České lokálky spasia lacné lístky. A čo naše železnice?

Recept na záchranu našich regionálnych vlakov, ktoré ponúka susedné Česko, štátny železničný prepravca nepoužije. České dráhy od 1. marca výrazne znižujú cestovné v lokálkach. Až na 44 lokálnych tratiach sa bude platiť o štvrtinu lacnejšie cestovné, niekde dokonca dostanú ľudia až 50-percentnú zľavu.

26.02.2013 20:00 , aktualizované: 27.02.2013 08:00
železnice, stanica, vlak Foto: ,
V regiónoch štát nepomáha prežitiu lokálnych vlakov a nechce sa inšpirovať ani receptom z Česka.
debata (26)

A to len preto, aby sa ľudia do lokálok vrátili a nemuseli ich zrušiť. Železničná spoločnosť Slovensko však problém s nízkou obsadenosťou regionálnych spojov riešiť podobne nebude.

Napriek tomu, že ani jedna vlaková trať nie je u nás zisková a všetky potrebujú dotáciu od štátu, osobný prepravca neuvažuje nad tým, že by sa vo vybraných vlakoch jazdilo za nižšie cestovné. Slovákom na regionálnych tratiach tak musí postačovať pre túto chvíľu akciové cestovné Regional na vzdialenosti do 60 kilometrov, ktoré ponúka zľavu 15 percent zo základnej ceny lístka. Táto zľava však môže byť v prípade rozhodnutia spoločnosti kedykoľvek zrušená.

Regionálna zľava sa nechytá

Napríklad z Hronskej Dúbravy do 20 kilometrov vzdialenej Banskej Štiavnice stojí bežne lístok 1,25 eura a po regionálnej zľave 1,08 eura. Medzi českými Olbramovicami a Sedlčanmi, vzdialených takisto 20 kilometrov, vyjde jazda vlakom v prepočte na 1,21 eura. Od marca však klesne cena českého lístka až na 90 centov. Ak sa vyberie Brezňan vlakom na Červenú Skalu zaplatí za cestu po zľave Regional 2,04 eura. Previesť sa z Kolína do Ledečka, medzi ktorými je rovnaká vzdialenosť, vyjde Čechov zatiaľ na 2,39 eura, no po novom to bude 1,80 eura. "Národný dopravca chce zachovať prevádzku na lokálnych tratiach. Skôr či neskôr príde na rad otázka, či na málo vyťažených tratiach nemá byť doprava zastavená. Kým však existuje potenciál cestujúcich do vlakov prilákať, je správne to najskôr preveriť,“ tvrdí riaditeľ Odboru regionálnej dopravy Českých dráh Ivo Toman.

Ich odhady zatiaľ hovoria o tom, že tržby vlakov s lacnejšími lístkami by mali vzrásť. Keď koncom roka 2011 prišli Česi zo zľavnenými lístkami o 50 percent medzi Trhovým Štěpánovom a Benešovom, celkové tržby narástli o 15 percent v porovnaní s predchádzajúcim obdobím. Polovičné cestovné na tejto trase ponechávajú aj od marca. A tak z Benešova do 19 kilometrov vzdialeného Vlašimu vyjde cesta na 74 centov. U nás je cena lístka so zľavou Regional do takejto vzdialenosti viac ako jedno euro.

Režeme skôr, ako meriame?

Na Slovensku sa v okamihu, keď vlak na trati preukazuje minimálnu vyťaženosť, začne rozprávať hneď o jeho zrušení. Minulý rok skončila premávka vlakov na piatich regionálnych tratiach a to medzi Bánovcami nad Ondavou a Veľkými Kapušanmi, Spišskými Vlachmi a Spišským Podhradím, Starou Ľubovňou a Plavčom, Prievidzou a Nitrianskym Pravnom a Turňou nad Bodvou a Jesenským. Ďalšími traťami s najnižšou hustotou osobnej dopravy, ktoré sa môžu dostať čochvíľa na čierny zoznam sú najmä Brezno – Červená Skala – Nálepkovo, Levice – Štúrovo, Čata – Šahy, Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica, Zlaté Moravce – Úľany nad Žitavou, Horná Štubňa – Hronská Dúbrava.

Lokálka premávajúca medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou, s priemernou 24-percentnou obsadenosťou si mohla vlani vydýchnuť, pretože jej zrušenie sa nakoniec nekonalo. Minister dopravy Ján Počiatek po prevezení Štiavnickou Ančou totiž tvrdil, že historický vláčik je potrebné zachovať pre budovanie turizmu. Na druhej strane však na tejto trati došlo k výraznému škrtaniu vlakov a nezastavovaniu rýchlikov v Hronskej Dúbrave, čo podľa miestnych vedie k jej úplnému zániku.

Podporu má plný vlak

Podľa Zuzany Bodnárovej z OZ Štokovec, ktoré predáva lístky na vlak, by v tomto prípade nepomohli ani výrazné zľavy podľa vzoru českého dopravcu. "Nič sa nezmení. Nižšia cena síce môže motivovať ľudí nastúpiť do vlaku, ale keď neexistujú dobré prípoje k vlaku, nepomôže žiadny marketing. Vlak je dnes lacnejší ako autobus a stále ním ľudia nejazdia,“ vraví Bodnárová. Poukazuje pritom na príklad cesty z Hronskej Dúbravy do Zvolena, ktorá autobusom vyjde na 95 centov a vlakom je to 68 centov.

Rezort dopravy nedávno načrtol, akým smerom sa pri zvažovaní o ponechaní vlaku bude uberať. "Podporu budú mať najmä plné vlaky a ak sa ukáže, že o niektoré linky nie je zo strany ľudí záujem a premávajú prázdne vagóny, prirodzene, že sa budeme zamýšľať o presune vlakokilometrov do oblastí s vyšším dopytom cestujúcich,“ vysvetlil Martin Kóňa, hovorca ministra dopravy.

Od decembra 2012 zaviedol rozličné ceny vo svojich vlakoch na trase medzi Bratislavou a Komárnom súkromný prepravca RegioJet. V špičke platí bežné cestovné 4,50 eura, no mimo špičky je to o 58 percent nižšia cena – 2,55 eura. Aleš Ondrůj z RegioJetu hovorí o raste cestujúcich po tejto zmene. „O tejto možnosti neuvažujeme,“ odpovedala hovorkyňa slovenského štátneho osobného prepravcu Slavomíra Šubrtová na otázku, či štátne vlaky nebudú mať mimo špičky podobne upravené ceny.

© Autorské práva vyhradené

26 debata chyba