Trolejbusy Škoda 15 Tr(M) v Prešove definitívne dojazdili

Hranaté pätnástky dotvárali kolorit mesta 3 desaťročia.

Trolejbusy Škoda 15 Tr sa prvýkrát objavili v prešovských uliciach v revolučnom roku 1989 a posledný trolejbus už modernizovaného radu 15 TrM s evidenčným číslom #118 bol dodaný o 10 rokov neskôr. V súvislosti s otvorením trolejbusovej trate na sídlisko Sekčov bolo potrebné zabezpečiť adekvátny počet kapacitnejších vozidiel na vypravované linky 4 8 a 38. Práve na týchto linkách našli uplatnenie trolejbusy 15 Tr(M), ktorých bolo dovedna dodaných až 32.

15 Tr-ky sa v premávke objavovali celých 30 rokov a okrem spomínaných liniek 4 8 a 38 našli v začiatkoch prevádzky využitie aj na linkách 17 a 30, kde predtým kraľovali trolejbusy Škoda Sanos S 200 Tr. Výnimočne sa však objavili aj na ostatných trolejbusových linkách, ktoré obsluhujú štandardné trolejbusy. V nočnej doprave sa využívali na linkách N2 a N3, po krátkom čase už len na linke N2. Od roku 2006 ich podiel na výkonoch klesal, nakoľko sa v premávke začali objavovať nové nízkopodlažné trolejbusy typu 25 Tr Irisbus a neskôr aj 31 Tr SOR. Od decembra 2012 boli dokonca trolejbusy 15 Tr(M) vypravované už len cez pracovný týždeň.

Od roku 1998 začali vozidlá postupne prechádzať generálnymi opravami, ktoré sa realizovali dodávateľským spôsobom. Vybrané trolejbusy zavítali do dielní Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice (DSZO), Banskobystrickej dopravnej spoločnosti (BBDS) a A-T bus servis (neskôr Mostarko, pôvodné dielne DPMP). Okrem klasických prác dostali všetky vozidlá pri generálnej doprave vonkajší náter v novej mestskej farebnej schéme, okrem vozidiel 15 TrM #114 - #118, nakoľko tieto už boli dodané s novou farebnou schémou. 

V roku 1999 bol do všetkých trolejbusov (okrem #82 - 84) namontovaný palubný počítač R&G Mielec. V apríli 2006 boli trolejbusy #93, 95 - 104, 106 - 113 dovybavené aj elektronickými transparentmi R&G Mielec. S klasickou linkovou orientáciou tak v tom čase ostali len dva trolejbusy tohto typu (#92, 105). Novododané trolejbusy 15 TrM prichádzali s elektronickými transparentmi METRA (#114) a neskôr BUSE (#115 - 118), ktoré boli neskôr zamenené za displeje R&G Mielec.

Od roku 2001 prebiehalo priebežné vyraďovanie týchto trolejbusov. Ako prvé boli vyradené trolejbusy #82 - #84, ktoré boli odpredané do Zlína (DSZO). S príchodom nových trolejbusov 25 Tr Irisbus sa Prešovčania museli rozlúčiť s ďalšími pätnástkami. Svoje posledné kilometre v rokoch 2004 - 2006 najazdili vozidlá #85, #86, #92 a #105. V roku 2007 boli z premávky pre nadmerné opotrebovanie stiahnuté ďalšie tri trolejbusy s číslami #94, #95 a #101. Vozidlá #94 a #95 boli v roku 2010 odpredané do Szegedu. Technický pokrok sa zastaviť nedal a životnosť trolejbusov 15 Tr už tiež viac predĺžiť nešlo - po dodávke nových trolejbusov 31 Tr boli vyradené aj trolejbusy #96, #106, #108, #111 a #112.

Zlý technický stav a aj dodávka 10-tich trolejbusov 31 Tr SOR sa v rokoch 2015 až 2017 podpísala pod ďalšie vyraďovanie trolejbusov 15 Tr. Vyradené boli vozidlá #93, #98, #99, #100, #103, #104, #107, #109, #110, #113. S cestujúcimi sa taktiež rozlúčili trolejbusy Škoda 15 TrM s číslami #114 a #115. Netreba zabudnúť spomenúť, že trolejbus #114 bol prvým trolejbusom typu 15 TrM na Slovensku. Trolejbusy #114 a #115 boli taktiež na rozdiel od ostatných trolejbusov vybavené nápravami HN. Pri ostatných trolejbusoch boli použité nápravy Rába s charakteristickým zvukom, ktorý dlhé roky neodmysliteľne patril k nášmu mestu.

