Prvú navrhla Občianska inicitatíva Lepšia doprava
Poslanci budú 26. apríla rokovať aj o prestupných zastávkach. Autori dokumentu pre mestské zastupiteľstvo argumentujú aj znižovaním počtu liniek pri súčasnom posilnení zostávajúcich: „Je potrebné zefektívniť linkové vedenie (znížiť počet liniek spolu so skrátením ich intervalov), čo musí v konečnom stave zvýšiť ich prepravné výkony. Jednou z podmienok je nutnosť postupne vybudovať prestupné zastávky (prestupné terminály), na ktorých môžu cestujúci bez peších presunov (‚prestup na jednej hrane‘) alebo s minimálnymi pešími presunmi bezpečne a pohodlne prestúpiť.“ Budovanie takýchto prestupných zastávok je jedným z opatrení navrhovaných v Pláne hospodárskeho a sociálneho rozvoja (PHSR) 6.
Navrhované integrované prestupné zastávky
Blumentál (Floriánske nám.)
Návrh vychádza z materiálu Občianskej iniciatívy Lepšia doprava, o ktorom sme už písali. Predpokladá sa vybudovanie zastávok tzv. „viedenského typu“ na Radlinského ul. pred Daňovým úradom Bratislava I, ktoré by však nemali byť pojazďované cestnou dopravou. S takýmto riešením zatiaľ nesúhlasí Krajský dopravný inšpektorát a je takto ohrozené čerpanie eurofondov.
Cez združenú zastávku električiek a autobusov by okrem električkových liniek 2 3 5 7 a 8 mala v smere k Floriánskemu nám. jazdiť autobusová linka 94 a v smere na Račianske mýto mali jazdiť aj linky 31 39 a 59. „Ďalej by pokračovali takisto po električkovom páse až k Račianskemu mýtu, kde by sa pred križovatkou preradili do pravého jazdného pruhu. Tým by sa vyhli kolóne pred Račianskym mýtom (čo vodiči dnes často robia nelegálne). Zriadenie buspruhov na električkovom páse je v súlade s opatreniami PHSR 7,“ uvádza materiál.
Stavba by v prípade odsúhlasenia mohla byť realizovaná ešte v tomto období čerpania eurofondov a mala by si vyžiadať náklady 150 tis. €.
Dúbravka, Pri kríži
Návrh uvažuje s integrovaním nástupišťa a výstupišťa električiek so zastávkou pre autobusové linky 20 22 23 26 a 34 s cieľom uľahčiť prestupovanie z/do Devínskej Novej Vsi. Pri prestupovaní by už nebolo potrebné prechádzať cez vozovku.
Ružinov, Astronomická
Jednalo by sa o podobnú zastávku ako v predchádzajúcom prípade, s obsluhou električiek a autobusových liniek 67 78 87 a 178.
Nový most
Spojením električkovej zastávky so zastávkou autobusových liniek 28 50 70 a 133 by sa dosiahlo pohodlnejšie a bezkolízne prestupovanie z Dúbravky a Karlovej Vsi k Eurovea, Autobusovej stanici, Vlčieho hrdla a Podunajských Biskupíc.
Návrhy treba ešte posúdiť
Pred realizáciou uvedených zastávok však eštre treba vykonať posúdenia:
- posúdenie únosnosti koľajovej trate na zaťaženie kolesovými vozidlami MHD,
- návrh stavebných úprav na električkovej koľajovej trati,
- stavebná úprava vjazdu a výjazdu autobusov na teleso koľajovej trate,
- dopravné značenie,
- úprava, príp. zriadenie cestnej dopravnej signalizácie pre bezpečný a spoľahlivý výjazd a zaradenie autobusov naspäť na cestnú komunikáciu.
Mike
A aj tak to zníženie rizikovosti prebiehaním cez 2 priechody resp. dvojnásobným čakaním na zelené, čo malo byť odstránené tak, že 33 by mala nástup tam kde aj výstup a teda cestujúci by absolovovali 4 minútovú cestu po obratisku a križovatkách ako bonus ("druhá" zastávka Molecova mala byť uprostred ulice aby bola spoločná aj s 32), sa nakoniec nerealizovalo lebo nebudem menovať ktorý predstaviteľ DPB so smiechom vyhlásil že (to bola taká blbosť, že sme to nakoniec zatrhli (osobne súhlasím); pozn. miestni vedia že už tam bol prichystaný aj prístrešok pre novú polohu).
Ale zasa sme tam kde sme boli, teda v bode 0.
Ale ak má ísť tbus obojsmerne na spoločnú zastávku s el. tam je potom aj problém s priepustnosťou CSS v križovatke Karloveská Molecova. Tá by oproti dnešku zákonite klesla aj ak by tam úplne fungovala preferencia aj pre bus, tbus aj el. A tu už sme zasa pri policajtoch...