Linka 3 bola kapacitne obmedzená

V dňoch školského vyučovania na 3 poradiach z 5 premávajú štandardné vozidlá namiesto článkových.

Od začiatku septembra DPMŽ v dňoch školského vyučovania kapacitne obmedzil trolejbusovú linku 3, spájajúcu Solinky a Bôrik s centrom mesta. Namiesto 5 článkových 18-metrových trolejbusov na nej premávajú 3 štandardné 12-metrové trolejbusy a 2 článkové. Štandardné vozidlá sú nasadzované na celodenné výkony, článkové na delené služby (jazdiace v rannej a popoludňajšej špičke).

Počas pracovných dní školských prázdnin a voľných dní premávajú na linke 3 naďalej 12-metrové trolejbusy.

Linka 3 je z kapacitného hľadiska medzi žilinskými trolejbusovými linkami špecifická. Na mnohých spojoch je podľa našich sledovaní článkové vozidlo nadbytočné, avšak štandardné pre komfortné cestovanie nepostačujúce. Optimálne sa pre ňu z tohto pohľadu javia 15-metrové trolejbusy, tými ale DPMŽ nedisponuje a nebolo by ani výhodné kvôli jednej linke obstarávať ďalší typ vozidiel. Navyše by 15-metrové trolejbusy mohli mať pre horšie manévrovacie schopnosti problém v ostrých zákrutách na centrálnom mestskom okruhu.

Motívom zníženia kapacity na linke 3 bolo zníženie nákladov. Nasadzovanie menej kapacitných vozidiel prinesie síce úspory, ale za cenu, že na najexponovanejších spojoch sa budú cestujúci tlačiť, čo ich môže v kombinácii s takmer žiadnou preferenciou MHD odradiť od jej ďalšieho využívania, čím by prišlo k poklesu tržieb a zámer usporiť by sa mohol otočiť. Nasadzovanie kapacitnejších trolejbusov je síce o niečo nákladnejšie, ale vďaka nemu sa dosiahne vyšší komfort prepravy, čo by pri vhodnej dopravnej politike mohlo znamenať aj nárast počtu prepravených osôb.

Odstrašujúcim príkladom šetrenia na kapacite v duchu hesla "nech to stojí, čo to stojí" je väčšina slovenských podnikov SAD, resp. ich nástupcov. A to ako v segmente mestskej, tak aj prímestskej dopravy. Článkové vozidlá tieto spoločnosti vo veľkom nahrádzali vozidlami kratšími bez zvýšenia počtu spojov, čo malo po čase za následok taký odliv cestujúcich, že tam kratšie vozidlá začali kapacitne postačovať.

Opačný prístup k článkovým vozidlám ako väčšina slovenských dopravcov má napríklad salzburský prevádzkovateľ MHD Salzburg AG. V meste, ktoré má zatrolejovené prakticky všetky významnejšie cesty, prevádzkuje výhradne článkové trolejbusy.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Teraz sú to sóla na L3, za rok to môže byť L4/14 cez víkend, za dva roky opäť L6 a ani sa nenazdáme a klbáky tu zostanú v počte 10 - 15 kusov.
tipycke na vsetkom sa setri aj na MHD.
pekný článok, vidím to podobne!