odchode S60, takisto v raci raz za pol hodinu ide vlak rano. toto ma byt atraktivne?
ako si to ja predstavujem je asi nieco v tom zmysle, ze dostavat par vlakovych zastavok po meste, intervaly 10 minut. Napriklad z Chorv. grobu a ciernej vody by mohla 630 zachadzat na stanicu vo vajnoroch, takisto posilnit 54 na stanicu a odlahci sa cestna doprava, ludia prestupia do vlakov, len ich treba zatraktivnit. takisto v raci, tam je dostupnost stanice uz lepsia, ale ak ide vlak raz za pol hodinu tak to atraktivne nie je.
A samorejme S60, S50 by nemali koncit na HL. st. ale pokracovat az do DNV napriklad, neporovnatelna uspora casu napriklad z race do lamacu oproti mhd. Takisto preco nechodi ziadny vlak z petrzalky? Nech mi nikto nehovori, zeby nebol vyuzivany, ak by rano chodil v dobrom intervale vlak petrzalka - vinohrady, urcite by radsej ludia isli vlakom, ako stat v zapche.
Lenze na slovesnku sa takto nerozmysla, lebo naco, to je zbytocne, nikdy sa to tak nerobilo. tu sa len rozymsla aky spoj zoskrtat.
Ale naozaj staci sa pozriet na trat 131, ze to ide, RJ postavil zachytne parkoviska, ma pekne ciste vlaky, mily personal, atraktivny interval. A ludia presadaju z aut do vlakov, a toto iste by sa dalo urobit v ramci BA, lenze tu proste nie je zaujem...