MHD Martin & Vrútky

Martin je okresné mesto nachádzajúce sa na severe Slovenska v Žilinskom kraji. Je považovaný za historické centrum regiónu Turiec. Jeho najvýznamnejšou dominantou je rímskokatolícky farský kostol zasvätený sv. Martinovi na južnom konci centra mesta.

Severne od Martina sa nachádza ďalšie mesto - Vrútky, ktoré sú významným dopravným uzlom na hlavnej železničnej trati Košice - Žilina - Bratislava.

Mestskú dopravu v oboch mestách zabezpečuje jeden dopravca. Do konca roka 2021 to bol dopravca SAD Žilina, od 1. januára 2022 MHD zabezpečuje Dopravný podnik mesta Martin.

Linky a ich prevádzka

Mestskú hromadnú dopravu zabezpečuje 23 autobusových liniek. Ich trasy sú zvolené tak, aby obslúžili celé mesto. Sieť zastávok je pomerne hustá.

Denné linky premávajú v čase cca 4:15 - 23:45. Najdôležitejšie autobusové linky jazdia v pracovných dňoch každých najviac 20 minút, večer a cez voľné dni každých najviac 60 minút.

MHD v nočných hodinách (t. j. medzi 23:45 a 4:15) nepremáva.

Väčšina liniek prechádza zastávkami v okolí centra - napríklad Hlavná pošta, Nemocnica, Hviezdoslavova, Hotel Turiec, či Poliklinika Škultétyho.

Cestovné lístky a pravidlá

Cestovný lístok je možné si zakúpiť až pri nástupe do vozidla - u vodiča. Platba je možná v hotovosti, elektronickou peňaženkou, alebo platobnou kartou. Od vydania platí po dobu prepravy vo vozidle (teda najneskôr po konečnú zastávku spoja linky). Pre krátkodobých návštevníkov mesta je k dispozícii cenovo výhodný 24-hodinový lístok.

Pravidelní cestujúci si môžu zakúpiť čipovú dopravnú kartu (príp. virtuálnu dopravnú kartu), s ktorou môžu cestovať lacnejšie, alebo ju môžu využiť na zakúpenie výhodných predplatných cestovných lístkov s platnosťou 30, 90 a 365 dní.

Na všetkých linkách MHD je možné nastupovať iba 1. dverami.

Pred vystupovaním na zastávke je potrebné v dostatočnom predstihu stlačiť tlačidlo STOP.

Vozidlový park

Vozidlový park dopravcu na linkách MHD tvorí 35 autobusov. Všetky autobusy sú nízkopodlažné a klimatizované.

Dopravca

Dopravný podnik mesta Martin, s. r. o.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Záujem o cestovanie novou MHD je vysoký. Najviac ľudí cestuje v stredu, najmenej v nedeľu
Dopravný podnik mesta Martin zverejnil, koľko cestujúcich využilo novú MHD počas mesiaca január. Najviac vyťaženými linkami sú 10,11,30 a 31, ktoré premávajú v smere Ľadoveň, centrum mesta, Vrútky a späť. Zástupcovia Dopravného podniku potvrdili informáciu, že prázdninový režim MHD potrvá do 07. marca 2022.
https://tvturiec.eu/zaujem-o-cestovanie-novou-mhd-je-vysoky-najviac-ludi-cestuje-v-stredu-najmenej-v-nedelu/

