Úvod

Irisbus Crossway je model prímestského autobusu konštrukčne vychádzajúci z modelu Irisbus Arway. Bol vyrábaný v rokoch 2006 až 2013 vo vysokomýtskej továrni Iveco Czech Republic. Vo výrobnom programe nahradil autobusy Karosa C 954, C 955 a C 956. Autobusy Irisbus Crossway boli vyrábané v dĺžkach 10,6 m, 12 m a 12,8 m. Zo základného modelu Crossway boli neskôr odvodené ďalšie modely ako napríklad čiastočne nízkopodlažný model Crossway LE alebo školské autobusy Recreo.

V rámci obnovy vozidlového parku autobusov prímestskej dopravy zakúpila spoločnosť SAD Žilina v rokoch 2007 až 2011 celkovo 125 autobusov Irisbus Crossway 10,6M.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Irisbus Crossway 10,6M ZA-433DO, ZA-434DO, ZA-435DO, ZA-438DO, ZA-439DO, ZA-440DO, ZA-441DO, ZA-459DO, ZA-460DO, ZA-462DO, ZA-463DO, ZA-464DO, ZA-465DO, ZA-466DO, ZA-467DO, ZA-468DO, ZA-485DO, ZA-486DO, ZA-487DO, ZA-488DO, ZA-489DO, ZA-490DO, ZA-491DO, ZA-492DO, ZA-493DO, ZA-494DO, ZA-495DO, ZA-496DO, ZA-497DO, ZA-498DO, ZA-499DO, ZA-519DO, ZA-521DO, ZA-522DO, ZA-523DO, ZA-524DO, ZA-526DO, ZA-527DO, ZA-528DO, ZA-529DO, ZA-530DO, ZA-531DO, ZA-532DO, ZA-533DO 2008 2008 od 2022 44
2. Irisbus Crossway 10,6M ZA-638EE, ZA-640EE, ZA-641EE, ZA-642EE, ZA-643EE, ZA-644EE, ZA-647EE, ZA-648EE, ZA-649EE, ZA-651EE, ZA-652EE, ZA-653EE, ZA-654EE, ZA-655EE, ZA-657EE, ZA-658EE, ZA-659EE, ZA-660EE, ZA-665EE, ZA-667EE, ZA-668EE, ZA-669EE, ZA-670EE, ZA-671EE, ZA-673EE, ZA-674EE, ZA-675EE, ZA-677EE, ZA-678EE, ZA-679EE, ZA-681EE, ZA-682EE, ZA-683EE, ZA-684EE, ZA-685EE, ZA-686EE, ZA-687EE, ZA-688EE, ZA-689EE, ZA-690EE, ZA-692EE, ZA-693EE, ZA-695EE, ZA-696EE, ZA-697EE, ZA-698EE 2009 2009 46
3. Irisbus Crossway 10,6M ZA-731EU, ZA-732EU, ZA-733EU, ZA-734EU, ZA-735EU, ZA-736EU 2011 2011 6
Spolu 2008 – 2011   96

Technické parametre

Dĺžka 10655 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3300 mm
Výška s klimatizáciou 3455 mm
Výška podlahy 860 mm
Rázvor 5300 mm
Počet dverí 2
Počet miest na sedenie 41 + 1
Počet miest na státie 33
Celkový počet miest 74 + 1
Celková hmotnosť 18000 kg
Motor Iveco Tector 6, Euro 4, kvapalinou chladený naftový preplňovaný radový šesťvalec
Výkon motora 194 kW / 2500 rpm
Objem motora 5880 cm3
Krútiaci moment motora 1000 Nm / 1400 rpm
Maximálna rýchlosť 100 km/h s obmedzovačom rýchlosti
Prevodovka ZF EcoLite 6S 1200, manuálna, 6-stupňová
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: Irisbus RI 75, nezávislé zavesenie kolies
zadná: Meritor U176E, hnacia, s jednostupňovou redukciou
Pneumatiky 295/80 R 22,5
Klimatizácia Webasto Aerosphere World

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu dvojnápravového vysokopodlažného autobusu zhotovili z oceľových profilov. Predné čelo a strechu, zhotovené z oceľových výliskov, pripevnili k skeletu technológiou zvárania. Bočné plechy a zadné čelo ku karosérií pripevnili technológiu lepenia. Antikoróznu ochranu karosérie zabezpečili kataforéznym kúpeľom. Naftový motor Iveco Tector umiestnili nastojato pod podlahou v zadnej časti vozidla. Prenos krútiaceho momentu motoru na zadnú nápravu zabezpečili prostredníctvom manuálnej prevodovky ZF. Nástup a výstup cestujúcich umožnili prednými jednokrídlovými a zadnými dvojkrídlovými, výklopnými dverami. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia.

Vozidlá vybavili nepolohovateľnými sedadlami s textilným poťahom v usporiadaní 2+2. Podlahu pokryli šedou protišmykovou krytinou. Bočnice, strop a deliace priečky vyhotovili z laminátových panelov. Nad sedadlá pre cestujúcich umiestnili police s pevným dnom, určené pre príručnú batožinu. Prepravu rozmernejšej batožiny umožnili v batožinovom priestore pod podlahou. Osvetlenie interiéru riešili pomocou žiarivkových svietidiel zapustených do obloženia stropu. Prídržné tyče vyhotovili v žltej farbe. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík situovali oproti druhým dverám. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich čiastočne uzavretou kabínkou.

Vetranie interiéru zabezpečili výklopnými časťami niektorých bočných okien a dvojicou strešných vetrákov. Vykurovanie autobusu zabezpečili nezávislým naftovým kúrením. Tepelnú pohodu v priestore pre cestujúcich zabezpečili pomocou strešnej klimatizačnej jednotky.

Katalóg vozidiel

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.