V tlačovej správe ZSSK priznala, že nedokáže naplniť očakávania akcionára (ktorým je zo 100 percent štát) pre rok 2016 a vymazať stratu, ktorú vlaky na trati Bratislava - Žilina - Košice produkujú.

„Ekonomická kondícia IC vlakov sa tri roky systematicky zlepšovala, stratu sme každoročne znižovali. Po príchode konkurencie počet cestujúcich klesol. Nedokážeme tak dostať tieto vlaky do kladných čísel,“ uviedol Pavol Gábor, generálny riaditeľ spoločnosti.

ZSSK ďalej uvádza, že hoci tržby IC vlakov pokrývajú náklady prevádzky a priebežný výsledok na úrovni EBITDA (bez nákladových úrokov a odpisov) je kladný, celkovo v tomto roku vygenerujú účtovnú stratu na úrovni roka 2014.

„Urobili sme všetky možné opatrenia na zlepšenie ekonomiky a súčasne sme priniesli citeľné skvalitnenie služieb cestujúcim. Napriek tomu končíme, pretože sme zodpovední manažéri a nemôžeme sa správať iracionálne a nehospodárne. K životu v konkurenčnom prostredí patria aj takéto nepríjemné rozhodnutia,“ uviedol P. Gábor.

Vozne aj personál z IC vlakov plánuje ZSSK využiť na zlepšenie úrovne a služieb v rýchlikoch na linkách v rámci Slovenska. Na trase IC vlakov spoločnosť v súčasnosti ešte realizuje dopravu na objednávku štátu – diaľkové vlaky každé dve hodiny v oboch smeroch (na častiach trasy každú hodinu) a na kratších úsekoch regionálne vlaky.

Víťazstvo RegioJetu

Správa o rušení IC vlakov prišla len jeden deň po tom, čo minister dopravy Ján Počiatek v parlamente pripustil, že ZSSK uvoľní priestor pre súkromnú spoločnosť RegioJet. Tá pred niekoľkými dňami zas avizovala ukončenie prevádzky rýchlikov.

„RegioJet pomenoval dôvod odchodu pre to, že konkurujú na tejto trati aj komerčné železničné IC vlaky. Je z môjho pohľadu veľmi pravdepodobné, že z tejto pozície ustúpime a vytvoríme tak ešte väčší priestor pre RegioJet, aby prevádzkoval túto službu, ktorá, ako ste povedali, sa stala populárnou,“ uviedol minister počas parlamentnej Hodiny otázok vo štvrtok.

Súkromný dopravca sa dlhšie vyhrážal, že kvôli nekalej konkurencii zo strany štátnych železníc prestane na trase Bratislava – Košice svoje vlaky prevádzkovať. Po včerajšom vyjadrení J. Počiatka rétoriku, pochopiteľne, zmenil.

„Oznámené rozhodnutie považujeme za zodpovedné a správne, najmä z pohľadu súťažného práva a rozvoja férových podmienok v podnikaní na železnici.“ uviedla spoločnosť v reakcii na vyhlásenie ZSSK.

Firma sa už pripravuje na „prevádzku až 13 vozňových súprav na trase Bratislava - Košice tak, aby bola cestujúcim ponúknutá viac než dvojnásobná kapacita oproti tomu, čo doposiaľ na tejto trati ponúkali všetky komerčné vlaky oboch dopravcov dohromady“.

Zrušením štátnych IC na trati Bratislava - Košice tak bude mať RegioJet monopolné  výrazne posilnené postavenie. Štátna ZSSK bude konkurovať už len pomalšími rýchlikmi.

K tejto situácii súkromná spoločnosť uviedla: „Stratový monopol alebo dominant nemôže bojovať s novou slabšou konkurenciou tým, že zníži ceny, pretože sa jedná vždy o ceny podnákladové a nekalú súťaž. Ak by niekedy na niektorej trati dosiahol dominantné postavenie RegioJet (t.j. viac ako 40% podiel na trhu), bude to isté pravidlo platiť aj pre neho. Pokiaľ bude chcieť zareagovať cenovo na novú konkurenciu, tiež bude musieť preukázať, že je ziskový.“