Vybudovanie nových bratislavských železničných zastávok je v nedohľadne

Súťaž na projektovú dokumentáciu pre zastávky Ružinov a Vrakuňa bola zrušená.

O vybudovaní nových železničných zastávok na území Bratislavy sa hovorí už niekoľko rokov. Ešte v roku 2012 Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) začali obstarávať zhotoviteľa projektovej dokumentácie pre sedem nových zastávok, tzv. Terminálov integrovanej osobnej prepravy (TIOP). Zmluva s projektantom bola uzavretá v roku 2014. Nové zastávky mali byť Devínska Nová Ves-zastávka, Lamačská brána, Patrónka, Mladá garda, Trnávka, Ružinov, Vrakuňa. Prvé z nich už mali podľa pôvodných plánov začať slúžiť cestujúcim.

Medzitým sa začala spracovávať štúdia realizovateľnosti železničného uzla Bratislava, ktorá má komplexne riešiť železničnú dopravu v hlavnom meste. Štúdia mala byť pôvodne hotová na konci roka 2017, po niekoľkých odkladoch má byť najnovšie dokončená v máji 2019. Keďže štúdia má určiť aj to, ktoré z navrhovaných nových zastávok sa oplatí z hľadiska ekonomickej efektívnosti vybudovať, ŽSR s vybudovaním nových zastávok čakajú na závery tejto štúdie.

Z pôvodne navrhovaných zastávok doteraz získali územné rozhodnutia pre umiestnenie stavby zastávky Devínska Nová Ves, Lamačská brána, Mladá garda, Trnávka, Ružinov a Vrakuňa. V prípade zastávky Lamačská brána (Bory) vlastníci pozemkov nesúhlasili s vybudovaním záchytného parkoviska pri tejto zastávke, preto bolo potrebné prepracovať dokumentáciu pre územné rozhodnutie.

Na základe čiastkových výsledkov štúdie realizovateľnosti železničného uzla Bratislava v roku 2018 sa ukázalo ako ekonomicky opodstatnené vybudovanie zastávok Ružinov a Vrakuňa. V januári 2019 preto železnice vyhlásili súťaž na vypracovanie dokumentácie pre stavebné povolenie k týmto dvom zastávkam. Do súťaže sa prihlásil len jeden uchádzač, ktorý ponúkol vyššiu cenu (459 450 €), než železnice očakávali (148 645 €). Na odporúčanie Ministerstva dopravy a výstavby SR sa železnice rozhodli z uvedeného dôvodu túto súťaž zrušiť.

Podľa informácie zverejnenej na profile verejného obstarávateľa, ŽSR vyhlásia nové obstarávanie na výber zhotoviteľa projektovej dokumentácie pre stavebné povolenie v podrobnostiach  pre realizáciu stavby, ktorá bude obsahovať všetky náležitosti dokumentácie pre výber zhotoviteľa stavby, vrátane inžinierskej činnosti, majetkovo-právneho vysporiadania a občasného autorského dohľadu pre zastávku Vrakuňa v druhej polovici roka 2019.

Zároveň sa ŽSR rozhodli zrušiť obstarávanie projektovej dokumentácie pre zastávku Ružinov, keďže ako sa uvádza v oznámení o ďalšom postupe, "vzhľadom na zmenu rozsahu a využitie danej lokality dôjde aj k zmene koncepcie v danom regióne realizáciou opatrení na zlepšenie kapacitných možností traťového úseku Bratislava Nové Mesto – Dunajská Streda". Ďalší postup v prípade tejto zastávky zatiaľ nie je známy.

Nové železničné zastávky majú byť financované z eurofondov cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra a teda musia byť dokončené do konca roka 2023. Už teraz je však zrejmé, že s výstavbou prvej zastávky vo Vrakuni sa nebude môcť začať skôr ako po roku 2020. Osud ďalších zastávok bude závisieť od záverov spomínanej štúdie realizovateľnosti bratislavského železničného uzla. Podľa najnovšieho vyjadrenia ŽSR z mája tohto roka sa majú realizovať zastávky Vrakuňa, Ružinov, Lamačská brána (Bory) a Železná studienka - Patrónka.

