Na prichádzajúcu električku upozorní chodcov pred priechodom nová signalizácia

Novinkou bol skúšobne vybavený jeden z priechodov na električkovej trati v Dúbravke.

Pri rekonštrukcii električkovej trati v Dúbravke v roku 2014 na nej pribudli tri neriadené priechody pre chodcov, ktoré ležia medzi dvoma svetelne riadenými priechodmi cez cestnú komunikáciu. Z nich jeden (na zastávke Švantnerova) bol pred rekonštrukciou svetelne riadený, čo mnohokrát zbytočne zdržiavalo premávku električiek. Chodci, ktorí prechádzajú „na zelenú‟ cez cestu, sa musia pred vkročením na električkovú trať presvedčiť, či sa neblíži električka, ktorej musia dať prednosť.

Spomínané priechody sú stavebne vyhotovené tak, aby chodci prichádzali k trati čelom k prichádzajúcej električke. Spočiatku boli na zábradliach týchto priechodov umiestnené výstražné tabuľky s informáciou o prednosti električky, ktoré boli neskôr nahradené väčšími tabuľami so zvýraznením tohto upozornenia.  V roku 2017 bola na týchto troch priechodoch (Švantnerova, Drobného a medzi zastávkami OD Saratov a Pri kríži) doplnená svetelná a akustická signalizácia prichádzajúcej električky. Svetelná signalizácia je umiestnená na úrovni semaforov pre chodcov a pozostáva z dvoch blikajúcich piktogramov električky.

I napriek realizovaným opatreniam a informačnej kampani o povinnosti dať prednosť električke, sa nájdu nepozorní chodci, ktorí si blížiacu sa električku nevšimnú, prípadne pozabudnú na to, že má prednosť a vojdú jej do dráhy. Vzhľadom na dlhšiu brzdnú dráhu električky môžu byť následky takejto nepozornosti pre chodca tragické. Svojou nezodpovednosťou však chodci neohrozujú len seba, ale tiež aj cestujúcich v električke, ktorí sa pri náhlom prudkom brzdení môžu zraniť.

Podľa našich vedomostí doslo na spomínaných troch priechodoch od rekonštrukcie trate v roku 2014 k šiestim kolíziám električky s chodcom, z ktorých sa jedna skončila tragicky. Polovica z nich sa stala pri Brestovke na zastávke Švantnerova.

V uplynulých dňoch mesto zriadilo na električkovom priechode pre chodcov na zastávke Švantnerova ďalšiu doplnkovú svetelnú signalizáciu upozorňujúcu chodcov na blížiacu sa električku. Tentoraz ide o svetlá zabudované priamo v dlažbe pred električkovou traťou. Pätica svietidiel na oboch stranách striedavým blikaním upozorňuje chodcov na prichádzajúcu električku.

Ako nás informovali z magistrátu, taktáto signalizácia bude zatiaľ skúšobne iba na tomto priechode. „Po vyhodnotení prevádzky prvého priechodu by sme v prípade pozitívneho prínosu boli radi, ak by boli aj ďalšie priechody vybavené takouto signalizáciou,‟ uviedol hovorca hlavného mesta Peter Bubla.

Nová signalizácia by mohla pomôcť predchádzať kolíziám najmä v prípade nezodpovedných chodcov, ktorí sú pri chôdzi zahľadení do mobilného komunikačného zariadenia nerešpektujúc pravidlá cestnej premávky. V každom prípade by však chodci mali vo vlastnom záujme dbať na svoju bezpečnosť a vždy sa presvedčiť, či môžu bezpečne prejsť cez priechod na električkovej trati. Pomôcť by mohla i deťom a osobám na invalidnom vozíku, ktorým na jednu stranu zhoršuje rozhľad na trať plot zabraňujúci prebiehaniu chodcov cez koľaje mimo priechodov pre chodcov.