V roku 2019 boli v premávke už len posledné tri hranaté kĺbové trolejbusy z produkcie Škody Ostrov a nič nenasvedčovalo tomu, že by mohol byť čoskoro koniec. A predsa. Nevyhovujúci technický stav sa podpísal pod vyradenie trolejbusov #116 a #118. Cestujúci si môžu trolejbus #118 pamätať vďaka bielemu náteru, ktorý slúžil ako podklad pre reklamu. 

Počas letných prázdnin boli vypravované len klimatizované trolejbusy 31 Tr SOR a každý fanúšik dopravy sa tešil na blížiaci sa školský rok a s ním aj na opätovné vypravenie posledného trolejbusu Škoda 15 TrM #117. Medzi prešovskými Priateľmi dopravy vznikla aj myšlienka rozlúčkovej fotojazdy s týmto trolejbusom, avšak rozlúčka prebehla v tichosti, nečakane a bez našej pomoci. Posledný trolejbus 15 TrM svojich posledných cestujúcich už odviezol. Ešte v júni...

Takto končí tridsaťročná kapitola jednej trolejbusovej legendy v Prešove. Trolejbusy Škoda 15 Tr, ďakujeme za vašu službu!


Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Vladimír #5:
Ja mám tiež pocit, že keď som bol prvý krát v PO a ste nás zobrali aj s Papyrom do krčmy a potom na nočák, tak N2 aj N3 boli kĺbové. (v noci).
Reakcia na: Solider #12:
Korózia nosných častí rámu a konštrukcií je taká, že sa na niektorých miestach prepadla podlaha a ramená náprav sú taktiež "zvetrané". Hrdzavé plechy zvonku sú jedna vec, no tak úbohý stav kostry je určite dôvod na vyradenie. Asi by nikto z nás nechcel, aby došlo k nejakej nepeknej nehode...

Aj vedúci pracovníci sa zhodli na tom, že generálne opravy trolejbusov 14 a 15 TrM mali skôr kozmetický charakter. Kvôli zhnitému rámu skončili v podstate všetky TrM-ky.

Ani mne sa krpaté autobusy na trolejbusovej linke nepáčia a radšej by som sa zviezol nejakou "rábou", no šotoušina musí ísť bokom. Toto je smutná realita.
Reakcia na: Jur@j #11:
Mňa by zaujímalo, či sa 117 a 118 za leto naozaj stali až tak nepojazdné a neopraviteľné, že to stojí za vypravovanie krátkych autobusov na linku 38 ❓
Reakcia na: rexino #10:
Všetky sú nepojazdné, ale to neznamená, že by ich na Ukrajine neopravili. 119 a 120 boli taktiež neopraviteľné a hľa, v Rivnom už dva roky veselo jazdia.

Avšak o 15 Tr nie je záujem, skôr očakávam, že budú chcieť 122. Ak bude teda ponúknutá na odpredaj.
Všetky sú už technicky úplne nepojazdné? Alebo je šanca, že niečo uvidíme aj napr. na Ukrajine?
Reakcia na: S499.1023 #8:
Ďakujem, to sa mi ešte zíde. 🙂
Jur@j: V slovenčine je rad (typový) mužského rodu.
A historické vozidlo žiadne ?:(
Reakcia na: Vladimír #5:
Informácie som čerpal aj z katalógu vozidiel Škoda 15 Tr, kde je to v záložke Prevádzka uvedené.

Vzhľadom na môj nízky vek si to nepamätám, a preto som sa spoľahol na správnosť týchto informácií. 🙃
Reakcia na: Jan Vartas #3:
Mne sa čosi predsa len marí, že úprave trás chvíľu jazdili N2 aj N3 s kĺbovými trolejbusmi po celú noc - minimálne v piatky a soboty.
Historicak nic?
Reakcia na: Solider #1:
Myslím, že sa tým mysleli len spoje, ktoré ráno začínali z vozovne smerom na Sibírsku a posledné zo Sibírskej do vozovne po úprave trasy od 1.3.2007.
V ktorých rokoch bola ináč N3 kĺbová? Ja si N3 pamätám len so sólo prideleným vozom #74.