A bonus: Zopár aktualít z DPMM:
https://youtu.be/uoI1BS2_eU4
Spajdy, nevedel by si pomôcť chalanom zo sekcie Slovensko a svet s doplnením evidenčných čísel (od 1 až po 38, či aké je najvyššie) jednotlivých vozidiel o ktorých zatiaľ máme iba informáciu o registračnej značke (EČV/ŠPZ)? 🤔
Reakcia na: Viko #49:
Na webe majú predpripravenú položku pre nepravidelnú dopravu i príležitostnú a zájazdovú dopravu. CNG Urbanway na takéto účely nemusí byť vždy najvhodnejší, takže účel toho SOR by som hľadal tu.
Reakcia na: Viko #49:
Tak toto by ma tiež zaujímalo.
Reakcia na: Viko #48:
Tak ale zas nemusíš kontrolvoať cestujúich, + je pod kamerou a má tam digitálnu kasu, čo všetko registruje, takže si myslím, že skontrolovať či vodič si prilepšiu sa dá zsitiť dnes omnoho rýchlejšie.
Inak, tá prímestská Sorka sa kúpila s akým cieľom? Školské spoje? Zmluvná doprava? Záloha?
Reakcia na: Spajdy #47:
Dopravné firmy s nástupom predom ale tiež potrebujú kontrolovať, či vodič neberie do vrecka, či vydáva správne lístky apod. Takže úplne bez revízorov sa to nedá ťahať.
Reakcia na: lapo127 #46:
Áno, toto zatiaľ ostáva. Nakoľko v Martine niečo ako revízor neexistuje a zatiaľ touto cestou nechcú ísť. Síce by som rád vidieť, keby sa dalo nastúpiť všetkými dverami, ale treba si uvedomiť, že aj revízorov treba zaplatiť a oni len začínajú a iba čas ukáže, či to urobili dobre.
Reakcia na: Dispecer #44:
"Solárne panely umiestnené na streche a veterné turbíny..." este male vodne elektrarne na dazdovu vodu a bude to dokonale. 😵
"Mesto Martin považuje za nutné sprostredkovať prenájom plôch potrebných pre výstavbu moderných zastávok, ktoré spolu s modernizáciou vozidlového parku považuje za nevyhnutnú prioritu. Primárnym dôvodom je nevyhovujúci stav zastávok MHD, ktoré nezodpovedajú súčasným štandardom. V súvislosti so snahou o modernizáciu prevádzkovania MHD považuje za nevyhnutné ich nahradiť inteligentnými, bezpečnými a autonómnymi zastávkami. SMART zastávky disponujú niekoľkými funkčnými vlastnosťami, ktoré zvyšujú ich hodnotu a vytvárajú perspektívny prvok v procese modernizácie MHD. Zastávky budú vybavené SMART a informačnými funkciami, vďaka ktorým bude možné zabezpečiť predaj lístkov, a taktiež dobíjať dopravné čipové karty. (...)"
https://www.martin.sk/assets/File.ashx?id_org=700031&id_dokumenty=80739
Reakcia na: Dispecer #42:
Vďaka za impulz. Zistil som, že kým ešte mhdmartin.sk bol web nadšenca a nie sadky, uvádzalo sa tam, že "10.06.1949 bola vydaná zakladacia listina pre Dopravý komunálny podnik mesta Turčiansky Svätý Martin. Bol oprávnený vykonávať dopravu v zlúčených obciach Turč. Sv. Martin, Záturčie, Priekopa, Vrútky, Lipovec a Tomčany. Dopravu začal 01.07.1949. (...) vykonával dopravu do 30.09.1962 kedy došlo k začleneniu do ČSAD Martin."

Čím na moje veľké prekvapenie tesne predbehol aj Žilinu (zal. 1.5., ale jazdiť začali až 28.10.). V každom prípade, vydávať dátum 1949 za súčasť histórie (Č)SAD sa mi aj tak zdá trocha ošemetné. Viac by ma potešilo, keby propagovali pravdu.
Reakcia na: Viko #41:
Netuším. Ale žilinská MHD niekedy v tom čase vznikla, ak sa dobre pamätám.
Reakcia na: Dispecer #40:
Martin mal už v roku 1949 MHD?
Reakcia na: Dispecer #37:
Zloženie CNG pomerne značne kolíše podľa jeho zdroja, takže motory s tým musia vedieť pracovať.
Reakcia na: S499.1023 #35:
Viem, ale nebol som si istý, či ten rozdiel v podiele nevyžaduje nejaké drobné konštrukčné zásahy do motorov na CNG, preto som to tak formuloval.

(Hľadal som, ale nenašiel som žiadnu zmienku, ktorá by to jednoznačne potvrdzovala alebo vyvracala, preto som svoj názor v #33 formuloval tak, ako som ho formuloval. 😉 )
Reakcia na: Viko #34:
Predpokladám, že ten zámer, ktorý si dal v #32 je staršieho dáta ako nápad s DPMM, nieto ešte s tým, že celý vozidlový park DPMM bude CNG, takže preto s tým verejne nerátajú (zatiaľ). Ale ak tvoj nápad niekto DPMM, resp. mestským úradom, vnukne, myslím, že radi sa do toho pustia, keďže na palive by mohli výraznejšie ušetriť.
Reakcia na: Dispecer #33:
Však bioplyn je v podstate skoro zhodný so zemným plynom, akurát má väčší podieľ metánu.