V minulosti bola podobná svetelná indikácia prechádzajúcej električky nainštalovaná v pešej zóne na Obchodnej ulici pri rekonštrukcii električkovej trate v roku 2006. Pás svietidiel v dlažbe uprostred električkovej trate je však už dlhú dobu nefunkčný. Verme, že nová signalizácia bude mať dlhšiu životnosť.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Jojan #19:
Irónia je, že to je svetelne riadená križovatka. Inak videl som tam tie autá, len to muselo byť dosť potom, lebo električky už chodili.
Ad Pe67
Zrovna pred pár dňani (Zelený štvrtok) som vyšiel z karloveského Lidlu, idem si (asi trochu zamyslený) smerom ku križovatke a keď som sa už blížil, zrazu bác, rana, buchot plechov, lietajúce bakelity a už bola nehoda na svete. Trafili sa tam dve autá, jedno niejaké zelené (žena za volantom), malo rozmlátený ľavý bok a nejaké čierne fáro, ktoré zastalo kúsok ďalej, malo nabúraný predok. A najhoršie bolo, že auto s rozbitým bokom zostalo na koľajach a moja blížiaca sa T6 na l.č.5 do centra, musela čakať na sprevádzkovanie križovatky. Ale netrvalo to dlho a o cca 15 min. eliny sa pohli.
Reakcia na: bobitwo #15:
To nechápem ani ja. Inak ďalší takýto uzol je križovatka Molecova/Karloveská. Čo tam chodci predvádzajú tak to je unikát. Policajtov som tam nikdy nevidel. 98 percent chodí cez koĺaje na červenú, a je jedno či ide električka, alebo nie, kĺudne aj s kočíkom. Preto ani nemiením sa vrátiť naspäť na električky, lebo nevieš koho zachloštíš. A to čo predvádzajú vodiči osobných áut je tiež unikát-poniektorí sú na hlavnej stále a za každých okolností. Ani sa nečudujem že je toĺko nehôd. A ešte k tomu policajti (hlavne tie menej závažné) uzatvárajú podĺa toho kto im je ako sympatický-viď nedávno na nábreží.

Nedávno som bol svedkom ako v spomínanom uzle starší pán úmyselne na červenú podbehol pod električku, chýbali centimetre od nešťastia. Nedalo mi to a opýtal som sa ho, čo ho viedlo k tomu že takmer spáchal samovraždu, nato mi začal trepať že on má prednosť, lebo je na prechode a ja že zle vidím lebo mám okuliare (pre neznalých jelemánkov, samozrejme že by prednosť nemal ani keby tam semafóri neboli, viď vyhláška). Keďže sa s ním nedalo nornálne rozprávať (bol arogantný), tak som mu tušim povedal niečo v tom zmysle:"bodaj by vás tá električka nabudúce zrazila!".
Reakcia na: bobitwo #13:
Dobre píšeš, inak to bola škaredá nehoda pri DK. Netuším ako ten clapec dopadol po strete s T6. Tá žena čo telefonovala a "nevšimla" si električku (pri konečnej) po strete so škodovkou to tuším neprežila.
Nechápem tie mínusy... Každý deň chodím do roboty cez križovatky Gagarinova-Tomášikova, Mierova-Kaštieľska. Po zavedení zmien kvôli výstavbe obchvatu tam stávali pravidelne policajti. Napriek tomu, tam ľudia-chodci veselo behali cez červenú a ani raz som nevidel policajta, že by čo i len zdvihol prst, že to sa nerobí. Ale skúste autom prejsť na červenú, tak ste hneď masový vrah. Keď som sa spýtal policajtov, že prečo nezakročia, keď chodci chodia na červenú, tak som dostal odpoveď, že čo majú robiť? Dať im 20€ pokutu? A zase len policajti pozerali do mobilu. Prechod pre chodcov na Panónskej medzi Tescom a bývalým Carrefourom. Je tam prechod pre chodcov so semaformi, je tam dokonca nadchod, napriek tomu vždy za tmy pozerám, či nejaký chodec si tade nebeží na červenú zase, tam to je obľubený šport. Zo 100 ráz, čo tade idem, tak 95x idú chodci tade na svoju červenú. A takých miest je kopa. A potom sa ľudia čudujú, že je toľko zrazených chodcov. Minulý týždeň som videl mamičku s kočíkom a malým dieťaťom, ako prechádzala cez cestu v mieste ako je Ekonomická univerzita o 17tej, keď je hustá doprava, pritom tam je podchod. To isté som pravidelne videl aj na Zochovej, keď tam ešte nebol ten plot v strede, ale aj teraz sa z času na čas nájde človek, čo si to tade zbehne. Pritom tam je podchod, aj nadchod, kúsok ďalej na Hodžku sú prechody aj podchody.
Reakcia na: bobitwo #13:
Rodina Andreja Danka? 😂
Žiaľ celé toto si spôsobujú ľudia samotný. Proste arogancia, pretláčanie médiami, že chodec ma prednosť a podobne. Potom vkročí nejaký samovrah v kapucni so slúchadlami na hlave, slnečných okuliaroch s 30cm širokým rámom pozerajúci do mobilu na prechod na červenú a niekto ho zrazí a v diskusiách hneď že šofér nedal prednosť chodcovi na prechode, isto letel ako šialenec a podobne v 4/5 príkladov.
Reakcia na: tr3mp #10:
Úplne bude stačiť ,aby boli ľudia všímavejší a dávali si pozor pri prechádzaní cez trať.
Reakcia na: david1 #5:
Snímače sú na stĺpoch TV dodnes. Teším sa na Bratislavu-smart city v praxi, keď nevieme udržovať ani rad svetiel v dlažbe 😂
Reakcia na: S499.1023 #9:
To sú skôr "zlepšenia". Ten trojmetrový priechod (alebo skôr dva 1,5 metrové, keďže v strede je ešte stĺp) je úzkym hrdlom. Raz som vystúpil z električky s väčšou dávkou ľudí medzi poslednými a ešte s niekoľkými ďalšími som nestihol prejsť na prvú zelenú, lebo cez to úzke miesto sa nedalo prejsť. Pri šesťmetrovom priechode prípadne aj so stĺpmi po okrajoch by nebol žiadny problém.

