Všeobecné informácie o Integrovanej doprave Žilinského kraja

Integrovaná doprava Žilinského kraja, s.r.o.


Integrovaný dopravný systém predstavuje najefektívnejšiu formu koordinácie verejnej dopravy, kde sú zo strany objednávateľov dopravných výkonov (samosprávnych krajov, miest, či štátu) prenášané kompetencie potrebné pre integráciu verejnej dopravy v danom regióne na tzv. nezávislého organizátora IDS. Pod pojmom integrácia sa myslí dopravná, tarifná, aj informačná integrácia. Pre potreby tvorby a organizácie integrovaného dopravného systému na území Žilinského kraja pod značkou IDŽK bol založený organizátor IDS – spoločnosť Integrovaná doprava Žilinského kraja, s.r.o. – ktorého zakladateľmi sú Žilinský samosprávny kraj a Mesto Žilina (v podiele 65/35).

Integrovaná doprava je v rámci Žilinského kraja novou službou pre verejnosť. Jej hlavnou úlohou je zjednodušenie dostupnosti verejnej dopravy pre občanov, ktorí v Žilinskom kraji cestujú verejnou osobnou dopravou a využívajú na presun niekoľko typov dopravy v časovej následnosti (MHD, autobusová doprava, železničná doprava).

Hlavné úlohy:

  • koordinácia dopravnej obsluhy, najmä cestovných poriadkov,
  • príprava tarifnej integrácie prímestskej autobusovej dopravy, železničnej dopravy a mestských dopráv v rámci Žilinského kraja (tvorba spoločnej tarify),
  • rokovania s mestami prevádzkujúcimi MHD o problematike IDS, prestupných bodoch, či preferencii verejnej osobnej dopravy,
  • rokovania s obcami o pripomienkach k dopravným riešeniam, námetoch na zmeny dopravných riešení a o zmenách cestovných poriadkov,
  • spracovávanie, vydávanie a priebežné aktualizovanie prepravného poriadku IDS,
  • zlepšovania prestupných väzieb v rámci systému verejnej dopravy,
  • informačné služby pre cestujúcich a dopravcov,
  • informačné, marketingové a propagačné činnosti v súvislosti s IDS.

Ciele projektu

Vytvorenie kvalitnej verejnej osobnej dopravy v Žilinskom regióne je predpokladom trvalo udržateľnej siete mestskej mobility. Za najdôležitejší cieľ sa považuje udržanie existujúceho počtu cestujúcich vo verejnej osobnej doprave a prípadne docielenie jeho nárastu, a to vytvorením kvalitnej ponuky, ktorá plnohodnotne uspokojí potreby cestujúcich. Fungujúca, atraktívna a najmä využívaná verejná osobná doprava je základný pilier vyspelého a fungujúceho územia. Udržateľná regionálna a mestská mobilita s vyšším podielom verejnej osobnej dopravy zvýši záujem o investície podnikateľských subjektov i cestovný ruch a je výrazne šetrnejšia k životnému prostrediu. Nástrojom udržateľného rozvoja obsluhy územia je neustále rozvíjanie systémov verejnej dopravy.

V tejto súvislosti sa trvalo využíva pojem „Integrované dopravné systémy“. V rámci regiónu ide o systémové prepojenie medzi linkami a spojmi jednotlivých dopravcov s aktívnou pozíciou železníc, prímestskej autobusovej dopravy a systémov mestskej hromadnej dopravy krajského mesta a ostatných mestských aglomerácií, a to postupným uplatnením cestovných poriadkov na báze pravidelnej taktovej dopravy. Stále rastúce prepravné nároky obyvateľov spolu s výstavbou nových obytných celkov sú hlavnými dôvodmi, prečo by sa mala prehĺbiť integrácia verejnej osobnej dopravy v Žilinskom samosprávnom kraji. Len tak je možné vybudovať dynamický systém v cieľovom stave s vyššími cestovnými rýchlosťami, ktorý bude zároveň aj efektívny z hľadiska nákladov, a teda uspokojí tak cestujúceho z hľadiska ponúkaných služieb, ako aj štátnu a verejnú správu, ktorá celý systém hradí.

Prínosy pre cestujúcich

  • jednotné prepravné a tarifné podmienky vo vlakoch, autobusoch, aj MHD,
  • nové druhy cestovného: prestupné lístky, časové predplatné lístky (mesačné, štvrťročné,…) a pod.,
  • technologické novinky: mobilná aplikácia, NFC platby a pod.,
  • pravidelnejšie, rýchlejšie a komfortnejšie spojenia v rámci regiónu aj v rámci miest,
  • harmonizovaný systém verejnej dopravy (pravidelné garantované nadväznosti spojov/liniek),
  • jednoduchý a prehľadný dopravný systém (schémy trás liniek, taktové cestovné poriadky,…),
  • včasné informácie o mimoriadnostiach v doprave (meškania, obchádzky,…),
  • všeobecne vyššia kvalita poskytovaných služieb v doprave.

Prínosy pre objednávateľov

  • rastúci dopyt po preprave (viac cestujúcich),
  • vyššia efektivita obehov vozidiel,
  • stabilizácia dopravných výkonov.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.