Železničnú dopravu čaká reforma (od 9.12.2012)

Prináša zmeny pozitívne i negatívne.

V nedeľu 9. decembra 2012 vstúpi do platnosti grafikon vlakovej dopravy 2012 – 2013. Hlavnými zmenami, ktoré v segmente osobnej dopravy prinesie, budú posilnenie dopravy v najvyťaženejších reláciáchrozšírenie taktu a zrušenie osobnej dopravy na 3 tratiach úplne a 2 tratiach v časti. Vlaky osobnej dopravy dojazdia na tratiach Prievidza – Nitrianske Pravno, Spišské Vlachy – Spišské Podhradie a Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany; na trati Poprad – Plaveč v úseku Stará Ľubovňa – Plaveč a na trati Košice – Čirč v úseku Lipany – Čirč (v úseku Lipany – Plaveč ostane v piatky a nedele 1 pár vlakov zachovaný). V nasledujúcich riadkoch si podrobne priblížime novinky grafikonu v Žilinskom kraji.

Najprv sa pozrime na regionálnu dopravu. Na časti trate č. 120 Bratislava – Žilina ležiacej v Žilinskom kraji dôjde k spravidelneniu osobných vlakov – v špičke pracovných dní budú premávať v hodinovom takte, v ostatných časoch v 2-hodinovom, so 4-hodinovou dopoludňajšou „dierou“ počas voľných dní. „Diera“ v sedle pracovných dní zanikne. Zrušené budú oba ranné zrýchlené vlaky z Nového Mesta nad Váhom do Žiliny. Doprava na trati č. 126, „Rajeckej Anči“, bude posilnená a spravidelnená, vlaky budú po novom premávať rovnako ako v predchádzajúcom prípade v hodinovom špičkovom a 2-hodinovom mimošpičkovom takte. „Diera“ v dopoludňajšom sedle pracovných dní zanikne, cez víkendové a sviatočné dopoludnia však ostáva, ale menšia, 4-hodinová. V smere do Žiliny vznikne podvečer „diera“ nová, v pracovných dňoch 3-hodinová, počas voľných dní o hodinu dlhšia. Posledný vlak zo Žiliny do Rajca bude naďalej odchádzať pred 19. hodinou. Na trati č. 127, ktorá spája Žilinu s Kysucami (a Českou republikou), budú osobné vlaky síce premávať namiesto súčasného „polotaktu“ v skoro pravidelnom takte, ale o niečo málo porednú. V špičke pracovných dní budú premávať v hodinovom takte (v najexponovanejších časoch skrátenom na približne polovicu), v sedle 2-hodinovom a počas víkendov a sviatkov v 2-hodinovom, v niektorých častiach dňa skrátenom na hodinový, niekedy predĺženom na 3- a v jednom prípade dokonca 4-hodinový. Aj na makovskej trati č. 128 bude súčasný „polotakt“ spravidelnený, v špičke pracovných dní v hodinovom takte, inak v 2-, 3-, 4- a cez voľné dni dokonca v jednom prípade až 5-hodinovom rozstupe. Zaniká 7-hodinová „diera“ v smere z Makova v ranných a dopoludňajších hodinách voľných dní. Na trati č. 129 z Čadce do Skalitého (a Zwardońa) bude cestovný poriadok rovnako ako doposiaľ pripomínať noty na bubon, vlakov bude neveľa a budú vedené zväčša v nepravidelných intervaloch. Na turčianskej časti trate č. 170 bude najdôležitejšou zmenou zavedenie 2-hodinového taktu zrýchlených / expresných vlakov, čím sa zlepší spojenie Žiliny, Vrútok, Martina, Turčianskych Teplíc, ako aj Hornej Štubne, kde budú po novom zastavovať. Namiesto 5 takýchto vlakov v smere do Žiliny denne, 5 v smere zo Žiliny počas pracovných dní a 4 počas voľných dní, vedených pomerne nesystémovo, bude premávať 8 párov vlakov v pracovných dňoch a 6 párov cez víkendy a sviatky. Počet osobných vlakov sa nemení, dochádza však k náhrade súčasného „polotaktu“ takmer pravidelným taktom, v špičke pracovných dní prevažne hodinovým, v ostatných časoch pracovných dní väčšinou 2-hodinovým, počas voľných dní bude rozstup medzi osobnými vlakmi 1- až 4-hodinový. Začínať / končiť až v Žiline už bude iba 1 pár osobných vlakov v smere do Turca / z Turca. Za najviac negatívne zmeny možno označiť vznik vyše 3,5-hodinovej poludňajšej „diery“ v smere z Turčianskych Teplíc do Vrútok počas voľných dní (nepôjde ani osobný, ani zrýchlený vlak), ktorá pôvodne vytvorená byť nemala a zrušenie prípojného vlaku zo Žiliny na posledný vlak z Vrútok do Turca, s príchodom do Turčianskych Teplíc chvíľu po 23. hodine, ktorý mal podľa pôvodného návrhu grafikonu premávať o hodinu skôr a tým ako-tak vytvárať prípoj na rýchlik z Bratislavy. Posledná možnosť dostať sa v pondelok až piatok za prijateľných podmienok zo Žiliny do Turca tak bude pred 19. hodinou, neskôr jedine s „bonusom“ v podobe takmer 90-minútového čakania na prípoj vo Vrútkach. Počas sobôt nebude existovať ani táto „lukratívna“ možnosť, pretože vtedy bude posledný rýchlik z Bratislavy na východ Slovenska skrátený po Žilinu. V nedeľu ostáva dobré spojenie vo večerných hodinách v tejto relácii zachované. Posledný vlak z Turčianskych Teplíc smerom do Vrútok bude naďalej odchádzať pred 20:30, hoci pôvodne mal ísť vlak aj krátko pred 22. hodinou. Na časti trate č. 180 ležiacej v žilinskom kraji budú osobné vlaky premávať taktiež pravidelnejšie, v „polotakte“. V úseku Liptovský Hrádok – Poprad-Tatry ich ale bude vedených menej. Na zastávke Teplička nad Váhom zastavovať už vlaky nebudú. Na oravskej trati č. 181 mal byť podľa pôvodného návrhu grafikonu zavedený 2-hodinový takt, v špičke pracovných dní skrátený na polovicu, nakoniec tu ale bude pravidelný takt iba v niektorých častiach dňa (2-hodinový), čo je však stále lepšie než súčasný stav. Jeden priamy vlak denne zo a do Žiliny ostane zachovaný, v oboch smeroch už ale osobný (zanikne teda zrýchlený vlak „Orávka“ zo Žiliny do Dolného Kubína).

