V dnešnej uponáhľanej dobe chce byť väčšina ľudí všade čím skôr, preto sa dobiehanie na vozidlá MHD stalo národným športom. Hoci môže byť aj zdraviu prospešné (cestujúci si zašportuje), nie vždy sa musí oplatiť.
Na dobiehanie doplatila cestujúca, ktorá sa tesne pred autobusom šmykla, spadla pod neho a ten jej následne spôsobil pri odchode zo zastávky odchode ťažké zranenie. No ak sa aj dobiehavanie podarí bez ujmy na zdraví, nie vždy sa podarí nastúpiť a cestujúci má dojem, že mu vodič ušiel naschvál. To, či vodič počká alebo nepočká cestujúceho, je na zvážení rôznych okolností. V zmysle Prepravného poriadku sa za cestujúceho považuje osoba stojaca na zastávke, nie dobiehajúci človek.
Prvou okolnosťou je výhľad vodiča. Ten v spätnom zrkadle vidí dvere z vonkajšej strany, pri električkách alebo zastávkach umiestnených v ľavom oblúku vidí zadné iba čiastočne. Ak cestujúci dobieha kolmo na vozidlo, vodič ho nemá šancu vidieť skôr ako sa objaví vo dverách. Vtedy už však často znie zvukové znamenie oznamujúce zatváranie dverí a tie sa následne zatvárajú automaticky. Spravidla tak dvere privrú cestujúceho, a to bez akéhokoľvek zlého úmyslu či nedbanlivosti vodiča.
Odporúčanie: Ak nemusíte, nedobiehajte. Ak musíte dobiehať, tak radšej z prednej časti, pričom nadviažte očný kontakt s vodičom, ktorý vám naznačí, či vás počká. Ak dobiehate kolmo na vozidlo, presvedčte sa, že neznie zvukové znamenie oznamujúce zatváranie dverí.
V niektorých prípadoch vodič cestujúceho vidí, no napriek tomu zatvorí dvere a odíde. V tomto prípade je problémom nastavenie križovatiek. Vodiči už dobre vedia, že ak sa na nejakej zastávke zdržia dlhšie, na najbližšej križovatke nechytia zelenú a ich meškanie sa zväčší o minútu. Ak napríklad na električkovej radiále jazdia električky každé štyri minúty, každá minúta meškania znamená o 1/4 viac cestujúcich čakajúcich na spoj. Nástup a výstup je tak pomalší, vozidlo sa viac zdrží na zastávke a meškanie sa nabaľuje. Aj počkanie na jednotlivca môže v konečnom dôsledku znamenať zdržanie ďalších 100 cestujúcich o niekoľko minút, zhlukovanie spojov, stratu prípojov a nadväzností na iné spoje.
Odporúčanie: V špičke nedobiehajte, vozidlá vtedy majú často meškania. Dobiehanie sa oplatí iba na linky, ktoré premávajú v riedkych intervaloch, určite nie na tie, ktoré jazdia každých niekoľko minút.
Iným prípadom je ak vodič stojí na križovatke a čaká na zelenú, cestujúci dobehne a dožaduje sa otvorenia dverí. Zastávky sú presne vymedzené a schválené magistrátom a dopravnou políciou, preto má vodič v predpisoch zakázané umožniť nástup a výstup mimo zastávky. Ak by došlo k pošmyknutiu a zraneniu cestujúceho pri nastupovaní, cestujúci by mohol žalovať dopravný podnik a žiadať odškodné, na čo by v konečnom dôsledku mohol doplatiť práve vodič.
Odporúčanie: Nastupujte iba na riadnych zastávkach.
Existuje však prípad, kedy cestujúci beží na vozidlo a to mu ujde pred nosom aj napriek tomu, že podľa cestovného poriadku má odchod až o minútu či dokonca neskôr. Dopravný podnik a mesto majú uzatvorenú Zmluvu o výkonoch vo verejnom záujme, kde sa definujú aj štandardy kvality dopravy. Podľa nich vozidlo nesmie odísť ani o sekundu skôr než je minúta odchodu podľa cestovného poriadku. V takomto prípade vodič musí čakať na zastávke až do riadneho odchodu, a teda má dosť času počkať aj dobiehajúcich cestujúcich.
Odporúčanie: Ak vozidlo odišlo skôr zo zastávky, presvedčte sa, že máte nastavený presný čas (rovnaký ako vo vozidlách MHD), a o nadbehnutí informujte dopravcu alebo magistrát.
Na záver je nutné poznamenať, že dobrú voľu počkať cestujúcich ovplyvňuje aj správanie cestujúcich. Zatiaľ čo v minulosti bolo bežné poďakovať vodičovi za počkanie, dnes sa táto elementárna slušnosť stáva výnimkou. Aj malé slovko "ďakujem" môže vodičovi naznačiť, že urobil správnu vec a že sa ju oplatí urobiť aj nabudúce.
Valec
To čo si našiel ti neberiem, áno cestujúci má byť pripravený na nastúpenie. Avšak zároveň ustanovenie § 13, odst. 1 zákona 168/1996 hovorí že "Pravidelná autobusová doprava sa vykonáva podľa cestovného poriadku." a nikde neuvádza možné odchýlky od cestovného poriadku. Tieto neuvádza ani cestovný, ani prepravný poriadok. Sú len vo vnútropodnikových smerniciach, resp. v zmluve s objednávateľom ako spôsob vyhodnotenia kvality dopravy (už druhá vec je, že objednávateľ si ich nechal nahuckať od dopravcu a nepožadoval vlastné).
Čiže ja ako cestujúci, ak je napísaný odchod o 10:47 a prídem na zastávku tak, aby som bol včas pripravený na nástup (napr. kľudne aj 10:46:59), splnil som prepravný poriadok. Ak si však dopravca, či nedaj bože vodič z vlastnej svojvôle, povie, že on odíde skôr (napr. 10:46:38), lebo si sám stanovil a nikde v CP nezverejnil odchýlku, porušil príslušné ustanovenie zákona.
A teraz, aby som a na tie koniny zareagoval:
Pre mňa, ako cestujúceho je zmluvným partnerom dopravca, nie vodič. Ak sa cítim poškodený tým, že nedodržal podmienky (zákonné a PP), obraciam sa primárne na neho. Dopravca, ktorému záleží na svojich zákazníkoch prešetrí môj podnet a buď mi dá za pravdu a ospravedlní sa príp. aj zariadi aby sa situácia neopakovala (napríklad tým, že uvedie možnú odchýlku v CP, ak pochybil vodič, a následne si to rieši s ním podľa vlastných predpisov), alebo môj podnet zamietne ako neopodstatnený pretože som mal zle nastavené hodinky. Určite však nebude strkať hlavu do piesku a podnet ignorovať a tváriť sa že nič také sa nedeje. V takom prípade je nutné obrátiť sa na toho, kto ho financuje a teda mesto.
Vôbec netuším, prečo by som sa mal súdiť s vodičom, ktorý vo vzťahu dopravca - cestujúci nie je vôbec mojim zmluvným partnerom. ?