VozidláAutobusy MHD › Karosa B 731 & Karosa B 732

Karosa B 732.1654 TT-753CB v stave po generálnej oprave
Karosa B 732.40 v stave po generálnej oprave
Karosa B 732.1654 #TT-562DS

Úvod

Významným medzníkom vo výrobe autobusov vo firme Karosa Vysoké Mýto bol nový rad vozidiel Karosa 730 dodávaný dopravným spoločnostiam od roku 1981. Autobusy polosamonosnej konštrukcie s motorom umiestneným v zadnej časti vozidla na dlhé roky ovládli ulice miest v Československu. Typ B 732 sa odlišoval od typu B 731 len použitím manuálnej prevodovky.

Nové vozidlá Karosa B 731 a B 732 sa do Trnavy dodávali od roku 1983 a posledné nové vozidlo bolo dodané v roku 1996. Neskôr bolo dodaných ešte niekoľko jazdených vozidiel.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 731.00 TT 87-37, TT 87-61 1983 1983 (?) 2
2. Karosa B 731.00 TT 94-05 – TT 94-06 1984 1984 (?) 2
3. Karosa B 732.00 TT 95-35 1984 1984 (?) 1
4. Karosa B 731.00 TT 98-37 – TT 98-38 1985 1985 (?) 2
5. Karosa B 731.04 TTA 03-90 – TTA 03-91, TTA 04-36 1986 1986 (?) 3
6. Karosa B 732.20 TTA 11-28 – TTA 11-29, TTA 11-31, TTA 11-53 – TTA 11-57 1987 1987 2005 – 2011 8
7. Karosa B 732.20, Karosa B 731.20 TTA 15-54, TTA 16-12 – TTA 16-13 1988 1988 2005 – 2011 3
8. Karosa B 732.40 TTA 20-40, TTA 20-46, TTA 20-94, TTA 21-45 1989 1989 2007 – 2011 4
9. Karosa B 732.40 TTA 27-97 – TTA 27-98 1990 1990 2011 2
10. Karosa B 731.1653 TTA 31-07 – TTA 31-09 1990 1990 2007 – 2011 3
11. Karosa B 732.1654, Karosa B 731.1653 TTA 34-32, TTA 36-32, TTA 36-41 – TTA 36-42 1991 1991 2006 – 2011 4
12. Karosa B 732.1654 TTA 45-76, TTA 45-47, TTA 45-78 1993 1993 2011 3
13. Karosa B 732.1654 TTA 61-98 1996 1996 2011 1
14. Karosa B 731.1669, Karosa B 732.40 TT-785CBII, TT-947BX 1990 – 1995 2005 2007 – 2011 2
15. Karosa B 732.1654 TT-562DS 1993 2009 2011 1
Spolu 1983 – 1996   41

Technické parametre

Dĺžka 11055 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm
Rázvor 5600 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 59 (73x.00)
63
Celkový počet miest 90 + 1 (73x.00)
94 + 1
Pohotovostná hmotnosť 9400 kg (B 731)
9500 kg (B 732)
Celková hmotnosť 15780 kg (B 731)
16000 kg (B 732)
Motor LIAZ ML 635, naftový, vodou chladený, nepreplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (731.00, 732.00)

LIAZ ML 636, naftový, vodou chladený, preplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (731.20, 732.20, 732.40, 732.1652, 731.1653, 732.1654)

LIAZ M 1.2 C ML 637 S (731.1669)
Výkon motora 148,5 kW / 2100 rpm (ML 635)
152 kW / 2000 rpm (ML 636)
Objem motora 11946 cm3
Krútiaci moment motora 767 Nm / 1400 rpm (731.20, 732.20)
845 Nm / 1100 - 1200 rpm (731.40, 732.40)
Maximálna rýchlosť 70 - 80 km/h
Prevodovka Praga 2M 70.04, automatická, 2-stupňová s hydrodynamickým meničom (731.00, 731.20, 731.40, 731.1653)
VOITH D863.3, automatická, 3-stupňová (731.1669)
Praga 5P 80.45, manuálna, 5-stupňová (732.00, 732.20, 732.40, 732.1654)
Riadenie Technometra 712 HRSB-350-6-01, hydraulické monoblokové servoriadenie
Nápravy predná: LIAZ 442, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
zadná: RÁBA A 118.37, tuhá s dvojstupňovou redukciou, hnacia (731.00, 731.04, 732.00)
zadná: RÁBA A 007.24, tuhá, jednostupňová, hnacia (731.20, 732.20)
zadná: RÁBA A 009, tuhá, jednostupňová, hnacia (732.40, 732.1652, 731.1653, 732.1654)
zadná: Detva 11N DKT, tuhá, hnacia (732.1654 od r. 1992, 732.1669)
Pneumatiky 10,00 R 20
295/80 R 22,5

