Dve desiatky zastávok dostanú nové prístrešky

Vzhľad zastávok sa zlepší, avšak kapacita prístreškov sa zníži.

Bratislavský dopravný podnik sa s reklamnou spoločnosťou Recar Bratislava dohodol na výmene zastaraných zastávkových prístreškov na 20 zastávkach MHD. Nové prístrešky vo väčšine prípadov nahradia existujúce červené laminátové prístrešky typu Slovšport. V dvoch prípadoch pôjde o náhradu oceľových prístreškov Stavro a v jednom prípade o náhradu betónového prístrešku. Súhlas na rekonštrukciu (v skutočnosti výmenu) prístreškov, ktoré sú v majetku hlavného mesta, udelil dopravnému podniku primátor hlavného mesta 15. októbra 2018.

Krajšie zastávky

Na zastávkach budú osadené nové prístrešky typu Geomere od firmy mmcité. Tento typ sa nachádza aj na v roku 2014 zrekonštruovanej električkovej trati v Dúbravke. Prístrešky modernej oceľovej konštrukcie so sklenenými stenami budú vybavené informačnými vitrínami pre umiestnenie cestovných poriadkov a ďalších informácií. To umožní na týchto zastávkach plne využiť výhody nedávno zavedeného nového dizajnu zastávkových informácií.

V prístreškoch by mali byť umiestnené lavičky, pri ktorých je stanovená požiadavka, aby boli v úprave neumožňujúcej na nich ležať. Prístrešky budú vyhotovené v antivandalskom a antigraffiti prevedení, čo by malo zabezpečiť ich jednoduchšiu údržbu.

Údržbu a čistenie prístreškov, vrátane informačných vitrín bude zabezpečovať spoločnosť Recar na vlastné náklady. Rovnako bude táto spoločnosť znášať náklady na osvetlenie prístreškov.

Kapacita nových prístreškov bude menšia

Nové prístrešky budú mať vo väčšine prípadov menšiu kapacitu než pôvodné laminátové prístrešky Slovšport, ktoré majú dĺžku 9,6 metra (resp. v niektorých prípadoch polovičnú dĺžku 4,8 m). Na zastávkach by mali byť osadené prístrešky v dĺžkach 3 m, 4,4 m a 5,7 m, pričom najväčší prístrešok je plánovaný iba na troch zastávkach. Vo väčšine prípadov tak nový prístrešok bude mať menej ako polovičnú kapacitu oproti pôvodnému.

Reklama nadovšetko

S výnimkou jedného prístrešku budú nové prístrešky vybavené aj reklamnými CityLight panelmi, ktoré vo väčšine prípadov nahradia jednu bočnú stenu. Až v 12-tich prípadoch bude CityLight umiestnený na príjazdovej strane prístrešku, čo znemožní cestujúcim v prístrešku vidieť prichádzajúce vozidlo. Zároveň sa tým skomplikuje práca vodičom MHD, pretože vodič prichádzajúceho vozidla nemusí vidieť cestujúcich v prístrešku v dostatočnom predstihu na bezpečné zastavenie vozidla. Väčšina takýchto prístreškov bude totiž osadená na zastávkach "na znamenie", na ktorých musí vodič zastaviť v prípade, ak sa na zastávke nachádzajú cestujúci. Pritom reklamné nosiče by bolo možné nainštalovať aj na opačnú stranu prístrešku, kde by nebránili vo výhľade.

Je otázne, či budú nové prístrešky spĺňať požiadavky uvedené v Koncepcii rozvoja MHD v Bratislave na roky 2013 - 2025, ktorú schválili mestskí poslanci. Podľa kocepcie "zastávka musí byť vybavená prístreškom pre cestujúcich, ktorý musí byť navrhnutý tak, aby cestujúcim poskytoval účinnú ochranu pred dažďom a vetrom. Prístrešok musí mať dostatočnú kapacitu, teda takú, ktorá je primeraná frekvencii nastupujúcich cestujúcich na danej zastávke v čase prepravnej špičky (v prípade potreby sa vybudujú aj viaceré prístrešky, aby bola dosiahnutá požadovaná kapacita). (...) Prístrešok musí byť v takom prevedení, aby sa cestujúci v prístrešku a vodič vozidla navzájom videli, najmä pri vchádzaní do zastávky s charakterom „na znamenie“."

Napokon je zaujímavé, že v čase vrcholiacej predvolebnej kampane, v ktorej sa súčasný primátor Ivo Nesrovnal chváli odstránením 828 reklamných plôch, bola s jeho súhlasom podpísaná zmluva na 22 nových reklamných plôch, čo je počet CityLightov v prvej etape. Trvanie zmluvy je 9 rokov, a to do 31.10.2027. V prípade, ak by došlo k predčasnému zániku zmluvného vzťahu, DPB je povinný zaplatiť Recaru za každý prístrešok sumu 10000 € zníženú o 2,5 % za každý ukončený rok prevádzky prístrešku. Tieto skutočnosti v budúcnosti skomplikujú boj proti reklamnému smogu na dotknutých zastávkach.

Kde budú nové prístrešky?