Od jesene 2016 slúži cestujúcim vo Vrakuni aspoň dočasná železničná zastávka, ktorú dala zriadiť mestská časť Vrakuňa s cieľom zlepšiť dopravné spojenie do tejto mestskej časti. Zastávka je obsluhovaná regionálnou vlakovou linkou S70.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Myslím, že osídlenie Marsu Číňanmi bude skôr, ako vybudovanie vlakovej zastávky v Ružinove (aj s priechodom Astronomická - Galvaniho Buziness centrum) ...
Reakcia na: johnnyjanko #18:
Mne inac tiez, btw. Takze dik za moralnu podporu 🙂
Reakcia na: johnnyjanko #18:
Hlavne by to mali byť stanice, s predchodnými koľajami aspoň 700 m dlhými, optimálne by boli dvojkoľajné medzistaničné vložky. Nákladný vlak s výkonovou hmotnosťou okolo 1 - 1,5 kW / t má diametrálne odlišnú dynamiku jazdy, než rýchly motorák a malo by mu byť umožnené letmé križovanie a predchodenie.
Reakcia na: johnnyjanko #19:
To je samozrejme imbecilita (aj pre Zlošuka).
Reakcia na: 810zssk #12:
Ja by som v tomto prípade mal pochopenie pre protistranu, keďže bývam v predmetnej lokalite v Bratislave.

Som za využívanie železnice, ale aktuálne proste nie je priestor na takéto projekty pre túto trať. Množstvo vecí sa v poslednej dobe prezentuje ako senzačné riešenie, ale ich samotná realizácia je behom na dlhé trate a v skutočnosti iba opíjanie ľudí rožkom.

Dobré riešenia sú také, ktoré ich predkladateľ dokáže za obdobie svojej pôsobnosti zrealizovať. V súčasnosti je to pre Podunajské Biskupice a Vrakuňu jednoznačne preferencia existujúcej trolejbusovej dopravy. Ja sám som po vyznačení vyhradených pruhov presadol z vlaku späť do trolejbusu a nie som jediný. Bez ohľadu na to, či súhlasíme s výstavbou na Žitnom ostrove, musíme sa prispôsobiť skutočnosti s cieľom, aby sa každý užívateľ verejnej dopravy dostal včas do cieľa. Preto je potrebné, aby sa pracovalo s tým, čo máme. Štát vyčlenil financie na električku do Petržalky, ale neviem nič o tom, že by v dohľadnej dobe plánoval rozšírenie tejto železničnej trate alebo výstavbu električky do Podunajských Biskupíc, čo je sám o sebe projekt, s ktorým dnes treba počítať len na úrovni štúdie (to bolo v mestskom rozpočte), nie ako vybaveného riešenia a ďalej nič nerobiť.

Skutočne pomôcť tejto lokalite v horizonte najbližších dvoch volebných období môže akurát nasadenie poschodových súprav, nákup dvojkĺbových trolejbusov a realizácia projektu rekonštrukcie križovatky VrakunskáxPodunajská, ktorý magistrát nepochopiteľne sústavne odmieta. Premena odbočovacieho pruhu do Lidla, resp. na Podzáhradnú ulicu, nie je riešením, ale iba náplasťou, aby tadiaľ vodiči MHD nejazdili.
Reakcia na: S499.1023 #17:
To nikto nikdy nespochybnil, ale je to značne iná téma než "cestujúci v rámci mesta zneužívajú dopravu pre ľudí z juhu".
Reakcia na: S499.1023 #17:
Okrem toho IBBI neargumentoval priepustnosťou trate, ale "zneužívaním dopravy", na to som reagoval.
Reakcia na: S499.1023 #17:
V poriadku, súhlasím. Mne išlo len o princíp, nie konkrétne návrhy.