V segmente diaľkovej dopravy príde k posilneniu a spravidelneniu vlakov InterCity na trase Bratislava – Košice, nebudú však premávať celodenne v 2-hodinovom takte, ako sa očakávalo, ale iba v 4-hodinovom, doplnenom v niektorých dňoch v určitých časoch na 2-hodinový. Zlepší sa aj večerné spojenie Žiliny s východom Slovenska predĺžením posledného rýchlika z Bratislavy z Vrútok do Popradu-Tatier v pondelok až štvrtok a nedeľu (v piatok bude naďalej vedený do Košíc a v sobotu bude skrátený po Žilinu). Naopak, zrušené budú tri rýchliky s trasou Bratislava – Žilina a jeden v smere opačnom. Skoré ranné železničné spojenie hlavného mesta so Žilinou naďalej nebude existovať a prvý vlak z Bratislavy sem príde až šestnásť minút pred ôsmou. Spojenie dvoch najväčších stredoslovenských miest sa však výrazne zlepší. Zrýchlený vlak či expres pôjde medzi Žilinou a Banskou Bystricou každé dve hodiny. Spojenie Žiliny s Českou republikou ostáva na rovnakej, na slovenské pomery dobrej úrovni, spojenie s Poľskom bude lepšie o 1 pár vlakov počas víkendov a sviatkov, stále však slabé – 4 páry osobných vlakov v pracovných dňoch a 3 páry vo voľných dňoch, v oboch prípadoch v nepravidelných rozstupoch a bez prípoja v stanici Zwardoń od niektorých spojov / k niektorým spojom.

Na záver je nutné poznamenať, že hoci je nový grafikon vlakovej dopravy v istých oblastiach krokom vpred a konečne sa podarilo zbaviť niektorých roky zaužívaných neduhov, základný princíp jeho zostavy zostal nezmenený – stanoví sa určitý objem výkonov (vlakokilometrov), ktoré si objedná štát od dopravcov a tomuto objemu sa všetko ostatné pri tvorbe grafikonu prispôsobuje. Nikde pritom nie sú stanovené štandardy kvality spojenia, ako napríklad najväčší prípustný následný interval medzi vlakmi či minimálny časový rozsah prevádzky vlakov počas dňa. Mnohí odborníci sa zhodujú na tom, že dokiaľ bude prioritou pri zostave grafikonu dodržanie stanoveného počtu vlakokilometrov alebo dokonca ich šetrenie, bude mať osobná železničná doprava cestu k svetlejším zajtrajškom zarúbanú. Šetriť vlakokilometre totiž nemusí vždy znamenať aj šetriť financie, v niektorých prípadoch to môže znamenať aj pravý opak. Pre príklad, že znížiť stratovosť sa dá rozšírením počtu spojov, zvýšením komfortu cestovania a tým dosiahnutým zvýšením počtu cestujúcich, netreba ísť ani do zahraničia, stačí na trať Bratislava – Komárno.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
poprosim adminov aby zmenili datum v nazve clanku, uz som si totiz myslel, ze je pripraveny aj GVD pre dalsi rok ?