Nákup nových elektrických jednotiek pre žilinský región bol schválený

Európska komisia schválila finančný príspevok na nákup 10 nových elektrických jednotiek ZSSK.

Európska komisia, najvyšší výkonný orgán Európskej únie, v uplynulých dňoch schválila finančný príspevok na projekt „Modernizácia vozového parku ŽKV v rámci OPII – 2. časť“, ktorý je súčasťou Operačného programu Integrovaná infraštruktúra pre roky 2014 - 2020. V rámci tohto projektu bude Železničnej spoločnosti Slovensko dodaných 10 ks dvojsystémových jednopodlažných elektrických jednotiek s možnosťou opcie na ďalších 15 kusov. Súťaž na ich dodávku vyhralo konzorcium spoločností Škoda Transportation a ŽOS Trnava nad švajčiarskym výrobcom koľajových vozidiel Stadler. Nákup nových jednotiek bude financovaný nielen prostredníctvom spomínaného príspevku, ale aj z prostriedkov nenávratného finančného príspevku zo zdrojov kohézneho fondu, zo štátneho rozpočtu a z vlastných zdrojov „národného dopravcu“.

Nové elektrické jednotky plánuje ZSSK nasadiť do regionálnej dopravy na elektrifikovaných tratiach pre rýchlosť 160 km/h a napäťové sústavy 3 kV a 25 kV DC predovšetkým v Žilinskom samosprávnom kraji. Pôjde najmä o vlaky na tratiach Žilina – Trenčín, Horní Lideč – Púchov, Žilina – Čadca – Zwardoń a Žilina – Liptovský Mikuláš. Na týchto tratiach majú nahradiť aj poschodové elektrické jednotky radu 671, ktoré majú byť presunuté do iných regiónov Slovenska.

„Moderné elektrické jednotky sú pre regionálnu dopravu v okolí Žiliny a našich cestujúcich skutočne kľúčové. Preto ma veľmi teší, že táto dôležitá dodávka vlakov smeruje k úspešnej realizácii projektu. S podobnými jednotkami ako tie, ktoré majú byť dodané, máme už dnes pozitívnu skúsenosť, takže aj v budúcnosti predpokladáme hladký priebeh dodania, ako aj udržania ich kvality,“ hovorí Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.

Nové elektrické jednotky budú dodané v 2 variantoch

Nové elektrické jednotky budú vyrobené v dvoch verziách: v trojčlánkovej verzii s dĺžkou 79,7 m a s kapacitou 247 sediacich cestujúcich (8 ks + opcia 5 ks) a v dlhšej 4-článkovej verzii s dĺžkou 106,2 m s kapacitou 343 sediacich cestujúcich (2 ks + opcia 10 ks). Výzorovo budú zhodné s elektrickými jednotkami RegioPanter rovnakého výrobcu známymi z tratí v Česku.

Každý článok súpravy bude mať klasické usporiadanie dvoch podvozkov a každá elektrická jednotka bude mať tri hnacie podvozky. Oba varianty jednotiek budú mať inštalovaný výkon 6 x 340 kW, ktorý by mal umožniť maximálnu rýchlosť 160 km/h. Vďaka tomu by mali mať súpravy vynikajúce jazdné vlastnosti na všetkých elektrifikovaných tratiach Slovenska a umožnia spoľahlivé dodržiavanie cestovného poriadku aj v náročných zimných podmienkach.

Skrine jednotlivých článkov sú vyrobené z hliníkových zliatin, pričom interiér je koncipovaný ako otvorený, teda bez priečok a priechodný celou jednotkou, čo spolu so nástupnými dverami so šírkou 1 500 mm by malo umožniť rýchly a plynulý pohyb cestujúcich. Nástup do vozidla bude pri štandardných nástupištiach s výškou 550 mm vo väčšine prípadov prakticky bezbariérový, inde pomôžu výsuvné schody vo výške 200 mm nad temenom koľajnice alebo výklopná rampa pre nástup cestujúcich na invalidnom vozíku.