Fotografie

Opis

Na oceľovom ráme zostavili z panelov polosamonosnú karosériu, zvonka oplechovanú hladkým plechom. Panely - základný rám, bočnice, predné, zadné čelo a strecha, vzájomne spojili skrutkami. Strop a bočnice interiéru pokryli umakartom, podlahu gumou. Pre cestujúcich osadili latexové sedadlá s koženkovým poťahom v mestskom usporiadaní. V bočnici umiestnili troje výsuvné dvojkrídlové dvere s elektropneumatickým ovládaním. Okrem interiéru, kde boli do roku 1985 svetlohnedé koženkové sedadlá a svetlohnedý umakart, sa prvé série líšili aj zadnou nápravou RÁBA 118, ktorá sa používala až do roku 1986. Od tohto roku sa začali montovať čierne sedadlá a šedý umakart, o rok neskôr dostali vozidlá tichšiu nápravu RÁBA 007 a predné dvere s menšími oknami v spodnej časti. Pracovisko vodiča v type 731.00, 732.00 oddeľovala od priestoru pre cestujúcich presklená priečka. Od ďalších výrobných sérií začali v mestských vyhotoveniach montovať uzavreté kabínky pre vodiča. Vykurovanie interiéru bolo zabezpečené naftovým agregátom a teplovzdušnými radiátormi, vetranie cez stropné vetráky s elektrickými ventilátormi a horné posuvné časti bočných okien. Interiér osvetľovali žiarivkové telesá. Autobusy sa do roku 1985 dodávali v červeno-krémovom nátere, potom v červeno-bielom nátere.

Úpravy

Vozidlá typu Karosa B 731 sa postupne podrobili výmene automatickej prevodovky za manuálnu. Jediným zástupcom radu Karosa B 731 s automatickou prevodovkou zostalo vozidlo TT-785CB/II pôvodom z pražského dopravného podniku.

Autobus TT-754CB dostal informačný systém EMtest nultej generácie. Vozidlá postupne dostávali aj nové nátery vo farbách SAD Trnava, najskôr v červeno-modrej kombinácii, neskôr v žlto-červenej farebnej kombinácii.

Prevádzka

Karosy B 731/732 zabezpečovali väčšinu výkonov v MHD Trnava, vrátane dopravnej obsluhy susediacich obcí Biely Kostol a Hrnčiarovce nad Parnou, ktoré sa v rokoch 1993 - 1994 osamostatnili od Trnavy. Karosy B 731/732 vplyvom postupného úbytku cestujúcich vo výprave nahrádzali aj kĺbové vozidlá.

Vyraďovanie a likvidácia

Vyraďovanie Karos B 731/732 v Trnave začalo „atmosférickými“ vozidlami, väčšina z nich dojazdila koncom 1990-tych rokov, pričom najdlhšie vydržala TT 94-06 (do roku 2002). Životnosť trnavských Karos B 731/732 bola v rokoch 2001 - 2007 predlžovaná generálnymi opravami v rôznych dodávateľov, pričom niekedy sa z generálnej opravy vrátilo novšie vozidlo pôvodom z Prahy (napríklad TTA 11-29/II>TT-795CB, TT-785CB). Ďalšie Karosy B 731/732 boli vyraďované postupne v rokoch 2005 – 2008 a okrem nových vozidiel ich nahrádzali aj Karosy B 731/732 z iných prevádzok dopravcu (TT-947BX z Hlohovca, TT-562DS z Piešťan), ale aj prímestské vozidlá. V rokoch 2006 až 2008 boli vozidlá priebežne obmieňané novými vozidlami SOR BN 12. Vyraďovanie vozidiel potom prebiehalo aj bez adekvátnej náhrady až do apríla 2011, kedy boli všetky vozidlá Karosa B 731 a B 732 nahradené vozidlami Irisbus Citelis s pohonom na CNG nakúpenými z prostriedkov EÚ.

Katalóg vozidiel

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
TTA 11-28 TT-788CB 
TTA 11-29 TT-795CB 
TTA 11-31 TT-761CB 
TTA 11-53do 2004TT-798CBod 2004
TTA 11-54 TT-792CBod 2004
TTA 11-55 TT-791CB 
TTA 11-56 TT-789CB 
TTA 11-57do 2004TT-781CBod 2004
TTA 15-54 TT-760CB 
TTA 16-12do 2004TT-785CBod 2004
TTA 16-13 TT-796CB 
TTA 20-40 TT-762CB 
TTA 20-46 TT-772CB 
TTA 20-94do 2000TT-301AZod 2000
1.2.
TTA 21-45do 2004TT-763CB 
TTA 27-97 TT-786CB 
TTA 27-98 TT-790CB 
TTA 31-07 TT-769CB 
TTA 31-08do 2000TT-289AZod 2000
TTA 31-09do 2004TT-797CBod 2004
TTA 34-32 TT-736CB 
TTA 36-32 TT-756CB 
TTA 36-41 TT-734CB 
TTA 36-42 TT-758CB 
TTA 45-76 TT-754CB 
TTA 45-47 TT-753CB 
TTA 45-78 TT-752CB 
TTA 61-98 TT-952BJ 

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.