Druhým problémom je ten Z priechod, ktorý síce smeruje chodcov čelom k prichádzajúcej električke na bližšej koľaji, ale zároveň chrbtom k električke na vzdialenejšej koľaji. A ak na bližšej koľaji v zastávke (už za priechodom) hučí električka, tak tú na vzdialenejšej ani nepočuť ani dobre nevidieť. A doterajšie riešenie ešte zabezpečuje, aby bola aj mimo periférneho videnia.

Najlepšie riešenie na týchto priechodoch je obnoviť pôvodnú šírku priechodov a pred priechodom električky doplniť výstražné znamenie, možno aj zvukové. Pomohlo by aj to, keby zastávka nebola za priechodom, ale pre ním, alebo najlepšie pár zastávkok pre oba smery v tej istej úrovni medzi dvomi priechodmi.
Reakcia na: drink #8:
S výnimkou tých veľkých medzier sa nejedná o nedostatky ale o plánované zlepšenie.
Električkové zastávky v Dúbravke majú viac nedostatkov. Po rekonštrukcii sa priechody zúžili zo 6 m na 3 m, pribudli zábradlia, spomínané ploty, veľké medzery medzi povrchom priechodu a kolajnicou. Prechádzajúci musia dávať pozor na toľko rôznych vecí, že električku už zmysly občas nestíhajú vnímať. Je potrebné tie priechody znova rozšíriť. Táto signalizácia možno pomôže, ale zásadné chyby neodstráni.

Keď už hovoríme o Dúbravke, nepodarenú predvolebnú rekonštrukciu podchodu pri Saratove treba čo najskôr ukončiť a vytvoriť bezbariérový dostatočne široký úrovňový prístup na zastávku a priechod pre chodcov.
Vidím, že sa to tu ešte neobjavilo, tak aby sa pracovníci firiem na dúbravskej trati nenudili, tak nejaký dobráčisko na Alexyho, nástupisko DC už rozmlátil jednu sklenú tabuľu a okolo je hromada črepín. jasné, že nikto to neuprace a kto to má v kompetencii?
Reakcia na: Ma178rek #4:
no kedze to fungovalo ledva par mesiacov, aj to len v casti, tak to bola aj fuserska praca za durkovskeho.
Reakcia na: Ma178rek #4:
Foto nemám. Možno ho tu nájdeš podľa lokality.
Pokiaľ nešla električka tak svietili menšou intenzitou neprerušovane. Pokiaľ išla tak pred ňou cca 50m začali postupne blikať. Na lane , ktoré drží vedenie boli možno aj sú pohybové senzory. Blikalo ich cca. 5 v rade postupne.
Poškodili to plné nákladiaky , ktoré odvážali suť pri výstavbe Austria trend hotela. Predpokladám pretrhané káble medzi svietidlami pod dlažbou..
ako fungovala tá signalizácia na obchodnej? .. .ja som si myslel že to sú svetlá pre efekt 🙂 máte niekto video/obrázok funkčnej signalizácie? 🙂
Rozmýšľam, aké parametre sa budú vyhodnocovať. Stala sa nehoda? Nestala?
Podľa mňa celkom elegantný, rozumný a snáď aj lacný príspevok k bezpečnosti. Takéto udelátka považujem za samozrejmosť na podobných priecestiach, priechodoch. Načo čakať a "vyhodnocovať".
Reakcia na: mku81 #1:
Neprecitas do konca, potom si za trapka...
Dufam, ze to bude fungovat ako ta svetelna signalizacia elektricky na Obchodnej