Paul Verhoeven bol skeptik, keď samojazdiace taxíky s umelou, nie až tak inteligentnou inteligenciou umiestnil do sci-fi filmu Total Recall. Ten sa odohráva až v roku 2084 a v skutočnosti sa s prvými verziami tohto druhu prepravy môžeme stretnúť už o pár mesiacov.

Spoločnosť Local Motors v spolupráci s IBM vytvorili samojazdiaci elektromobil, ktorý odvezie naraz 12 ľudí. Okrem senzorov, ktoré rozoznávajú okolie od budov, cez značky a ostatné autá má Olli integrovaný aj systém Watson Internet of things zameraný na automobily a kognitívne učenie sa.

Local Motors získala pozornosť verejnosti vlani keď vytvorili plne funkčný automobil LM3D Swim, ktorý bol takmer celý vytvorený technológiou 3D tlače. Podobne aj Olli má nešpecifikovaný počet dielov vytlačených na 3D tlačiarni a sú recyklovateľné.

Po Washingtone behá samojazdiaci elektrobus vytlačený na 3D tlačiarni

Olli vo Washingtone Zdroj: Flickr

Systém Watson funguje aj trochu na spôsob virtuálnej asistentky Siri. Medzi jeho funkcie patrí okrem rozoznávania hlasových povelov aj ich porozumenie a následná interakcia. Okrem nahlásenia „minibusu“, že chcete ísť napríklad na univerzitu bez nutnosti zapamätať si adresu sa dá počas jazdy s Olli aj diskutovať ako funguje.

Local Motors buduje tento systém ako flexibilnú flotilu, ktorá na základne algoritmov bude prepočítavať najefektívnejšie rozvážanie cestujúcich. Nebude to jednoduché, keďže Olli sa dá privolávať mobilnou aplikáciou podobne ako služba Uber.

Po Washingtone behá samojazdiaci elektrobus vytlačený na 3D tlačiarni

Olli môže fungovať v rôznych oblastiach Zdroj: Local Motors

Prvé skúšobné jazdy na verejnosti sa začali vo Washingtone. Zatiaľ bez civilných cestujúcich. Verejnosť bude mať ale vo vybrané termíny možnosť s Olli interagovať. Do konca roka pribudnú skúšky aj v Las Vegas a Miami. Diskutuje sa tiež o testovaní mimo USA, konkrétne v Berlíne, Kodani a Canberre.

Zástupcovia Local Motors ale tvrdia, že im nejde len o vytvorenie autonómneho autobusu. Chcú zmeniť celý systém mestskej dopravy v masovom meradle a tým znížiť ekologické zaťaženie. Jedným z cieľov je v budúcnosti vybudovať stovky minifabrík po celom svete, kde sa bude dať Olli vytlačiť za 10 hodín a zmontovať za jednu.

Po Washingtone behá samojazdiaci elektrobus vytlačený na 3D tlačiarni

Olli vníma svoje okolie Zdroj: Local Motors

Olli nie je jediný a ani prvý projekt samojazdiaceho dopravného prostriedku pre viacerých cestujúcich. Už pred takmer rokom začali medzi holandskými mestami Ede a Wageningen jazdiť WEpody. Vyvinula ich švajčiarska firma EasyMile. Odvezie naraz tucet cestujúcich maximálnou rýchlosťou 24 km/h. Hneď ako to legislatíva dovolí. Po technickej stránke zatiaľ jeho senzory a spracovanie dát nezlyhali a žiadneho okoloidúceho, v danej krajine skôr cyklistu, nezrazil.