Úvod

SOR NB 12 je model mestského nízkopodlažného autobusu. Vyrábaný bol od roku 2008 do roku 2022 vo libchavskej továrni SOR. Autobus NB 12 vznikol odvodením od kĺbového typu NB 18. Vozidlá radu NB boli k dispozícií aj s pohonom na stlačený zemný plyn. Okrem toho boli karosérie radu NB používané aj k výrobe trolejbusov.

Vozidlo tohto typu testoval dopravca na jeseň 2011.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR NB 12 City LU 9502S 2011 2011 2011 1
Spolu 2011   1

Technické parametre

Dĺžka 12180 mm
Šírka 2550 mm
Výška 2900 mm
Rázvor 6180 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 71
Celkový počet miest 102 + 1
Motor Iveco Tector F4AE 3682E, Euro 5, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 194 kW / 2500 rpm
Objem motora 5880 cm3
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka ZF Ecomat 6HP 504C, automatická, 6-stupňová s hydraulickým retardérom
Pneumatiky predná náprava: 285/70 R 19,5
zadná náprava: 275/70 R22,5

Fotografie

Opis

Skelet samonosnej panelovej karosérie dvojnápravového autobusu zvarili z oceľových profilov a opláštili kompozitnými a plastovými materiálmi a zvarili s rámom podvozka. Pre zvýšenie odolnosti voči korózii použili na spodnú časť vozidla nehrdzavejúce materiály. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečili v pravej bočnici štvoricou dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra s elektropneumatickým pohonom a dopytovým ovládaním. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia s determálnymi sklami. Naftový motor Iveco Tector umiestnili v motorovej veži v zadnej časti vozidla. Prenos krútiaceho momentu na zadnú nápravu zabezpečili prostredníctvom automatickej prevodovky ZF.

Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá s textilným čalúnením prevažne v priečnom usporiadaní 2+2. Strop a bočné steny v interiéri obložili plastovými materiálmi. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a pri tretích dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti tretím dverám. Vozidlo vybavili informačným systémom R&G Mielec. Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými osvetľovacími pásmi so žiarivkami.

Prevádzka

Vozidlo bolo na linkách MHD v prevádzke od 26. októbra 2011. Vozidlo bolo počas jedného mesiaca nasadené na všetky linky MHD.

Vyraďovanie a likvidácia

Vozidlo, ktoré bolo testované v Žiline bolo neskôr odpredané dopravcovi Veolia Transport Morava. Od roku 2022 je súčasťou zbierok Technického muzea Brno.

Katalóg vozidiel

LU 9502S

Legenda a štatistika

LU 9502Svyradené vozidlo: 1 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.