„Odvážni“ čierni pasažieri nemajú odvahu na skutočnú rebéliu

Predstavte si, že máte mobilného operátora, u ktorého sem-tam vypadne signál, občas nepočujete volaného, alebo občas volaný nepočuje vás. A možno si to ani predstavovať nemusíte, ale dôverne to poznáte. Predstavte si však, že ak nie ste s takouto službou spokojní, tak jednoducho prestanete platiť faktúry. Nasledovali by upomienky a vymáhanie dlžnej sumy. Žiadna publicita.

Ak nebudete platiť za MHD, situácia je už iná: médiá vás začnú propagovať. Pritom podobne ako u operátorov má každý nespokojný cestujúci na výber aj iné možnosti. Odvážlivci, ktorí neplatia za MHD, by sa rovnako mohli odvážiť odviezť sa taxíkom a nezaplatiť, ak by nesplnil všetky ich očakávania. Na to však už odvahu nemajú.

O čo ide v prípade cestovania načierno, vystihol jeden z našich čitateľov v diskusnom fóre: „To, čo nedostane DPB na lístkoch, musí vyrovnať mesto z daní všetkých Bratislavčanov - z mestskej pokladnice. Keďže vieme, v akom stave sa nachádza pokladnica, je jasné, že sa pristúpi k jedinému riešeniu: škrtaniu spojov. (...) Takže nezaplatením za službu sa vyrieši čo? Úplne nič, iba sa ďalej zdegraduje služba.“

Nespokojnosť so službami v rámci mestskej hromadnej dopravy môže byť namieste, no existuje aj konštruktívnejší spôsob jej vyjadrovania: dopravca má infolinku, a keď ani tá nepomôže, dá sa obrátiť na magistrát ako objednávateľa služieb MHD. Ten už podlieha voleným zástupcom, ktorých má možnosť ovplyvniť každý volič.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: AAA #139:
(3) Povoliť zriadenie autobusovej linky a udeliť dopravnú licenciu možno, ak
c) je zriadenie vnútroštátnej autobusovej linky v súlade s plánom dopravnej obslužnosti, alebo ak na jej zriadení je záujem dopravného správneho orgánu s prihliadnutím na záujem obcí, zamestnávateľov alebo verejnosti,

Mesto teda moze udelit licenciu komukolvek aj mimo PDO ak usudi ze je to zaujem verejnosti.
Reakcia na: 810zssk #138:
Lenže na vydanie licencie musíš spĺňať podmienku, že nová linka je v súlade s plánom dopravnej obslužnosti a pokiaľ mesto takýto plán vypracuje, tak objednáva MHD ako celok u jednej spločnosti.
Reakcia na: AAA #137:
No ani tou zmluvou nemusi nevyhnutne vzniknut monopol, mesto by mohlo udelit licenciu aj niekomu dalsiemu.
Reakcia na: charonme #135:
Licencia neznamená monopol. Monopol vzniká na základe zmluvy o službách vo verejnom záujme, ktorú s dopravcom uzatvára mesto. A však toto výsostné postavenie DPB je aj v súlade s EÚ legislatívou, keďže DPB je 100% mestská akciovka, a teda mesto v podstate zabezpečuje tú dopravu samo, rovnako ako samo prostredníctvom OLO, a. s. odváža smeti.
Reakcia na: charonme #135:
Len k bodu 4 (na ostatne fakt nema zmysel reagovat, lebo sa nezhodneme): DPB ma narok na sumu 90 centov. DPB ju nedostane. DPB prisiel o 90 centov. Bodka.
Reakcia na: 810zssk #134:
1. licencie su jednym zo sposobov udrziavania statneho monopolu
2. red herring. Toto neadresuje moj argument, ze dotacie davaju MHDcke vysadne postavenie medzi dopravnymi prostriedkami a preto ich nemozno pouzivat v takom argumente ako to robi clanok. To, ci su tie dotacie dobre alebo zle s tym nic nema.
3. ano, auta su konkurenciou, vsak aj dymove signaly su konkurenciou mobilom. Znovu tu ide o sposob, akym su alebo nie su schopne MHD konkurovat a vplyv na ich pouzitelnost v argumente podobnom clanku
4. nie, skutocny negativny dopad nie je "suma ktoru by zaplatil", to je neodovodneny a arbitrarny vymysel. Posudzovat treba SKUTOCNU skodu (cize tu, ktora sa realne udiala) a nie nejaku fiktivnu vymyslenu na zaklade udalosti ktore sa nestali, ale len "BY" sa udajne stali keby sa niekomu nieco priaznive prisnilo. Nafta s tym ma vsetko, je to totiz jeden z nakladov MHD ktory museli vynalozit, aby prepravili vacsiu hmotnost.
Reakcia na: charonme #133:
"v pripade mhd ma tato vo svojej triede statom garantovany monopol s masivnymi dotaciami vylucujucimi akukolvek realnu konkurenciu"
1. Tak po prve: Stat ziaden monopol negarantuje, o licencie mozes poziadat aj ty ked splnis odbornu sposobilost.
2. Bez dotacii by bola MHD drahsia a jazdila menej cast = zhorsenie pre vsetkych.