Plne klimatizovaný priestor pre cestujúcich bude vybavený štýlovým LED osvetlením interiéru a pohodlnými sedadlami. Cestujúcim budú k dispozícii aj odkladacie police pre prepravu batožiny, elektrické zásuvky a lokálna sieť Wi-Fi umožňujúca cestujícím prístup na internet. Tak, ako aj vo viacerých nových vozňoch a jednotkách ZSSK, aj v týchto elektrických jednotkách informácie o vlaku poskytne audiovizuálny informačný systém. Na dianie v interiéri okrem personálu dopravcu dohliadnu aj bezpečnostné kamery.

V každej z jednotiek bude aspoň jedno oddelenie pre imobilných cestujúcich aj so špeciálne prispôsobeným WC, ako aj vyhradený priestor na prepravu detských kočíkov a bicyklov (min. v počte 1 bicykel na 40 sediacich cestujúcich).

Prvá z jednotiek začne slúžiť cestujúcim už v roku 2020

Prvé dve elektrické jednotky pre regionálnu dopravu výrobca štátnemu železničnému dopravcovi dodá najneskôr počas leta 2020, poslednú z prvej 10-kusovej dodávky o 8 mesiacov neskôr. Zaujímavosťou je, že záujem o dodanie ďalších 15 kusov elektrických jednotiek v opcii musí ZSSK uplatniť skôr, než je výrobca povinný dodať aspoň prvé vozidlo z pôvodnej objednávky a to už do 31. decembra 2019. Všetky jednotky však musia byť dodané najneskôr do 15. októbra 2023.

Za prvú desaťkusovú sériu elektrických jednotiek zaplatí ZSSK takmer 60 miliónov €, pričom cena jednej trojčlánkovej jednotky je 5 670 500 € a cena jednej štvorčlánkovej jednotky predstavuje 7 190 250 €. Podľa ZSSK pritom ide o doteraz najväčšiu investičnú zmluvu, aká kedy bola podpísaná od jeho vzniku v roku 2005.

Aj vďaka investíciam do nových vozidiel, resp. do modernizácie už existujúcich vozidiel, ich nižšej poruchovosti a lepšiemu manažmentu chce „národný dopravca“ znížiť počet vozidiel do roku 2025 o 20 %, pričom očakáva, že počet cestujúcich i najazdených kilometrov narastie.

Technické parametre nových jednotiek

 3-článková verzia4-článková verzia
Usporiadanie podvozkov B‘o 2‘ + B‘o 2‘ + 2‘ B‘o B‘o 2‘ + B‘o 2‘ + 2‘2‘ + 2‘ B‘o
Rozchod 1 435 mm
Dĺžka jednotky 79 700 mm 106 200 mm
Šírka 2 820 mm
Výška 4 260 mm
Výška nástupnej hrany od temena koľajnice 580 mm
Počet miest na sedenie 247 343
Počet miest pre invalidné vozíky 2
Počet miest pre bicykle 7 9
Počet miest pre detské kočíky 5 7
Celkový počet miest 459 628
Inštalovaný výkon 6 · 340 kW = 2 040 kW
Maximálná rýchlosť 160 km/h
Menovité napätie troleje 3 kV DC
25 kV DC

Zdroj: Produktový list Škoda Transportation

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Granite01 #1:
Opcia sa uplatni na 99% tiez,tak NO STRESS.
No, 10 ks je pre potrebu regionálnej dopravy málo. Určite by sa hodilo aspoň tých +15ks. Vymeniť už tie staré panťáky a urobiť kultúrnym cestovanie aj napríklad na ramene KE-PO-Lipany, KE-Čierna nad Tisou, KE - PP.
Ale cena tiež nie je najmenšia. Žiaľ, ak bude drvivá väčšina cestovať zadarmo, tak bez priamych intervencií a dotácií sa to nebude dať.