Brusel stopol Slovensku všetky platby na dopravu

Európske peniaze na prebiehajúcu výstavbu štvorprúdoviek a moderných železničných tratí sú ohrozené.

17.05.2013 07:42
Diaľnica D1, diaľnice Foto: ,
Ilustračné foto
debata (93)

Podľa informácií Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku totiž Brusel zastavil všetky platby, ktoré mali smerovať na dopravné projekty na Slovensko. Platby pre Operačný program Doprava zastavila únia pre podozrenia z korupcie pri železničných tendroch, prev viacročnú mieru chybovosti v operačnom programe a pre problémy v stanovení lehoty na poskytnutie súťažných podkladov v rámci procesu verejného obstarávania. Zodpovednosť za to nesie okrem terajšej vlády aj minulá a predminulá.

Dopravné projekty, kde sa výška stavebných nákladov v niektorých prípadoch pohybuje v stámiliónoch eur, síce eurokomisári môžu schváliť, no kedy pošlú peniaze na ich výstavbu, to nevedno. Rezort dopravy pod vedením Jána Počiatka totiž musí najskôr odstrániť problémové nedostatky.

V Bruseli je momentálne šesť investične veľkých projektov v celkovej hodnote za viac ako 700 miliónov eur. Je to stavba diaľnice D1 Fričovce – Svinia (115 miliónov eur), Jánovce – Jablonov (60 miliónov eur), Dubná Skala – Turany (137 miliónov eur), stavba rýchlostnej cesty R4 Košice – Milhosť (78 miliónov eur) a dva železničné projekty na modernizáciu trate od Trenčianskej Teplej až po Púchov spoločne za 380 miliónov eur.

Viac ako 80 percent nákladov na stavby nám pritom preplatí Európska únia a zvyšok pôjde zo štátneho rozpočtu. Na domáce stavebné firmy by však zastavenie európskych platieb vplývať nemalo. Tým totiž faktúry za stavebné práce na národnej úrovni preplatí napríklad Národná diaľničná spoločnosť či Železnice SR. "Prerušenie preplácania platieb zo strany Bruselu nemá vplyv na preplácanie faktúr za oprávnené výdavky dodávateľom. Oprávnené výdavky sú štandardne a regulárne preplácané z povinného štátneho spolufinancovania, to znamená zo štátneho rozpočtu,“ vysvetľuje Gabriela Jarošová, vedúca oddelenia pre vzťahy s verejnosťou na ministerstve dopravy.

Podľa Jarošovej ide v prípade schvaľovania a preplácania projektov o dva odlišné procesy, ktoré spolu vôbec nesúvisia. "Aj napriek pozastavenému preplácaniu výdavkov sú projekty riadne predkladané na Európsku komisiu a sú z jej strany posudzované,“ dodáva. Príkladom je v apríli tohto roka komisármi schválený projekt na modernizáciu koľají medzi Novým Mestom nad Váhom a Zlatovcami. Preplatenie 195 miliónov eur síce schválili, no peniaze nie.

"Prerušenie platieb pre Operačný program Doprava platí od februára 2013,“ zdôvodnila Jarošová. "Európska komisia však môže vyhodnocovať a rozhodovať o veľkých projektoch aj napriek tomu, že v tejto chvíli sú platby v operačnom programe prerušené,“ dopĺňa ju Ingrid Ludviková zo Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.

Ako dlho bude rezortu dopravy trvať, kým presvedčí Brusel, aby znovu spustil eurofondy si v tejto chvíli nikto netrúfa odhadnúť. Z komplikovanej situácie, ktorá v týchto týždňoch nastala, je takisto otázne viniť jednu stranu. Počiatek hovorí, že je za to zodpovedný jeho predchodca Ján Figeľ (KDH).

"Dôvodom prerušenia sú chyby pracovníkov ministerstva dopravy pod vedením Jána Figeľa v roku 2011, keď do Bruselu poslali na preplatenie aj faktúry, ktoré podľa pravidiel únie nie je možné preplácať z eurofondov. Toto prerušenie vychádza z auditu z apríla 2012, ktorý tieto pochybenia z čias ministrovania Jána Figeľa odhalil,“ tvrdí Počiatek. Figeľ zase viní najmä Počiatka.

Platby však Brusel stopol aj pre podozrenia z korupcie pri obrích železničných tendroch, ktoré už prešetruje Európsky úrad pre boj proti podvodom. Zaujímať by sa mal o železnicu Nové Mesto nad Váhom – Zlatovce či Žilina – Krásno nad Kysucou, ktoré sa však spúšťali za čias ministra Ľubomíra Vážneho.

© Autorské práva vyhradené

93 debata chyba