A čo keby tie zastávky boli zároveň výhybne, to by pomohlo? Ako cestujúci dôkladne poznám Sihltalbahn (https://de.wikipedia.org/wiki/Sihltalbahn), je to prevažne jednokoľajná trať, nahusto zastávky, cca v každej druhej sa vlaky môžu križovať, a v špičke tam jazdia vlaky v intervale 10 minút. Majú určité problémy z dodržiavaním CP (ktoré vraj riešia), ale to sú jednotky minút. Pre Švajčiarsko je to problém, u nás by si to nikto ani nevšimol 🙂
Reakcia na: johnnyjanko #16:
Opakujem ešte raz: Nemám nič proti budovaniu zastávok. Ale každá zastávka na jednokoľajnej trati znižuje priepustnosť a tá je u trate 131 v súčasnosti využitá na maximum.
Reakcia na: 810zssk #12:
Súhlasím, dobré argumenty, nechápem, prečo toľko mínusov. Tiež ma irituje, keď si niekto myslí, že využívať železnicu na vnútromestské presuny je niečo nevhodné.

Keby sa vybudovali zastávky Martinský cintorín, Ružinov a Vrakuňa (trvalá), vôbec to nebude "zastavovanie pri každej vŕbe", ktoré by neúnosne komplikovalo život cépéčkarom. Naopak, vznikli by im nové atraktívne možnosti prestupu (ružinovské električky, od Martinského cintorína zase bus k Avionu a letisku), pretože, čudujsasvete, nie každý žitnoostrovčan dochádzajúci do BA pracuje v pešej dostupnosti Hlavnej stanice! Ešte by stálo za úvahu úplne zrušiť zastavovanie v Biskupiciach, keď raz bude vlak stáť pri obratisku Čiližská.

Konkrétnu ponuku vlakov a to, kde budú zastavovať, nech potom riešia odborníci na základe skutočného dopytu a kapacitných možností. Tak ako aj v súčasnosti len každý druhý vlak zastavuje v Rovinke, tak by podobný režim mohol platiť aj ina iných zastávkach. Alebo niečo také, ako funguje na Záhorí: sú osobáky do Malaciek, ktoré stoja všade, a potom osobáky do Kútov, ktoré po Malacky stoja len niekde, a od Malaciek ďalej stoja všade.
Reakcia na: IBBI #9:
Pokial tam nebude druhá kolaj tak to tak bude. Viac vlakov sa teraz nedá pridať . Prechádzať bez zastavenia by bola blbosť.
Reakcia na: hroch #8:
A v Londýne alebo v Berlíne alebo aj hen vo Viedni je veľa jednokoľajok, ktoré sú súčasne aj intenzívne využívané nákladnou dopravou?
Reakcia na: Dave177 #11:
Sú rôzne koncepty obsluhy, v prípade REXov na 131ke ide v podstate o pásmovú obsluhu, kedy v časti trasy vlak stojí všade a potom v inej ide expresne.

Aj v prípade iných konceptov ale o zastavovaní rozhoduje dopyt. Vlak vynecháva tie stanice kde je dopyt menší a naopak zastavuje tam, kde nastupuje/vystupuje viac cestujúcich. Rýchlik do Zvolena nestojí vo Vajnoroch predovšetkým preto, lebo Vajnory sú diera a je tam nízky dopyt.

Vlak nevynechá stanicu kde existuje významný dopyt, len preto že je blízko inej, aby to na papieri nevyzeralo zle. Napríklad TGV medzi Parížom a Lyonom stojí na Lyon Part Dieu aj Lyon-Perrache, s jazdnou dobou medzi nimi 8 minút.
Reakcia na: IBBI #3:
"Niekto by to mohol zneužiť" už pomaly prestali používať aj samotné železnice, prekvapuje ma že sa stále nájde šotoverejnosť čo to vytiahne.