Dalej:
- Auta su konkurenciou, pre MHD, vidime ze jej uzivatelov beru. Ano, su drahsie, preto niektorych cestujucich neziskaju.
- SKUTOCNY negativny dopad je suma ktoru by si zaplatil keby si sa viezol. Inak povedane: DPB nedostane 90 centov na ktore ma narok = strata je 90 centov. Nafta s tym nic nema.
Nehodnotim ani nekomentujem cestovanie nacierno, ale tvrdenie v clanku ze cestujuci ma na vyber je ak nie lzive, tak aspon silne zavadzajuce. Rozdiel medzi operatorom a mhd je dost podstatny - pri operatoroch stat "laskavo dovolil" vstupit na trh aspon dalsim konkurentom, ale v pripade mhd ma tato vo svojej triede statom garantovany monopol s masivnymi dotaciami vylucujucimi akukolvek realnu konkurenciu. Vlastne auta, taxiky, bicykle a pesibus su pre mhd asi takou "konkurenciou" ako dymove signaly a luxusne kurierske sluzby DHL a UPS pre mobilnych operatorov.

Pri kritizovani ciernych pasazierov v mhd by sme sa nemali tvarit ze mhd je sukromny podnik pouzivajuci vylucne vlastne sukromne vlastnictvo zijuci z priazne svojich zakaznikov tak ako je tomu pri vsetkych ostatnych cestnych a svedomitych firmach.

Dalej, kritiku ciernych pasazierov nemozem brat vazne ak sa kritik aspon nepokusi OBJEKTIVNE vycislit SKUTOCNY negativny dopad ciernych pasazierov. Inak mi to pripomina falosne zalospevy nahravacich spolocnosti stazujucich sa na "piratstvo". Co takto aspon odhadnut kolko nafty naviac prejazdi mhd kvoli vozeniu hmotnosti zvysenej o ciernych pasazierov?
Reakcia na: AAA #130:
Internou kontrolou zameranou na toho konkretneho revizora, dalo by sa to nejak vymysliet. Apropo, nieco podobne som svojho casu reportoval Slovak Linesu v suvislosti s ich vodicom, na mail odpisali, podakovali za informaciu, s tym, ze to budu riesit prave kontrolou zameranou na tieto zalezitosti.

Kazdopadne, pokial sa zakaznik snazi zachranit peniaze DPB a DPB mu da jednoznacne pocitit, ze na to s**e, tak je niekde chyba.
Reakcia na: matt11 #115:
postav sa na zastavku a uvidis ze vetsinou aj tak sa nastupuje iba cez jedny dvere
Reakcia na: 810zssk #129:
A ako by nadriadení toho revízora dokázali, že berie 30€ do vačku? Bolo by to tvrdenie proti tvrdeniu.
Reakcia na: vendete #128:
Ak uvidis revizora co to robi tak najlepsie bude ak napises na DPB (pk@dpb.sk). Ak oni nemaju zaujem to riesit, tak je zbytocna akakolvek dalsia snaha...
uz jsem bol parkrat svedkom pri jazde elektrickou toho ze revizor povedal ze z bankomatu za 30 eur .
preto by bol nejlepsi ked by boli pokuty bezhotovostne aby taketo vety nemohli byt .
ked bych clovek na to upozornil asi to bude tvrdeni proti tvrdenimu a preco pak chybaj penaze v kase asi ..

vim asi si myslite ze jsem dostal ja pokutu a ocernuju revizory ale ne ja si kupuju elektricenku pravidelne .
vim a co naklady boli by velke na zmnenu plateb .. ale neoplatilo by sa to mozna ako nejake uniky ?

ale co nevjem ako takou vec dokazat ked clovek vidi to si je musi nahrat na telefon ?

dekuji za reakce
kto si mysli ze SEKERU super hospodariaceho rodinkarskeho DPMB TUNELU zatiahnu 40 eurove pokuty.je na omyle.. uvedome si prosim Vas kam idu peniaze ktorymi ich krmi, stat a region a POCTIVI OBCANIA..
Reakcia na: ujo15 #125:
A boli v tom meste autobusy nosny dopravny system pre niektore casti mesta?
Reakcia na: titomi #113:
titomi, ked som pracoval v UK, tam sme vsetci nastupovali prednymi dverami, dokonca aj vystupovali... a pri vstupe kazdy jeden ukazal preukazku soferovi a az pak mohol ist dalej do busu. A mesto to bolo o "cosi" vacsie, ako je BA ?
Reakcia na: Valec #123:
Aaaa, este lepsie, takze ten ich doveryhodny spravca vobec v skutocnosti pokutu zaplatit ani nemusi 😃 Ty vole, to je jaky job toto ?
Reakcia na: 810zssk #122:
Vidíš, nečítal si pozorne ich web. ?

"Následne „prichytený“ zavolá kontaktnej osobe (číslo má každý člen) a oboznámi ho so situáciou. Dohodne si termín stretnutia na ktorom odovzdá pokutu kontaktnej osobe, ktorá ju neskôr zaplatí."
http://tribusba.blogspot.com/p/ako-na-to.html
Reakcia na: Valec #121:
Ja si myslim, ze oni si to platia sami za seba...
Reakcia na: dedek #119:
A pri tom by ani nebolo problémom dať daňovákom echo... stačí len sledovať, kto chodí platiť pokuty za iných (nie členov svojej rodiny) a podkladník Tribusu bude odhalený.