V prvej etape bude osadených 20 prístreškov na zastávkach:

  • Učiteľská (smer mesto)
  • Clementisova (smer letisko)
  • Hanácka (smer mesto)
  • Martinský cintorín (smer mesto)
  • Cintorín Vrakuňa (nástupište 212)
  • Vozovňa Jurajov dvor (nástupište 57)
  • Tbiliská (nástupište)
  • Trávna, Drevona (smer mesto)
  • OU Obchodné (smer mesto)
  • Pekníkova (smer mesto)
  • Matejkova (smer mesto)
  • Zoo (smer mesto)
  • Bakošova (oba smery)
  • Lamač (nástupište)
  • Studenohorská (smer mesto)
  • Nákupná zóna Lúky (smer Čunovo)
  • Šintavská (oba smery)
  • Znievska (smer mesto)

Výmena prístreškov by mala byť zrealizovaná do šiestich mesiacov od získania potrebných stavebných povolení. Informácie o ďalších etapách rekonštrukcií, resp. vybudovaní nových prístreškov zatiaľ nie sú známe.

Dopravný podnik Bratislava mal v akciovej spoločnosti Recar Bratislava 20 %-ný podiel, ktorý bol začiatkom októbra tohto roka kúpou 10 akcií od spoločnosti Akzent BigBoard zvýšený na 30 %.


Prístrešok mmcité Geomere na električkovej trati v Dúbravke

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Viete niekto resp poskytnut link kde bude aky velky pristresok ? ?
Reakcia na: si #4:
Aky velky? Vsak zostala z neho polovica bez bocnic.
Reakcia na: pharel #8:
spamujem ich každý druhý týždeň s rovnakými pripomienkami .... a zatiaľ ma to baví .... ich asi nie, lebo mi neodpovedajú ? ? ? ? ? ? ?
Biznis uber alles a cestujúci choď sa bodnúť. Vizitka pána nesrovnaného a MsZ.
Reakcia na: pharel #8:
Mohol to napriklad DPB napisat do zmluvy. Ahaaa, ved “to sa predsa nerobi”, aby mestska organizacia aj rozmyslala...
Aj ked najprv predat firmu, povodne beusacku ucastinnu reklamku, potom ju nechat inej firme premenovat a inu firmu premenovat na Recar a tvarit sa, ze je vsetko ako predtym, tak take veci im idu bez problemov...
Reakcia na: jozin #6:
Neopraví, tu ide len o prístrešky. Všetky tie zastávky po Jantárovej ceste (a komunikácia samotná až po Vyšehradskú) budú ešte hoooodne dlho v takom polorozpadnutom rozjazdenom stave, tak ako ty píšeš, "čaká sa na električku"... bohužiaľ.
Odhliadnuc od umiestnenia reklamy, nie su tieto pristresky nahodou presne tie iste, v suvislosti s ktorymi sa pri hodnoteni Dubravskej trate pisalo, ze do nich prsi?
Reakcia na: Melange #7:
Treba sa opýtať Ivona na FB ak ešte nemáš BAM.
Vedeli by ste niekto prosím upresniť - Stavro sú také tie zo stenami z ťahokovu? Kedy a prečo sa sem vlastne dostali?
(A podotázka, tie staršie zelené prístrešky so strieškou na električkových radiálach sú tiež nejaký externý produkt?)
Jeden off-topic k clanku :
koniec tejto vety akosi nedava zmysel, zrejme tam nieco vypadlo.

... bola s jeho súhlasom podpísaná zmluva na 22 nových reklamných plôch, čo počet CityLightov v prvej etape.
Reakcia na: pharel #10:
Ja som nepovedal, že sa ľudia pozerajú iba doľava, ale že sa tam pozerajú viac.
Reakcia na: jozin #12:
oprava :
... vo vyhlade ...
Reakcia na: pharel #10:
Tak si niekedy skus vsimnut aj ostatnych cakajucich na zastavke 🙂
Velka vacsina ludi netrpezlivo vyzera autobus a "cisto nahodou" im vo vyhade brani reklamna plocha.
Reakcia na: pharel #8:
Tie reklamne steny zavadzaju na strane prichadzajuceho autobusu naschval, aby si ich ludia vsimli. Keby ich ludia mali za chrbtom, tak by si ich nikto nevsimal.
Proste predaj reklamnej plochy ma prednost pred cestujucimi.
Reakcia na: Melange #9:
Prepac, ale to nie je spravny argument, ja ked som na zastavke a cakam, pozeram sa kade tade, ak zrovna nie do mobilu, ale urcite ked si vsimnem nejaku reklamu na zastavke, tak je mi jedno ci je napravo alebo nalavo, ludia si ju vsimnu proste aj tak. Nepozeraju sa iba na smer odkial pride vozidlo.
Reakcia na: pharel #8:
A na ktorú stranu sa podľa teba viac pozerajú ľudia na zastávke? Tu ide o prachy, nie o záujem cestujúcich.
Nemoze niekto do Recaru napisat, aby tie reklamne steny davali na tu druhu stranu z ktorej neprichadzaju autobusy? 😃
Bože, to sú babráci. Kto je za toto zodpovedný?
Pozeram, ze v zozname je napr. aj Sintavska.
100 rokov bol problem s akoukolvek opravou tejto zastavky, lebo sa cakalo na druhu etapu elektricky.
A zrazu to ide.
No uvidime, ci ide iba o vybudovanie dalsej reklamnej plochy, alebo sa nebodaj opravi aj povrch zastavky - vyjazdene kolaje vo velkosti XXL a aj rozbity chodnik.
Pre ilustraciu
https://www.odkazprestarostu.sk/bratislava/podnety/44691/zastavka-mhd-sintavska
Cize to bude mat taku kvalitnu fasa plexisklovu krytinu hore, ktora v lete pred slnkom nevytvori tien? ?