Vlaky sú na to aby vozili ľudí. Administratívne hranice nemajú určovať to akú dopravu má kto použiť, táto voľba má vychádzať z toho čo je na tej-ktorej trase najlepšia voľba. V prípade relácie Vrakuňa - Nové Mesto a Vrakuňa - centrum je to vlak, tak je logicke´že na nej niektorí ľudia použijú vlak. Aj keby sme tam postavili električku (#peniazesú), tak stále bude vlak pre niektoré trasy výhodnejší a teda ním ľudia budú cestovať, bez ohľadu na autistické šotopožiadavky štýlu "vlak má byť pre cestovanie z juhu lebo tam je na mape čiara medzi dedinami".

Povedané inak - keby sa teoreticky Vrakuňa od Bratislavy odčlenila, podľa tvojej logiky by zrazu bolo v poriadku cestovať vlakom, lebo sa nám na mape objavila nejaka administratívna čiara a Vrakuňa už nie je Bratislava, teda už to nie je zneužívanie na fujfuj mestskú dopravu, ale "dochádzanie z juhu". Byrokracia postavená vysoko nad realitu, odporúčam skúsiť job vo verejnej správe.

Ďalej ťa možno prekvapí že na zastávke Čiližská nebude stáť vojak so samopalom, ktorý zastrelí každého príchodzieho cestujúceho z Dunajskej Stredy, ktorý sa tam pokúsi vystúpiť. Nová zastávka teda bude slúžiť aj "dochádzajúcim z juhu" do Vrakune.

Na záver by som sa ešte chcel opýtať, či ekvivalentne vykážeme všetkých prímestských cestujúcich z MHD ktorá "má slúžiť" na cestovanie po meste? Navrhujem zavedenie nejakej povinnej karty ktorá ak bude použitá v regionálnom autobuse, alebo vlaku, tak jej držiteľ už nebude môcť v ten deň použiť (zneužiť) MHD, pod hrozbou trestu smrti pre neho a tri generácie rodinných príslušníkov.
Reakcia na: si #10:
REX do KN by fakt nemal zastavovať pri každej vŕbe, veď ani rýchlik do Zvolena nestojí vo Vajnoroch.
Reakcia na: IBBI #9:
a vsetcia narvati v tom vlaku chcu urcite vystupovat len na tych tusim 3 zastavkach/staniciach kde ten vlak stoji a urcite by nebolo lepsie vykladat ich aj po ceste ale radsej nech dalej z tych uz jestvujucich zastaveni nech pokracuju iba tou MHD hoc aj nazad na miesta okolo ktorych ich uz aj vlak previezol, ze ?
Reakcia na: hroch #8:
"Kym vlaky nebudu stat “pri kazdej vrbe”, ludia ich nebudu pouzivat."

Chod sa pozriet na trat KN - BA ako ju ludia "nepouzivaju". Ak sa do spoja zmestis.
Reakcia na: IBBI #3:
“Nezneuzivajme dopravu”??? Mame v meste hotove kolajnice, po ktorych moze jazdit MHD ale my ich radsej nepouzivajme a postavme si ine, lebo po tych sucasnych ludia dochadzaju? Ja si prave myslim, ze zastavky by mali byt aj pri Auparku a niekde v okoli Ekonomickej univerzity a este aj nad Slovnaftskou a nad Gagarinkou pri cintorine. Kym vlaky nebudu stat “pri kazdej vrbe”, ludia ich nebudu pouzivat. Ale chod sa pozriet do Londyna alebo Berlina alebo aj hen do Viedne a uvidis, ako sa ma vyuzivat zeleznicna infrastruktura v meste.
ZSR ocakavali nieco okolo 150 litrov a jediny uchadzac ponukol skoro pol melona? To vytvara nesmierne vela otazok, povacsinou smerovanych na "manazment" ZSR. Som si isty, ze v dohladnej dobe sa ich niekto opyta, ak tak uz neurobil.
Reakcia na: piggee #5:
Tak ak sa len prelozi ta jedna zastavka, OK.